[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:58

Hier lopen ze dan weer wel. Zelfs als de wei open staat, staan ze daar niet continu op.
Ik heb nu op 1 plek in de zon hooi in een bak gedaan, 3 onder de bomen en 2 in stal.
Zucht…. :') Noura snapt het tenminste :+
Afbeelding

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:59

Hier staan ze van half 8 tot 10 buiten. Dan is het te warm en vol dazen. Dan savonds ook nog een paar uurtjes.
Het lange gras zeis ik dagelijks om los te voeren op stal. Met een beetje handigheid maai je snel een stuk weg. En bijkomend voordeel: goed voor je buikspieren

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:35

Hier snappen ze het concept schaduw ook niet :+ nou staat er op het veld ook een lekker windje waardoor het een stuk minder warm is

Vraag voor de mensen met een paardenzwemvijver:
Hoe hebben jullie de afloop de vijver in gedaan?
Een buurvrouw hier wil graag met de paarden de vijver (hele grote! Kan overal wel staan) in kunnen, maar opeen een halve meter het water induiken gaan de paarden natuurlijk niet leuk vinden :=

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:02

Hier is bij het graven aan 2 kanten een mooie helling gemaakt, met de graafmachine. Aan de noordkant voor alle wilde beestjes in de natuur en zuidkant voor de paarden.

Hier snappen ze de schaduw wel en maken ze er goed gebruik van. Ze hadden eindelijk alle track weer “kaal” en gister aan eerste stuk wei begonnen. Hadden ze heel de dag netjes op de track voor de wei gepoept en niet in de wei *\o/* voorbeeldig jongens! Als jullie dit elke dag zo doen krijgen jullie elke dag een strook nieuw gras :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:28

Binnenkort krijgen wij de paarden aan huis. Ze komen op ruim 6000 m2 waarbij we een track om de weide gaan maken. Ook komt er een bak, die altijd open is en dus ook als paddock gebruikt wordt en aansluiting heeft op de paden. Er komen 5-6 paarden op. Hiervan kan 1 veel op gras, de rest niet of een uurtje per dag.

We zitten op ontgonnen heidegrond. Dit is dus lichtkleurige zandgrond met daarop een laag van 40 cm donker zand. Ik haat modder en wil graag een droge ondergrond waar de paarden het hele jaar door dag en nacht op kunnen.

De loonwerker is komen kijken en had hier een idee bij. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen met onderstaande opties.

Optie 1:
Ik had bedacht om bij de paden en de bak de donkere laag eraf te halen en deze op te vullen met licht zand uit het gedeelte dat weide blijft. Om vervolgens alle donkere grond weer op de weide aan te brengen.

Optie 2:
De loonwerker geeft aan dat hij vaak de lichte en donkere grond met elkaar vermengt. Zo kan het water er wel door, maar wordt het niet te droog/mul (vooral in de bak).

Optie 3:
Keren, zagen we beide niet zitten omdat het dan vaak na een aantal jaar toch dicht slibt op het donkere zand wat dan onder ligt.

Ik ben zelf eerder bang voor te nat dan voor te droog. Dankzij de huidige eigenaren hebben we veel mogelijkheden om te sproeien met zowel grondwater als hemelwater indien nodig, Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de weide wellicht snel te nat wordt als de laag onder het gras enkel nog uit donkere grond bestaat.

Als het toch te nat blijkt, dan is ons mooie droge zand al vermengt en dit is natuurlijk niet terug te draaien. We zouden dan zand moeten kopen en dit lijkt me erg kostbaar.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:53

Ik zou het een jaar gaan aankijken en dan een plan de campagne maken. Wat is nat, hoe snel trekt water weg, waar blijft het staan, hoe diep wordt je modder. Kan je beter draineren of is omhoog een beter idee.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:02

Daar begin ik niet aan, heb ik al te vaak gezien en ik ga ze niet een winter in de modder zetten. Dus ben echt op zoek naar ervaringen met bovenstaande zodat we de boel direct op orde hebben :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:05

Als weidegang niet het belangrijkste is, zou je voor optie 1 kunnen gaan. Je wei blijft dan wel wat natter, maar als dat niet het belangrijkste is, zou ik absoluut voor een goede track gaan en een minder goede wei. Zeker als je wei hoog ligt.

Zelf heb ik op een aantal plekken optie 2. Maar mijn laag zwarte grond is veel dunner dan 40cm op die plekken én ik heb puin in de grond zitten op die plek. Door te mengen wordt het inderdaad niet glad/drassig en zakt het water snel weg. Maar goed, ik heb daar dus puin onder.

