Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:53

horsies5 schreef:
Azmay, ik snap dat je dat zegt.. mijn osteopaat werkt ook met deze manier (en nog andere methodes).. ik noem het altijd hocus pocus haha..
Maar keer op keer weet ze gewoon de juiste diagnose te stellen.. waar de dierenarts dan aan het uit verdoven is en foto's maken en ik 600 euro lichter ben.. zegt zij met der antenne dat het ergens anders zit, komt ze dat behandelen en zijn de problemen opgelost..
Ze heeft tot nu toe nog nooit de verkeerde diagnose gesteld en mijn ppaarden echt keer op keer beter kunnen krijgen.. niet alleen met haar antenne maar ook met bach bloesems, homeopathie, phytonics, etc..
Dus ik snap dat je sceptisch bent Azmay, dat was ik ook.. maar ik ben er inmiddels echt in gaan geloven Door de ervaringen die ik op gedaan heb

Dat de middeltjes helpen geloof ik zeker wel hoor, maar de beschrijving van het apparaat strookt niet met mijn kennis van elektro zeg maar :')

Ik denk dat ik als ze aan huis komt maar even door ga met de maag compositum, psyllium en wat iberogast erbij doe. Kan volgens mij weinig kwaad :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:16

Mijn man kan het leuk nadoen moet een kledinghanger :D . Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik ben al meerdere keren uitbehandeld geweest bij de DA (maar wel 1000den euro's lichter) en zij hebben het steeds weer opgelost. Dus wat mij betreft mag het niet stroken met kennis. Als het werkt (en dat doet het tot nu toe) vind ik bet best. En is inderdaad goedkoper dan de DA.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:21

Azmay, lekker hé vanuit je slaapkamer naar de paardjes kunnen kijken! succes met de verhuizing

Citaat:
hadden ze niet beter afgeweest bij een ander
ohjajoh, dat vraag ik me zo af en toe ook wel eens af ja (op mindere dagen). Ik heb ze zelfs eens te koop gezet. Maar de mensen die reageerden konden mijn paardje minder bieden dan ik hem te bieden had. Of hij moest alleen op een wei staan, of er zat weer geen weidegang bij het plekje waar hij naartoe zou gaan. (oftewel alle eventueel geïnteresseerden werden aan een kruisverhoor onderworpen :D)
Citaat:
ik kreeg 5 jaar geleden een diagnose van nog een paar jaar te leven
echt, dat is wel heel heftig dan bij jou :(:)

Citaat:
Denk ik hier iig ook weleens als ik me weer bedenk dat we er maanden niet op gezeten hebben.
palousa, echt maanden niet....ik dacht werkelijk dat bijna iedereen in dit topic vrijwel dagelijks fanatiek reed 8-) voelde me af en toe een beetje een loser. Mijn paardjes zijn dus niet de enige met veeeeel vrije tijd :j

Citaat:
Sinds we twee katten hebben, amper nog gif nodig!
hmm, een kat zou ik er nog wel bij willen, maar volgens mijn husband komt er niets meer bij, nog geen mier :D
Citaat:
Was de enige in de clubles. Dus mooi privéles gehad.
hmm, zou ik me ook maar weer aanmelden....

Citaat:
depyrol plus
kvulden fijn dat het bij jou lijkt te helpen.
Citaat:
En echt wel Ondanks ik dat toen niet toegaf een flinke depressie gehad na het overlijden van mijn zoontje
heftig hoor :(:)

Citaat:
Ik moet de paarden ook wel eens laten staan en sons denk ik dat ik ze ook beyer kan verkopen. Maar volgens mij vinden de paarden het lang niet zo erg als ik het vind.
:(:) wel fijn om te lezen dat ik hierin niet de enige ben. Onder het motto, gedeelde smart is halve smart :D

Citaat:
Ik denk dat we in dezen onze paarden ook wel eens te veel willen vermenselijken
misschien, maar soms voel ik me gewoon rot als ik één paard altijd neem (de makkelijke) en de moeilijkste mag nooit meer mee. Hij lijkt dan echt treurig te kijken....Ik zou ze het liefst zo veel meer willen bieden (grotere wei met paddock paradise enzo). Maar goed, aan de andere kant, ik woon ook niet in een villa met zwembad :D dus ze moeten het er maar mee doen. Ze hadden het beter kunnen treffen maar....ze hadden het ook veel slechter kunnen treffen 8-) Maar af en toe speelt dat gewoon even op.

