Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:21

Nou inderdaad... ik zie in Splash wel een paard dat zo 34 wordt :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:22

Mijn bonte is nu 23 en die is erg wisselend in hoe oud ze toont, soms een springerige 5 jarige en een andere keer geef je haar 30+. Iets er tussenin kent ze helaas niet :)
Maar ik vermoed ook niet dat die de leeftijd van Missy gaat halen (34)... het is overigens ook maar de vraag of ik dat red :) (qua verzorging én leeftijd 8-) )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:25

Afbeelding

Deze ondeugende pony van 34 staat bij mijn paard.

Rennen, bokken als een jonkie.

En ondeugend ook. Mijn poetskist omgooien, met mijn borstel ervandoor gaan, uitbreken, aan mijn jas trekken voor aandacht.
Echt geweldig als ze zo oud worden op zo'n goede manier <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:27

Wat een lieve foto :)
Dat zou zo Peppy kunnen zijn.

Vreemd genoeg heb ik die nog niet op enig speels gedraag kunnen betrappen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:36

Heerlijk die oudjes <3 Ons oudje heeft een slechter gebit, maar doordat hij de kleinste is hebben we een 'oude-mannen-stal' met een balk waar alleen hij onderdoor kan. Hier krijgt hij 2 keer daags een volle emmer bietenpulp extra. Wanneer het nodig blijkt hogen we de hoeveelheid nog op. En mocht hij het echt koud krijgen, krijgt hij gewoon een dekentje op.
Maar hij eet ook nog gewoon mee van het hooi en het gras, rent en bokt mee met de rest en is gewoon lekker een oud mannetje aan het zijn

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:51

Ik heb een shet, 1 d-pony en 1 e-pony staan van mezelf.
Meeeeeer dan genoeg werk, heb zelfs altijd geroepen dat ik er never nooit niet 3 van mijzelf wilde _O-
Maar goed het is zo gelopen en het is ook goed zo.
Momenteel les ik 2x per week de e-pony en die longeer ik ook 2x.
De d pony probeer ik 1-2x per week te wandelen en de shet doe ik 1x per week en de rest doet mn zusje de shet.
Kom nu al tijd tekort dus meer dan zat zo.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:02

Jade schreef:
Olympia96 schreef:
Ja dat zouden we wel willen en na de afgelopen dagen weet ik het helemaal zeker. Mijn merrie gaat compleet over de zeik als ik met de halflinger het bos in zou gaan. Ik zie hetzelfde gedrag bij haar als met mijn vorige paard. Die twee waren ook kop en kont en het was geen doen om ze voor een uurtje te splitten. Ik wil dat gezeik niet...

De eerste paar dagen flipte mijn merrie ook compleet als ik de pony meer dan 3m bij haar vandaan haalde (bijvoorbeeld met binnen zetten of op de poetsplaats :roll: had er een hard hoofd in dat dat nog fatsoenlijk bij zou trekken binnen afzienbare tijd (daarom hebben we ook een derde box), maar na een week of 2 ben ik van oefenen op de poetsplaats gegaan naar oefenen met de pony voor de kar zetten en rondjes op het perceel rijden waarbij we steeds in/uit beeld kwamen voor haar. na een keer of 2 kon ik na 8-10 rondjes met de pony de weg op en bleef ze rustig terwijl hij uit zicht verdween. Ironisch gezien loopt de pony op het moment wel continu te gillen als ik met het paard weg ga, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk niet meer getraind heb, maar gewoon bij ben weggereden, omdat ik weet dat die toch wel normaal blijft doen :')

Het ziet er wel supermooi uit bij jullie nu, en wat fijn dat het zo snel ook zo goed klikt! superleuk :D

