Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:35

Ik had vanochtend idd de winterjas maar aangedaan toen ik zag dat de tuin/wei wit waren. Het was volgens BR hier 2,2 . Paardjes hebben het best naar hun zin met de vacht die ze al hebben. Beter als met de warmte overdag.

Hebben jullie ook zo'n last van vliegen op de onderbenen?? De oude merrie heeft gewoon het bloed op de benen staan ;( Dus die heeft de vliegenbeenbeschermers maar weer om.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:38

Ohh vliegen hebben we hier al een paar weken niet meer. Wel de 'gewone' vliegen maar die doen niet zoveel behalve op het lijf zitten. Ik zie nog wat zwiepende staarten en wat trillende velletjes af en toe maar over het algemeen stelt dat niks voor. Nog een paar van zulke nachten en die laatste paar vliegen zullen dan ook wel weg zijn. :j

Ik heb nu zo'n zin om naar het bos te gaan maar had mezelf voorgenomen huiswerk van de les te oefenen op de paarden... morgen ga ik al naar het bos en donderdag was ik er ook haha dus vandaag maar echt even in de bak. :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:40

DubbelDun schreef:
@marije: het stuk kleed wat ik voor de schuilstal heb liggen ligt daar al 4 jaar :D

Komende week zou het droog blijven, eens kijken of ik dan bij een hengsten paddock de boel voor de ingang wat kan vlakken en dan probeer ik het eerst daar eens. Dat kan met een wat kleiner stuk. Zou wel de goedkoopste oplossing zijn :D

Solleke_Noah, worden steenschotten niet glad? Dat is hout toch?

In de zandpaddocks hebben we kalver iglo's staan. 3 naast elkaar waar de dekhengsten en jonge hengsten nu lopen. Ideaal voor de mini's. Passen er 6 in als het regent.
Afbeelding

Rijden wordt het niet met de mini's uiteraard maar normaal ben ik wel heel fanatiek met halter shows en verder de fokkerij.

En een prachtige ochtend zeker! Is het meteen een stuk leuker om de ochtend ronde te doen. Liever met een zonnetje paddocks mesten dan zoals van de week in de mist en zelfs al een keer een hoofdlamp erbij moeten pakken om 6.45 uur :=
Ik ben mentaal nog niet klaar voor de winter...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:44

Daar ben ik mentaal nooit klaar voor :D (winter als in sneeuw en vorst :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:45

Vliegen been beschermers? Heb je daar toevallig een foto van? DD? Hier zijn ze nog wel namelijk en vervelend zijn ze ook, lijkt wel soort laatste stuiptrekking voor ze loodje leggen, zo agressief aanwezig zijn ze hier...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:47

DD...wel veel vliegen hier...werkt een vliegenspray niet?Hier zitten ze niet specifiek op de benen en ook geen wondjes.

Ik loop alweer in mijn dikke blouse...gaan steeds meer lagen aan,eerdaags dons bodywarmer maar weer uit de kast trekken :brr:

Marije...dat ziet er goed uit!! Doe je niets aangespannen met dat kleine grut? Dinnetje heeft stoeterij AHM-tjes en doet ook aangespannen.Ze is net terug uit de VS en heeft een deal kunnen sluiten met de Amish.Binnenkort zijn bij haar de 1e sulkey's voor mini's verkrijgbaar :D

Heb al wat foto's gezien...ziet er zo prachtig uit,allemaal handgemaakt.Super kwaliteit :):)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:50

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:51

@tinky: zowel Veerust als Leovet werken 5 minuten en dan zitten ze er weer op.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:53

Sneeuw en vorst ben ik dan juist wel weer gek op :D
Maar wind, nattigheid en weinig daglicht, heel moeilijk om me daar overheen te zetten.

Vliegen hebben we gelukkig weinig last van. Zelfs de dazen vallen hier mee in de zomer.