Citaat:
Het gras bij de buren is altijd groener zullen we maar zeggen.
niet meer! We proberen zo min mogelijk werk te "hebben" en voor ons gazon hebben we nu een robotmaaier gekocht! sindsdien....groener gras dan de buren :D

Citaat:
Dus... Zolang het je lukt om uit te mesten, te voeren ed.. Niet verkopen hoor... Ik snap het kost moeite... Maar van binnen zitten verbeter je ook niet.
Monmaster, dat klopt daar heb je echt een punt, nu wordt je gedwongen om te bewegen (rust roest hé ;) )

Citaat:
Ik ga zo een waairitje maken, gisteren niet aan toe gekomen dus nu WIL ik. :')
kristelhans, veel succes _/-\o_

Citaat:
Ik moet een vriendin helpen verhuizen
Fabster denk je ook een beetje aan jezelf? :)

Citaat:
maar beenwarmers krijgt ze niet hoor. :')
Ah, Gypsy gaat breien :D (kom op!)

Zo, bijgelezen :D Ik wilde vanmorgen mijn kruiwagen tegenover ons huis gaan leeggooien, maar het waaide zo hard dat alle stro al weg was voordat ik de straat over was :+ Zo, als dat geen nuttige bijdrage was van mij 8-)

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:36

Ja zoef, we rijden echt heel weinig ;) vorig jaar zat er bijvoorbeeld 9 maanden tussen 2 ritjes, en vervolgens weer 4 voordat we er weer op zaten.
Maar gelukkig brave paarden, dus opstappen en wegrijden.

Verder alle poeiers, drankjes en kledinghangers, daar heb ik geen ervaring mee :P

Vandaag weer een dag in de auto gezeten -O- maar gelukkig konden we aardig doorrijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:39

20% is het maximum idd inkl. zadel, maar iemand die minder weegt maar niet in balans kan rijden is een grotere aanslag op een paard als iemand die iets zwaarder is maar wel goed kan rijden.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:41

Citaat:
10% lijkte sterk. Mag ik met mij 57 kg ook niet op mijn fjord zitten. Als dat echt is, snap ik wel dat er partijen zijn die rijden op een paard helemaal af willen schaffen wegens dierenleed. Dan is bijna iedereen te zwaar voor zijn paard. Zou ik alleen oo mijn Belg mogen. De rest is allemaal rond de 500 kg.

Nee precies. Met Max 10% dan zou er alleen kinderen op hem kunnen rijden met zijn 450. Terwijl het toch echt een normaal paard van 1.57 is.
Dan zou ik met mijn 85 kilo niet eens op mijn trekpaard van 800 kilo mogen. >;)
20% max geloof ik wel. Dat zou dan idd de 90kg zijn die mijn man weegt. Dat in combinatie met zijn vermoedelijk artrose misschien net te veel van het goede.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:45

En dan is het per dier weer verschillend. De een is een gewichtdrager en de ander niet.

Zoefie: ja ik zeg DOEN!!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:50

Dank ne Zoefi. Ik moet inderdaad even aan mezelf gaan denken, dus heb mezelf een week vrij gegeven :D . Ik kan niet meer lopen van de pijn in mijn lijf, 2 nachten heel slecht geslapen en vanmorgen zag ik het niet meer zitten. Wake up call was dat.

Dus Caj krijgt een week eerder dan gepland haar vrije week en ik olan lekker niks (behalve vriendin naar ziekenhuis brengen, natuurlijk) en ik kijk wel wat ik ga doen. Voelt gelijk ern stuk beter in de bovenkamer. :o

Ik rij wel vaker, maar niet altijd alle paarden. Bij sommige paarden zit er wel eens een paar weken tussen. Maar Caj dus 2 x per week.