Hier ook een merrie die ieder maatje als houvast ziet en paniekerig werd als ik ze uit elkaar haal. Het heeft werk gekost, maar uiteindelijk heeft ze toch ook geleerd dat die (meestal O:) ) wel terug komt.
Mijn buurvrouw die kan haar paarden totaal niet uit elkaar halen en is daardoor ook gestopt met rijden. Dat gaat mij toch te ver.
Onlangs haar maatje verkocht. Die heb ik in het begin van hun relatie regelmatig apart gezet om terug wat zeggenschap te hebben. Als beloning mochten ze na stevig werken dan terug samen tot ze uiteindelijk terug voltijds samen mochten. Ik had toch het gevoel dat dit echt hielp. Sinds de verkoop staat mijn merrie alleen met zicht op een wandelmaatje die aan de overkant staat. Ik ben er nog niet aan uit wat ik juist wil doen. Een extra eigen paard of een pensionklant zoeken. Ik vind het wel comfortabel zo, maar gun haar natuurlijk wel een maatje. Zal wel niet voor direct zijn, eerst beetje genieten van de rust.

Qua pensionklanten willen: Ik denk dat dat echt per situatie verschillend is. Vorig jaar mijn wandelmaatje in pension gehad en dat ging heel goed, maar we zagen elkaar dan ook maar enkel na afspraak om buiten te gaan rijden. Ik heb zelf bij een clubgenootje gestaan waar we echt vriendinnen zijn geworden. Hiervoor jaren een weide pension klant gehad gratis tegen hulp bij het onderhoudswerk, maar dat zou ik niet meer opnieuw doen. Liever :$ Van dat klussen komt meestal toch niets in huis

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:04

Toen ik er overigens 2 had heb ik ook altijd gedacht "wat als er 1 wegvalt".
Maar mijn hele straat staat vol met paarden aan huis en ik weet zeker dat ik er dan wel 1 tijdelijk even had kunnen lenen of die van mij tijdelijk bij een ander aan huis.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:05

Robijntjah schreef:
Flew schreef:
Ik heb twee paarden (een D en een E-pony) staan die ik allebei rijd. Puur recreatief overigens, heb helemaal geen ambitie meer op sportgebied. Nu in het najaar rijd ik dus ook een stuk minder, nog één keer per week op mijn D-pony. De E is in het najaar altijd een beetje koekoek en omdat ik herstellende ben van een hersenschudding heeft hij vakantie. Geen zin in brokken.

Vind je dat erg of juist minder nu ze aan huis staan?

Ik rijd Modesta 4 - 5 keer per week, ligt een beetje aan het weer en hoe druk ik het heb.
Aurelia rijd ik 1 a 2 x in de maand zelf en mag vanwege haar leeftijd 1 a 2 x per week weg met iemand anders. Dat vind ik echt genoeg, regelmatig krijgt ze ook nog vrij.

Ik vind dat helemaal niet erg hoor. Sinds ik de paarden aan huis heb is mijn hobby verschoven van ‘paardrijden’ naar ‘paarden’. Ik geniet intens van het lekker aanrommelen op stal, poetsen, zien hoe tevreden ze zijn en andere dingen zoals grondwerk of samen met x de wei slepen. Toen ik ze nog op pension had, vond ik dat ik ook moest rijden/longeren als ik er was. Dat is nu helemaal weggevallen, maar ik denk dat ik des te meer van mijn paarden geniet en ook een andere connectie met ze heb gekregen. <3
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:37

Hier 2 pensionado's erbij met eigenaren die ik al (lang) kende. Ze nemen 5x per week de einde middagbeurt over en mesten/maken netten klaar. Ik vind dit ideaal: ze gaan weinig met paard van het erf, komen paar x per week en paarden passen goed in de groep. Geeft stabiliteit. Hierdoor makkelijker om met mijn paard weg te gaan.
In de buurt zijn weinig plekjes waar de paarden zoveel bewegingsvrijheid hebben / niet op stal staan maar wel zelf kunnen kiezen om binnen te staan + onbeperkt ruwvoer. Krijg regelmatig mensen aan de deur of er plek is / of ze op de wachtlijst mogen maar hier doe ik niet aan. Wel komisch dan motiveren ze ook dat er makkelijk 1 bij kan ivm zoveel ruimte...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:07

