[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danuah

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:20

Ondertussen al heel lang niks meer geplaatst en moet ik een hoop bij lezen (leuk, alle zomerse berichten!), maar hier wel alvast een paar foto’s van onze zomer thuis. We zitten nu bijna 3 jaar in Drenthe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het nadeel van op zand zitten, is de mulle rijbak. We hebben alles geprobeerd (behalve vlokken, dat zakt zo weg de grond in), maar er is geen beginnen aan. De bak gaat dus op de schop! Hier komt veel anders moois. De poel die je op de foto’s hierboven ziet, gaat ook weg. Rondom de poel is de enigste plek die in de winter nat is, dat willen we anders dus gaat ‘ie weg en wordt het een mooie grote paddock met natuurlijk bomen/struiken. Hier staan ze ‘s nachts ook ivm de wolven, dus nóg meer ruimte.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:18

Heb jij een overzichtsfoto?

Hier is er iemand tussen gister eind van de middag en vanmorgen half 9 op het terrein geweest. Het draad zat niet goed en ik ben zelf als laatste geweest gister. Op de camera niks gezien helaas, maar die staat aan de andere kant. Naar idee.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:25

Dat is echt balen Daihyo…..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:13

Ja ik had van de week ook al dat het draad niet helemaal goed zat. Dacht eigenlijk dat mijn man dat niet goed had gedaan. Maar die was er gistermiddag niet bij. En toen zat het 100% goed.
Even over nadenken wat we hier nu mee moeten. In ieder geval bordje ophangen dat er cameratoezicht is. Misschien schrikt dat af.

Je komt ook niet bij het draad zonder de houten poort door te gaan. Dus echt bewust het terrein op zeg maar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:59

Simpel cijferslot op de poort? Naar idee dat er volk loopt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:02

Ja heb ik ook al aan gedacht. Maar je klimt er zo overheen, dus of dat echt gaat helpen…. Plan is nu om aan die kant ook een camera te hangen. Of vanaf het huis.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:10

Dan idd een camera erbij en hopelijk snel duidelijkheid.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:09

Oh, dat is zo kak en zo'n vreselijk naar gevoel, Daihyo. :\ Ik zou zeker een cameratoezicht bordje ophangen. En misschien een dummy camera bij het hek plaatsen?

Ik lees nog altijd heel graag mee! De basis staat nu wel zo'n beetje en deze nazomer ga ik me bezig houden met langzaam aan verrijkingen toevoegen aan de track. Vandaag hebben we een aantal berkenboomstammen en mergelstenen opgehaald en dat gaat een kruiden- en mineralenhoekje worden.

Voor degenen die een gezonde liksteen hebben; welke hebben jullie?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 23:42

Hier gewoon zo'n grote wit zoutblok. Alleen zout en verder niets toegevoegd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 21:30

Ja hier ook gewoon een zeezout blok en een Himalaya zout blok. Al die andere werden niet gebruikt.

Heb wel een "mineralen buffet" staan en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:55

Voorlopig is er niets meer gebeurd, dus houden zo.

Ik heb nu alleen een Himalayasteen. Was enthousiast begonnen met stenen en buffet, maar per saldo maken ze er maar weinig gebruik van. Alleen de luchtwegsteen was naast de himalaya favoriet. Vanwege de munt denk ik. Maar daar gingen ze zoveel gebruik van maken dat dat ook niet goed was.
Van het mineralenbuffet (ik had die van Femke Dölle) gebruikten ze alleen die met keltisch zeezout.
Dus nu bied ik alleen maar de himalayasteen aan en af en toe een bak met water met keltisch zeezout. Daarnaast pluk ik wel regelmatig planten en kruiden, dus misschien dat ze er daardoor minder behoefte aan hebben.

Ik ben de afgelopen weken heel druk geweest met uitdenken van nieuw aanbod op mijn website, namelijk verschillende zaadmengsels. Gewoon voor de leuk en lekker, maar ook wat gerichtere mengsels als aanvullend ruwvoer. Ik heb een samenwerking gevonden met een biologische kwekerij en heb inmiddels de mengsels uitgewerkt. Eind van dit jaar ga ik zaad bestellen en dan vanaf begin dit jaar in de webshop aanbieden. Zowel in kleinere verpakkingen voor bijvoorbeeld potten of speciekuipen of een klein strookje als in wat grotere verpakkingen voor meer m2.
Ik word daar zo enorm blij van :):)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:50

Ik word daar ook blij van! :D Super tof!

Ik ben te lui voor een buffet. Buffet maken, buffet vullen, paar dagen later buffet legen, emmers schoonmaken, buffet vullen en dat op repeat...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 20:18

Daihyo ik snap het helemaal. Dat was mijn verwachting en ook de rede dat ik er nooit aan ben begonnen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:37

Het werkt hier ook niet. Alleen die met het zout met zeewier vinden ze lekker. Maar kon nooit zien die van de 4 dat dan leeg dronk. Of mss wel allemaal. Wie zal het zeggen. En wat een gedoe elke keer. Heb het een paar weken volgehouden.
Heb nu zo' n groot vierkant wit blok liggen.

Leuk je zaden mengsel plan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 22:53

Hier ook geen mineralen buffet. Het klinkt leuk hoor. Maar mijn eerste gedachte is toch echt "Wat een onzin". :o Terwijl er zo veel dingen zijn waar ik wel echt het nut direct van in zie dus dan focus ik me liever daar op.

