[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:21

Christina schreef:
Ik ben jaloers op jullie mooi bloemenstroken. Nadat ik vorig een paar stukken had gefreesd en voor een vermogen biologische zaadjes had gestrooid waarvan bijna niks was opgekomen, had ik dit jaar bakken gemaakt, daar karton ingelegd en daar grond ingedaan. Daar ook weer een boel zaadjes ingestrooid maar nu is er echt niet 1 bloemetje gekomen |( . Ik dacht eerst dat alles verregend was maar vraag me nu af of de grond niet vol bestrijdingsmiddelen zit. Ik had goedkope potgrond gekocht omdat ik dacht dat bloemen toch beter op voedingsarme grond kunnen staan. Aan de andere kant had ik ook op mijn bergje bij de paarden wat zonnebloemen gezaaid en daar is er ook niet 1 van uitgekomen. Misschien moet ik gewoon nog een zakje halen bij de Boerenbond en kijken of die nog uitkomen. Ik vind het zo gezellig al die bloemen.

Dat is wel vreemd. Wat heb je voor grond ? Is het misschien te verdicht? Frezen helpt natuurlijk maar tijdelijk dan. Hier heeft basaltmeel wonderen gedaan voor de verdichte grond.

Christina

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:21

Verdicht is het niet want ik had juist bakken gemaakt, daar karton in gedaan en daar potgrond bovenop. Het frezen had ik vorig jaar gedaan. Toen had ik wel wat bloemen maar het gras groeit ook vooral erg hard terug. En omdat we zelf geen frees hebben hadden we die dit jaar weer moeten huren.
Ik heb nu mooie compost toegevoegd die we nog hadden liggen en wat zakjes bij de Boerenbond gekocht en die uitgestrooid. Als er nu wel wat op gaat komen weet ik dat voor volgend jaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:05

mentjuh schreef:
Ons plekje in Arendonk, <3
[ [url=m/52vjhj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eNEiDV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tdu38X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AA59ao.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BStC94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xeV4RZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TSSeCn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kjK4M2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jPoiYA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UmrSwj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1DrFvY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xXzsK8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rpiIQl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0GBmp3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2tHqqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
prachtig!! Als ik zo'n pensionplek had kunnen vinden in mijn regio had ik misschien wel nooit gekozen voor de paarden aan huis. Nette prijs ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:08

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:30

Brittneyx schreef:
Wauw! Dat ziet er echt een hele fijne plek uit. Is dat een bio waldbodem?

Ja klopt! Bevalt heel goed.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:30

Ir111 schreef:
mentjuh schreef:
Ons plekje in Arendonk, <3
[ [url=m/52vjhj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eNEiDV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Tdu38X.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AA59ao.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BStC94.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xeV4RZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TSSeCn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kjK4M2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jPoiYA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UmrSwj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1DrFvY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xXzsK8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rpiIQl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0GBmp3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2tHqqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
prachtig!! Als ik zo'n pensionplek had kunnen vinden in mijn regio had ik misschien wel nooit gekozen voor de paarden aan huis. Nette prijs ook.

Dankjewel!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:31

Daihyo schreef:
Zeker een prachtige plek! Groot ook, of niet?

Dankje! 6,5 hectare

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:54

Zo dat is groot ja :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 02:37

Mentjuh: Wat een prachtige locatie +:)+

Helaas zie ik mij genoodzaakt om een ander stekkie te zoeken |( Er gaan dusdanige aanpassingen gedaan worden door de verhuurders, waardoor het zowel voor de paarden, als voor mij, nadelig uitpakt ;(
Heb er echt buikpijn van %)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:29

Nee, dat meen je niet :oo
Wat erg! Je was zo blij met je plekje.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:30

Oh jee, djz, wat vervelend! Heel veel succes met een nieuw plekje zoeken!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:56

@DJZ ohnee dat meen je niet. Dit was waar ik altijd heel erg bang voor was in de tijd dat ik een huurweide had. En daar sta je dan met je dieren. Zie die maar eens snel onder te brengen, en bij meerdere dieren wil je ze graag ook nog bij elkaar in de buurt/op stal.
Heb je een plan?
Succes in ieder geval!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 05:22

Hutcherson schreef:
@DJZ ohnee dat meen je niet. Dit was waar ik altijd heel erg bang voor was in de tijd dat ik een huurweide had. En daar sta je dan met je dieren. Zie die maar eens snel onder te brengen, en bij meerdere dieren wil je ze graag ook nog bij elkaar in de buurt/op stal.
Heb je een plan?
Succes in ieder geval!

