Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:58

Ik heb ook weinig energie. Rond een uur of 4 is mijn dag wel om. Gisteren te laat naar bed, vandaag land bemesten en medicijnen vergeten. Dan ben (op zijn zachts gezegd) niet op mijn best.

Ik moet de paarden ook wel eens laten staan en sons denk ik dat ik ze ook beyer kan verkopen. Maar volgens mij vinden de paarden het lang niet zo erg als ik het vind.

Dus Ojajoh, geen zorgen. Je aard is vast tevreden. En inderdaad, er is altijd wat. Dat ligt niet aan jou, maar dat gaat gewoon zo. Bij mensen ook. De kunst is om het te zien en het goed te interpreteren. En dat is meestal niet zo makkelijk.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:12

Ik denk dat we in dezen onze paarden ook wel eens te veel willen vermenselijken. Wij zijn geen kuddegenoten voor paarden, wij zijn degenen die voer komen brengen, en in de meeste gevallen 'de baas'. Een paard heeft geen natuurlijke behoefte om te werken onder het zadel. Ze kunnen dat leuk vinden, dat zeker, maar het is voor hun geen basisbehoefte. Zeker niet als ze in een passende kudde staan, lekker contact met soortgenoten hebben en voldoende (ruw)voer tot hun beschikking hebben. En ja, er zijn genoeg paarden die je wel heel blij maakt met dagelijks een rondje, maar ik denk dat ze zelf toch graag staan te vreten met hun maatjes :D
Neemt niet weg dat ik me ook wel eens schuldig voel, vooral als het weer eens lang nat is en ze meer in de blubber moeten staan. En ik zou zelf ook echt wel minstens een keer per week meer willen rijden. Maar als ik ze dan samen zie kroelen of gemoedelijk zie eten samen, dan denk ik toch dat het daar voor hun uiteindelijk allemaal om draait :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:14

Het gras bij de buren is altijd groener zullen we maar zeggen.
En soms zie je van buiten niet altijd alles zien wat er binnen gebeurt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:57

Zo is t maar net.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:13

Toen ik mijn ongeluk had gehad en een jaar lang moest revalideren... Hielden mijn paarden me juist op de been.... In mijn rolstoel mestte ik uit... Ik kon ze door de boxdeur open te doen zo op het land zetten....

Dus... Zolang het je lukt om uit te mesten, te voeren ed.. Niet verkopen hoor... Ik snap het kost moeite... Maar van binnen zitten verbeter je ook niet.
Ik had toen een jaar niet gereden... En stapte daarna op, mijn paard die nooit stil bleef staan met opstappen... Deed dat nu ineens wel.. Was heel voorzichtig met me.

Ik kan deze situatie natuurlijk niet vergelijken... Ik had zich op verbetering, en er mankeerde niets aan mijn energiegehalte....ik wil alleen maar aangeven... Dat het voor die paarden niet uitmaakt of ze gereden worden... Als ze maar aandacht en eten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:34

Mee eens monmaster: ik kreeg 5 jaar geleden een diagnose van nog een paar jaar te leven en ik ben er van overtuigd dat het alsmaar door blijven gaan voor mijn paarden mij voor een groot deel heeft gered.

Maar ik tob nu vanaf december al af en aan met haar en geld voor klinieken (nog lang niet aan de orde op moment , maar gedachte speelt wel) is er natuurlijk al lang niet meer.
En dan voel je jezelf een grote egoïst , omdat je dan gaat denken: had ik maar dit of dat gedaan jaren geleden, want als het nu mis gaat ...
En ik weet dat er maar heel weinig zo gek zijn geweest met wat ik gedaan heb, de afgelopen jaren en dat is ook best triest: nu gaat het juist beter dan ooit tevoren ivm hoe ik nu woon en ze aan huis heb (huur), gaat juist je overlevingsmode weer een beetje uit, waardoor je minder hebben kunt lijkt wel.

Daarbij vermeld dat die 2 voor mij mijn alles zijn en ik ze beschouw als kinderen, dus ja ik vermenselijk ze tot en met.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:13

Ah Tinky....knuf!

Caily goede besteding vd dag

Rit in het zonnetje, heerlijk!

Muizenkeutels in de poetsbak. Bah!
Sinds we twee katten hebben, amper nog gif nodig!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:41

Even een hart onder de riem voor die mensen die het nodig hebben! :j

Ik ga zo een waairitje maken, gisteren niet aan toe gekomen dus nu WIL ik. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:46

kristelhans schreef:

_/-\o_ Bikkel!! De regen slaat hier op moment in mijn gezicht gewoon...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:51

Pokkeweer is t. Gelukkig wel droog. Ik moet een vriendin helpen verhuizen. Die ligt in scheiding. En ik ben nog gesloopt van gisteren en een opnieuw een slechte nacht. Ik heb mezelf een rustweek beloofd. Ben ik aan toe. Geen plannen en we zien wel. Even de druk van de ketel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:02

Ik kom hier eens om de hoek kijken, sinds kort op paardenjacht gegaan, en hier komen de paarden ook aan huis te staan.
Maar er moet ook nog zat gebeuren. :j
Hebben wei, maar dat is afgezet met prikkeldraad ivm de vleeskoeien, dus dat moet nog aangepast worden.
En er moeten nog wat aanpassingen aan onze koeien stal gedaan worden, zodat ik daar een mooi tijdelijk stalletje van kan maken.
Bedoeling is straks 24/7 buiten met schuilstal.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:09

ohjajoh6 schreef:
kristelhans schreef:

_/-\o_ Bikkel!! De regen slaat hier op moment in mijn gezicht gewoon...