Bijvoorbeeld verschillende soorten ondergrond. Daar wil ik wel echt meer mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:34

Ja dat vind ik ook interessant. Ik wilde heel graag een pad van lavagruis of rond grind. Maar ik heb er 1 met dunne zolen en om de haverklap hoefkneuzingen of zelfs zweren. Dat gaat nu weer even goed. Maar wij hebben best al wat puin in de grond, dus ik ben maar weer van een grindpad afgestapt. Wij hebben nu zand, tegels en een grastrack. Daar doen ze het voorlopig maar mee. Ik ga me nu meer richten op browsing en beplanting. Meer als aanvullende voeding zeg maar. Ben ook de cursus passive physio van Zefanja Vermeulen en Tamara Dorrestijn aan het doen. Super interessant. Daar zie ik ook nog wel wat mogelijkheden.

Ik begin elke dag de dag met de paarden op de wei zetten. In stilte, vogeltjes fluiten, paardjes blij. Dat is toch genieten? <3

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:59

hoe doen jullie het met de graspaden in de winter? Hier de eerste regen, en ik zie al behoorlijk wat schade aan het gras. Kleigrond, dus net zoals op mijn andere plek worden de graspaden direct modder vrees ik.

Ik wil een track rondom en dan kleinere verbindingstracks, die overweeg ik in de winter af te sluiten zodat ze in de zomer beperkter op de weide kunnen en tussendoor kantjes kunnen knabbelen op die kleinere tracks. De buitentracks komt nooit terug gras op vrees ik ...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:31

Ik heb geen gras. Dus daarover kan ik niet meepraten. Behalve dan dat ik wel uit het verleden weet dat het op klei echt alleen in de droge periodes werkt.

Zelf wil ik echt weer lava aanvoeren voor op de paddock platen. Toen mijn pad van lava was had ik amper hoef onderhoud. Ze hadden even nodig om er aan te wennen maar daarna was het echt een uitkomst.

Daihyo, hier ook heel veel eetbare planten om de track. Het is echt heerlijk om ze de hagen te zien snoeien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:34

Wij hebben zomer en winterpaden. De winterpaden zijn gekeerd (wij zitten op leem/zand) en blijven de hele winter goed begaanbaar. In de zomer heb ik wat extra graspaden die ik dan open zet. Die zomerpaden zijn leuk omdat er dan meer variëteit in routes is en ze toch wat gras kunnen knabbelen (los van de uurtjes die ze op de wei gaan).

Onze paden zijn met vrij scherp zand en her en der kiezels. Dat is gewoon wat er hier ind e bodem zit. Is vrij heftig voor de voeten maar de onze doen het er goed op. Hoef alleen een beetje te vijlen en af en toe wat steunsels bij te werken. Zo klaar. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:36

Hier wel graspaden, maar ik zit hoog op zandgrond en de helft van mijn terrein heeft een puinlaag van een halve meter op 30cm onder de bovenste laag. Het water zakt dus snel weg. Ik heb wel wat gladde stukken, maar echt modder wordt het hier niet en op de gladde stukken kan ik voldoen met een laag zand erop.
Dus daar kan ik je niet mee helpen helaas.

Ik vind zo’n lavapad echt heel tof. Mooi, functioneel. Maar niet goedkoop als je een goed pad wilt aanleggen. Wat kost een kuub tegenwoordig?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:44

Overigens komen ze overmorgen hier nog een pad keren. Dan hebben ze meer opties in de winter. In het midden van het pad komt een rond paddockje van 10 meter doorsnee waar ook een voerplek komt. Bij de ingangen van het pad komen aan beide kanten ook voerplekken. Het pad slingert een beetje. We gaan het afzetten met schrikdraad en daarlangs deels gevlochten wilgen'hekken' en beplanting; wilg, els en nav Daihyos idee ook Hibiscus.

Hopelijk weer een boost voor de biodiversiteit maar dus ook meer bewegingsruimte en gelijk 3 extra voerplekken. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken! :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:56

Klink goed Ir111. Ik kom graag weer eens kijken.

Net als de meeste ben ik vooral aan de buitenkant bezig met eetbare hagen en bomen. Deze winter worden de paddock en track gefreesd en komt er 60 kub nieuw zand bij. Voor een mooie stabiele ondergrond.
Hier dus dezelfde grond als bij Dayhio, stabiel, niet extreem glad bij veel water en snel droog.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:03

Nou ik heb volgende nog vakantie dus welkom voor een bak koffie hoor! Daihyo, zin om ook aan te haken? Mini meeting! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:24

Ja gezellig! Neem ik gelijk het zaad mee voor Belker. Heb weer een bodempje van alles. Echte kamille, cosmea, zonnebloem, goudsbloem, stokroos, wilde peen.

Belker: hoe diep laat jij frezen? Wordt het dan juist niet gladder? Ik twijfel daar zo enorm over, maar ben bang dat het dan juist een modderboel wordt. Dus ik durf niet :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:26

Niet extreem diep. Bovenste 10/15 cm. Er zit ergens een kelder onder het zand dus dieper kan niet. En dan het nieuwe zand erdoorheen. Wordt weer ophoogzand.

Leuk. Ik ben flexibel qua dag en tijd. Dayhio wanneer kun jij?