Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:49

Hahaha, die ziet eruit, heerlijk :D

En beterschap voor je dochter :(:)
Jammer van 't weer inderdaad...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:20

Haha een bonte. Wat een smeerkees

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:06

Ben toch nog een rondje gaan rijden. Het borstelen van vanmorgen was voor het idee dat het in de middag wel droog zou zijn en ik het er zo kon af borstelen. Maar dat varken had gewoon een nieuwe duik in de blubber genomen. Dus ben met een koe op pad geweest... :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:28

Ik was vanmorgen vrij en heb ook een kort rondje gereden...het was zeg maar lekker fris...

Mijne krijgen ook water uit de kraan...heb ik eigenlijk altijd gedaan....

Wat een smeerkees.... nou ja, hij is wel een heppie horse!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:42

Ik heb de paarden sinds april 24/7 buiten met schutstal. Maar nu t kouder wordt vind ik het zelf blijkbaar toch moeilijker dan ik had verwacht. Gisteren met de regen bleven ze allemaal gewoon buiten staan. Toen ben ik ze dan toch maar voor een paar uur op stal gaan zetten. Alleen dat was eigenlijk de bedoeling niet...
Mooie schutstallen gezet, hooi en stro in. Gaan ze allemaal op een hoopje in de regen staan.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:49

Tjadat is ff wennen lando... dat had ik in het begin ook.... toch maar hun gang laten gaan....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:17

Haha, ja. Voeren in de schuilstal helpt. Maar verder moeten ze het zelf uitzoeken. Mijn oude ruin heeft vroeger (andere eigenaar). veel op stal gestaan. Sinds hij buiten mocht lopen, wou hij niet meer in de schuilstal. Nu, na 7-8 jaar, gaat hij er soms in. Hij is de sjef, dus hij heeft echt wel de keuze.... Let it go. Als er 1 steeds niet in mag, dan is het iets anders....

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 02:14

Mijn oudste merrie was ook niet blij dat ik hun op stal had gezet. Er zijn 2 schutstallen (1 hebben we nog snel leeggehaald) er is plek zodat ze allemaal kunnen liggen maar blijkbaar staan ze graag in de regen dan. Dan kunnen ze ook op verharding staan, maar nee ze gaan onderaan in de paddock wat regen staan vangen.
Maar vannacht heb ik ze toch weer gewoon buiten gelaten. Ze kunnen allemaal droog liggen als ze willen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:00

Hier andersom...: mijn merrie is op 5-jarige leeftijd uit het semi-wild gekomen en had nog nooit een stal gezien. Eerste paar jaar stormde ze bij de eerste spatjes al de schuilstal in om er pas weer uit te komen als het droog was. Een uitzondering was er wel: bij echte storm ging/gaat ze in het midden van de paddock staan, ver buiten het bereik van mogelijk vallende bomen (of stallen). Inmiddels gebruikt ze de schuilmogelijkheden wel vaak, maar laat ze zich ook weer gewoon natregenen als het zo uitkomt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:58

Ik ben benieuwd hoe ze het hier gaan doen als de nieuwe stal klaar is.... ze hebben beide een hekel aan regen, maar of ze dan ook echt binnen gaan staan? Het zal mij benieuwen.

Vanmorgen ook weer zo'n paarden aan huis dingetje... de stroom in de stal lag er elke keer uit. Toch wel essentieel, omdat daar ook het strikdraadapparaat op aangesloten is. Uiteindelijk heeft manlief de oorzaak gevonden: we hebben de lichtmast in de buitenbak tijdelijk met een haspel aangesloten. De stekker was vochtig :')
Altijd leuk, dit soort dingen gebeuren altijd net voordat je naar je werk gaat :')

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:05

hier staan paarden altijd binnen als het regent, het is te zeggen onder het grote afdak aan de schuiltal, vinden ze ideaal omdat ze dan ook nog een overzicht hebben. Vorig jaar hadden we enkel de schuilstal maar dan staken ze steeds hun kop buiten om iets te zien en werden zo toch nat

ook een grote tegenslag gehad gisteren, we hadden gevraagd aan de gemeente om een stuk wei bij te kopen aangrenzend aan het stuk dat we nu hebben, geen probleem helaas wel met bieding onder gesloten omslag, is nu eenmaal de regel bij verkoop door de gemeente. Biedt er toch wel een wildvreemde meer dan wij!!! die kan er volgens mij helemaal niet veel mee want ligt tussen twee weides in en is ook echt vééél te duur betaald voor een stuk dat niet aan zijn huis grenst ( meer dan 18 euro per m²). Maar daar gaat dus mijn droom voor een PP met track voor mijn beestjes. Ben er echt niet goed van |( echt slecht geslapen deze nacht.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:09

Doeme hoe is het mogelijk, verdorie had het zo gehoopt voor je. Wat is dit balen |(

