[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:29

Ik vind je ontwerp al erg leuk.
Ik zou zelf het pad rond laten lopen. Wel een extra afslag naast de bak. Het mooiste is dat je de bak op bv 3 punten oodn kunt zetten. Heb je meerdere keuzes en door keuzes stimuleer je beweging.
In je bospaddock zou ik ook een slinger paadje maken met een eet pleintje op het eind en aan beide zijdes lekker veel planten bij planten. Een leuk snack paadje. Mss van boomschors maken voor extra bos gevoel.

Hier heb ik ook paden van 2.5 meter kan gerust.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:57

Ik zou met grote paarden die niet super wendbaar zijn (das invulling van mijn kant :D ) de paden niet te smal maken. Wij hebben ze op 4 meter en dat gaat goed, ze kunnen zo altijd wel weg als er gedoe is. Ik heb 4 paarden tussen de 1.55 en 1.70 lopen. Smaller zou ik alleen doen als er of minder paarden lopen of als het kleinere en meer wendbare paarden zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:37

Ir111 schreef:
Ik zou met grote paarden die niet super wendbaar zijn (das invulling van mijn kant :D ) de paden niet te smal maken. Wij hebben ze op 4 meter en dat gaat goed, ze kunnen zo altijd wel weg als er gedoe is. Ik heb 4 paarden tussen de 1.55 en 1.70 lopen. Smaller zou ik alleen doen als er of minder paarden lopen of als het kleinere en meer wendbare paarden zijn.

Met de trekpaarden is dat inderdaad wel een punt, uit stilstand draaien ze op een dubbeltje, maar zodra ze wat snelheid maken is de remweg en uitzwaaiingen beduidend langer dan van de rijpaarden.
Vandaar ook mijn twijfel of ik van het lange pad een "ren" pad maak, of een slingerpad :+
Beide hebben voor en nadelen :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:39

Ik zou dan toch voor paden van 4 mtr gaan. Ik zou wel een lang renpad maken. Hebben wij ook (ruim 100mtr lang) en ze gaan zelden het hele stuk full speed. We hebben de hoeken goed afgerond zodat er ook echt ruimte is om de bochten te nemen (en er een beetje uit te vliegen). We hebben zo op de hoeken mini paddocks waar we ook voerbakken hebben staan.

edit: maar ze vinden de renbaan, zoals wij t noemen, wel heel tof! Het is ook echt een gaaf gezicht om ze daar te zien knallen!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-07-24 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:49

Zo heb ik het ook gedaan. Mijn langste stuk is 70 meter lang en 4 meter breed. Daar gaan ze regelmatig even hard. En ook echt plat door de bocht. Gewoon omdat het kan :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:09

Dat is inderdaad wel leuk voor hun. Mss doe ik dat stuk dan idd iets breder en open, in die hoek achteraan kan ik idd een mooie ruime bocht / paddockje maken, mss wat aanplanting in de hoek daar zodat ze visueel goed zien naar waar die draait. En de kortere paden wat meer in slingerpaden / obstakelpaadjes maken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:11

Ik heb trouwens ook wel wat beeld. We hebben momenteel nog grastracks en als het te nat is sluiten we de track en staan ze op de paddock.
Nu bezig met een paar aanpassingen omdat de groep ongeveer een jaar lang gesplitst moet worden, dus wil nog een lusje toevoegen zodat ze beiden een track hebben dat rond loopt en we moeten de schuilstal iets aanpassen.

Overzichtje van de track vanaf het dak :') (paddock en schuilstal aan het pad rechts):
Afbeelding

Binnenkomst bij paddock en schuilstal
Afbeelding

Kruispunt vanuit het pad naar de paddock, links en rechts brede pad rondom (4,5 tot 8 meter) en smalste tussenpaadje naar de roundpen (circa 3 m, hier dicht omdat de grote ziek was en apart moest staan in de wei)
Afbeelding

Bochtenpad vanuit de roundpen (3 a 4 meter)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stukje pad langs de bomenrij (4 a 5 meter)
Afbeelding

Breedste pad, kunnen ze flink racen (al doen ze dat overal :') ), ze slapen er ook graag (7 tot 8 m), technisch gezien kom je daarna nog uit op een breder pad, maar dat is meer een pleintje (10 meter breed)
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:37

Zo'n breed pad zoals op de laatste foto lijkt me niet uitnodigen om in beweging te blijven. Hoe ervaar je dat ten opzichte van smallere paden?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:49

Altijd leuk om wat beeldmateriaal van andere plekken te zien! Moet hier ook eigenlijk weer eens wat foto's gaan maken...

