Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:40

Gezien en beantwoord!

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:15

Die 2 pakjes op een nacht vind ik ook niet zo erg hoor, alleen zijn er dat nog eens 2 gedurende de dag. Ik had ze vanmorgen even op stal gezet met volle slowfeeder, dan merk ik dat ze veel minder snel eten. Zo raar want ze kunnen allemaal prima met elkaar overweg, nooit problemen aan de slowfeeder. Ze eten eigenlijk standaard allemaal samen aan 1 slowfeeder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:22

lando, ik had nog niet gereageerd maar vind het ook vrij veel wat ze dan eten. hoelang voer jij al zo?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:34

lando2 schreef:
Die 2 pakjes op een nacht vind ik ook niet zo erg hoor, alleen zijn er dat nog eens 2 gedurende de dag. Ik had ze vanmorgen even op stal gezet met volle slowfeeder, dan merk ik dat ze veel minder snel eten. Zo raar want ze kunnen allemaal prima met elkaar overweg, nooit problemen aan de slowfeeder. Ze eten eigenlijk standaard allemaal samen aan 1 slowfeeder.

Maar blijkbaar toch niet helemaal relaxt dan. Zo snel mogelijk eten, want straks vreten die anderen het op.... :+

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:01

mijn tinkertje zou ook meerdere pakjes per dag opeten als hij kon hoor, volgens mij kan je niet alle paarden onbeperkt voeren

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:52

Ik weet niet of niet elk paard onbeperkt kan eten. Ik weet wel dat je er echt even de tijd voor moet nemen als ze het niet gewend zijn. Je bent zo een paar maanden verder. Ik weet wel dat mijn paarden er een stuk relaxter van worden.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:54

30 kg hooi per 1000 kg dier vind ik voldoende. zou ook graag onbeperkt voeren maar dan zullen ze in elk geval meer eten dus dan 40-50 kg misschien????

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:59

Het is ook wel lekker als het kan, maar hier lukt het ook niet. Dan zijn er een paar die dicht groeien. Ik deed het in het begin wel en ook als ik een weekendje weg ga, maar verder moet ik het doseren, helaas. Buiten dat het relaxt is voor de paarden, was het voor mij ook relaxt ;) . Maar helaas...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:25

Ja inderdaad is het voor je zelf ook relaxed. Kun je die tijd weer in andere leuke dingen stoppen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:50

zou het ook wel een leuk idee vinden, paardjes nooit honger en niet ijsberen een half uur voor voedertijd... maar 5% van hun lichaamsgewicht voeren dat gaan niet goed komen, ook niet voor mijn portemonnee :-)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:47

2% van het lichaamsgewicht aan droge stof is genoeg hoor waaslander ;) hoe droger het hooi hoe minder je hoeft te voeren. Alleen de eerste 3 maanden eten ze veel meer omdat ze moeten wennen. En nu het koud is eten ze ook wat meer.
Maar ook hier valt het echt op dat de paarden veel relaxter zijn.

Lynn, ik ben heel hard voor je aan het nadenken maar ik heb de oplossing nog niet. Heeft het pensionpaard geen vriendschap opgebouwd met een van je eigen paarden zodat ze daar bescherming van krijgt? (Zo'n soort constructie hebben mijn paarden bedacht.) ik kan me voorstellen dat je het paard niet zomaar de laan uitstuurt. Arme dier zal je ook aan het hart gaan. Ik denk nog even voor je verder.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:51

Gek eigenlijk dat je van droger hooi minder hoeft voeren als natter. Ik zou liever meer hooi voeten als meet kuil

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:58

Er zit meer water in, dus je hoeft wel minder water te geven :D

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:08

Nou in dat geval ga ik kuil voeren _O- ben mijn emmertjes water uit de sloot scheppen nu wel zat....

