Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:47

Mag hoor!! Mijne moet eind oktober weer nieuw beslag. Twijfel of ik dan al sneeuwringen bij onder zet

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:49

Blij dat ik dat geneuzel niet meer heb...ben blij dat ze hier blote voeten hebben :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:17

Wou ook graag dat het lukte maar een jaar geprobeerde karev was zo ontzettend gevoellig dat het gewoon sneu was. Dus dan maar ijzers. Normaliter haalde ik die er okt/nov af maar de voeten moeten nu echt ff groeien om weer wat mans te worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:46

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:02

Ik heb schoenen voor ze. Je doet ze aan als je op pad gaat en weer uit als je weer thuis bent :D

Ik wilde het gras nog maaien, maar kreeg de maaier weer eens niet gestart :( |o

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:16

Mijn maaiers starten altijd :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:21

Die 2 bakrandhangers van mij ook, maar het was vannacht 2 graden en dan komen ze hier het gras niet meer op. Veel te bang voor hoog fructaan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:39

Hier altijd blote voeten met alle paarden zelfs Andor ondanks de HKO.

Met sneeuw buitenrijden is nu eens iets dat ik dus absoluut niet doe. Als er 1 auto naast rijdt, schrikt hij zich te pletter omdat het zo kraakt en spettert.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:40

Daar ga ik mij pas druk om maken als het echt gaat vriezen en de zon hoog aan de hemel staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:40

Ik raak op de hei altijd gedessoriënteerd... ben het pad kwijt met sneeuw en/of veel te bang dat er op het pad een bevroren plas ligt waar ze doorzakt c.q. op uit glijdt. Dus met sneeuw kom ik niet de weg op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:41

@tinky: die van mij stond al licht HB/SB tot het rond de 5 was. Dus ik ben érg voorzichtig ;)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:43

Hier hopelijk volgend jaar weer blote voeten :) Deze winter nog even met ijzers zien te overleven.

Paarden net verweid. Behoorlijk overschot aan gras hier :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:49

Ik heb vandaag ook voor het eerst weer de fructaanindex bekeken, was gelukkig niks. :) Mijn ruin is er niet gevoelig voor maar de merrie is ooit, in haar vorige leven, eens bevangen geweest, nachtelijke escapade in een volle voorjaarsweide terwijl ze amper op gras stond en daar de hele nacht en ochtend staan bunkeren. Oeps. Was accuut en meteen dierenarts (wat ik begreep van de vorige eigenaar) en medicatie gehad en gelukkig geen gevolgen behalve dat ik dus wat voorzichtig met gras ben als het kouder wordt. :)

Hier een heerlijk keuteldagje gehad, lekker weertje man! Wei even vermaakt, het lijkt erop dat we deze week het voorste gedeelte mooi kunnen open doen voor de knollies, dan hebben we echt veel gras voor de winter over dus ik ben heel blij! :j En het kippenhok uitgemest, das weer eens wat anders. :') Alleen de drinksilo gemold dus nu maar ff bakkies en dan maandag een nieuwe kopen. En de was buiten opgehangen, ruikt nu heerlijk in de kast! Lekker cappuccinootje buiten bij de paarden in de zon gedronken, geef mij maar elke dag zo'n dag! *kneuterdekneuter*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:52

Ik krijg de fructaanindex niet opgestart. Diverse sites geprobeerd ???

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:06

Even geprobeerd, maar hier lukt het ook niet DubbelDun...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:14

Ligt eruit DD...net ook geprobeerd.

Ja,als paardje zo gevoelig is dan kan ik mij voorstellen.Ik moet ook wel oppassen hoor,Kjarni ook bevangen geweest door teveel snoeperij.
Ik probeer goed op de voeding te letten ...fructaan index straks als ze weer bij de buurman mogen plukken,die weide is stuk rijker.
Wel pas gemaaid en niet opnieuw bemest,dat is pas weer ergens half februari,dan gaan ze ook niet meer op.

Lekker zo'n keuteldagje Kristel :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:33

Dit zijn trouwens de lampjes die wij in de stal hebben hangen sinds vorige winter. Led-lampjes op afstandsbediening dus je kan ze ook aan het plafond hangen.
Ik vind ze super handig en de batterijen gaan ook mega lang mee. Hoef ze op 1 winter maar 1 keer te vervangen. Dan branden ze bij mij een klein uurtje per dag.

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:43

Ik heb in de stal en onder het afdak een led-lichtslang.Voor het hooi-gedeelte heb ik een bewegingsmelder met 1ledlamje.
Voor nood hangt er ook nog een verstraler maar die gebruiken we eigenlijk niet,de bewegingsmelder geeft zoveel licht dat je midden in de nacht een operatie uit zou kunnen voeren :+

Moet wel zeggen dat we stroom hebben...voor die tijd deed de verstraler het werk dmv een accu.Wat we nu hebben is wel een verbetering.

Die op afstandbediening zijn ook wel handig,waar haal je die?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:45

Bij ons in België halen we ze bij Hubo (geen idee of die keten ook in Nederland zit) vorig jaar hebben we ze € 39,95 betaald en mijn man zag ze gisteren liggen voor € 31,95 en heeft dus een reservepak meegenomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:55

Even vergeten dat je in België zat :D Zal Conrad en Lidl wel in de gaten houden...is geen noodzaak maar in donker is lastig stopcontakt vinden :P

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:40

Hubo zit ook in Nederland, in ieder geval kn Amersfoort bij vrienden van mij om de hoek. Maar er zullen er heus wel meer zijn

En de fructaan index kan je ook als app op je telefoon zetten zolang je maar geen iPhone hebt (grrrr, heb ik dus wel). Gewoon in Google play fructaan intypen en dan geeft hij hem vanzelf

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:52

Ja tinky heb hiervoor duplo beslag gehad. Op zich prima beslag maar omdat die zo dicht zijn aan de onderkant gingen haar steunsels raar groeien.

Ach weet je ik ben niet anti ijzer of pro blote voet. Beide heeft zijn voor en nadelen en je moet doen wat bij je past.

Ik rij alleen buiten. Schoenen is lastig. Ze heeft net een tussenmaat. Dus op renegades uit gekomen omdat die met tussen maten werken en het mooist passen. Maar die trapt ze uit en kan ik dus constant achter die schoenen aan vissen. Daar was ik na een half jaar wel klaar mee :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:52

Ik heb een iphone en ik heb de website als bladwijzer opgeslagen en dan krijg je 'm als 'app' op je beginscherm, handig! Wij hebben ook een Hubo in de buurt maar ben ik volgens mij nog nooit binnen geweest. :')

Ik wil licht bij de bak maar geen lantaarnpalen, dat is gedoe met vergunningen volgens mij. Illegaal durf ik niet. :') Dus nu ga ik een bouwlamp op een statief proberen denk ik, mijn vader heeft daar een paar van. Als ik er 2 neerzet moet ik wat kunnen zien en ik kan ze ook weer opruimen als het moet. Andere tips zijn welkom!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:55

Handige lampjes yontheke! Hoe bevestig je die?

Ik heb ook 2 bouwlampen kristel. Wel hoog hangen anders wordt je verblind hahs. Ik heb er 2 voor in de bak op de hoek op de korte zijdes. Genoeg licht om achter ook te kunnen rijden. Niet overdreven maar te doen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:03

Heeft er hier toevallig iemand ervaring met een pomp op accu voor in de wei?