Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:06

@manzano, zijn er nog meer symptomen? Evt ook bloedend tandvlees?
Je zou bijna gaan denken aan lage bloedplaatjes.
Wel een getob zeg :(:)

Hier is mijn baklicht gemaakt dus ik kan ook weer 's avonds aan de slag *\o/*

@Chasey, hier is de shet een poos geleden geschoren dus niet al te dik in de vacht nu.
Maar als we die niet scheren had ze het ook wel eens te warm op zulke dagen met een hele dikke vacht en windstil weer met een zonnetje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:23

Kan een paard ook hoge bloeddruk hebben ?? Bij mensen kan het iig langdurige bloedneuzen veroorzaken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:27

Nee mond ziet er verder prima uit eigenlijk.
Ze heeft anderhalve maand geleden wel ontsteking gehad van de mond/tong door horzellarven. Dat was ook heftig. Maar alles zag er nu goed uit.
Wel heeft ze ppid, maar al jaren.

Ander issue is dat nu ik haar dag en nacht kan monitoren dat ik er achter ben dat ze zelden tot nooit gaat liggen. Dus ze lijkt ook oververmoeid (bijna omvallen bij het dutten). Dus daar ben ik nu ook mee aan het tobben ('s nachts op stal, magnesium-supplement etc). Lastig hoor. Dit merkte je allemaal niet/minder op een pensionstal

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 23:28

DubbelFun schreef:
Kan een paard ook hoge bloeddruk hebben ?? Bij mensen kan het iig langdurige bloedneuzen veroorzaken.

Geen idee!! Ga ik meenemen in overleg/vragen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:07

Chasey schreef:
Ik heb niet echt bij gelezen, maar heb een vraag.
Bliksem zweet ontzettend! Zo warm is het toch niet?
Hebben meer paarden er last van?
Zelfs m’n moeder zei vandaag dat het niet goed was hoe nat ie was.
Scheren? Of? Hij heeft wel een behoorlijk vacht al, maar herken het totaal niet van voorgaande jaren.
Hij is totaal niet loom of sloom. Gewoon vrolijk, maar wel een beetje hyper.
Overgang van hooi naar gras te groot?
Niet angstig, wel een beetje baldadig.
Zal ie zich gewoon te druk maken?
Of maak ik me nu te druk? :’)
Zal morgen bij daglicht even een foto maken als ik er aan denk.

De ijslanders zweten hier ook, rondje door de paddock is zweet dat er in straaltjes vanaf loopt. Hier gaan we de hals en borst scheren want is geen doen meer zo.

Las nog iets over pensioenpaarden, maar inderdaad. Is wel veel meer werk soms dan gedacht. Zo lang ze een beetje fit zijn valt het mee, maar één keer ze de sukkelstraat in gaan... Bij mijn oude paard van 27 jaar had ik elke maand wel de dierenarts, veel speciaal voeder, apart voordroog geven,... had hem graag nog jaren extra bij ons gehad, maar toen hij uiteindelijk ingeslapen werd had ik pas door hoeveel ik er mee bezig was op een dag. Constant zorgen en pamperen.

@manzano: het is een schimmel? Toevallig nergens een melanoom in de neus die telkens opengaat?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:25

Wat vervelend Manzano. Hopelijk is het snel over.

Chasey, vreemd! Voor mijn gevoel is het ook niet zo warm. Paarden hier staan niet echt kort in t haar en een 200gr deken op, maar geen last van zweten.

Gisteren de laatste offerte ontvangen voor de rijbak.
Hmm ... heb ik daar nu zo lang op gewacht?
Een oplossing met puin, waarvan we al aangegeven hadden dat we het niet wilden. En eur 3000 boven budget.
Terwijl budget niet weinig is (20k).

We weten nu iig met welk bedrijf we wel verder willen. :D

Hier is de afgelopen week veel minder water gevallen dan voorspelt, dus de paarden kunnen gelukkig nog iedere dag de wei op.

Om de wei enigzins te sparen van 11.00 tot 17.00. En daar zijn ze al erg ontevreden over, want ze staan dan al uren in hun paddock aan het hek te wachten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:29

Fijn Joyce dat les rijden geen probleem was. Leuk dat ze al zo enthousiast op je reageert.