Weet je hoe hoog je grond ligt? En is het vlak of glooiend? Mijn weides zijn ook zwarte grond/zwart zand. Maar die liggen zo hoog dat ze snel droog zijn. En kunnen ze dus alsnog vaak op de wei.
Nu zul jij helemaal opnieuw moeten gaan inzaaien als je de lagen gaat switchen. En dus heb je een kalere bodem na inzaaien en dus nog sneller nat en drassig. Dat zul je zeker nog een keer moeten maaien en doorzaaien na een jaar voor de paarden er op kunnen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 08:43

Is het niet een optie om je weiland op te offeren, zodat je alles droog hebt ? Met 6 paarden waarvan er 5 bijna niet mogen grazen, dan heb je dus het grootste stuk voor de paarden volledig onbenut. Als ze alles kunnen gebruiken dan heb je ook veel minder piekbelasting op je bodem.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:33

Matheno schreef:
Is het niet een optie om je weiland op te offeren, zodat je alles droog hebt ? Met 6 paarden waarvan er 5 bijna niet mogen grazen, dan heb je dus het grootste stuk voor de paarden volledig onbenut. Als ze alles kunnen gebruiken dan heb je ook veel minder piekbelasting op je bodem.

Inderdaad, met 6 paarden op 6000m2 is het zonde om veel gras te willen behouden, want dat is zo op met 6. Dan zou ik eerder investeren is goede paden, paddocks waar ze samen kunnen eten, en van het zwarte zand stroken maken voor veel eetbare planten. En is een poel aanleggen een optie? Dan kan je als je toch zoveel gaat (laten) graven het laten afwateren richting poel, en met die aanleg weer veel zand uit eigen terrein halen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:40

Bedankt allemaal! Hoe hoog het precies ligt durf ik niet te zeggen. De boel is erg onregelmatig.

We hebben beperkte ruimte en het gras dat we overhouden is ook niet heel veel, maar we willen dit wel behouden. Ik ga de paarden samen met een vriendin houden en haar paard heeft wel belang bij gras. Mijn paarden zullen er kort op mogen om even te snacken. We willen deze optie wel houden, dus daarom gaan we wel grasdelen houden. Het weiland is momenteel erg verarmd en het deel waar de ovaalbaan op komt zal sowieso recht getrokken moeten worden, dus we zullen sowieso moeten wachten tot het gras klaar is voor begrazing. We hopen nog een naastgelegen stuk van de buurman/boer te kunnen huren, maar dat moeten we afwachten. Ik denk dat er voldoende ruimte is op de zanddelen (zie onderstaand kaartje).

Daarnaast investeren we dus inderdaad in de zand stukken, vandaar ook de vraag welke optie dan het mooist zou zijn. We willen hierbij inderdaad ook een poel maken. Daarnaast lijkt een berg (gewoon op de track) me leuk. Nu had de loonwerker het idee om het zand uit de poel te gebruiken voor de berg. Maar ik vraag me af of dat donkere zand dan niet weer verloopt naar de lichte delen op de track. Heeft iemand hier ervaring mee?

Onderstaand ons huidige idee op een kaartje (twee varianten qua slingerpad). Misschien hebben jullie nog tips? De huidige schuilstal willen we weghalen, we moeten dan nog even kijken waar deze het beste past. Het liefst plaatsen we deze aan de rechterkant van het perceel omdat ze in het "bosje" linksboven ook al wat beschutting hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Groen = gras
Donkergeel = track
Lichtgeel = rijbak van 20 x 40
Oranje = ovaalbaan (blijft open als track)
Rood = bospad
Roze = parkeerplek
Grijs = te bestraten deel
Blauw = Wadi/poel
Paars = verhoging/ "bergje"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:41

Wat weidegang betreft: ik heb ook ongeveer 6000m2. Daarin heb ik een werkpaddock, track met heuvel, schuilstal en 4 kleine snackweitjes. Ik heb hier 2,5 pony op lopen. Nu met dit weer groeit het gras als een malle. Maar vorig jaar groeide het moeilijk weer aan. Het droge jaar ervoor kon ik ze 1x alle weitjes rond geven, toen was het op.
Ik heb ze er maximaal 4 uur per dag op staan en doe ongeveer een maand van een wei. Kleinste wei is ongeveer 30x 10m dan heb ik 2 ronde weitjes met een doorsnede van 20m en 1 iets grotere wei van 20x50m
Om even een beeld te schetsen dat dit met 6 paarden echt zo op is. Ook als ze er geen hele dag op staan :D

Ik heb een heuvel van zwarte grond liggen. Wat ik in jouw geval zou doen is dat slingerpad tussen de 2 weides door zwarte grond houden, daar de heuvel op het midden. Dan kun je dat afsluiten als het te nat is. En hoef je ook niet bang te zijn voor mengen.

Het duurde bij mij trouwens lang voor de heuvel stevig genoeg was voor de paarden. Laat het goed aanduwen door de graafmachine en wat goed hielp was de heuvel het 1e jaar inzaaien. De paarden mochten er uiteraard toen niet op. Pas toen hij stevig genoeg was.

