Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:10

Bij mij zit er in
-electrolytes (inkl Vit-E) 7 onderdelen
-kidney 3x
-liver 7x
-pancreas 3x
-muscle 3x
-haemogram 9x
-differential blood count 13x
-trace elements (inkl. sel) 3x

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:13

Dit is bij IDEXX Lab BV in Hoofddorp geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:27

Hilary schreef:
Ohjajoh, heeft ze dan een opgeblazen buik? Beetje skippybal-achtig? Onze KWPN'er had dat ook; bij controle bij Laarakker bleek ze schimmel in de darmen te hebben. Inmiddels krijgt ze Microcomp waardoor het hele bolle er wel af gaat. Als ze haar hooibuik heeft weggewandeld, blijft er een mooi gevulde merrie over, i.p.v. een wat opgetrokken buik met een hoog zittende skippybal.

Ja!! Zo is het exact Hilary!

Moet je dit dan de rest van haar leven bij blijven voeren?
Want hoe gaat dat precies in zijn werking, als ik vragen mag?
Las iets over dat je het als kuur moet geven met een stopweek ertussen?

En DD, ik zat nog even naar de bloedtest te kijken, maar volgens mij is grotendeels getest wat jij opnoemde, maar niets wat vitamines of mineralen betreft.

Oh wat ben ik nu al weer opgelucht, dat ik even tegen jullie heb aan lopen zaniken zeg!
Hier kan ik wel wat mee, hoop ik. Dank jullie wel... <3 :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:39

:+ Zeikwijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:59

:o :j :j :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:49

Ff snel een vraagje. Onze ruin van 14 zit volgens mij niet helemaal goed in elkaar. Hij staat voor redelijk naar binnen gedraaid met z'n hoeven en slijt ze scheef af (nu gecorrigeerd met ijzers). Ook struikelde hij veel. Dit is minder geworden nu met ijzers maar nogsteeds niet normaal.
Eergisteren zijn we met vrienden gaan rijden en hebben we bij wijze van experiment hun dochter op hem gezet die veel lichter is dan mij en mijn man. Daar struikelde hij niet bij.

Dat hij scheef is vinden wij in principe niet erg maar dat hij last heeft van rijden wel. Wat is de eerste stap die jullie zouden nemen om uit te zoeken wat er aan de hand is? Osteopaat? Physiotherapeut? Of toch eerst een andere hoefsmid?

Onze ruin is 14. Weegt ongeveer 450 kilo en is een tikkie te zwaar. Mijn man weegt ongeveer 90 kilo. Ruitertje van eergisteren net geen 70.
Als hij gelegen heeft dan staat hij erg stijf op en mankt 2 of 3 passen achter.
Vorige eigenaar heeft er nooit iets aan gemerkt maar ze is zelf vrij petit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:53

Ik zou als eerste een dierenarts consulteren Abby. Vooral dat stijve opstaan en wat manken doet mij aan artrose denken. Dat ziet een osteopaat of fysiotherapeut niet. Eventjes een foto van laten maken, dan weet je of er artrose zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:57

@abby: klinkt als wat artrose 'ergens' achter en gezien de scheefheid vóór zou dat daar ook maar zo kunnen.
90 kilo is voor zo'n kleintje toch best wel een gewicht en als hij niet goed dressuurmatig (van achteruit) gereden wordt zal hij ook meer gewicht op de voorhand dragen (waar hij het net niet hebben kan)
Op die leeftijd krijg je dat er waarschijnlijk ook niet meer uit al kun je soms met een goede bekapper (zonder ijzers) en een fysio/osteo de boel wel lang goed houden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:57

Heb ook een keer uitgebreid bloed laten testen.
Was geloof ik 78,- in België.
Pssm1 laten testen voor $ 40,-

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:58

Ik zou zelf mijn osteopaat bellen in zo'n geval.. Zij checkt de paarden altijd helemaal vanuit holistisch oogpunt en werkt blokkades weg waar nodig..
Ik bel haar eigenlijk ook altijd bij kreupelheden of andere vage klachten.. Zij weet t vaak beter te behandelen dan de dierenarts en het scheelt veel geld.. Ze kan met haar methodes ook peesblessures vaststellen.. uiteraard weet je alleen met echo 100% zeker of het klopt maar ze heeft er nog nooit naast gezeten (en da wel) dus ik vertrouw op haar.. ik denk dat ze ook artrose kan vaststellen.. ik zou in dit geval dus haar laten komen en alles laten checken en verhelpen.. en eventueel daarna nog de da voor de zekerheid/bevestiging..

