Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:04

Wij hebben een lichtmast die je in kan klappen. Je hebt pas een vergunning nodig als iets boven de 2 of 3 meter komt. En dat komt hij dus normaal gesproken niet!
Kristelhans, het is de site van paard natuurlijk toch? Dan ga ik dat ook doen, thanx voor de tip!

Yontheke

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:27

De achterkant van de lampjes kan je aan het plafond bevestigen met schroefjes of zo van die dubbelzijdige plakdingetjes. Wij hebben het met schroefjes gedaan. Dan kan de de lamp er gewoon afdraaien om de batterijen te vervangen maar blijft het achterkantje hangen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:46

Natalie, ja die site, en dan even de goede pagina als bladwijzer instellen en dan heb je altijd meteen de index, hoef je nooit te zoeken en te scrollen.

Ik wist niet dat er opklapbare lichtmasten bestaan! Heb je een linkje naar zoiets?? *handig!*

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:01

Super handig die app van de fructaan index, die kende ik nog niet!

Doe mij maar een mooie winter met veel vorst en sneeuw. Wij wonen aan een kanaal, dus dan kunnen we eindelijk weer schaatsen! <3
Paardjes staan hier allemaal op blote voeten, dus geen geëmmer met ijzers gelukkig.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:16

Ik heb ook schoenen voor Hjala!
Werkt prima! Alleen laatst in diepe blub 1 verloren die gelukkig is terug gevonden door iemand op bokt hier.
Ze staat nu een keer op ijzers ivm de 4 daagse, maar die gaan als ze op zijn er weer af.

stalupdate: afdak bijna af!
Nog geen foto, maar de achterkant is al helemaal bedekt. Super mooi!

En nog een nieuwtje:
Hjala krijgt een huisdier :)

Lucky van stal t hofke
Afbeelding

Woensdag gaan ze elkaar leren kennen en is de grote verhuisdag!
Spannend!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:29

Ik heb vorige week nieuwe slowfeeders gemaakt van plastic palletboxen met aamhangernetten erin. De sloten bij het huis moeten nog uitgehaald worden, maar als dat klaar is kunnen ze weer naar het winterverblijf. Dus nu nog even flink bijvoeren op de 'zomerwei' die nattig is en niet zo veel gras meer heeft.

Heb wel foto's op facebook maar hoe plaats ik die hier?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:08

@lisa: wat een leuke mini-stippel :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:27

Wat een schattige kleine stippel!!

Kristelhans ik heb geen idee of je de lichtmasten kan kopen. Mijn vriend heeft deze zelf gemaakt. Ik zal straks wat foto's maken en posten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:32

Goedemorgen!

Ik ben heel benieuwd! :j

Hier de stallen al uitgemest en zometeen rijden, zou eerst alleen met mijn nicht naar het bos (die rijdt dan op mijn ruin) maar nu komt een vriendin spontaan langs met paard en die neemt een stalgenoot mee (daar is geen bos) en dan onderweg pikken we ook nog iemand op voor een klein lusje zodat zij met haar onervaren pony kan oefenen in een groepje. :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:41

Ik voel me verwend met overal TL lampen in de schuur :o
Alleen buiten hebben we weinig verlichting. Achter de schuur wel voor als we in het donker paarden moeten in of uitladen maar bij de paddocks en weilanden hebben we geen verlichting.
Maar hoofdlampjes werken ook best en verder zoveel mogelijk met daglicht proberen te doen in de winter. Werk gelukkig vanuit huis alleen 2 ochtenden in de week moet ik vroeg weg en dan wil ik wel gevoerd en de paddocks al schoon hebben voor 7.30.

palousa_boy schreef:
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met een pomp op accu voor in de wei?

Nog geen ervaring maar het is de bedoeling dat er volgend jaar een bron wordt geslagen in de weide en dan willen ze er een pomp op accu en zonnepaneel bij zetten. Wordt hier in de buurt wel meer gebruikt.
Ik wil alleen eerst het grondwater laten testen aangezien we hier ijzeroer in de grond hebben en eerst maar eens kijken hoe de waterkwaliteit is.

Wat een schattige stippel <3

Vanmorgen al heerlijk in het zonnetje de paarden gevoerd en alles gemest.
Gisteren eens gekeken of de grote groep (12 merries van 1 t/m 18 jaar en 1 ruin) niet alleen lief naast elkaar hooi kan eten maar of het ook met krachtvoer zonder ruzie kan. Zijn ze op zich wel gewend maar deze groep staat pas sinds kort weer bij elkaar. Normaal krijgen ze in deze periode nog geen krachtvoer maar nu is het tijd voor een zandkuur en dan is alles op een rij voeren wel handig.
Allemaal een handje lucerne, muesli en een schepje bietenpulp met sandclear erdoor.