Tinky12, nee door mijn eigen gezondheid doe ik niets meer aangespannen rijden. Eerder was dat ook meer mijn vaders ding met de grote paarden.
Ik kan het gehobbel op een kar niet meer hebben, anders had ik er een paar leuke voor gehad. Verkoop de meesten ook voor het aangespannen rijden.
Had de foto's van Angelique gezien, zijn mooie carts.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:00

Wauw wat mooi, die foto hierboven! Jouw paddocks zijn groter dan mijn bak. :')

Ik vind de winter ook niet erg, alleen het voeren in het donker 's ochtends is altijd even slikken haha maar dat i nu alweer aan de orde. Ik sta om 6 uur op en dan voer ik rond half 7 maar dan is het nu echt niet meer licht! Als ik dan de lampen aandoe hebben de paarden van die dichtgeknepen oogjes.. zo schattig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:11

Ik denk nu al weer aan het losbikken van de vastgevroren hopen mest :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:17

Hahah, daar heb vorig jaar voor het eerst kennis mee gemaakt.. met mijn tenen er tegenaan.. klassieke fout zoals ik daarna begreep. :') Het vriest nooit weken achter elkaar dus dan maar een keer wat minder keutels scheppen.. alhoewel dat hier vorig jaar prima ging, wij doen het iedere dag en soms 2 keer nu we kippen hebben. Die beesten hebben echt een obsessie met paardenkeutels. :')

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:18

Tinky12: Hoofdstellen? Die dingen rechts van de kasten aan de muur bedoel je? Dat zijn maar oude halsters :) Die hangen daar omdat ik dan straks met buitenzetten/binnenhalen niet steeds een kast van slot hoef te halen :D Nette halsters en de hoofdstellen gaan gewoon in de kasten, daarvoor hangen die haken aan de deuren.

Vliegen bij de benen? Nee, nooit last van gelukkig. Alleen wel bij het hoofd in de zomer. Maar de vliegen zijn hier ook al een poosje weg.

MarijeR: Wauw, super gaaf zo van bovenaf! En een mooi plekje natuurlijk :)

Winter heb ik helemaal geen zin in. Veel te vroeg donker en sneeuw is echt niet handig met 2 paarden op voorijzers.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:22

Ik vind sneeuwritten heerlijk! Haal mijn ruin altijd van de ijzers alleen dit jaar ook voor het eerst dat ik ze voor ook houd.. meneer heeft platvoeten en moet echt een maand ontwennen en weer wennen dus dan maar achter eraf en voor met een sneeuwzooltje als het uitkomt. Het bos is echt magisch in de sneeuw, echt fantastisch en dan opwarmen met warme chocolademelk met slagroom. De paarden gaan ook altijd helemaal los in de sneeuw, vooral mijn ruin, die is er echt dol op. <3

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:39

Nou zo mooi als jij de winter kan omschrijven, daarvan krijg zelfs ik er bijna zin in :P In de sneeuw spelen vinden ze hier ook heerlijk. Bos is inderdaad wel errug mooi met sneeuw. Maar nee, toch liever geen sneeuw, dat is gewoon niet praktisch :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:56

Ik duim toch wel voor veel sneeuw en vorst (sorry! :D )

De vorige twee winters was helemaal niks, alleen maar regen en nog eens regen.

De herfst valt tot nu toe mee, nog steeds geen modder en dat is een half wonder op kleigrond. Zelfs nog geen hooi hoeven bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:03

Thanks DD! Weer wat geleerd, wist niet eens dat die bestonden...

Enne serieus kwijl uit de mond hangend Marije, prachtig ziet het er bij jou uit zeg!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:15

MarijeR: of het glad wordt weet ik je na deze winter te zeggen ;) ik ga het ook voor het eerst proberen.

Ken meerdere mensen die het rond de hooiruif hebben liggen, voor de stal ingang of als stalbodem en die zijn wel tevreden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:47

DD...ik gebruik Endure...3 dagen inspuiten en inwrijven en dan tot wel 10 dagen geen vliegverkeer :)

Jammer Marije...welkom bij "De Kneuzenclub" Mijn wagen staat om gezondheidsredenen te koop.
Ja,ze zijn mooi he,ben erg benieuwd naar de tuigen :D

Winter...tsja...ik ben er niet zo van.Extra werk en extra pijn...sneeuw is het mooiste op een foto :+
En DD...jups...bolletjes bikken in plaats van bolletjes wippen :D
Ik plaats hem nog maar een keer...onmisbaar stuk gereedschap als de boel vastgevroren zit...

