Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:16

Eight schreef:
Wat een leuke foto's met Jay en de pup :) hoe oud is Jay nu?

Over JKK, heeft iemand enig idee wat voor plantje dit is? Er staan er een aantal in het weiland die gaan we er met de hand uittrekken ..
[ [url=m/L0NreJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Q0aLPA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt me streepzaad Eight.

suffie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 06:42

Dat is streepzaad, houdt van droge schrale grond en die omstandigheden zijn er nu volop. Weilanden staan er vol mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:00

Hebben wij ook in de wei, maar laten we lekker staan. Leuk voor de variaties ik heb niet het idee dat het enorm woekert oid.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:25

Staat hier ook inderdaad... Hier woekert het niet en ze eten het ook gewoon op. Ik ben trouwens niet van een strakke grasmat, geef mij maar wat variatie. Moet wel zeggen dat de paardenbloemen en de krulzuring in het voorjaar wat overwoekerden maar verder hebben we nu een enorme variatie aan verschillende grassoorten, wat duizendblad, streepzaad, en vele andere kleine plantjes waarvan ik de naam niet weet. Ik steek alleen JKK uit (gelukkig laatste dagen niet meer gevonden) en ridderzuring probeer ik er ook uit te halen.

Zo gister weer een van de weilandjes bemest omdat het toch een beetje lijkt te gaan regenen aan het eind van deze week. De twee pensionklanten hielpen ook mee en binnen een uur hadden we het hele weiland bemest met de compost van onze eigen viervoeters. Echt heel fijn zo'n beetje hulp :D. Daarna nog spontaan de waterbakken grondig schoongemaakt, een nieuw stukje wei afgezet, hooizakken gevuld. Je hoort vaak nare dingen over pensionklanten maar die van ons zijn zooo behulpzaam. Gaat tot nu toe echt onwijs goed. Paardjes vanochtend weer op een nieuw stuk gras gezet. Koos had het meteen door :D

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:07

Aan diversiteit hier geen gebrek >;)
Ik heb perzikkruid, varkensgras, streepzaad, zwaluwtong, vogelmuur, distels, raket, klaver (hier en daar ook de bastaard) veel melde, hier en daar een verdwaald viooltje en klein kruiskruid.
Ohja en ook nog wat gras hier en daar :roll:
Ook groeit er nog wat anders wat ik nog niet heb kunnen identificeren.
Zal als ik er aan denk een foto maken, misschien dat iemand hier het weet.

Edit: vergeet de weegbree, herderstasje en paardenbloemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:13

Wij hebben ook van alles, inclusief berenklauw _O-

Wat fijn Susan, zulke klanten. Daar hopen wij ook ooit op.

Volgende week een wat gras afzetten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:59

Wauw Claudia hahaha, dat je dat allemaal weet _O-

Leuke foto SSDesign! <3 En wat fijn dat je zulke behulpzame pensionklanten hebt :j Hoe hebben jullie de mest verdeeld? Een beetje regen zou wel weer fijn zijn :D

Eight: Jay is nu 6 geloof ik :D Of 5... hahaha, maar nog niet zo oud in ieder geval

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:11

Aanhanger staat hier in de tuin, is een kleine met kap erop en hij kiept een stukje achteruit.
Dus we gooien hem vanuit de kruiwagen vol en bij de boer "trekken" we de mest er uit.
Is redelijk wat werk maar ophalen zou met zon kleine mesthoop hier 100 euro per 2 maanden zijn en dit was 200 voor een aanhangertje ;)

Zit hier echt wel een regendansje te doen *\o/*
Overmorgen krijg ik 4 logeerhonden, zal een gezellige boel worden :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:41

Utopia ik heb dat in de jaren ook allemaal op moeten zoeken hoor hahaha.

Ja doe maar een beetje regen
Sproei me een ongeluk.

Edit: heb ook wilde geraniums
En hierbij 2 foto's van onkruid waarvan ik de eerste niet kan vinden (geen kleefkruid, heermoes, kattenstaart) en de 2e heb ik geweten maar ben ik vergeten.
Afbeelding
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 13:30

Hoe groot moet je mestplaat eigenlijk zijn als je van, zeg... 5 paarden, een jaar de mest op wil slaan? Wel alleen puur mest, geen stro.. misschien een keer een beetje zaagsel...