De eerste eigenaar van haar leest wel eens mee en zag mijn gedoe met Caj. Zij gaf me een tip om met een hoofdstel met oogkleppen te gaan rijden. Was bij een kennis van haar de oplossing tegen bet overmatig schrikken. Moet het een keer proberen, maar vind het ook wel weer eng. Straks schrikt ze nog meer, omdat ze bet ook niet meer kan zien. Ben al aan het bedenken hoe je dat rustig kan oefenen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:54

ABaby blues 90 kg is flink voor een e pony. Rijdt hij al lang? Als hij dan ook nog eens onstabiel zit omdat hij beginnend ruiter id brengt hij hem nog meer uit balans. Osteo in de buurt is jori westers uit roermond (en judith van neer evt doet massage en volgens mij ook klaar met opleiding bij vlugger instituut. Beide op fb te vinden)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:56

Lynn_Nikita schreef:
ABaby blues 90 kg is flink voor een e pony. Rijdt hij al lang? Als hij dan ook nog eens onstabiel zit omdat hij beginnend ruiter id brengt hij hem nog meer uit balans. Osteo in de buurt is jori westers uit roermond (en judith van neer evt doet massage en volgens mij ook klaar met opleiding bij vlugger instituut. Beide op fb te vinden)

Tx voor de tip!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:57

Karev is juist schrikkeriger met oogkleppen omdat ze het niet goed kan plaatsen. Iemand in de tuin was ineens doodeng en potentieel gevaar. Was echt eng want ineens stond ze met kar en al andersom..ging zo snel

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:00

Ik rij mijn paard ook nooit net oogkleppen voor de kar.. en ook nooit met stang eigenlijk.. dat zijn echt van die standaard dingen die je in de menwereld ziet, terwijl dat in de drafsport helemaal niet het geval is..
Wat wel weer meer gebruikelijk is zijn proppen in hun oren.. dat zou je ook nog kunnen proberen met caj
Laatst bijgewerkt door Licor op 28-03-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:01

Lynn_Nikita schreef:

Ik denk dat met name de balans dan het punt is. Jeff rijdt ook een e pony maar heeft een hele goede balans.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:02

Hier loopt ze zonder oogkleppen en gewoon dubbel gebroken bitje voor de kar. Bij de vorige eigenaar zelfs bit loos. Ze heeft een heel gevoelig mondje

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:03

Die van mij schrikt dus al overal van. Dus ben wel geneigd om iets te proberen. Maar jan dus inderdaad ook averechts werken. Maar 1 manier om er achter te komen, ben ik bang.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:06

Bontje over de neus kan ook nog helpen.. blinker wordt dat genoemd.. werkt goed bij paarden die bodemschuw zijn.. weet niet of ze daar last van heeft of dat het meer de dingen in de berm enz zijn

Je kan die bontjes trouwens ook om de bakstukken doen.. dan heb je beetje t zelfde effect als oogkleppen.. om te proberen mss makkelijker en goedkoper dan ander hoofdstel

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:15

horsies5 schreef:
Bontje over de neus kan ook nog helpen.. blinker wordt dat genoemd.. werkt goed bij paarden die bodemschuw zijn.. weet niet of ze daar last van heeft of dat het meer de dingen in de berm enz zijn

Je kan die bontjes trouwens ook om de bakstukken doen.. dan heb je beetje t zelfde effect als oogkleppen.. om te proberen mss makkelijker en goedkoper dan ander hoofdstel

Meer dingen in de berm inderdaad, maar ook bewegende dingen een paar 100 m verderop. Eigenlijk alles wat beweegt of niet beweegt. Moet haar ogen eens laten checken. Maar een bontje om de bakstukken is mss nog het proberen waard. Hoe heten doe dingen in het echt? Kan ik even googlen.

Edit: heb ze gevonden bij EJ. Kan ik daar wel even langs rijden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:18

Ook al een magnesium geprobeerd?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:22

Ja. En puur nervositeit, rescue van Bach. Helpt niet.

Ik heb zelf het idee dat het eerder slechter wordt dan beter. Maar ik weet het eigenlijk niet meer zo goed. Vorig jaar is het ineens heel erg geworden, toen ik niet meer naar het bos ging in het dazenseizoen. Toen begon ze meer te schrikken op vreemde routes. Op de oude route ging het wel beter. Maar nu we vaker ook een andere route doen, schrikt ze ook meer op de oude route. Maar eerlijk gezegd kan het ook zijn dat ik me er meer aan irriteer. Dus kan het ook niet helemaal met zekerheid zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:31

Maar echt apart magnesium bijgevoerd Fabster? En niet alleen in een totaal supplement?
Ik zeg niet dat het dan makke lammen worden, maar het haalt absoluut de scherpe randjes eraf, is ook beter qua verzuring van de spieren, waar de grote stres kippen ook eerder last van hebben.

