Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:00

zitmaaier met een strooikarretje erachter
kalk en mest kan ik zo strooien en onkruid en te hoog gras wat ze niet eten maai ik af
wei was 8000m2 ( nu minder en doe ik het meeste met de hand)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:05

Lynn_Nikita schreef:
kalk en mest kan ik zo strooien en onkruid en te hoog gras wat ze niet eten maai ik af

Klinkt handig!
En hoe doe je de rijbak/paddock?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:15

boemel schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Klinkt handig!
En hoe doe je de rijbak/paddock?

Auto met pallet erachter slepen
paddock doe ik niks aan behalve af en toe de bladeren eruit harken of bladblazen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:40

boemel schreef:
Hoe houden jullie het weiland en de bak netjes?

Zat al een beetje te kijken naar minitrekkers en krachtige zitgrasmaaiers.

We hebben natuurlijk maar een totaal perceel van 6500m2, dus een enorm apparaat hoeft er niet te komen, maar alles met de hand doen, lijkt me ook best pittig.

Minitrekker, van 20 pk had achteraf iets zwaarder gemogen. Na het omweiden maaien we de wei altijd, dan groeit t weer mooier aan.

Verder hebben de schaapjes een veekar als schuilhok, die kunnen we daar ook mee verplaatsen. Veel klussen om huis waar zo'n ding toch erg makkelijk voor blijkt te zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:51

Wij slepen op het moment de bak ook met auto en pallet maar dat is niet ideaal.
Tzt willen we graag een mini tractor.
Wei doe ik nu met de hand met zo'n trekkar bemesten ed.
Met de zitmaaier maaien/mulchen we en we hebben zo'n bladveger achter de maaier om al het blad bij elkaar te krijgen.
Dat harken we bij elkaar en doen we in groene tuinzakken.
Meestal doen we dat verspreid over een paar keer en dan is het wel te doen.
Iets met kleine kinderen en tijd verdelen :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:52

Ik zoek tips voor de aanschaf van een minitrekker! Na de ervaringen van Jade ben ik bang geworden.

Ik sleepte ook met auto + pallet, maar dat voorkomt niet dat er gras in de bak groeit. Het moet juist losgetrokken worden. Daarnaast zou ik zelf graag kunnen bloten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:10

Mijn buurman heeft zijn zitmaaier omgeruild voor een minitractor en heeft daar verschillende onderdelen bij o.a. een 'spijker' waarmee hij de bak ook wat dieper los kan trekken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:12

Zou zeker voor een 30 a 35 pk gaan en gewoon marktplaats in de gaten houden. Wij destijds compleet setje voor leuke prijs kunnen vinden (trekker, bloter, klepelmaaier, frees, ploeg, bakje, dumpertje, sleep) sleep en bloter gebruiken we veel. Frees en ploeg zelden, klepelmaaier is net te zwaar voor trekker en dumpertje is meermaals heel handig gebleken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:15

Ik zie zelden meer dan 16 pk als ik naar advertenties kijk. :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:18

Wij wilden heel bewust een mini vanwege het navigeren op de tracks hier. Maar als je dat niet hebt kan je prima kijken voor bijvoorbeeld een oude Ford Dexta of een Deutz etc. Onze mini trekker heeft 25pk en een frontlader (wilden wij graag, ook al erg blij mee tot dusver voor bv mest opdrukken, zand verplaatsen etc).

Tot dusver is die 25pk prima, maar moet nog zien hoe het straks gaat met dingen als slepen en maaien. Sleep heb ik in bestelling. Maaier wordt hopelijk volgend jaar. Extra voordeel met een grotere is wel ook dat je makkelijker aan tweedehands werktuigen kan komen voor er achter.

Edit aan de hand van jouw laatste post, die dingen tot 16pk zijn net zitmaaiers :D. We hebben er wat bekeken maar toen besloten daar vanaf te zien wegens bang dat dat toch echt niet afdoende ging zijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:20

Hier heeft mijn vriend, gelukkig, een oude trekker aangeschaft. Inmiddels een frontmaaier, een hooi schudder, een hefmast en een grondbakje eraan.
Het is een kleine International (en meer weet ik niet :P , wel met cabine in elk geval, dat wilde hij/we wel perse)

Afbeelding
Ik ben benieuwd hoe mijn stuk er straks bij ligt... :\ het was niet het ideale seizoen om hierin te gaan rijden, maar helaas zaten we ook aan de gemeente deadlines vast dus ''het moest maar''.

@lorette, wij hebben in verband met teveel plantengroei de toplaag laten afschrapen. Die laag was niet ''kaal'' meer (meer lichtbruin aan het worden ivm humus/voeding erin) dus het was een blijvend ''probleem'' geworden.. Wel heel veel aan gehad! Daarna waren het slechts sporadisch wat polletjes, en die kregen we eruit gesleept met de grasmaaier en een stuk gaas erachter (de trekker kon niet gedraaid komen in mijn zandbakje)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:26

Bij mij zitten er tapijtvezels in de toplaag, dus die wil ik liever niet kwijt. -O-

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:28

_Lorette_ schreef:
Bij mij zitten er tapijtvezels in de toplaag, dus die wil ik liever niet kwijt. -O-

ah, nee da's inderdaad grof zonde! :) Hier was het gewoon (redelijk vast) zand dus dat was prima. is door de mesthoop gedraaid en het land op gegaan voor het inzaaien.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:31

Wij hebben ook een kleine International, daarmee slepen we de bak en weides en bloten doen we ook zelf. Het grotere werk wordt hier door een naastgelegen boerenbedrijf gedaan. Een groot deel van de opbrengst van het gras gaat naar dat bedrijf toe :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:38

_Lorette_ schreef:

Die komen er bij ons mogelijk ook.
Moet nog een bedrijf laten komen voor advies.