Dank je wel.
Gelukkig hoef ik niet per direct te vertrekken. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de verhuurders nog niet op de hoogte heb gebracht. Wil eerst iets concreets hebben en dan de tijd nemen om de boel te regelen en een verhuisplan op te zetten. Ook omdat ik nog niet weet wat wel en niet mogelijk is op een nieuwe locatie.
Het geeft wel weer een hoop onzekerheid.. Zat net zo lekker te dobberen op een rustig voort kabbelend watertje :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:09

Maar is er niet iets te verzinnen waardoor je gewoon kan blijven?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:18

Daihyo schreef:

Niet echt.. Zowel het track gedeelte als de bak worden zo'n beetje gehalveerd (er komt een hele rare ronding in de bak, waardoor alleen de voorste 20 meter fatsoenlijk te rijden is) en na de aanpassingen zou ik bijna het dubbele moeten gaan betalen qua huur...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:08

Heeft er hier iemand ervaring met een garagetent oid als hooiopslag?
Mijn hooihok is afgelopen winter weggewaaid. Nu ligt mijn hooi in de trailer, maar die staat een beetje te vergaan. Ik zou ‘m graag weg brengen voor reparatie en weer voor de paarden gaan gebruiken. Er komt een nieuw hooihok, maar zoals het er nu uit ziet pas op zijn vroegst einde van het jaar. Ben afhankelijk van andere mensen en daar heb ik geen invloed op. En dat vlot niet helemaal.
Dus ik wil iets anders ter overbrugging en toen kwam ik een garagetent tegen. Plan is om eerst dik grondzeil neer te leggen, dan het frame te verankeren op omgekeerde grindtegels op dat zeil, pallets er in en dan hooi er op. Maar zal dat vochtvrij blijven?

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:42

Condens op de wanden is heel goed mogelijk, zolang je hooi vrijstaand in die tent staat zou dat geen probleem moeten zijn. Wel goed luchten als je er bent.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 17:21

Ik lees vooral dat die tenten niet bestand zijn tegen storm, zware sneeuwval en flinke regen. Heb er ook ooit naar gekeken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:25

DJZ schreef:
Daihyo schreef:

Niet echt.. Zowel het track gedeelte als de bak worden zo'n beetje gehalveerd (er komt een hele rare ronding in de bak, waardoor alleen de voorste 20 meter fatsoenlijk te rijden is) en na de aanpassingen zou ik bijna het dubbele moeten gaan betalen qua huur...

Pas maar op, straks wordt het hier eerder gelezen door iemand en doorgegeven aan de verhuurders dat je wilt gaan. Dan kan zomaar de huur opgezegd worden vanuit hun kant en sta je veel eerder dan gewenst op straat met je dieren want er zijn andere huurders die willen en zekerheid kunnen bieden. Dan mag je heel snel een oplossing gaan bedenken. Dat zijn echt respectloze naaistreken. Maar t gebeurt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:57

Achter ons huis hebben we een stuk ongebruikt perceel van grofweg 30x50. Dit wil ik nu graag voor de paarden erbij trekken. Ik heb even een beetje een grove schets gemaakt maar ik ben benieuwd naar jullie mening gezien jullie meer ervaring hebben met een paddock paradise.

Een open vlakte met zand vind ik te saai. De ervaring leert dat de paarden dan ergens in het midden stil blijven staan. Ik zag het concept van een "browsing paddock", en zoiets wil ik proberen te simuleren op dat stukje perceel.

Aan de rechterzijde van het stukje is nu een boomgaard met gras. Dit wil ik in eerste instantie zo laten met dan een pad er tussendoor. De paarden (1 grote, 2 shets) kunnen daar dan af en toe een uurtje grazen. Op termijn wil ik hier een soort voedselbosje maken.

De linkerzijde was een stuk verwilderd bos. Dit is allemaal gekapt en wordt afgegraven. Ik had bedacht om de afgegraven grond te gebruiken voor een soort verhoging in de linker bovenhoek. Het lichtgroene zijn struiken en kruiden. Donkergroen bestaande boomsingel. Paars is water en mineralen buffet. Lichtblauw hooipunten.