Ik ben hier ook blij met juist de afwisseling tussen langere "makkelijk racen" stukken en de (smallere) slingerpaden. Ik merk hier ook dat beide wel echt gebruikt wordt. Zojuist waren de twee jongsten een half uur vol aan het knallen op bijna maximale snelheid :') . Dan pakken ze duidelijk voornamelijk de bredere, langere stukken en de ruimere bochten buitenom. De keren dat ze echt meer samen aan het spelen zijn (ipv race stand) zie ik ze juist vooral de slingerpaden en rotondes pakken en dan elk rondje andere afslagen nemen.

Echt heel brede paden heb ik niet, maar wel meerdere "paddocks". En daar maken ze ook wel erg graag gebruik van om te stoeien en te slapen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:15

hoe gaan jullie tov paden vs gras?

Ik wil graag veel variatie aanbieden, maar paden gaan altijd ten koste van het gras zeg maar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:19

Malenka schreef:
Zo'n breed pad zoals op de laatste foto lijkt me niet uitnodigen om in beweging te blijven. Hoe ervaar je dat ten opzichte van smallere paden?

:+ Ik heb een groepje van 2 tot 7 jarige met een flinke hoeveelheid pit, dus extra stimulatie tot beweging is niet echt nodig zeg maar. Voldoende ruimte bieden zodat ze iets minder kans hebben om domme dingen uit te halen (en om mijn 7 jarige met losse achterbeentjes uit de weg te gaan) is dan wel weer handig, want de grootste loopt het liefst in 7 sloten tegelijk. Vind het zelf ook relaxter met mesten etc, op het smalste paadje lopen ze me altijd in de weg.

Ik heb sowieso het water bij de paddock, de schaduw (naast de schuilstal) in de verre randen van de track en het grazen kan via 9 verschillende openingen (uiteraard steeds maar 1 open naar het stuk wat dan begraasd kan worden). Dus met het standaard spelen/rennen uit speelsheid en het heen en weer lopen tussen de voorzieningen komen ze wel aan hun beweging. Het is ook een stuk van een hectare groot, kan me voorstellen dat je een kleiner perceel anders wil indelen. Mijn grootste reden voor een track is dat ik ze voldoende ruimte wil geven om de benen te strekken zonder dat ze tonnetje rond worden, want ik kom om in het gras en heb momenteel vooral sobere pony's.

Ik heb niet het idee dat ze op de smalle paden meer bewegen dan op de brede eigenlijk, merk ook weinig verschil tussen de bochten en rechte stukken. Het bochtenpaadje heb ik vooral voor mezelf omdat ik het gezellig vind staan, de rechte lijnen van de buitenkant voor de pony die graag knetterhard gaat (en ook voor het gemak, overal kan een trekker komen als het moet via de buitentrack).
De grootste invloed van hoe/waar ze rusten en bewegen is hier toch wel waar ze het spannend vinden of just veilig voelen. Het pad het dichtste bij de openbare weg is hier duidelijk het minst favoriet, omdat ze daar nog weleens willen verschieten van geluiden of gekke dingen. Het smalle pad en het breedste pad liggen het meest centraal op het perceel, dus daar zijn ze over het algemeen graag wanneer het strookje gras in de wei op is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:28

Leuk om te lezen. Dankjewel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:40

Hier gisteren en vandaag bezig met het ophogen van een pad. Geeft voor komende winter meer ruimte en makkelijker mesten.
Er komen nog roosters in en dan is het helemaal klaar. Eerst nog recht trekken met de sleep maar ik had geen zin meer. Te warm vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:19

Hier is eindelijk gemaaid!! *\o/* Jammer dat het de hele morgen geregend heeft... -O- :roll: Nou ja, we zien wel.

Hebben jullie wel eens met een tracker gemeten hoeveel jullie paarden lopen op een dag?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:56

Ik heb dat ooit eens gedaan. Dat varieerde tussen de 8 en 20 km :+
Afhankelijk van het weer en hoeveel snack en hooipunten ik had gemaakt en met welk hooi. Beste werkte veel plekken met kleine porties en 2 soorten hooi (1 lekker en 1 arm). Daar gingen ze veel meer op lopen en zoeken.