Haha dus er is nog hoop voor mij Claudia :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:15

2e foto is canadeese fijnstraal,daar komt uiteindelijk ook een pluis bovenin te zitten zoals paardenbloem

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:29

xXutopiaXx schreef:
Hoe groot moet je mestplaat eigenlijk zijn als je van, zeg... 5 paarden, een jaar de mest op wil slaan? Wel alleen puur mest, geen stro.. misschien een keer een beetje zaagsel...

Haha dus er is nog hoop voor mij Claudia :')

Wij hebben 4 grote paarden, mest heeft nu maand of 4 gelegen. Dus ja, ik lieg. Het is nog geen echte compost. Maar wel mooi ingedroogd, begon al mooi zwart te worden. Idealiter laat je mest 1-2 jaar liggen maar daar hebben wij ook geen plek voor. Onze mesthoop van zo'n 20m3 was nu voor eenderde ongeveer vol (mest van een maand of 3), wij hebben ook alleen pure mest, geen stro/hooi. Er ligt nog wel wat mest op de mesthoop maar we konden niet meer kwijt. Wij maken hoopjes op het land (per kruiwagen 2 hoopjes?) en hebben een constructie bedacht van zo'n ijzeren hekwerk dat we achter de auto vastmaken. Binnen een kwartier was alles netjes verspreid :) Dus kom maar op met die regen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:35

Lynn_Nikita schreef:
2e foto is canadeese fijnstraal,daar komt uiteindelijk ook een pluis bovenin te zitten zoals paardenbloem

Thanks, nu die andere nog.
Zelfs mn moeder wist t niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:47

En doen jullie dat dan op een stuk waarvan je hoopt dat er nog gras groeit Susan?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 14:50

Robijntjah schreef:
En doen jullie dat dan op een stuk waarvan je hoopt dat er nog gras groeit Susan?

Hoe bedoel je, waarvan je nog hoopt dat er nog gras groeit? Ivm de droogte? We bemesten in principe alleen als er regen wordt verwacht. In geval van nood kunnen we nog wel wat stukjes sproeien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:08

Als in niet op de paddock. Blame it on de moeheid haha :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:14

Wij hebben nu 3 quarters, een d-pony en een shet, maar doen met de grote, lage container net 2,5 maand. Zonder die nieuwe deden we er 4 maanden mee. ( hij vreet en mest in zijn eentje net zoveel als de rest samen )

Wij betalen nu 145 voor het ophalen.

Ik denk wel dat als we echt liggende plekken zouden hebben ipv een container het meer inzakt en je het langer kan laten liggen. Ik zou in de toekomst dan graag 2 vakken willen.
Heb overigens de container nu ook door de helft gedaan en kijken of het werkt. Hopelijk zakt de helft in die we straks vol hebben als we de andere kant gaan vullen, zodat daar weer wat bovenop kan na een paar weken.
De mestwormen deden niet veel. Of misschien wel, maar we hadden er meer moeten hebben en de mest dan langer moeten laten liggen.

Ons gras is al droog. Hadden wel alle jkk eruit, maar er staat op 1 helft nog veel zuring. Dat uittrekken vind ik bijna nog erger dan jkk.

Ik dacht vanmorgen; het heeft vannacht flink geregend, ik kan ze wel zonder stof in de bak even laten spelen, rennen, springen etc.......Nou, dat beetje regen was dus al weg.

Van de week kwam ik thuis met een heel vies gezicht, maar moest nu nog naar 3 winkels, dus maar even gecheckt vooraf :)

We hebben trouwens langs de rand een klein beetje kleefkruid, gezond en ze vinden het lekker. Maar man o man, wat kleeft dat......Ik krijg het soms niet los van me als ik het wil neerleggen.

Soms ben ik echt blij dat we langs een rustige weg zitten en er geen camera's hangen. Ik heb elke dag anders 10 van die lachwekkende filmpjes.......

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:48

Robijntjah schreef:
Als in niet op de paddock. Blame it on de moeheid haha :+

Oh haha geen probleem. De mest halen we van de paddock maar verspreiden we daar niet, hoeft ook niks te groeien :) .

Zo, flinke prijzen, 145 euro voor legen van container. Wij hebben tot nu toe geluk dat we de mest nog kwijt kunnen. Als het te veel wordt, kunnen we het wel door de loonwerker op laten scheppen en die kan het dan over het land heen doen (andere percelen). Maar dat kost ook een flinke bult geld. Tot nu toe kunnen we het over ons eigen land kwijt, hebben we er moesbakken mee gevuld (en al kilo's courgettes geteeld) en zijn er tuinliefhebbers die af en toe wat op komen halen :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:21

ClaudiaHS schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Thanks, nu die andere nog.
Zelfs mn moeder wist t niet.