Ze komt ook in jullie regio, ik kan je haar gegevens geven mocht je willen :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:59

Dat van struikelen met een zwaardere ruiter heb ik ook al meegemaakt.
Scheelt ook of de ruiter zelf een goede balans en zit heeft.

Als je ergens wilt starten. Goede osteopaat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:04

Waaide vanochtend zowat van Bubbles af. Tjee wat een wind!
Was de enige in de clubles. Dus mooi privéles gehad.
Na een dik half uur vond ik het ook welletjes. Ze had super gelopen en merkte dat ze moe werd.
Is toch altijd een stuk intensiever zo privéles.
Na terugkomst was ik ff wortels pakken en zag ik Dunya met Bubbles knuffelen.

Afbeelding

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:42

Tx jongens!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:44

Fijn dat iedereen weer blij is!

Ik ook! Ben klaar met het carbobruinen van de binnenkant van de stallen (witten en buitenkant komen nog) en best fijn gereden met mijn puppypaard.
Nu nog een paar paaseieren eten en dan weer een rondje voeren en opruimen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:20

ohjajoh6 schreef:
Hilary schreef:
Ohjajoh, heeft ze dan een opgeblazen buik? Beetje skippybal-achtig? Onze KWPN'er had dat ook; bij controle bij Laarakker bleek ze schimmel in de darmen te hebben. Inmiddels krijgt ze Microcomp waardoor het hele bolle er wel af gaat. Als ze haar hooibuik heeft weggewandeld, blijft er een mooi gevulde merrie over, i.p.v. een wat opgetrokken buik met een hoog zittende skippybal.

Ja!! Zo is het exact Hilary!

Moet je dit dan de rest van haar leven bij blijven voeren?
Want hoe gaat dat precies in zijn werking, als ik vragen mag?
Las iets over dat je het als kuur moet geven met een stopweek ertussen?

En DD, ik zat nog even naar de bloedtest te kijken, maar volgens mij is grotendeels getest wat jij opnoemde, maar niets wat vitamines of mineralen betreft.

Oh wat ben ik nu al weer opgelucht, dat ik even tegen jullie heb aan lopen zaniken zeg!
Hier kan ik wel wat mee, hoop ik. Dank jullie wel... <3 :j

Dit wou ik dus ook zeggen: mijn ruin had dat ook. Ook bij Laarakker geweest en ook Microcomp en detox (anders werkt t niet goed). Was inderdaad ook schimmel. Weet alleen niet of je dat zo kan bestellen zonder consult. Mijn ruin staat er permanent op. Maar ik denk dat hij het al tig jaar had (ik kocht hem pas op zijn 18de). Maar meestal is het een kuur en dan zijn ze weer zogoed als nieuw.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:53

Abby in de ijslanderwereld zeggen we dat de ruiter niet zwaarder dan dan 20% van het paardengewicht mag zijn, inclusief zadel.... Het zou dus kunnen zijn dat het net te veel is voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:00

Die Detox is ook van phytonics Fabster? Want ik las bij de Hoek idd zoiets, dat zij zeggen dat zij de microcomp alleen verkopen na consult, wat ik dan weer een tikkeltje apart vind, want het is volgens mij vrij verkrijgbaar...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:02

Monmaster schreef:
Abby in de ijslanderwereld zeggen we dat de ruiter niet zwaarder dan dan 20% van het paardengewicht mag zijn, inclusief zadel.... Het zou dus kunnen zijn dat het net te veel is voor hem.

Voor andere rassen vaak 10-15% toch?