Zo mooi om te zien dat steeds meer andere dieren zich ook laten zien. Ik zie veel meer vogels, zelfs een uil gespot bij de uilenkast. Hazen, egels, meerdere muizensoorten. Heel veel bijen en andere insecten in de bloemenstroken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vanmiddag liep ik bijna tegen deze beauty aan met het verzetten van de prikpaaltjes in de wei :=
Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:05

Is er iemand in de omgeving achterhoek die jonge hazelaars wil hebben voor rond de track? Als ik zo rondkijk heb ik er minimaal een stuk of 10.

En als er iemand ze echt wil hebben en komt ophalen dan wil ik best een rondje tuin doen om er echt zo veel mogelijk te verzamelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:54

Ja! Hier zijn wat planten gesneuveld met het enthousiaste maaiwerk van mijn man :roll:
Hoe ver zat jij ook alweer in de Achterhoek?

Heb jij soms interesse in wat anders? Ik ga van het najaar diverse wilgen stekken (rozemarijnwilg, roze knuffelwilg en een poging flamingowilg). En ik heb veel berkenzaailingen staan. Heb al het een en ander aan Ir111 beloofd, maar er staat echt veel.
Of bloemenzaad. Heb veel zaad van zonnebloemen, goudsbloemen en papavers (die niet bij de paarden zetten).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:25

Daihyo schreef:
Ja! Hier zijn wat planten gesneuveld met het enthousiaste maaiwerk van mijn man :roll:

Heb jij soms interesse in wat anders? Ik ga van het najaar diverse wilgen stekken (rozemarijnwilg, roze knuffelwilg en een poging flamingowilg). En ik heb veel berkenzaailingen staan. Heb al het een en ander aan Ir111 beloofd, maar er staat echt veel.
Of bloemenzaad. Heb veel zaad van zonnebloemen, goudsbloemen en papavers (die niet bij de paarden zetten).

Achterhoek achterhoek (Eibergen)
Wij hebben niks nodig voor in de tuin :D

Maar mocht je (ondanks de afstand) serieuze interesse hebben, geef een gil wanneer je kan komen en dan ga ik op "hazelaar jacht" in de tuin.

Wij hebben ze op een paar plekken staan verspreid door de tuin

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:52

Daihyo schreef:

Mag ik ook wat wilgen?
Bloemenzaad ook graag, maar op 1 of andere manier komt er bij mij weinig op…….. Ja de phacelia doet het altijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:15

Als de wilgen aanslaan en er overblijven kun je de rest halen tzt :j
Zaad ga ik volgende week oogsten.
Van eetbaar spul heb ik zonnebloem, goudsbloem en cosmea. Misschien ook nog wat stokroos.
En als ik door heb hoe ik zaad uit groot en klein kaasjeskruid en cichorei kan halen, heb ik die ook.
Ik gooi wel alles bij elkaar als mix. Maar daar kun je ook wat van komen halen dan.
En niet voor de paarden: zaad van de slaapbol/papaver. Er stonden hier lila/paarse bloemen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:23

Gaaf Dahyo.
Zaadmengsels vind ik het mooiste.
Geef maar een seintje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:12

Doe ik!

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:36

Mocht je nog wat zaad mix hebben en stekje flamingo wilg en evt andere wilgen dan houd ik me ook aanbevolen daihyo! We zitten niet in de buurt maar misschien kan ik t combineren met rondje over je paddock paradise? Ik wil zo graag eens een ander paddock paradise bekijken maar vind de open dagen van de bekendere stallen wel duur en te druk voor mij

Als iemand anders belangstelling heeft om zijn of haar paddock paradise te showen en/ of bij ons te kijken hoor ik t ook graag! Mag ook per pb

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:48

Symke, Ir111 en ik zitten ook bij Dahyo in de buurt. Je bent bij mij welkom. Niet zo mooi als bij Dahyo, maar beetje bij beetje wordt het wel een mooi plekje.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:08

Belker schreef:
Symke, Ir111 en ik zitten ook bij Dahyo in de buurt. Je bent bij mij welkom. Niet zo mooi als bij Dahyo, maar beetje bij beetje wordt het wel een mooi plekje.

Superleuk Belker! Overal doe je ideeën op :j