Hier, een paar km verderop, droog! Af en toe een spettertje maar wel wind. Ook blauwe stukken lucht. Bijrijder komt ook zo en dan gaan we samen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:10

Sterkte voor iedereen die het nodig heeft. Als je helemaal gezond door het leven gaat , vergeet je wel eens dat het zoveel minder kan.

Wat zouden jullie doen. Bijrijdster heeft zich ingeschreven voor een barrelracewedstrijd. Nou geven ze code geel af. We hoeven maar een kilometer of 6 met de trailer en hoofdzakelijk in de bebouwde kom. Vind het tot nu toe nog meevallen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:12

Ik zou niet gaan. Better safe than sorry. Er komt vast nog een x een gelegenheid om te gaan. Waarschuwingen zijn er niet voor niks.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:14

Ohjajoh, nog een maandje volhouden. De winter lijkt voor paarden zwaarder te zijn geweest dan hij aanvoelde. Ik had je al verteld dat mijn ruin er beroerd uit kwam en nu loopt hier de oude merrie ook te hoesten. Met een maandje is de winter echt wel voorbij en worden de paarden ook weer beter. Ik weet niet hoe oud lona is maar ik merk hier wel duidelijk dat leeftijd meespeeld. Als straks het zonnetje weer schijnt en ze staan weer op de wei te smikkelen ziet het er al heel anders uit.

Ook een grote knuffel aan alle andere mensen die niet alles (meer) aankunnen wat ze willen :(:)

[***] heel veel sterkte met je paard. Ik duim dat het goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:34

Ze word volgende maand 15.
Het punt is juist dat ze een megapens heeft, diëten simpelweg niet lukt, omdat ze dan binnen no time met koliek en/óf maagzweren staat. Alles is goed, poep/plas/temp/staat te glimmen als vanouds.
Maar ze staat er zo ontzettend vermoeid bij, het leven lijkt er wel uit gewoon, zelfs van de week toen ze compleet para was van het grote vuur, zag je die moeheid er doorheen komen in haar blik. En even 10 minuutjes longeren en neusgaten staan wijd open/zweten/hijgen en de gang komt er ook gewoon echt niet in. Zo ken ik haar gewoon niet...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:40

Nou hier waai je uit je onderbroek vandaan.... Dus jammer dan maar, wie weet neemt de wind in de loop van de dag nog wat af.... Hoop ik tegen beter weten

Ik zou ook nu niet met de trailer weggaan.... Tot het einde van de middag gaat de wind alleen nog maar meer aantrekken.

Ojajoh heeft ze geen last van de rui? Misschien een vitaminespuit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:43

Ik heb al aardig wat takjes uit de PP gehaald. Dus die nu maar afgesloten voor de meiden. Mócht er daadwerkelijk iets groots op de omheining komen kunnen ze iig niet de weg op.

@Ojajoh: heb je al eens een uitgebreid bloedbeeld laten bepalen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:27

Ik heb idd weer balancer besteld, die was idd 2 weken op en ze kakt voor mijn gevoel weer zo in. Terwijl ze daar voor in de plaatst juist weer een uurtje of 2 gras kreeg.
Mocht dit nu niet werken, ga ik maar laten testen op vitamine/mineralen tekorten.
Ik vind het alleen zo apart dat die buik dan ineens ook weer zo mega word, dat is eigenlijk steeds als ze zich niet zo geweldig voelt.

Wilde ik in december al doen, maar toen zei DA (heel terecht overigens) dat ze er zo niet naar uitziet en dat ze met wat ik voer, meer dan genoeg binnen zou moeten krijgen en dat als ik dan alles wilde laten testen ik zo op 3/400 euro zou uitkomen.
Dus toen hebben we alleen lever/nieren/ontstekingswaarden geprikt en die waren allemaal keurig.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:37

karev schreef:
Ik zou niet gaan. Better safe than sorry. Er komt vast nog een x een gelegenheid om te gaan. Waarschuwingen zijn er niet voor niks.

We hebben heerlijk gereden. :') :x Geen rondvliegende takken en geen regen. Valt reuze mee. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:41

@ohjajoh6: ik weet niet waar jouw DA dan bij die prijs op test, maar ik heb hier voor ong 100 euro een kompleet/uitgebreid bloedbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:57

Wat bedoel je met uitgebreid bloedbeeld dan precies DD?
Wat word er dan precies getest?

Ik wil wel ter verdediging van DA zeggen , dat hij mij niet op kosten wilde jagen en dat ze er goed uitziet voor een vreemde.
Dat maakt het ook zo moeilijk uiteindelijk

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:01

Ik heb karev eens op mg sel vit e laten testen. Dat redde ik niet met 100,- hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:05

Dat zei de DA dus tegen mij ook: dat als echt op tekorten van vitamines/mineralen gaat testen dat dit erg prijzig is. En omdat ik toen dus ook op lever/nieren/ontstekingswaarden wilde testen dat het bij elkaar zon hoog bedrag werd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:08

Ohjajoh, heeft ze dan een opgeblazen buik? Beetje skippybal-achtig? Onze KWPN'er had dat ook; bij controle bij Laarakker bleek ze schimmel in de darmen te hebben. Inmiddels krijgt ze Microcomp waardoor het hele bolle er wel af gaat. Als ze haar hooibuik heeft weggewandeld, blijft er een mooi gevulde merrie over, i.p.v. een wat opgetrokken buik met een hoog zittende skippybal.