Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:32

Dames, ik heb even jullie mening nodig.

Ik ben begin dit jaar verhuisd zoals jullie weten en Melle staat op pension.
Hij heeft het daar prima naar z'n zin.
Staat samen met 2 merries, krijgt voldoende hooi.
Zomers geen op- of aanmerkingen, maar nu begint de winter weer.
En winter betekend op de paddocks, maar een paar uurtjes per dag en rest op stal.
Stal is aan de kleine kant.

Nu heeft mijn dochter sinds deze week een verzorgpony, een Fell pony van 20 jaar oud <3
De eigenaar is een vriend van me en kwam met het voorstel om Melle bij hem te zetten :)

Voordelen:
- veel dichterbij
- paard weer enigzins in
eigen beheer
- hele dagen lekker naar
buiten
- bij slecht weer zelf kiezen
of ze op stal gaan of niet.
- dochter kan mee en
tegelijkertijd met haar
verzorgpony bezig.

Nadelen:
- Melle staat samen met de
fell pony, hij kan niet
alleen blijven, dus
probleem (hij breekt uit)
als ik de pony mee zou
nemen op buitenrit oid
- zomers staat de Fell pony
op een grote weide 700m
verderop. Zelfde probleem
als punt 1, en om bij die
weide te komen moeten we
over een vrij drukke
straat, Melle is niet
verkeersmak.
- er staan koeien naast de
wei en Melle denkt dat
koeien moordlustige wezens
zijn _O-

Mijn eigen luxe is eigenlijk niet van belang, ik heb nu de beschikking over een binnenbak, grote buitenbak, wasplaats en longeercirckel.
Als ik Melle zou verhuizen dan heb ik dat allemaal niet meer.

Maar ik wil een ander niet opzadelen met mijn 'probleempaard' die uitbreekt als hij alleen achterblijft en dan alle omheining sloopt.

Anderzijds, nu ga ik savonds naar stal en dan staat ie in dat kleine stalletje en dat vind ik zo sneu :(

Dus ik twijfel enorm.
Hij is bijna 13, enorm sensibel.
Zou hij nog kunnen wennen aan koeien en een stukje over straat gaan zonder dat we verongelukken...

Help.

Edit: er is trouwens op 5 min rijden te paard een binnenbak (rijvereniging) en de buurvrouw heeft een buitenbak.
Buurvrouw is ook een vriendin van me dus daar mogen we gebruik van maken.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 17-11-20 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:33

Laurie schreef:
Ik kan ook binnen rijden, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik buiten toch het allerfijnst blijf vinden... Mits het droog is dan haha.

Ja, dat heb ik ook wel.
Mis nu ook wel vaak een goede buitenbak, want rij van Oktober tot Maart binnen.

Vlakbij ons nieuwe huis is een binnenbak, maar ze verhuren niet meer.
Wel zit daar de rijvereniging. Kan ik zo naar toe stappen. Dat is ook wel handig

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:33

Ik moet 10 minuten stappen naar de rijvereniging voor een binnenbak. Daar kom ik wel droog aan als ik mezelf en paard goed aankleed, maar dat vind ik dan toch weer gedoe. :P

Luvvv de filmpjes van paarden die over tracks racen. :D Hier racen ze wel door de wei, maar dat ziet er minder geinig uit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:35

ClaudiaHS schreef:
Dames, ik heb even jullie mening nodig.

Ik ben begin dit jaar verhuisd zoals jullie weten en Melle staat op pension.
Hij heeft het daar prima naar z'n zin.
Staat samen met 2 merries, krijgt voldoende hooi.
Zomers geen op- of aanmerkingen, maar nu begint de winter weer.
En winter betekend op de paddocks, maar een paar uurtjes per dag en rest op stal.
Stal is aan de kleine kant.

Nu heeft mijn dochter sinds deze week een verzorgpony, een Fell pony van 20 jaar oud <3
De eigenaar is een vriend van me en kwam met het voorstel om Melle bij hem te zetten :)

Voordelen:
- veel dichterbij
- paard weer enigzins in
eigen beheer
- hele dagen lekker naar
buiten
- bij slecht weer zelf kiezen
of ze op stal gaan of niet.
- dochter kan mee en
tegelijkertijd met haar
verzorgpony bezig.

Nadelen:
- Melle staat samen met de
fell pony, hij kan niet
alleen blijven, dus
probleem (hij breekt uit)
als ik de pony mee zou
nemen op buitenrit oid
- zomers staat de Fell pony
op een grote weide 700m
verderop. Zelfde probleem
als punt 1, en om bij die
weide te komen moeten we
over een vrij drukke
straat, Melle is niet
verkeersmak.
- er staan koeien naast de
wei en Melle denkt dat
koeien moordlustige wezens
zijn _O-

Mijn eigen luxe is eigenlijk niet van belang, ik heb nu de beschikking over een binnenbak, grote buitenbak, wasplaats en longeercirckel.
Als ik Melle zou verhuizen dan heb ik dat allemaal niet meer.