En en mijn grote (opper tuiger) en kleine (shetlander) hebben voor de kar gelopen. Ik heb mijn puk het wel met normaal hoofdstel en gebroken bitje geleerd, maar dat is ook zon cool kikkertje, dat was een makkie.
Maar mijn grote (heb ik niet zelf voor de kar beleerd, alleen onder de man alles geleerd) die heeft altijd met stang en oogkleppen voor de kar gelopen en ik moet zeggen dat dit beter werkt, als dat ik met normaal hoofdstel en gebroken bitje erop zit. En ik weet dat veel tuigpaard eigenaren dus ook rijden met stang in en oogkleppen op, maar daar wilde ik niet aan. Hield haar liever zo zacht als mogelijk in de mond, omdat ik toen juist ook dressuur wilde gaan starten met haar.

Ik denk dat je er alleen maar achter komt of het werkt voor jullie, door het uit te proberen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:32

Tis echt 20%, ik heb het net nog opgezocht.... Voor de zwaardere paarden zelfs 30%...., maar dat was volgens Zweeds onderzoek( Zweedse koudbloeden) die overigens ook heel leuk zijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:35

Was ik ook weer even!

Wat betreft niet meewerkende lijven: ruim anderhalf jaar geleden is mijn baarmoeder verwijderd en als je dan alle verhalen moet geloven ondervindt iedereen daar blijvende schade van, behalve ik dus. Ik voel me beter dan ooit. Geeft aan dat ik er waarschijnlijk al heel lang last van had. Mijn lijf werkt weer prima mee, maar dan nog rijd ik maar één van de twee paarden (de moeilijkste) en die loopt maximaal 4 keer per week. Ik werk namelijk meer dan fulltime (de boel moet ergens van betaald worden). En met alle klusjes om huis en sporten, ben ik al druk zat. Meerdere paarden rijden, lesgeven, etc zit er voor mij dus echt niet in.
Ik lees dan altijd vol afgunst de posts van mensen die maar een paar dagen werken en al dat soort dingen doen, haha. Maar inderdaad, het gras bij de buurman is niet altijd groener, eigenlijk nooit. En aan dit inzicht helpt dit topic ook mee :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:17

Kan die magnesium apart nog wel een x proberen. De rest probeer ik ook gewoon maar. Je moet wat, hè.... <<)

Ik heb inderdaad wel het idee dat ze moe is. Ze ligt meer dan de rest. Mss inderdaad dan toch last van verzuring.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:37

ohjajoh6 schreef:
Ja!! Zo is het exact Hilary!

Moet je dit dan de rest van haar leven bij blijven voeren?
Want hoe gaat dat precies in zijn werking, als ik vragen mag?
Las iets over dat je het als kuur moet geven met een stopweek ertussen?

Ik heb je teruggePB't :) Als iemand anders belangstelling heeft, wil ik 'm ook wel gewoon in het topic posten :)

Abby ik ga met horsies5 mee; holistisch DA erbij. Die kunnen meer met 'vage klachten' dan een reguliere DA, is mijn mening (hoewel ik een reguliere DA heb die tevens mijn tandarts is en een vrouw heeft die osteo is; hij is ook wel van de ondersteuning met kruiden etc. gelukkig). Na diagnose en behandeling door de holistisch DA zou ik een goede hoefsmid erbij vragen (en aan de holistisch DA tips vragen waar je op moet letten bij een bekapping van jouw paard).
Mijn merrie heeft artrose in haar rug, dat heeft de holistisch DA geconstateerd. Nou is zij voor mij absoluut geen rijpony (ik ben best wel te groot), dus op de foto zetten heeft voor mij niet echt meerwaarde. Als het gratis zou zijn en het zou aan huis kunnen, zou ik het uiteraard wel doen, gewoon voor de wetenschap :+

Azmay, schimmel in de darmen wordt door de holistisch DA gemeten met een Lecher antenne.

Fabster schreef:
Mijn man kan het leuk nadoen moet een kledinghanger :D . Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ik ben al meerdere keren uitbehandeld geweest bij de DA (maar wel 1000den euro's lichter) en zij hebben het steeds weer opgelost. Dus wat mij betreft mag het niet stroken met kennis. Als het werkt (en dat doet het tot nu toe) vind ik bet best. En is inderdaad goedkoper dan de DA.