Vervelend Manzano, heb wel vaker gehoord dat met adertje lang kan duren als je pech hebt.

De shet heeft het hier ook duidelijk warm in zijn bizon vacht.

SN: heb je vaker alleen hals en borst geschoren en helpt dit afdoende? Krijgen ze het 24/7 buiten dan niet te koud zonder deken? Nu we met mijn paard aan het werk zijn, overweeg ik haar ook gedeeltelijk te scheren als vacht nog langer wordt maar wil geen deken op…

Wat een mazzel Boemel dat er minder regen gevallen is. Hier heel veel, had nog een stuk wei gespaard waar gras lekker lang is en daar staan ze nu. Kunnen ze nog even vooruit; daarna weideseizoen over hier.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:30

De ijslanders worden elk jaar borst en hals geschoren :j in principe blijven ze zonder deken staan. Als het echt heel erg guur weer is krijgen ze wel een deken om. Maar die vachten zijn echt absurd, als ik dat vergelijk met de twee warmbloeden.

edit: je kan beginnen met enkel hals of borst en als het niet afdoende helpt wat verder scheren. Ijslanders gaan ook heel makkelijk 'pompen' met de ademhaling maar borst & hals scheren is normaal gezien voldoende.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:38

(niet mijn foto en niet mijn paard)

in dit model worden ze geschoren:

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:51

joyce83 schreef:
Chasey gewoon in de gaten houden denk ik dan maar? Voordeel van te dikke vacht is dat je nog altijd kan scheren.

Vandaag lekker gereden, had een gigantische bak toch wel 20 minuten voor mij alleen. Langzaam maar eens uitzoeken waar ik precies kan rijden en waar de rest rijd. Ook kunnen regelen dat ik de les van de stalling mag rijden. Waar schoonzus meende dat ze moeilijk zouden doen was het helemaal geen probleem en kan in de les op zondag rijden waar ik afgelopen zondag ook heb mee gereden. Helemaal blij mee. Voel mij wel echt weer even een beginner als ik tussen die ruiters rij wat ze netjes aan het lopen hebben. Maar dat komt ooit wel weer goed, en zo niet... dan hebben we in elk geval plezier :)

Ook vervoer om Guus naar huus te brengen tegen de tijd dat ze mag verhuizen is ook geregeld. Ontzettend blij mee en ook wel diegene die ik het meest vertrouw rondom de paarden. Dank je wel Lynn_Nikita.
Ohhhhh en had ik al gezegd dat ze hinnikt als ik haar roep? ahhhhhh dat is echt schattig (opa hier doet dat alleen als meneer vind dat het allemaal te lang duurt en dat ik toch snotverdomme eens moet opschieten...) Durf eigenlijk nog niet te geloven dat ze dat speciaal voor mij doet maar meer van YES iemand komt mij naar binnen halen dan kan ik ETEN!!!

<3 <3 <3 Wat lief van jou. En wat was je moeilijk aan het doen en denken met vervoer, totaal niet nodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 08:57

Manzano , wat een gedoe met de bloedneus. Hopen dat het dichtgaat. Blijft hij soms ook briezen en gaat het daardoor soms weer open?

Chasey, bij te dikke vacht zoals hierboven staat evt de borst kaal scheren

Boemel, wel fijn dat er duidelijkheid is over de bak, zonde van het wachten en dan nog niet wat je gevraagd hebt

Ik heb een dagje vrij, ik werk over de grens en daar is nu herfstvakantie en vakantie medewerkers wilden graag komen. Ik had gedacht om de oude keuken af te breken maar het water in de nieuwe keuken wordt morgen pas aangesloten. Onverwacht dus echt een dag vrij. Geen idee wat ik ga doen.

