[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:49

Het idee was om hoge bloemen in te zaaien. Ik heb de heuvel vorig najaar ingezaaid met gras en kamille en nog wat soorten. De Kamille kwam mooi op gelijk met het gras. Dat stond heel leuk. Zoiets wil ik ook proberen op dit stuk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:59

Dan is het goed om te zoeken naar bloemen die kunnen concurreren met gras. Kamille is een woekeraar, dus dat verbaast me op zich niet. Verder: vlas, goudsbloem, korenbloem, cichorei, wilde peen, margriet.
Die zouden wel stand moeten houden als je tegelijk zaait. Als het ook niet-paardvriendelijk mag zijn: klaproos of andere slaapbollen/papavers.
Van die laatste heb ik nog wel zaad trouwens. Hier staan er een aantal uitgebloeid die al zaad verliezen. En goudsbloem heb ik ook. En vast nog wel meer, wil wel even voor je kijken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:22

Oh wat goed die tips! Thanks. Ik hou van margrieten. Maar de rest vind ik ook mooi. Mag ook paardonvriendelijk (bijna alles is voor de paarden bij ons thuis, ik mag mezelf wel vergrijpen aan een papaavertje hier en daar vind ik O:) ) zijn, ik vind klaprozen/papverachtigen prachtig. Als je wilt kijken wat je hebt heel graag! :j

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:54

Hoi, mag ik gebruik maken van jullie inzichten en ervaringen ? Wij zijn ons gedeelte waar de paarden komen aan huis aan het ontwerpen.
Ik kom steeds op onderstaande indeling, al goed over na gedacht, maar misschien zie ik iets over het hoofd of kan het toch handiger/makkelijker.

De rijbak ligt redelijk vast. Die mag eventueel nog naar meer links, maar hij kan niet verder naar rechts ivm de gemeentelijke regels.

De stal en getekende bomen zijn al aanwezig en kunnen ook niet verplaatst worden.
De rijbak zal ook openstaan en meedoen als paddock als er niet gereden word.

Alles bij elkaar is 2400 m2. Voor 2 ponys en 2 paarden.

Ik hoor graag jullie mening, zodat ik wat kan aanpassen in ons ontwerp. :)

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:13

Ik zou met ronde lijnen werken. De bospaddock zou ik een slingerpad van maken met eetbare haag. Dat nodigt uit om te lopen.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:48

Belker schreef:
Ik zou met ronde lijnen werken. De bospaddock zou ik een slingerpad van maken met eetbare haag. Dat nodigt uit om te lopen.

Bedankt ! Ik ga even puzzelen hoe ik dat ga doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

En ik zou nog wat eetbaar spul planten in dat stukje voor de bospaddock. Bijvoorbeeld een kleine rotonde met struiken of bloemen. Zodat ze daar ook omheen lopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:21

Ik zou, als je echt die weitjes wil het pad er omheen leggen inplaats van tussen het weitje en de bak.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:36

Ik vind een pad van 2,5 behoorlijk smal als er ook paarden op moeten. Als er dan eentje overdwars gaat staan en er breekt gedoe uit dan zitten ze klem (aangezien er ook maar 1 route is).
Ik heb momenteel 1 paadje van 2,5 (van een meter of 10 hooguit, de rest breder) en daar heb ik alleen de B en C pony op lopen. Zo'n klein snackweitje is zo leeg met 4 totaal, dan kan je beter nog een stuk inleveren om ze een breder pad te geven denk ik.

Moet ik wel zeggen, ik ben fan van brede paden. Hier is het smalste pad (op bovenstaand stukje na dat tijdelijk is) 3,5 meter en het breedste 6 tot 7 m.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:48

Denk dat de breedte van het pad ook van de paarden afhangt. Hier maar 1 die ik in staat acht een kudde genoot klem te zetten. Nou, dat lukt dr niet alleen. Dus ondanks 4 grote Tinkers, had ik zelfs nog smallere stukken.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:41

Super bedankt, ik neem alles mee en ga weer verder met mn ontwerp.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:24

Hoeveel weidegang wil je bieden?
Ik vind het idee van Malenka wel beter. Dan kun je ook de hoeken afronden. Wel fijn als ze een keer een sprintje trekken.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:32

Af en toe misschien een uurtje.
Gaat echt alleen om wat afwisseling te geven.
Ik ben met Malenka haar input aan de gang. Goed idee! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:14

Aah dan komt het wel goed. Het gras is namelijk zo op :+
Ik wil minimaal 4 uur op de wei. En dan is ‘n weitje met 4 weken echt wel kaal met 4 pony’s. Maar zo af en toe een uurtje komt dan beter toe.

Oh ik bedacht nog, als je tussen de bomen gewoon open laat, bescherm dan wel je bomen tegen vraat. Hier eten ze niet van de grove bast van de berken overigens. Maar de fijnere bast van bijvoorbeeld wilg trekken ze van de boom af. Dat is zonde.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:28

Ook een goede. De meeste bomen zijn afgeschermd met een hek. Maar die in het bos niet. Zijn volwassen zwarte elzen. Misschien toch wel slim om daar gaas om heen te zetten, inderdaad zonde als die kapot gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:31

Ja of jute. Maar ik zou het zeker doen. Takken en blad kan geen kwaad. Lekkere aanvulling juist :9

Als je veel els hebt. Op wat voor bodem zit je dan?