De mini-koevoet:

Afbeelding

Verkrijgbaar bij de bouwmarkt in de E5,- bak :D

Beter dan je tenen Kristel :j :P

Lisef...Ah,die had ik gemist :) (Nog steeds even mijn zadelkast-foto's opsnorren.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:58

Hele handige koevoet :)
Mijn Bonte kan niet tegen Endure, krijgt er allemaal bulten van.
Eigenlijk spuit ik het lijf sowieso niet graag in. Áls ze eens gaan staan krauwelen wil ik niet dat ze allemaal troep binnen krijgen.
Net ook de vliegen/zonnekappen maar weer op gedaan; ze stonden beiden met de ogen te knijpen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:36

Das jammer DD...ik vind het eindeloos spul.Jammer dat het hier slecht verkrijgbaar is en asociaal duur.

Ja,koevoetje is echt fijn om bolletjes te bikken.Gaat super :j

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:37

Vastgevroren mest :D
Dat is pas erg als het gaat dooien en er kruiwagens vol mest uit de paddocks komen. Wat vast ligt, laat ik mooi liggen.
Mini keutels zoeken in de sneeuw is altijd grappig :D
Paddocks worden hier altijd 2x per dag gemest als ze er 24/7 in lopen. Dan is het wel te doen en lopen ze het niet zo door elkaar als ze lopen te spelen.

Maar ik heb het liefst vriezend weer met een zonnetje erbij. Voor de vorst de boel nog even slepen en ze redden zich dan ook in de sneeuw prima.

Solleke_Noah, ik ben heel benieuwd! Zou wel een blijvende oplossing zijn denk ik.

Hier hangen in de winter altijd een koevoet en hamer bij de schuurdeur. Koevoet om de schuifdeuren los te krijgen als die vastgevroren zitten en de hamer om de sloten op de hekken bij de weilanden open te bikken.
Ben altijd te laat met olie op de sloten te spuiten.

Ik woon nu ruim 16 jaar hier en stukje bij beetje is het veranderd in een aardig paarden paradijsje. Of iig zoals ik het graag zie. Paarden veel buiten met schuilstallen en binnen fijne stallen voor de fokmerries en veulens in de winter en de showpaarden die vanaf februari weer op stal komen.
Tot half november blijft alles 24/7 buiten, daarna komen de merries die vroeg moeten bevallen weer op stal.
De meesten lopen in de winter ook 24/7 buiten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:41

Ik gebruik ook endure of ultrashield. Werkt prima. Wordt je paard wel glad van moie. ..haha

Ik vind winter ook niet erg zolang het maar vriest. Sneeuw die overdag smelt en snacht's weer op vriest en ijzel heb ik de pest aan maar verder, heerlijk. Frisse pony's met het haar opgezet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:04

Nou hier staan de paarden inmiddels niet meer "aan huis" maar 2 km verderop op de andere wei.
Voelt wel een beetje vreemd maar het zal vast wel goed komen.

Ondertussen kan de wei thuis nu een paar maanden bijkomen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:33

Ik wordt bijna depressief van jullie gepraat over de winter terwijl het prachtig nazomer weer is! Niks sneeuw en vorst, je hebt er last van als het komt, als het er ligt en als het gaat. Doe mij maar gewoon een Hollandse grouwe kwakkelwinter.
Al vind ik met sneeuw door het bos galopperen wel 1 van de gaafste dingen die je met een paard kan doen :P
Nu hebben we sinds ik mijn paard heb elke winter een week sneeuw gehad totdat ik twee jaar geleden voor het eerst besloot hem sneeuwbeslag te geven. Al 2 winters geen vlok meer gezien +:)+
Sorry winterfans maar die zolen gaan er ook dit jaar weer onder!