Die schimmel in de darmen, hoe valt dat te testen? Ik verdenk mijn 9 jarige als ik jullie zo hoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:23

20% is idd het maximum aan ruitergewicht. (Elk ras)
Beste is natuurlijk minder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:27

ohjajoh6 schreef:
Die Detox is ook van phytonics Fabster? Want ik las bij de Hoek idd zoiets, dat zij zeggen dat zij de microcomp alleen verkopen na consult, wat ik dan weer een tikkeltje apart vind, want het is volgens mij vrij verkrijgbaar...

Klopt, ook van Phytonics. Ik weet niet of microcomp vrij verkrijgbaar is. Ik haal het altijd via Den Hoek.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:28

Azmay schreef:
Monmaster schreef:

Voor andere rassen vaak 10-15% toch?

Die schimmel in de darmen, hoe valt dat te testen? Ik verdenk mijn 9 jarige als ik jullie zo hoor.

Laarakker test dat. Worden geen biopten of bloed genomen ofzo gaat met de Lechner Antenne (heet dat ding zo?).

10% lijkte sterk. Mag ik met mij 57 kg ook niet op mijn fjord zitten. Als dat echt is, snap ik wel dat er partijen zijn die rijden op een paard helemaal af willen schaffen wegens dierenleed. Dan is bijna iedereen te zwaar voor zijn paard. Zou ik alleen oo mijn Belg mogen. De rest is allemaal rond de 500 kg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:32

Ik blijf nieuwe dingen leren van dit topic!!! :oo

Voor degenen bij wie het soms allemaal niet zo makkelijk gaat als ze zouden willen heb ik diep respect. Van iedereen in dit topic maar vooral van diegenen zie ik de paardjes altijd prima verzorgd erbij staan, als ze lekker naar buiten kunnen missen ze imo niet veel hoor.

Over lekker naar buiten kunnen gesproken. Ik had de benen in mijn ijver ook geschoren. Pony komt vandaag haar schuilstal uit, concludeert dat het fris aan haar blote pootjes is, en duikt binnen 5 tellen weer naar binnen. Tja in haar slaapzak is het lekker warm, maar beenwarmers krijgt ze niet hoor. :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:39

Fabster schreef:
Laarakker test dat. Worden geen biopten of bloed genomen ofzo gaat met de Lechner Antenne (heet dat ding zo?).

10% lijkte sterk. Mag ik met mij 57 kg ook niet op mijn fjord zitten. Als dat echt is, snap ik wel dat er partijen zijn die rijden op een paard helemaal af willen schaffen wegens dierenleed. Dan is bijna iedereen te zwaar voor zijn paard. Zou ik alleen oo mijn Belg mogen. De rest is allemaal rond de 500 kg.

De 15% geloof ik eigenlijk wel, 10% is inderdaad wel heel weinig.

Vind die manier van meten niet echt iets wat ik geloofwaardig bestempel eigenlijk, heb wel een beetje verstand van zaken en dat het ding TeraHertz zou meten is een beetje vreemd. En als ik dat al aan de kant zou zetten snap ik niet helemaal hoe hij op zo'n manier schimmel zou kunnen detecteren, een krapplek tot daar aan toe..
Eerst maar eens kijken of ze van goed hooi en aandacht op gaat knappen dadelijk aan huis :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:43

Ik heb namelijk beide producten van phytonics bij de dierenapotheker ook gevonden, scheelt nog 10 euro ook op de microcomp.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:49

Azmay, ik snap dat je dat zegt.. mijn osteopaat werkt ook met deze manier (en nog andere methodes).. ik noem het altijd hocus pocus haha..
Maar keer op keer weet ze gewoon de juiste diagnose te stellen.. waar de dierenarts dan aan het uit verdoven is en foto's maken en ik 600 euro lichter ben.. zegt zij met der antenne dat het ergens anders zit, komt ze dat behandelen en zijn de problemen opgelost..
Ze heeft tot nu toe nog nooit de verkeerde diagnose gesteld en mijn ppaarden echt keer op keer beter kunnen krijgen.. niet alleen met haar antenne maar ook met bach bloesems, homeopathie, phytonics, etc..
Dus ik snap dat je sceptisch bent Azmay, dat was ik ook.. maar ik ben er inmiddels echt in gaan geloven Door de ervaringen die ik op gedaan heb