Afbeelding
Afbeelding

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:41

Ja...... Wil ook wel een linkje van de opklapbare lichtmast , de verlichting die ik nu heb hangt telaag ........ Schijnt zo scherp in de ogen van de paarden , en het schaduwspel is zo groot .......
Yonteke mooie tip van die ledlampjes , voor in het voer en tuighok daar heb ik geen verlichting .
Leuke stippel hoe klein blijft deze stippel ?
Eerst maar eens de hond , te paard uitlaten ( "zonnig zondagsweer")
Arabesk , ik doe de foto s via email naar iPad , en dan kun je hier gewoon aantikken in het menu en meteen naar de fotorolletje van de iPad .( wist niet dat dat met de iPad ook kon ) is de verharding in je wei inmiddels af ?
Inmiddels paarden weer aan huis , Nick is hier zeer blij mee , continue vochtig staan maken zijn al dunnen zolen zo gevoelig , hij was blij weer onder zijn droge afdak te staan *D
Geen ervaring met pomp op accu , mijn vriendin had een aggregaat die zij aanzette om het water op te pompen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:51

@marije: braaf stel... tot er eentje zijn bak leeg heeft waarschijnlijk :D Wel handig dat pad langs de wei om vanaf buiten te voeren :)

Licht voor de paddocks heb ik hier niet nodig, ik zit aan de weg, dus gewone straatverlichting en nu ik thuis ben hoef ik niet meer in het donker te mesten ook, hooguit voeren als ze buiten blijven. Maar daarvoor heb ik net genoeg licht van de weg.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:00

Moet zeggen dat ze aardig netjes bij hun eigen bak blijven. Als ze vaak zo gevoerd worden, kan ik ook de hoeveelheid per paardje aan gaan passen. Ze hebben na een tijdje ook een vaste volgorde bij de bakken. Ideaal is dat.
Ik stapel alle bakken in de kruiwagen en rij dan langs het hek en iedere 2m komt een bak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:12

Maar goed dat je zo'n lang hek hebt Marije :D
Gebruik je Sandclear??Veel te duur :P Je kunt beter psylliumzaad of vezels los kopen.

Ik kocht de vezel bij:

http://www.makana.de/nahrungsergaenzung ... -kg-beutel

Nu heb ik zaad bij pitenpit weg :D ...Wie verkocht hier ook weer in het topic??
Hier hebben ze ook hun eigen plekje voor de voerbak :j

Stippel <3

Veel plezier Kristel!
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 27-09-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:12

Wat mooi! MarijeR :D

Ideaal inderdaad zo'n pad om te voeren.

Wij hebben donderdag de sleutel gekregen van ons koophuis!!! Eindelijk! Dit is het weiland wat we per 1 jan 2016 erbij pachten. De eerste 4 jaar 'krijgen' we het bij het huis, daarna gewoon pacht of misschien kopen tegen die tijd. Grond is van de gemeente.

Alle tips zijn welkom! Er staan nu nog paardjes op van iemand anders, die het al mooi kaal eten. Blijft mooi het onkruid voor ij staan en kan ik dat eruit steken.
6000m2.
Afbeelding

Het gaat trouwens om het kale en het groene stuk, tot aan de bomen grens.
Waar kun je het beste mee beginnen als je het klaar wil maken voor de paardjes? We gaan uiteraard eerst met het huis bezig, omdat het land toch nog niet beschikbaar is. Maar als we dan het huis zo goed als in orde hebben kunnen we mooi met de weide bezig. Al zal het dan wel midden in de winter zijn!

Afbeelding

edit: Op het stuk grond waar het huis zelf staat willen we een paddock en de stallen bouwen. Want dat mag niet op de weide.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:15

Leuk Chasey...gefeliciteerd!!

Zodra je het land kunt kopen...meteen doen,geen gelazer in de toekomst.
Je kunt in de winter mooi de boel opruimen op de weide zolang er geen vorst in de grond zit.

Hekwerk in orde maken en onkruid ruimen,begin maar vast met zuring steken :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:16

Ja dat wordt heel wat zuring steken :P Maar gelukkig maken de paarden die het nu lopen wat overzichtelijker :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:18

Staat er nog prikkeldraad? Dan zou ik daar eerst wat aan doen (of weg halen of een draad er voor zetten en later weg halen)
Verder ziet de wei er zo op het eerste gezicht aardig uit dus zou me over her gras niet zo veel zorgen maken.
Verder uiteraard zorgen dat ze eventueel naar binnen kunnen ergens.

Dat onkruid dat er nu staat zou ik of direct spuiten, of in het voorjaar. Het moet nog wel de tijd krijgen om het op te kunnen nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:21

@tinky: nog duur ;) Ik heb laatst een baal van 25 kilo laten komen. De helft verkocht en de andere helft maak ik zelf op.