Ow ja, ik heb de nieuwe keuken <3 . Lang op gewacht en een hoop gedoe gehad met diverse zaken en uiteindelijk gekocht in een kleine zaak in de buurt die ik niet eens kende.
Bij de schouw komen alleen nog 2 verticale balken, die waren in de verkeerde kleur geleverd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was ervoor, bijkeuken en douche hok. Dak eraf en vervangen, vloer eruit en uitgegraven en geisolerrx enbeyon gestort extra deur gemaakt, ramen dichtgemetseld, stroom, water etv

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:20

Wow Lynn Nikita,
Wat een mooie keuken. Een hele verbetering.

Wij wachten al sinds Mei op wat keukenonderdelen. Maar, ooit komen er ook before and after foto's :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:22

Prachtig!!! Echt mijn smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 09:34

Niet mijn smaak maar wel gaaf in jullie huis denk ik!

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ga scheren dit jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:16

@lyn: mooie keuken idd en flinke verbouwing.
Ik moest wel even lachen om die hond die buiten zo naar binnen staat te staren :D

@manzano: áls ze gaat liggen komt ze dan nog wel redelijk makkelijk overeind ??
Bij mijn oudje was het zo dat die niet durfde te gaan liggen (zeker niet meer op stal) omdat ze teveel uit balans was met op staan. Niet liggend slapen kán voor een paard ook funest zijn, ze hebben minimaal één per week een REM-slaap nodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:21

Bedankt voor het meedenken mbt blikkie. Vandaag wordt het wel iets warmer en zonnig, dus ik kijk het vandaag ook even aan. Eet en drinkt goed. En is nog altijd nieuwsgierig en vrolijk.
Misschien heeft ie toch last van een te dikke jas aan. Vanmorgen was hij niet nat, maar het is 's nachts natuurlijk ook wat kouder.

Wat een mooie keuken lynn! Mooi strak en netjes geworden zo!

Naar van de bloedneus Manzano, misschien toch een wat broze ader?

Hier schiet de verbouwing van het kantoor ook op. Daan verwacht dat er nog 3 dagen nodig zijn. Dan kunnen we beginnen met vloerbedekking/laminaat en alles aankleden :)
De verwarmingsinstallatie zit er helaas nog niet in ivm miscommunicatie van de installateur.
Er komt een airco unit in, die ook kan verwarmen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:10

DubbelFun schreef:
@lyn: mooie keuken idd en flinke verbouwing.
Ik moest wel even lachen om die hond die buiten zo naar binnen staat te staren :D

.

Dat was de foto op funda, op bijna elke foto zag je hun honden wel ergens erop staan

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:18

Ooie keuken LN, echt genieten dat die klaar is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:32

De paddocks en stallen zijn hier schoon, zonnetje en lekker fris is wel een goede kombi om bezig te zijn buiten :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:42

DubbelFun schreef:
De paddocks en stallen zijn hier schoon, zonnetje en lekker fris is wel een goede kombi om bezig te zijn buiten :)

Ik ga nu beginnen. De bemoeials staan net in de wei. Schiet meer op zonder hen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:51

Dat zeker, ik moet hier mijn kruiwagen en Jasmijn in de gaten houden, voor je het weet ligt ie om.

Hierachter staan ook weer paardjes op de wei, want het was wel erg kaal/leeg zonder paarden.
In de wei die ik mag gebruiken staat ook weer genoeg gras, maar ik durf het met de temperatuur en nattigheid niet meer aan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:16

Ik gooi ze ook de wei op zo.
Eens kijken hoe blikkie erbij staat.
En dan langzaam maar een begin maken aan het uitmesten van de binnenbak. Vandaag geen hulpjes beschikbaar ;)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:21

Bedankt SN voor de info en foto.
Zag elders een foto van halve hals en alleen de borst (peermodel van voren). Misschien dat ik dat eerst probeer.

Prachtige keuken LN!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:52

Net ook half uurtje gereden in het bos Helaas zin ze flink aan het kappen. Overal liggen takken, alleen het goede hout wordt meegenomen en opgestapeld en de rest ligt overal. De paden zijn kapot gereden 1 modderzooi en ongelijk. Drama. Heb mij maar omgedraaid het was geen doen.
Bak weer schoon geblazen met de bladblazer, 2 keer per week een uur werk aan en de bomen hangen nog vol blaadjes, leuke hobby zo!