Hoe hou jij de bak netjes?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:39

Akshay schreef:
Hier heeft mijn vriend, gelukkig, een oude trekker aangeschaft. Inmiddels een frontmaaier, een hooi schudder, een hefmast en een grondbakje eraan.
Het is een kleine International (en meer weet ik niet :P , wel met cabine in elk geval, dat wilde hij/we wel perse)

[ [url=m/ZHJebX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben benieuwd hoe mijn stuk er straks bij ligt... : het was niet het ideale seizoen om hierin te gaan rijden, maar helaas zaten we ook aan de gemeente deadlines vast dus ''het moest maar''.

@lorette, wij hebben in verband met teveel plantengroei de toplaag laten afschrapen. Die laag was niet ''kaal'' meer (meer lichtbruin aan het worden ivm humus/voeding erin) dus het was een blijvend ''probleem'' geworden.. Wel heel veel aan gehad! Daarna waren het slechts sporadisch wat polletjes, en die kregen we eruit gesleept met de grasmaaier en een stuk gaas erachter (de trekker kon niet gedraaid komen in mijn zandbakje)

Stoer ding, maar geen minitrekker meer.
Dat past hier niet eens op de oprit :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:50

Ik kon hem goed houden door met auto + pallet te slepen, maar toen ging de sleepauto dood (oud Fiatje van mijn oma). Met mijn grote Ford kan ik de draai bijna niet maken van stal naar bak (kronkelpaadje met smalle doorgang) en die auto wil ik er ook niet steeds aan wagen. De Fiat kreeg namelijk allemaal stof onder de motorkap... Daardoor is onze bak dit jaar een weiland geworden. -O- Het speelt ook mee dat ik eerder 5-7 (trainings)paarden op stal had en véél meer reed dan nu.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:56

Laatst bijgewerkt door s0173957 op 19-11-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:00

_Lorette_ schreef:
Ik zie zelden meer dan 16 pk als ik naar advertenties kijk. :=

Met 20 redden we t net, maar iets zwaarder is wel wenselijk.

Shibaura S 330 minitrekker 30PK (kubota iseki)
€ 5.750,00
https://link.marktplaats.nl/m1622252531 ... ialbuttons

Zijn er gelukkig ook.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:00

En een shovel(tje)? Wij hebben deze zoveelste hands gekocht.
Heb ff geen betere foto bij de hand, maar zie hieronder. Wij doen alles met dit ding. Van palen rammen :D en de track slepen (en de bak als die straks begaanbaar is) tot aan hooi verplaatsen en stallen uitmesten.
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:04

De shovels waren voor ons echt boven budget. Ik hoopte eigenlijk voor minder dan 4.000 euro een trekkertje te kunnen vinden en de shovels zaten op > 8.000.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:21

_Lorette_ schreef:
De shovels waren voor ons echt boven budget. Ik hoopte eigenlijk voor minder dan 4.000 euro een trekkertje te kunnen vinden en de shovels zaten op > 8.000.

Oh ja... ik denk dat dat wel ongeveer klopt ja. Zonder alle aanbouwtoestanden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:31

wij hebben ook een 15pk trekkertje, voldoet voor onze doeleinden. je kan er bv. geen grote balen hooi/kuil mee tillen, maar het kleinere werk gaat wel goed (half uitgegraven boompjes uit de grond trekken, materiaal verplaatsen, poging tot egaliseren). Ik denk dat slepen ook prima gaat als er gazonbandjes onder zitten, maar die investering wil ik (nog) even niet maken. wij hebben een kubota met schepje voor en hef achter. denk wel dat ie vast blijft zitten als je grond wil gaan verplaatsen met het schepje en je hebt gazonbandjes, hij moet met trekkerbandjes nl. ook in de 4wd om niet te slippen.
Laatst bijgewerkt door Jade op 19-11-20 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:31

boemel schreef:
Stoer ding, maar geen minitrekker meer.
Dat past hier niet eens op de oprit :D

Neee! Die rooie van de foto is van de loonwerker! :) (zo hebben we er al een week 2 op het erf, met een grote kraan -O- )
Die is iets té om voor de fun te rijden ;)

Afbeelding
Deze is de onze :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:58

Hier ook een trekker, maar geen mini. Ik heb een Oude D.Brown uit de jaren 70 kunnen overnemen voor 1.500€. Is eigenlijk wat groot om de piste te slepen en ik mis echt wel een frontlader om mijn mesthoop omhoog te steken, maar hij start wel altijd.
Verder zoek ik al maanden naar een weidebloter, maar aangezien ik die geen onderdak kan bieden neem ik liever een oud goedkoop ding. Doet toch minder hartzeer als die begint te roesten.

Lorette & boemel: Waarom willen/hebben jullie tapijtvezels ? Ik overweeg ze hier ook. Mijn bak is 95% van het jaar onbruikbaar, nieuw aangelegd 2-3 jaar geleden |(