Vlasbekje? (Linaria vulgaris)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:40

Qua blad lijkt vlasbekje wel maar in die van mij zitten geen gele bloemen.
Zag er net nog 1 staan in de wei en daar zaten kleine witte bloemetjes in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:49

SSdesign, ik vind het ook veel geld en baal soms ook wel. In de container zakt het niet en moet je dus sneller legen. Dat was met deze maat container en 4 om de 4 maanden en nu dus met 5 na 2,5 maand.

Er is geen land of zijn geen boeren in de buurt. Is een loonwerker die het hier al jaren komt halen.

1 keer kwam een buurman mest halen voor de rozen, maar dat was 3 schepjes :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:55

superpony schreef:
SSdesign, ik vind het ook veel geld en baal soms ook wel. In de container zakt het niet en moet je dus sneller legen. Dat was met deze maat container en 4 om de 4 maanden en nu dus met 5 na 2,5 maand.

Er is geen land of zijn geen boeren in de buurt. Is een loonwerker die het hier al jaren komt halen.

1 keer kwam een buurman mest halen voor de rozen, maar dat was 3 schepjes :)

Heb je niet een klein stoepje waar je de mest even kunt laten drogen? Merk dat dat hier echt al veel scheelt qua volume.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 17:17

ClaudiaHS: Die tweede heb ik ook heel veel staan. Vooral op de plekken onder de bomen waar weinig gras groeit. Verder hier ook een zeer gevarieerd grasland. Wilde vroeger alles mooi strak hebben maar vind de diversiteit nu wel leuk. Mijn PRE lijkt het ook echt heerlijk te vinden om af en toe wat anders te knabbelen. Heb nu ook mooie planten met paarse bloemen, geen idee wat het is.

JJK heb ik altijd met de hand verwijderd. Je trekt ze heel gemakkelijk uit de grond. Zuring heb ik dit jaar voor het eerst eruit gestoken i.p.v. met gif besproeid. Ben erg benieuwd hoe dat gaat ontwikkelen. Distels vinden de paarden erg lekker, deze hak ik altijd even om met een schep ;-) je wordt vanzelf creatief met eigen weides.

Ik heb een mesthoop op een van de weides gemaakt. Haal enkel de mest van de paddock.
De mest op de weide laat ik liggen. Ik heb 6 weitjes. Wanneer er een kaal is sleep ik deze met de auto zodat de mest meteen verdeeld is. Het gaat om een PRE, Fjord en een shetlander. Per dag is dat ongeveer één kruiwagen met mest.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 18:17

Ik trek jkk ook uit zodra ik het zie.
Zuring ook maar de helft van de tijd blijft de wortel zitten.
Spul wat niet giftig is laat ik veelal zitten behalve het onbekende plantje op de 1e foto van mijn vorige bericht.
Daar stond ook erg veel van.
Heb trouwens ook heel veel kamille staan.
Vorig jaar aten ze dat niet maar Puck eet het nu wel.

Ik heb ook planten met mooie paarse bloemen.
Mijn moeder heeft vanmiddag nog verteld wat het was maar ben ik al weer vergeten :+
Edit: kaasjeskruid :')

Mest laat ik niet liggen op de wei.
Melle schijt zulke onwijs grote mega bulten (tis net een olifant) dat alles onder zijn keutel doodgaat.
Het eerste jaar dat we hier woonden deed ik het net als Keeyzie met als gevolg dat ik enorm grote dode plekken overal had.
Ik heb ook een kruiwagen mest per dag ongeveer.

Mijn 'mestbak is ruim 4x4 meter en een meter hoog ongeveer.
Hij zit nu +- voor de helft vol.
Dit is van 4 maanden.
Hoop dat ik er nog een tijd mee kan en dan vragen aan de plaatselijke loonwerker of die het op kan en wil halen.
Hij haalt het ook bij mijn buurvrouw, die laat het 1x per jaar ophalen en kost ongeveer 100 euro.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 19:57

Qua mestplaat lastig in te schatten, wij hebben een hele grote mestplaat. Denk dat grootte mee kan vallen als je meer de hoogte in kunt.

Hier op de mesthoop groeit van alles qua onkruid. Vooral op de oudere mest is het fors en toen ik het omschepte zag ik heel fijnmazige wortels lopen (niet van het grote onkruid). Hoe gaat dat bij jullie; en wat is het gevolg als je het op het land zou laten rijden, krijg je daar dan veel onkruid of valt dat mee op het gras.