@chasey: leuk stukje. Je hoeft je de komende tijd niet te vervelen :D

Nu eerst maar even de paddocks/stallen uitmesten. Straks komen de eigenaar en de zoon van mijn merrie gezellig samen een ritje doen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:26

Heb ik ook gedaan DD...ik koop gezamelijk in voor een jaar.Zit ik rond de 30 kg ;)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:33

Wat een schatje Lisa_Vera! Komt vast helemaal goed met het vriendjes worden.

Arabesk: Ik upload de foto's meestal met http://tinypic.com/index.php en dan plaats ik hier de link :)

Natalie36: Ik ben ook wel benieuwd naar de masten eigenlijk :D

Hier is de eerste 20x40 van de bak al goed verlicht en het erf, de stallen en poetsplaats ook, heerlijk met de winter op komst :)

kristelhans: Oeh leuk! Veel plezier :)

MarijeR: Leuk al die mini's op een rij, ziet eruit alsof het wel gemoedelijk ging.

Chasey: Superleuk! :D Inderdaad, omheining op orde maken en onkruid eruit denk ik :P Maar je gaat het waarschijnlijk verder al druk genoeg krijgen met het huis en het bouwen van de paddock en stallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 11:14

Zó, de buitenboel is weer schoon, ergens halverwege was het al tijd om het vestje uit te doen.
Opvliegers dragen daar ook toe bij :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:26

Vloerbedekking bij de paarden, werkt dat echt? Ook als het dagenlang regent? Ik ben wel benieuwd naar beeldmatieraal. Wellicht dat ik sowieso eens op zoek ga dan. Ik moet ca. 100 meter door de weide met de kruiwagen (waar geen paarden lopen) voordat ik bij het winterstuk ben.

DoubleVv, welkom! Mooi stekje heb je, geeft wel sfeer met die bomen zo! En zie een IW trailer staan, bevalt die?

MarijeR, valt me nu pas op dat we vlak bij elkaar wonen, grappig. Ben wel benieuwd naar een foto van de hele kudde dan :')

Liseef, ikea kasten van oorsprong? Of het nou ja of nee is, wel een goed idee! Daar ga ik ook eens voor speuren op MP en dan mooi verbouwen, nice!

Hier mn ruin op ijzers, gaan er ook onder weg. Eigenlijk zonde dat ze eronder zijn gegaan. Toen reed ik zoveel dat hij anders te kort zou worden, maar eigenlijk sindsdien minder gaan rijden en meer in de bak ipv buiten, stom toeval. Mijn merrie wil ik juist weer gaan oppakken en denk dat die meer heeft aan ijzers, maar omdat ik wisseling(en) krijg in de kudde en zij nog wel eens losse beentjes heeft dan en de winter komt, ga ik het eerst maar zonder proberen. Duplo beslag, genageld kunststof, dat wil ik wel graag eens proberen wanneer ik wel weer ijzers onder laat zetten.

Hier de luxe van licht rondom de stallen en langs de bak. In de wei natuurlijk niet, maar meeste dingen willen wel op tast. Mesten niet, dus overdag doen en voor komende winter op zoek naar een hoofdlampje. Heb ook een erg grote zaklamp die heel ver schijnt, op accu. En zaklamp op mn telefoon voor als er even snel iets is wat ik moet zien.

Lucky is leuk!!

Gefeliciteerd Chasey, ik begin zelf pas net met weide onderhoud etc dus voor tips kan je beter bij anderen zijn. Ik heb mn weide (+zuring) gemaaid met de zitmaaier ;') Vrees dat het plezier van korte duur is :+

Ooh wat een heerlijk weer! En de hele dag vrij, dus de paardjes zijn allemaal de sigaar vandaag. Gisteren Nederlands kampioenschap van het Tinkerstamboek, erg leuk en gezellig gehad. Veel mooie paarden gezien, bij de ruinen werd een half-broertje van mijn jaarling kampioen, altijd leuk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:36

Rubber tegels zijn in huis 50x50x7cm :D Als het strakjes echt koud wordt kunnen ze lekker in de stal liggen zonder koude billen en zere knietjes te krijgen <3

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 14:57

Caily: Nee zijn zeker geen ikea kasten :D Normale deuren met kozijnen omdat we dat netjes vonden staan, maar verder alles van losse planken etc. zelf in elkaar getimmerd. Ik wil voor de kasten nog een ring aan de muur maken zodat er lekker binnen gepoetst en gezadeld kan worden. Er is daar ruimte genoeg voor om dan ook de deuren nog makkelijk open te kunnen doen en spullen eruit te pakken als er een paard voor staat. Maar daarom wilden we wel kasten die tegen een stootje kunnen :)