Ik ben benieuwd of jullie misschien verbeteringen hebben. Het stuk wordt na de bouwvak afgegraven dus ik heb nog tijd voor aanpassingen.

Afbeelding

Linksonder is de ingang. Ze kunnen dan vanaf hun huidige plek, langs de schuur met schuilstal naar het "nieuwe" stuk komen.

Zo ziet het er nu uit :')

Afbeelding

Deze grote haag gaat eruit. Daar komen kleinere struiken. Achter deze haag zit de boomgaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 04:26

Hier kun je inderdaad iets heel gaafs van maken voor de paarden :j Zo 123 geen tips, maar ben wel heel benieuwd naar het eindresultaat :)

Hier zijn de zonnebloemen uitgekomen, de bramen en framblijtjes zijn heel goed aangeslagen, de kippies genieten van hun dagelijkse stofbad en de paardjes doen het ook super goed met zijn 4-en <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:43

Zo, wat een frambozen <3
Ik heb op het nieuwe/geleende stuk wei zo’n 100 meter braamstruiken staan. Binnenkort maar eens met een emmertje aan de pluk voor bramenjam :9

Hier doen de zonnebloemen het ook goed.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:51

Leuk zomers zo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:09

Ik heb dit topic ff niet bijgehouden zie ik! DJZ, die liggende kip! Helemaal uitgestrekt. :') Ik vind kippen leuk!

@Matheno; ik vind het lastig om helemaal overzicht te krijgen maarrrr, je schrijft dat er een haag helemaal uit gaat. Wat voor haag is dat? Kun je daar niet iets van laten staan zodat het 'spannender' wordt? Dat ze ergens omheen moeten, dus niet gelijk helemaal overzicht over het stuk hebben? Ik zie dat je 3 hooipunten hebt ingetekend. Is dat niet heel veel voor op zo'n stukje? Weet ik niet he, ik weet niet hoe groot de rest is en hoe dat ingericht is. Je mineralen buffet vind ik leuk daar, is echt een reden om daar naar toe te gaan voor de paarden. Praktisch gezien zou ik het zo dicht mogelijk bij een kraan doen. Je moet toch regelmatig emmers legen en vullen. Paarden bij huis is zoveel werk dat ik alles echt zo makkelijk mogelijk inricht, elke meter extra lopen probeer ik te vermijden zeg maar. Maar misschien zegt dat meer over mij dan over iets anders... :D Wel heel leuk om zo'n extra stuk erbij te pakken.

Vraagje, we hebben op het erf t eea veranderd. Er ligt nu een mooi stuk zwarte grond waar ik vanavond gras ga inzaaien. Stuk wordt ip niet gemaaid s zomers. Ik wil in het gras een bloemenmix zaaien zodat het vlinder/bij vriendelijk is. Zou ik het zaad gewoon in oktober in t gras kunnen gooien? Of beter nu als ik het gras inzaai? Wat zouden jullie doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:36

Gras wint altijd van bloemen weet ik inmiddels uit ervaring. Dus als je bloemen wilt, zou ik geen gras inzaaien. Ik zou dan eerder kiezen voor een soort bloemen dat je nu nog kunt zaaien. Het is natuurlijk laat in het jaar, maar het kan wel. Dan heb je in september/oktober nog bloemen. Phacelia is wel een toffe bijvoorbeeld: https://www.bolster.nl/phacelia-groenbe ... QAQAvD_BwE
Ook prima als het uitzaait richting paardenwei. En groeit makkelijk.
En dan van het voorjaar een bonte bloemenmix. Of nu bedekken met houtsnippers om de grond kaal te houden en dan van het voorjaar inzaaien.
Voorzaaien kan wel, maar dat komt minder goed op dan wanneer je in het voorjaar zaait.

Hier een zaaikalender: https://www.bolster.nl/zaaikalender/t52 ... QAQAvD_BwE

Ik heb trouwens het mineralenbuffet van Femke Dölle gegeven. Nu 2x. De 1e keer vond vooral Noura het interessant, die is alle bakken af gegaan. Jim vond alleen de aarde lekker. Maar na een dag was de nieuwigheid er vanaf en hoefden ze het niet meer. De 2e keer hebben ze er alleen aan staan ruiken en liepen weg. Ze hebben er niet van gedronken. Ik heb beide keren 3 weken laten staan, maar ze keken er niet naar om.