Leuk stuk grond trouwens zo in die 2 delen!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 04:53

@jets: ik zou nog even goed nadenken of je dat grijze stuk bestraat wil, wsl zullen ze af en toe lekker willen rondracen, dan moeten ze altijd over die straat. Zou je niet een stukje van dat brede stuk links kunnen bestraten bijvoorbeeld?
En ik zou de track om de buitenzijde van je rijbak laten lopen ipv binnendoor. Dat creërt én een mooi lang recht stuk voor sprintjes en je hoeft niet steeds de track over te steken als je naar de bak wil.

Overigens snap ik heel goed je haat tegen modder. Als het financieel en vergunningstechnisch niet uitmaakt is het mooi om de paden meteen perfect te maken, volgens mij is de enige garantie op droge voeten dan om deels af te graven en speciaal nieuw zand aan te laten voeren.
Anders zou ik het zelf ook eerst een jaar aankijken om de sterke en zwakke punten van het stuk grond te leren kennen. En ook weet je dan pas wat fijne looproutes zijn voor jezelf, waar staan de paarden graag etc. Wat schuilstal betreft: let op de windrichting van de opening en check of je die binnen jouw gemeente zomaar mag verplaatsen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:34

Ik volg dit topic heel vaak en jullie hebben pareltjes!
Als jullie mee willen denken over dit project dan mag dat zeker! :D

[VSW] Ideeën inrichting weide

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:52

@Daihyo
Bedankt voor de toelichting, altijd handig! Vier uur zou sowieso te lang zijn voor die van mij. Ik zag het zo voor me dat ik ze er gewoon eventjes een half uur tot een uurtje op zet tijdens het mesten oid. Hoeft ook niet elke dag, maar dat ze gewoon eventjes kunnen grazen. Twee van mij staan nu helemaal nooit op het gras dus als het niet lukt is het ook niet erg.

@Fugde
Ook best een goeie! We hebben deze plek gekozen omdat dit tegenover het schuurtje ligt. Dus het leek ons handig om dit af te kunnen sluiten in een aantal delen voor als ze hun bakje voer krijgen, om op te zadelen of als de bekapper komt. Dat van de track om de bak heen is ook een goed idee. Ik had alleen bedacht dat op de korte zijde komt geen afrastering dus het wordt niet echt een pad want dan klopt de afmeting van de bak niet meer. Dus eigenlijk klopt mijn donker gele streepje die er staat niet (oeps foutje). Maar ik ga het voor de zekerheid nog eens ter plekke nameten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:34

Wat is het toch genieten als alles zo groen is!

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:05

Ja heerlijk he! En al die kleuren en bedrijvigheid in de bloemenstroken <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:10

Ik ben jaloers! Hier hebben de slakken een feestmaal gehad aan mijn opkomende bloemen. Heb dit jaar gen eenjarigen staan. Niet gelukt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:34

Ja de hoeveelheid slakken dit jaar is echt bizar. Hier is 1 strook aangevreten. Maar de rest doet het gelukkig wel.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:11

Ik ben jaloers op jullie mooi bloemenstroken. Nadat ik vorig een paar stukken had gefreesd en voor een vermogen biologische zaadjes had gestrooid waarvan bijna niks was opgekomen, had ik dit jaar bakken gemaakt, daar karton ingelegd en daar grond ingedaan. Daar ook weer een boel zaadjes ingestrooid maar nu is er echt niet 1 bloemetje gekomen |( . Ik dacht eerst dat alles verregend was maar vraag me nu af of de grond niet vol bestrijdingsmiddelen zit. Ik had goedkope potgrond gekocht omdat ik dacht dat bloemen toch beter op voedingsarme grond kunnen staan. Aan de andere kant had ik ook op mijn bergje bij de paarden wat zonnebloemen gezaaid en daar is er ook niet 1 van uitgekomen. Misschien moet ik gewoon nog een zakje halen bij de Boerenbond en kijken of die nog uitkomen. Ik vind het zo gezellig al die bloemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:40

Ik heb verschillende zakken gebruikt, tuinaarde en wat duurdere bemeste potgrond. Op dat laatste komt alles beter uit. De tuinaarde komt nu ook wel op, maar groeit veel langzamer.
Wat ook helpt is een laagje gecomposteerde paardenmest op het karton en daarop tuinaarde. Dat heb ik vorig jaar gedaan en groeide als een malle.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:17

Dan ga ik toch maar paardenmest compost toevoegen. Die heb ik toch nog liggen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 23:33

Ons plekje in Arendonk, <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:03

Wauw! Dat ziet er echt een hele fijne plek uit. Is dat een bio waldbodem?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:17

Gaaf.