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:41

We zitten op klei. Maar gelukkig nooit wateroverlast doordat de bomen heel veel wegzuigen en het loopt af richting de greppel. Echt een natuurlijke vorm van drainage, heel blij mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:45

Zwarte elzen blijven ze lekker vinden door de zachte bast. Met name in de winter

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:46

Laat je het kaal lopen of ga je wel zand storten?

Ik zit op zandgrond met een laagje zwarte grond/rivierklei er bovenop. Het water zakt hier super snel weg vanwege puin in de grond. Maar de toplaag wordt wel snel glad. Zeker op de stukken die kaal gelopen zijn. Ik stort er nu zand op, zodat het mengt en niet glad wordt. Maar dat is wel iets om rekening mee te houden. En ik heb 3 pony’s (2 grote en 1 mini) op bijna 6000m2.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:56

Daihyo schreef:
Laat je het kaal lopen of ga je wel zand storten?

Ik zit op zandgrond met een laagje zwarte grond/rivierklei er bovenop. Het water zakt hier super snel weg vanwege puin in de grond. Maar de toplaag wordt wel snel glad. Zeker op de stukken die kaal gelopen zijn. Ik stort er nu zand op, zodat het mengt en niet glad wordt. Maar dat is wel iets om rekening mee te houden. En ik heb 3 pony’s (2 grote en 1 mini) op bijna 6000m2.

Om deze reden wordt er inderdaad een laag zand op gestort. En op de plekken rondom een hooipunt leg ik als versteviging nog paddock platen.

Goed om te weten Belle_boef, dan moet ik ze zeker gaan beschermen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:59

Wijs :j
Mooie plannen :j

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:59

Leuk topic, ik kom ook graag volgen. Ik wil graag twee ezels/muildieren aan gaan schaffen en heb een klein stukje grond van 1300m2 gekocht. Het is natuurlijk geen enorm stuk maar ik denk dat het wel haalbaar moet zijn om hier een fijn plekje van te maken. Stap voor stap wil ik het nu eerst inrichten om aan de basis voorzieningen te voldoen, daarna lijkt het me een mooi doel om het steeds wat verder uit te bouwen naar een klein paradijsje. Ik laat me hier dus graag inspireren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:10

Hoe breed maken jullie de paden voor twee paarden?
Drie meter lijkt me wel een minimum maat. Hoe lang mag een stuk drie meter zijn (mijn langste rechte stuk is 100 m lang, enerzijds is dat een mooi galoppad, anderzijds wil ik ook niet dat ze echt volle neut de bocht in kunnen gaan, die trekpaarden remmen niet zo goed :+, dus ik twijfel om van dat pad een slingerpad te maken (dmv autobanden en struikjes erin bv?)

Op dit stuk komen er twee groepjes van twee paarden, bij de trekpaarden vanaf volgend jaar normaal drie.

Afbeelding

Linksboven voor de rijpaarden, rechtsonder trekpaarden.

Rijpaarden:
groen zijn stukjes weide
donkeroranje zou ik de wintertrack van maken (klei, dus dat wordt snel kapot getrapt.)
Lichtoranje de zomertrack (zo hebben ze altijd wel iets te knabbelen naast het hooi aan stal)
Dit kan dan ook in verschillende delen opengezet worden. De doorgangen wil ik op 3 m zodat we overal dezelfde afsluiters kunnen gebruiken, paden zelf kunnen wel breder gemaakt worden met mss bosjes etc ertussen?

Trekpaarden: zelfde idee. Stuk weide rechts wil ik geen track rond, de buurman heeft zijn tuin aansluitend super strak onderhouden, ik wil er dan geen modderpad rond creëren.
Donkeroranje de zomer track, licht oranje de wintertrack.

De ingangen van de weitjes komen telkens op de verste punten (al maak ik er wss wel extra voor de tractor etc. Idee is om telkens de eerste snede met strookbegrazing te geven, tot het niet meer voldoende bijgroeit en dan telkens stuk om de paar dagen afwisselen.

Het totale stuk is een 8700 m², waarvan +- 1000 in paddock, stal en opslag is, en ik gok een 3000 voor de rijpaarden en een 4500 voor de trekpaarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:24

Ik heb paden van 2,5e meter breed. Daar staan twee kleine paarden (1,50 en 1,63) op en dat gaat prima. Omdat ze met twee zijn lopen ze elkaar niet vast. Uiteraard zitten er ook wel bredere stukjes tussen zodat ze een plek hebben om te rusten en elkaar ruimer te passeren. Maar ze passeren ook wel op 2,5e meter breed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:32

beide groepjes doen het wel goed samen, de trekpaarden zijn grotendeels twee handen op een bui, maar de grote durft wel een lel uit te delen als de kleinere zich ergens tussenduwt. De kleintjes zijn vrij gemakkelijk samen, zolang de voederplaatsen ruim genoeg zijn. ze hebben sowieso op de paddock een voederplaats (ik ben pro bewegen en natuurlijkheid, maar op mijn kleigrond is dat in de winter niet te doen, dus ik ga ook een beetje voor het gemak, voer en water aan de stal, en de tracks in de winter zijn vooral als ze zelf eens rondje willen gaan doen, in de zomer zullen ze wel kantjes gaan knagen dus dan bewegen ze sowieso al meer.

heeft er iemand ervaring met het automatisch openen van weide delen?