Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:12

ik ken de palen niet maar inderdaad zijn ook de palen giftig :

Paarden zijn heel gevoelig voor deze gifstoffen en zouden dus ver weg moeten worden gehouden van alle acaciabomen. Ook weidepalen en hekken gemaakt van acaciahout zijn vaak niet veilig voor paarden. Doordat acaciahout heel hard hout is, kan het onbehandeld gebruikt worden voor afrasteringen en hekwerken. Paarden kunnen hieraan gaan knabbelen en bijten zonder dat ze een vieze smaak in de mond krijgen van 1 of ander chemisch product. Aan de meeste palen zitten nog deeltjes bast en aangezien paarden maar een kleine hoeveelheid schors hoeven op te nemen, kan dit al genoeg zijn om ziek te worden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:00

Stoer Abby.....
Mooie foto fabster
Ben maar meteen gaan googelen, waar mijn houtwerk van is gemaakt.... fwieuw hardhouten palen.
Vandaag maar ff niks gedaan... wat een pisweer.
Morgen maar weer es kijken.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:03

Monninkspeper staat bovenaan mijn lijstje. Moody mare op nr 2 maar ik ga het in januari wel uitzoeken.

Goed gewerkt abbey! Ga je het huis houden in je eentje?

Palen zijn hier gecreosoteerd. Daar blijven ze wel vanaf.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:00

Goeie! Ik zal even kijken naar anti knaag, maar tot nu toe blijven ze overal vanaf.
ik ben nog op zoek naar een leuke shet, ezel of ander klein ponyke voor erbij. Ik wil heel graag blijven wonen en ga daar alles aan doen.
Misschien tijdelijk iemand bij me in laten wonen met een eigen paard? Ben er over aan het denken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:13

Huurders krijgen wel rechten. Wel even goed in verdiepen. Anders krijg je ze erstraks nooit meer uit. En mss wil je liever ook een vast vriendje voor stef, ipv steeds wisseling in de groep.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:14

Ik zou ook liever een vaste vriend hebben met paard ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:30

Dat lijkt me helemaal een goeie combi!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:36

Hallo.....

Terug van een paar dagen Rome. Het was heerlijk en het weer onverwachts ook. We hebben genoten met z'n tweeën.

Toen ik thuis was weer een hele baal hooi leeg. Begin me zo langzamerhand wel af te vragen of het stabiliseert. Ik zie het wel aan Marinka die heeft genoeg pauzes en ik vind zelfs dat ze wel wat dikker mag. Maar Rosie pfff die gaat maar door. Er wordt nu echt wel 45 kilo per dag gegeten. Met z'n tweeën. Wanneer houdt dat op. Of heet Rosie echt zo veel nodig. Ze is rond zat. Of moet ik toch ingrijpen.Toen Rosie er nog niet was deed in 3 weken met een baal. Nu 1 week en met geluk nog een paar dagen er bij. De balen zijn gewogen en zij 450 kilo droog hooi. Wat zegen jullie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:44

Rosie is jaarling. Die moet je in mijn ogen niet korten. Is ze echt vettig of gewoon dikke gevulde buik. Dat is wel een verschil.

Hier weinig te melden op paarden gebied. Gras is nog niet op. Denk nog 2 wk ongeveer. Dan begint het paddock seizoen weer.

Verder liep karev wat vreemd. Had afgelopen vrijdag gereden. Stap rit van klein uurtje. Ik had denk ik anderhalf week niet gereden. Daags erna was ze niet rad. Ik vermoed wat stijfjes Door de kou en artrise/spat.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:49

Het gras is ook nog niet helemaal op hier, maar het is te nat om ze op het gras te hebben... dan houd ik geen land over... dus paddock tijd is hier al aangebroken

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:57

Eergisteren de eerste baal kuil open gemaakt. ( voor de 2e keer, nadat de merrie haar tanden in het plastic had gezet) Zit wel iest schimmel in, maar er is nog genoeg gras, dus wat ze te min vinden laten ze gelukkig liggen.
Nog steeds bezig met de shet pony en ezel, mijn schoonmoeder weet het nog niet zo, om er een ezeltje bij te doen. Gelukkig hebben de huidige eigenaren tot nu toe geduld. Misschien wel omdat ze dan dichtbij zouden blijven.
Dus als jullie nog goede argumenten weten om vooral wel een ezel te doen hoor ik ze graag.
Zelf weet ik wel dat ik er wat meer werk aan ga krijgen, in de zin van extra mest ruimen en ook echt consequent zijn daarin, net als de huidige eigenaar nu doet.
Maar voor mij is er een groot voordeel, dat als ze er allebei zijn, ze apart staan van de grote en mijn dochter er dus alleen bij kan, zelfs op het land rijden met de ezel erbij is geen probleem.
Extra plus is, dat er dan misschien wel een ruiter voor de tuigermerrie gezocht kan worden, want de ander staat niet meer alleen, en ze is veeeeeeeeelste dik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:00

Dat is wel veel Kvulden, een net erover oid zal moeilijk zijn denk ik?
Hier eten ze samen ongeveer zoveel in 3 weken, maar als ik geen stro zou voeren word dat vast ook snel 2 weken.

Paddocktijd is hier al lang begonnen helaas, durf ze niet meer op de wei te zetten omdat ze als idioten gaan stuiteren en racen en het is echt glad.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 12:03

Kan de ezel wel onder dak? Ze hebben geen waterdichte vacht... ook qua wormen een stukje moeilijker. Ik overweeg het ook ieder jaar maar conclusie blijft toch elke keer dat een pony makkelujker zou zijn.