Maar ik wil een ander niet opzadelen met mijn 'probleempaard' die uitbreekt als hij alleen achterblijft en dan alle omheining sloopt.

Anderzijds, nu ga ik savonds naar stal en dan staat ie in dat kleine stalletje en dat vind ik zo sneu :(

Dus ik twijfel enorm.
Hij is bijna 13, enorm sensibel.
Zou hij nog kunnen wennen aan koeien en een stukje over straat gaan zonder dat we verongelukken...

Help.

Edit: er is trouwens op 5 min rijden te paard een binnenbak (rijvereniging) en de buurvrouw heeft een buitenbak.
Buurvrouw is ook een vriendin van me dus daar mogen we gebruik van maken.

Als je met een fijne gedragstrainer aan de slag gaat, heb je grote kans dat hij daarna met koeien kan en ook prima een paar uur alleen kan zijn.

ClaudiaHS

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:39

Bedankt Boemel .
Als ze in de winter bij mijn vriend aan huis staan dan is het alleen blijven niet de grootste ramp, dan zou ik hem op kunnen sluiten in de stal of ik zet hem bij de buurvrouw neer, die heeft ook paarden en die kent hij gelukkig.
Ik zit vooral met de zomer op die grote weide, met de koeien ernaast en ik hem niet mee kan nemen over straat.
Of nouja, ik zou het kunnen gaan testen natuurlijk -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:42

@ClaudiaHS: op je huidige stal is geen ruimere stal of een stal met aansluitend paddockje te verkrijgen ??
Bestaat bij de nieuwe stal evt de mogelijkheid om er een kleine shet bij te zetten of om Melle veilig op te sluiten als je met dochter weggaat ??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:51

DF, Melle opsluiten is mogelijk als ze bij hem aan huis staan.
De zomerweide heeft geen stallen.
Naar een shet of andere pony heb ik inderdaad al zitten kijken.
Is misschien een optie maar daar moet mijn vriend het wel mee eens zijn natuurlijk.
Het zijn zijn stallen en erf.

Op de huidige stal zijn alle grote boxen vol.
Deze zijn ruim 3x5 meter.
Melles stal is minder dan 3 meter bij 3.

Edit: er zit vlakbij een haflinger fokker.
Met hele leuke veulens <<) <<)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:55

@claudia: misschien kun je een deal maken dat je een veulen kunt lenen ?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:59

Haha ik ken deze fokker al meer dan 20 jaar, maar hij gaat me geen veulen lenen.
En ik wil helemaal niks lenen, want ik ga me er aan hechten en dan wil ik het houden :')

Maar het zou inderdaad de beste oplossing zijn, een 3e erbij.
En een haflinger veulen zou eigenijk een mooie optie zijn.
Deze zou ook de fell pony kunnen vervangen als deze te oud word.
De eigenaar van de fell pony ment er mee.

Ach en misschien ben ik zelf te schijterig en valt het wel mee met de koeien en het stukje over straat.
Maar ik ken mijn paard.. :')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:13

Oh ja koeien zijn hier ook wel een dingetje haha :') Staan ze nu nog buiten? Anders kun je misschien een keer met de pony erbij oefenen om te kijken hoe het gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:14

Ja ik ben bevooroordeeld maar ik zou het doen. Nooit meer sluit ik ze op :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:20

Ik heb Boon járen op moeten sluiten op stal met de bovendeur open omdat ze helemaal uit haar plaat ging als ik met Missy we ging. Ze ging zo te keer met stops en draaien dat ik vreesde voor peesproblemen. Nu gaat het stukken beter... zou wijsheid dan toch met de jaren komen :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:46

Ik bekijk het per paard. Als ik het op één manier wil doen, dan zijn er altijd paarden die ik tekort doe. We hebben om die reden ook wel team 24/7 buiten en team 's nachts op stal gehad. Maar dat is alleen een succes met genoeg paarden op stal. Ben blij dat de 2 die we nu hebben erg goed overeenkomen in behoeften.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:50

ClaudiaHS: leuk: een extra paard/pony lees ik :D .

Aan koeien kunnen ze zeker wennen, mijn Quarter had het er niet op, maar nu heeft hij koeien als overburen. Hij kan ze alleen zien als hij bovenaan de dijk gaat staan, maar dat doet hij dus ook. Ik heb hem dit jaar een beetje getraind, de buurvrouw had dan 1 koe aan het halster en daar gingen wij naar toe. Dan voorkom je het 'alle koeien komen aanrennen-effect'. Nu vindt hij ze super interessant en let nog wel op als we er langs gaan, maar dan meer om te checken of de dames zien hoe stoer hij is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:01

Hier ook een Quarter die verschrikkelijk oplaadde bij het zien van koeien, ooit een koeienclinic gedaan en toen werd duidelijk dat hij gewoon enorm veel cow sense had en hij dus helemaal 'aan' ging als ie koeien zag om er wat mee te gaan doen :') Maar wist niet wat, kon het niet, dus stressss! Maar na die clinic, niets meer aan de hand als we langs een kudde koeien rijden! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:16