Hier staan ze afwisselend buiten of binnen bij regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:15

Oh wat jammer waaslander! Je vraagt je dan toch af wat zo iemand met dat stuk land wil gaan doen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 10:17

Misschien met winst doorverkopen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:17

Schapen erop voor de kebab? Dat hadden wij in de zaanstreek, toen ik daar nig woonde.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:43

lando2 schreef:
Ik heb de paarden sinds april 24/7 buiten met schutstal. Maar nu t kouder wordt vind ik het zelf blijkbaar toch moeilijker dan ik had verwacht. Gisteren met de regen bleven ze allemaal gewoon buiten staan. Toen ben ik ze dan toch maar voor een paar uur op stal gaan zetten. Alleen dat was eigenlijk de bedoeling niet...
Mooie schutstallen gezet, hooi en stro in. Gaan ze allemaal op een hoopje in de regen staan.

Ik heb mijn paard sinds februari 2015 aan huis, in een schuilstal met paddock, en de deur altijd open. Ze staat samen met een minishet. En ja hoor, in het begin ook slapeloze nachten, erg ongerust als het slecht weer was. Taar stond ook vaak buiten in de plensregen en voelde zich niet zo veilig in de stal. Dat is nu een stuk beter. Als het veel regent of stormt, ligt alle mest van de nacht in de stal ..... Ik heb een hoek met zaagsel gemaakt, en beide staarten zitten dan vol met zaagsel. En ik probeer het los te laten; eigenlijk is het erg fijn dat ze zelf kan bepalen waar ze gaat staan. De mini heeft een berenvacht, en Taar staat tot aan haar hoofd in de dekens, dus nat wordt ze niet.
Veel sterkte!!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:56

ja zo jammer hé :-( plannen maar opbergen.... zou ook voor paardje zijn maar 1500 m² en niet aan huis, ben benieuwd hoe hij dat allemaal gaat doen....

met het geld dan maar bestaand stukje zo ideaal mogelijk maken ....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:21

Wat super balen waaslander :(:)

Hier staan de dames aan de poort van de paddock te kijken in plaats van te eten, volgens mij willen ze de wei in maar ze hebben dikke pech. Ze met dit weer de klei op gooien is vragen om schuivers.

Diva heeft een dekentje om gekregen omdat ze weer af aan het vallen is. Ik vind het intens eng en ben super onzeker over wat ik nu allemaal moet doen. Kan ik een 200 grams deken opdoen en gewoon af halen als ze het te warm heeft of moet ik dan weer een dunnere deken op doen?
Nieuw spul aanschaffen is nog duur ook en ze is er volgend jaar vast weer uit gegroeid -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:26

Ik doe hetgeen jij omschrijft. Mijn Diva heeft vandaag een 200 gram om en als het weer wat warmer wordt krijgt ze een 100 gram of ongevoerde deken op.

Mijne valt niet af, maar ivm haar leeftijd (4), training, spieren én het feit dat ze voorheen bijna niet buiten liep, maakt dat ik haar lekker een dekje opdoe.

Volg mijn gevoel daar in. Soms zal het misschien iets te warm of te koud zijn, maar daar maak ik me niet zo druk om.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:27

Dekens is een heel gedoe, Azmay. Van 200 naar niks is wel een groot verschil in dit weer. Maar 2de hands is een hoop te krijgen hoor. Voor jehet weet, heb je een hele collectie (net als ik).

Heb er bij Sjaak 300 op gelegd. Wou ik vorig jaar niet aan, maar moet toch toegeven, dat hij meer het tropische type is. Dus toch maar wel. Hij heeft zijn nieuwe jas aan:

Afbeelding

Durfde hem biet 's nachts te proberen, want weet niet precies hoe waterdicht 8000 is. Nu kan ik dat mooi testen. Moet toch elke 2 uur voeren met dit weer.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:29

Fabster schreef:
Dekens is een heel gedoe, Azmay. Van 200 naar niks is wel een groot verschil in dit weer. Maar 2de hands is een hoop te krijgen hoor. Voor jehet weet, heb je een hele collectie (net als ik).

Heb er bij Sjaak 300 op gelegd. Wou ik vorig jaar niet aan, maar moet toch toegeven, dat hij meer het tropische type is. Dus toch maar wel. Hij heeft zijn nieuwe jas aan:

[ [url=m/tX4T5x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Durfde hem biet 's nachts te proberen, want weet niet precies hoe waterdicht 8000 is. Nu kan ik dat mooi testen. Moet toch elke 2 uur voeren met dit weer.