Ik zou een jaarling ook niet graag beperken in voer. Eet de shet niet meer mee? Fijn dat het goed weer was en jullie het leuk hebben gehad!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:03

hier helaas ook al paddock seizoen. Niet te nat maar het gras groeit gewoon echt niet

hypos argument dat ze uberschattig zijn telt dat ook?

45 kg per dag is idd erg veel zeg

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:04

Hm, hier staat Stef nog gewoon lekker op het natuurgebied met zijn IJslander hengsten bende. Gassen doen ze inderdaad graag, vind ik een heerlijk gezicht om te zien. Ja, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar om ze daarvoor nu van de wei te halen? Misschien ben ik daar wat makkelijk in.

Inmiddels via bokt verschillende aanbiedingen gekregen voor shetjes. Dus een maatje zit er wel aan te komen +:)+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:07

AbbyBlues schreef:
Hm, hier staat Stef nog gewoon lekker op het natuurgebied met zijn IJslander hengsten bende. Gassen doen ze inderdaad graag, vind ik een heerlijk gezicht om te zien. Ja, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar om ze daarvoor nu van de wei te halen? Misschien ben ik daar wat makkelijk in.

Inmiddels via bokt verschillende aanbiedingen gekregen voor shetjes. Dus een maatje zit er wel aan te komen +:)+

Natuurgebied is heerlijk, daar stonden ze vorig jaar <3
Als ze eenmaal op de wei staan is het geen probleem meer, maar de eerste paar minuten zijn ze zo blij en ik zet ze er dan maar een uurtje op oid dus is elke dag feest. Zelf kan ik nauwelijks een stap zetten zonder onderuit te gaan, ik mis de zandgrond..

Ze doen het maar mooi met de ruimte hierachter, dan houden ze andermans wei tenminste ook netjes :')

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:09

Azmay schreef:
Natuurgebied is heerlijk, daar stonden ze vorig jaar <3
Als ze eenmaal op de wei staan is het geen probleem meer, maar de eerste paar minuten zijn ze zo blij en ik zet ze er dan maar een uurtje op oid dus is elke dag feest. Zelf kan ik nauwelijks een stap zetten zonder onderuit te gaan, ik mis de zandgrond..

Ze doen het maar mooi met de ruimte hierachter, dan houden ze andermans wei tenminste ook netjes :')

Ah ja ok, dan snap ik het inderdaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:13

AbbyBlues schreef:

gaat vaak niet alleen om gladheid maar ook dat dan alles zo kapot gelopen wordt dat je in het voorjaar geen gras meer hebt. Ik heb zandgrond en dat is super behalve als er een hittegolf is omdat alles kapotbrand waardoro ik nu amper gras heb. Als ik ze er nu oplaat lopen ze het zo kaal en daardoor kapot dat ik ook geen gras overhou

ik heb het paard wat op pension staat een deken opgelegd van mijn paarden, past niet perfect ivm zijn bouw maar hij gaat echt niet schuilen en staat te verkleumen in de regen. Ik kan dat echt niet aanzien Mijn besluit is genomen nu alleen nog het lef krijgen om het mede te delen.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-11-16 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:14

Als de ezel al gewend is aan paarden en niet de hele tijd om een soortgenoot staat te balken ;) zie ik geen enkel probleem!
Heb ze al tientallen jaren samen lopen en nooit problemen gehad qua gezondheid.
Gewoon consequent ontwormen, maar dat zul je met je pony's ook doen en zorgen dat de ezel ten alle tijden binnen kan en in natte tijden een regendeken krijgt.
Normaliter zullen ze bij slecht weer vanzelf binnen gaan staan, maar als ze bij paarden lopen, verkiezen ze toch de kudde boven de droogte en moeten ze tegen zichzelf (en de nattigheid ) beschermd worden :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:15

Hier loopt alles het jaar rond een groot deel van de dag op de wei, valt reuze mee, gras is zo sterk...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:18

Bliksem en Nick staan ook nog steeds 24'7 in de weide. Zonder bijgevoerd te wordeb. Er is nog meer dan genoeg gras voor ze. Heb ze van het weekend weer een hele lap bijgegeven. Ik zie ze regelmatig op het al kale stuk uitbuiken. Ik kijk altijd naar de vlanken. Als die niet meer gevult zijn voer ik ze bij. Maar dat is voorlopig niet nodig ivm het vele gras wat er nog staat.
Ze staan nu in de weide van 6000m2 met zijn tweeën. Denk nu 1 3e van de weide. Rest is nog afgesloten. Eerst dat stuk kaler eten en dan krijgen ze weer een stuk erbij.
Als het echt veel door blijft regenen dan snachts in de paddock waar ze in de stal kunnen met hooi. En dan overdag weer in de weide.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:55

De shet eet inderdaad vrijwel niet meer mee. Ze eet op haar eigen plekje daar staat een apart klein baaltje hooi voor haar. Ik heb al een net over het hooi. Een aanhanger net. Dus niet hele kleine mazen. Rosie haar billen zijn in appeltjes vorm ;-) Zal zo even wat foto's plaatsen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 13:07

Dat hoort bij een Tinker wel hoor hihi. Je wil niet weten hoe happy ik ben dat Kyra dat nu ook een beetje heeft. Eindelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 13:08

Heb je ze al ontwormd met pramox? Van wormen gaan ze ook meer eten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:13

Nee ik heb nu nog niet weer ontwormd. Bij ons doen ze het op mest onderzoek