Hahahahaha, met een kledinghanger :D Das wel een accurate omschrijving, zeg maar. Ach, als het werkt... Ik was zelf bij mijn huisarts ook uitbehandeld; ik moest maar oefeningen doen voor mijn lage rugpijn. Nah, zei Eric. Je hebt geen last van je rug, je hebt last van je interne organen die weerslag geven op je rug. Toen mocht ik zelf ook aan de microcomp, detox en weet ik wat meer allemaal. Ik heb een aardige verzameling aan flesjes druppels voor mezelf staan. Ook veel die te maken hebben met mijn allergie voor van alles en nog wat. Mijn rugpijn is over (komt wel terug als ik te zware / onhandige dingen heb getild, maar dan weet ik zeker dat het spieren zijn en mijn eigen schuld is), mijn allergie is goed onder controle. Ik ben ook een stuk minder moe dan ik een jaar of twee / drie geleden was, én ik ben eigenlijk niet meer ziek geweest sinds ik zelf door Eric behandeld wordt. *gaat nu gauw op zoek naar een stuk onbehandeld hout om even af te kloppen*

Ik ben ook niet zo'n vreselijk fanatiek ruiter hoor. Ik zou graag vaker rijden, maar merk dat de afstand die ik moet afleggen om bij mijn paarden te komen (die dus niet echt aan huis staan, maar wel alles in zelfbeheer) soms niet zo handig uitkomt, vooral in de winter en in combinatie met werk (ik werk 28 uur in 8-4-8-8-0 opstelling). Afgelopen winter was ook het bos bij ons nog gesloopt en waren de ruiterpaden alles behalve veilig, dus hebben we onze beesten maar een beetje winterstop gegeven. :o
Eigenlijk komen ze daar altijd beter uit, merk ik. Inmiddels hebben we opgebouwd naar ca 20 km buitenrijden. Nog niet helemaal op het tempo dat we graag willen, maar dat komt dan vanzelf wel weer. Door het fijne weer van de vorige twee weken heb ik ook dressuurmatig weer wat in onze weibak kunnen doen, zowel rijdend als aan de dubbele lange lijnen. Soms geeft zo'n korte sessie lange lijnen meer voldoening dan 20 km buitenrijden, gek genoeg. Zeker als in de bak ineens het kwartje 'appuyement' in stap gevallen lijkt te zijn. Heel twijfelachtig en hij moet heel hard nadenken waar z'n benen heen moeten, maar het begin is er. *\o/*
Buiten wil hij nog wel eens schrikken van de kluiten van omgevallen bomen, grote keien (die we op Utrechtse Heuvelrug gratis hebben gekregen van de ijstijd), mountainbikers die ineens uit de bosjes komen, etc. Soms wel een beetje vermoeiend dat hij zich met dat soort dingen nogal kan aanstellen, maar het is ook wel fijn om te weten dat die enorme trekker met driedubbele combiner incl mesttank, maai-, schud- en wiersinstallatie optocht hem dan dus echt niet boeit :+ Clown is het soms :=

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:01

Ik denk dat iedereen het op zijn manier het beste doet naar eigen kunnen...
Ook toen ik fulltime werkte, studeerde en leeslampen had... ( was toen in de 20/30) reed ik elke dag... Niet elk paard... Maar de meeste wel. Als ik uit mijn nachtdienst kwam om 6:15.... Dan reed ik de eerste twee, 's middags stond ik om 12:00 op en dan nog es twee... Of zo als ik late dienst had... Etc...
Ik had er voor de dagdiensten een meisje bij die dan het ene paard voor me inreed en de ander uitstapte...

Weet wel dat ik mezelf in die tijd helemaal uitwoonde..... Sliep gemiddeld zon 5 uur per nacht/ dag... En gaan met die banaan...
Nu zou ik dat niet meer willen/ kunnen. Dus heb heel verstandig nog maar een paard.

Zo stallen schoon... Op naar mijn werk....
Vanavond ga ik rijden... Dat kan nu weer... Normaal gesproken lukte mij dat niet op dinsdag...( vrije dag voor mijn paardje) maar aangezien de afgelopen twee dagen waardeloos waren om te rijden, heeft ze al genoeg vrij gehad.