Ik wilde dat collectie gedoe eigenlijk voorkomen :+
Ik ben pro dekenloos en volgend jaar is Diva toch uit deze dekens gegroeid met een beetje pech.
Tweedehands durf ik niet echt ivm waterdichtheid en pasvorm, ik ben met degene die ze nu op heeft al erg bang voor drukplekken op de schoft dus ik zoek iets wat lijkt op de Trust dekens zeg maar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:26

Ik hou ook van deknloos, maar dat werkt gewoon niet op ieder paard. Sjaak is dus een tropisch ding en Beau heeft een kapotte knie. Als die dan 's nachts op de vochtige grond gaat liggen, dan heeft hij daar last van. Dus bij hem doe ik alleen 's nachts dekens. Overdag ligt hij toch nooit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 18:02

Als je geen collectie wilt adviseer ik bucas, die hebben dekens voor een breed temperatuur scale in 1. En ook nog stay dry voering waardoor een aparte fleece deken voor het bezwete paard niet meer nodig is. Ik haal er volgende week een op en ben heel erg benieuwd. Ik had nu een 150 grams deken voor beide dames. Ik heb ze eerst volledige wintervacht laten maken en zodoende dus geen moeite met op en af doen, al moet je dat natuurlijk niet te vaak doen ivm weerstand. Helaas passen de dames de dekens niet, dus ga ze weer verkopen. Lola de prinses moet ik niet zo betuttelen, die staat dus verplicht zonder en Kyra heeft nu even 300 grams op, want die ligt wel goed. Omdat haar wintervacht wel intact is ben ik niet huiverig om hem er (op een droge dag) gewoon af te halen/laten, maar zie daar op dit moment geen reden voor.

Caily had ik ook altijd onder de deken 100 grams, meer dat ze droog bleef dan warmte, want deed hem pas op als de wintervacht af was. Het laatste jaar heb ik hem er in februari al af gehaald, was zo mooi weer en toen het eens regende leek ze, in tegenstelling tot eerder, nergens last van te hebben. Reden dat ik met dekens was begonnen bij haar was dat ik haar de eerste winter bij mij en 24/7 buiten meerdere keren rillend en futloos aantrof. Dan kan je zeggen het is een Tinker, maar ze trok het duidelijk niet. Had bij de vorige eigenaren ook veel binnen gestaan en dekens op gehad in de winter. Op stal zetten heb ik nooit gedaan, en dekens dus eigenlijk afbouwend. Ze is nu een jaar bij de huidige eigenaren en heeft nog nooit een deken op gehad voor zover ik weet, komt daar ook niet op stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:09

Caily schreef:
Als je geen collectie wilt adviseer ik bucas, die hebben dekens voor een breed temperatuur scale in 1. En ook nog stay dry voering waardoor een aparte fleece deken voor het bezwete paard niet meer nodig is. Ik haal er volgende week een op en ben heel erg benieuwd. Ik had nu een 150 grams deken voor beide dames. Ik heb ze eerst volledige wintervacht laten maken en zodoende dus geen moeite met op en af doen, al moet je dat natuurlijk niet te vaak doen ivm weerstand. Helaas passen de dames de dekens niet, dus ga ze weer verkopen. Lola de prinses moet ik niet zo betuttelen, die staat dus verplicht zonder en Kyra heeft nu even 300 grams op, want die ligt wel goed. Omdat haar wintervacht wel intact is ben ik niet huiverig om hem er (op een droge dag) gewoon af te halen/laten, maar zie daar op dit moment geen reden voor.

Caily had ik ook altijd onder de deken 100 grams, meer dat ze droog bleef dan warmte, want deed hem pas op als de wintervacht af was. Het laatste jaar heb ik hem er in februari al af gehaald, was zo mooi weer en toen het eens regende leek ze, in tegenstelling tot eerder, nergens last van te hebben. Reden dat ik met dekens was begonnen bij haar was dat ik haar de eerste winter bij mij en 24/7 buiten meerdere keren rillend en futloos aantrof. Dan kan je zeggen het is een Tinker, maar ze trok het duidelijk niet. Had bij de vorige eigenaren ook veel binnen gestaan en dekens op gehad in de winter. Op stal zetten heb ik nooit gedaan, en dekens dus eigenlijk afbouwend. Ze is nu een jaar bij de huidige eigenaren en heeft nog nooit een deken op gehad voor zover ik weet, komt daar ook niet op stal.

Zal wel een dure deken worden, en de vorige Bucas die ik had sneed in haar hals dus dan zou ik een big neck moeten proberen. Vrees dat het dan toch goedkoper is een collectie aan te schaffen -O-

Ben er nu al klaar mee en ben net 2 dagen bezig xD

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 18:22

haha, je moet het jezelf ook niet te zwaar maken. Wij hebben doorgaans ook een winter en een zomerjas, een paard kan tot op zekere hoogte ook zelf de temperatuur aanpassen. Moet immers zonder deken ook gewoon met 1 wintervacht ;)