Ik heb de bonte ook langs de wei gezet en de koeien kwamen heel geïnteresseerd naar het hek. Ze wilde ruiken, dat mocht. Tot er eentje een lik over haar neus gaf, toen gingen de oren in de nek :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 20:23

Toen een buurman 1 huis verderop koeien nam zijn die van mij 3 dagen heftig van slag geweest. Daarna vloeide het steeds verder weg. Nu kijken ze aandachtig als die speel kwartier hebben of luid loeien

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:36

Melle is gewoon een apart geval helaas.
De koeien staan er echt direct naast.
Zowel aan huis als aan de zomerweide.
De fell pony geeft er niks om. Die stond van de week al bij de koeien in _O- (iets met groener gras....)

Ik moet sws nog in overleg.
Het is nu nog enkel een idee.
Hij heeft 3 stallen bij huis en niet super veel grond.
Vandaar dat hij in de zomer een hectare in gebruik heeft van een vriend.
Fell pony staat op dit moment alleen, stond samen met een shet maar die brak zo vaak uit dat hij die afgelopen zondag weg heeft gegeven. Hij was er zat van.

Melle heeft wel respect voor de stroomdraad.
Dat scheelt wel.
Maar het is echt een ontzettend bange poeperd.
Voor alles wat beweegt..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:43

Mijn arabier was panisch voor koeien en heb ik op enig moment verhuisd naar een plekje bij mensen aan huis direct naast een koeienboerderij. Dag 1 rolden de ogen er zowat uit en was hij behoorlijk hysterisch. Maar de andere paarden gaven er totaal niks om en reageerden er ook niet op. Het werd toen eigenlijk heel snel beter. Als de hele kudde aan het lopen ging dan wilde hij nog wel eens wat kijkerig zijn, maar niet meer die echte grote angst.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:05

Lastig Claudia!
Je kent zelf je paard het beste dus ga op je gevoel af!

Ik heb Jewel inmiddels 14 jaar en die is met de jaren echt wel milder en minder angstig geworden.
Voordeel is altijd wel geweest dat ze een enorm vertrouwen in mij heeft dus daardoor konden we veel oplossen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:11

Ja het is lastig.
Hij is op het pension op z'n gemak.
En ik heb hier alle luxe die een ruiter wil.
Ik maak er alleen niet tot nauwelijks gebruik van maar het is wel aanwezig.
Maar dat 20u p.d in een hok staan vind ik helemaal niks.
Terwijl hij voor dat we gingen verhuizen naar Duitsland ook altijd hier heeft gestaan.
En deze stal is in vergelijking met andere stallen echt totaal niet duur.

Bij die vriend van me kan hij wel lekker de hele dag naar buiten en evt savonds op stal.
Gewoon alle vrijheid..
En lekker dichtbij.

Dilemma's Dilemma's..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:25

Met de mijne kon ik niet buitenrijden omdat hij steigerde en/of achteruit de sloot in liep zodra we de stalling uit 't oog verloren. Hij staat nu thuis met alleen een bak op het 10 min stappen. Sinds maart dus elke week 2x geoefend en ik kan inmiddels zonder hulpteugels onder de A2 door. Ze kunnen echt zoveel leren met geduld en veel oefenen!
Nu dus net een trailer aangeschaft en kijken of hij straks ook fatsoenlijk te laden is

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:28

Melle steigert niet, bokt niet en gaat niet achterwaarts, maar gaat rennen als iets eng is.
En dan gaat ie heel hard.
In de bak is dat controleerbaar, maar op straat niet.
En die straat rijden ze hard, is 60 maar ze rijden er harder dan 80. En aan weerskanten een sloot -O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:37

xXutopiaXx schreef:
Hier ook een Quarter die verschrikkelijk oplaadde bij het zien van koeien, ooit een koeienclinic gedaan en toen werd duidelijk dat hij gewoon enorm veel cow sense had en hij dus helemaal 'aan' ging als ie koeien zag om er wat mee te gaan doen :') Maar wist niet wat, kon het niet, dus stressss! Maar na die clinic, niets meer aan de hand als we langs een kudde koeien rijden! :D

Zo één heb ik ook. Maar hij begon al koeien te drijven toen hij nog in Texas woonde en we samen op de prairie reden daar. Was een stuk land van 250 hectare waar we konden buitenrijden, daar liep ook een kudde koeien. Als ik hem lange teugel gaf, ging ie zelf de kudde koeien in.

Een jaar of drie geleden heb ik bij Wendy van Osch een koeienclinic gedaan, waar zijn bijnaam prompt “de pitbull” werd.

Één van de merries in zijn kudde vindt koeien niet tof, zij probeert de rest van de groep weg te drijven van de koeien af en dan staat mijn ruin dus zo:

Afbeelding

of zo

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:24

@hilary: hopelijk doet ie het alleen op koeien en niet op de schaapskudde op de hei :D