Mag ik hier een vraag stellen over tapijt in de wei/modder?
Ik zie dat nu een aantal keer voorbij komen. Maar wat voor tapijt gebruiken jullie? En kun je het gewoon over de ondergrond heen leggen, zonder afgraven, zandstorten, enz.?
In mijn geval gaat het om een wat drassige weide, deel is echt zompig, een ander deel is nat maar wel vlak. En een deel redelijk droog, want dat is onder de bomen.
Ik zoek iets dat ik zo weg kan halen als dat nodig is, omdat de weide niet van mij is en we nog wel eens wisselen van weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:08

Oh dat herken ik wel flew, ik sta regelmatig tussen het mesten of voeren door te kroelen of te spelen. Die dingen doe ik ook echt veel vaker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:10

@Daihyo: Voor de beste werking met de ondergrond eigenlijk wel zo vlak mogelijk zijn. Het te gebruiken tapijt moet van een goede sterke soort zijn, géén hoogpool, géén wol ! Ook geen rug van foam :)
Hier ligt het op een zandbodem en dat gaat goed (al járen :D )

Bedenk je wel dat als je het weg wilt halen het loeizwaar is vanwege het vocht... of je moet net een hele droge periode hebben :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:15

Ja snap ik :j
Idee is om het de winter te laten liggen en in het voorjaar met een droge periode weer weg te halen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:28

. Geen pb, terwijl dat wel moest. Dus ff knip ;-)
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 17-11-20 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:29

Het is geen pb geworden hoor maar ik ga wel even per pb beantwoorden ;)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:30

Blond en slecht internet whahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:31

Hahahaha ik ben niet blond maar zou mij ook kunnen gebeuren :D

Je hebt je antwoord als het goed is :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:37

Ja zeg, ons nieuwsgierige aagjes achter laten met cryptische berichten :') :')

Ik vind hier ook juist die "gestolen momentjes" met de paarden zo heerlijk <3 . Alle mooie zonsopkomsten en zonsondergangen. Die bijzondere momenten van interactie tussen de paarden. Of van de week dat ze lekker samen aan het crossen zijn :D

Je krijgt zo aan huis zoveel meer van ze mee! En grootste deel van de tijd heb ik ook heel erg veel aardigheid aan het verder opbouwen en uitbouwen van de track en de dingen daar omheen :D Zo. Veel. Plannen!

Rijden doe ik eigenlijk maar heel erg weinig nu, maar dat heeft ook erg met gezondheidsproblemen te maken.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 17-11-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:37

Robijntjah schreef:
Oh dat herken ik wel flew, ik sta regelmatig tussen het mesten of voeren door te kroelen of te spelen. Die dingen doe ik ook echt veel vaker.

Nou precies. Ik rijd overigens in het voorjaar en de zomer wel ietsje fanatieker, maar nu de dagen kort zijn en alles nat is hoeft het van mij niet zo.

Afbeelding

Afgelopen zomer heb ik m’n jonkie (nouja, zesjarige) leren springen onder het zadel.

Afbeelding

Met m’n oudere paard maak ik vooral buitenritten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:39

Oh leuk, dat doe ik je niet na.

Hahaha ja die donkere dagen herken ik wel. Ik zou nu eigenlijk ook kunnen gaan rijden maar ik zie het niet zo zitten als ik naar buiten kijk. Een zonnetje zou dan lekker zijn _O-

Denk dat ik lekker ga longeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:34

Ik doe met deze dagen ook érg weinig (te weinig), ben ook meer het 'lekkere zonnetje maar niet te warm' type :)

@marlies: heerlijk om ze zo te zien gaan, al zou ik toch mijn hart vast houden als ik ze op die bodem de bocht door zien gaan :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:24

Wat een geweldig filmpje Utopia! Lijkt alsof ze het wel naar hun zin hebben daar :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:25

Ik ben een beetje verwend. Heb al 8 jaar beschikking over een binnenbak.

Ben stiekem wel benieuwd hoe fanatiek ik in de natte, koude periodes ben straks zonder binnenbak :D

Leuk filmpje... happy horses!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:29

Ik kan ook binnen rijden, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik buiten toch het allerfijnst blijf vinden... Mits het droog is dan haha.