Haha je hoor gekkigheid. De mijne krijgen enkel droog hooi dit ivm met onbeperkt en 2 sobere typjes

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 23:10

Daarom hier ook hooi, maar het scheelt aanzienlijk. Want ik heb eerder twee groepen gehad vanwege dit voerverschil, en ook wel individuele paarden gewisseld. Geef je echt slootwater te drinken? :o

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:27

Caily schreef:
Daarom hier ook hooi, maar het scheelt aanzienlijk. Want ik heb eerder twee groepen gehad vanwege dit voerverschil, en ook wel individuele paarden gewisseld. Geef je echt slootwater te drinken? :o

Het komt idd uit de sloot, maar is schoon hoor. Aan de overkant is het strand en in de duinen word aan waterwinning gedaan, van Dunea. Word met een pomp met constante toevoer hier de sloot in gepompt. super blij mee aangezien het niet direct bij mij aan huis is. Anders had ik dat niet aangedurfd hoor

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 23:44

Toch zou ik het laten checken op ijzer. Je zult niet de eerste zijn met een paard met hemochromatose wat lijdt tot leverfalen en zelfs de dood... Ijzer wordt pas bij de snelfiltratie ver voorbij de plek waar jij het water oppikt eruit gehaald. Groot misverstand is dat water met een hoog ijzergehalte altijd oranje moet kleuren, dat is niet zo!

Ik heb even zitten lezen, puur interesse, maar voordat het water bij jou komt wordt er zelfs ijzer(sulfaat) aan het water toegevoegd.

Zou ik wel huiverig van worden. Wellicht dat er niks mis is, want de problemen met paarden en hemochromatose die MIJ bekend zijn, komen voort uit grondwater wat in de polders aan het oppervlak komt. Maar beter safe than sorry lijkt mij :o

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:56

Thanx voor de tip. Ik weet niet beter dan dat het echt schoon en gezuiverd is. De naastgelegen pensionstal heeft het water eens laten testen en was toen prima in orde. Het ligt er misschien aan waar je zit qua waterwinning. Nu verschilt polderweg en duinwater wel veel hoor. Van dat ijzer toevoegen dat verhaal ken ik niet en het water laten testen kan natuurlijk geen kwaad. Wat dat betreft beter safe than sorry.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 01:11

Pensionstallen vertrouwen is allicht niet zo slim, meestal heeft de doordachte particulier het beter voor elkaar. Bijvoorbeeld door hooi of voordroog voeren bewust te kiezen ;)
Ik heb op een pensionstalling gestaan waar het water uit een put kwam, lag altijd een roodbruine/oranje laag op het water. Zou niet schadelijk zijn, getest door DA of zoiets, was enkel roest. En wat is roest? Juist ja, ijzer dat zuurstof mbv water. En dan ook nog paarden houden die gevoelig zijn voor leverfalen, ik zeg maar zo, ik zeg maar niks. Blij dat mijn paarden vrijwel heel hun leven al kraanwater drinken :o

Voor jou begon ik hier met lezen: https://www.dunea.nl/drinkwater/drinkwater-maken
Vervolgens wilde ik meer weten over toevoeging van ijzersulfaat in de Afgedamde Maas: https://www.dunea.nl/afgedamdemaas

Het water zal qua bacteriën etc wellicht schoon zijn, maar of er is gekeken naar gehaltes van oa ijzer is een totaal andere vraag (microbiologisch vs. chemisch). Aangezien er op een later moment in de verwerking tot menselijk drinkwater nog ijzer uit gefilterd wordt, wil wel zeggen dat de concentratie van zichzelf niet binnen de norm valt. Of het binnen de toegestane hoeveelheid voor vee-drinkwater valt, zal je denk ik echt moeten laten testen. (menselijk = 0,2 mg/l, vee = 0,5 - 50 mg/l). Onderzoeken kan via http://www.kewiservices.nl/

Omdat mijn paarden altijd kraanwater krijgen heb ik nog nooit laten onderzoeken, zou niet weten wat zoiets kost als particulier en hoe makkelijk dat gedaan kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 05:56

Kan ik nog aan toevoegen dat de toegestane gehalte voor vee, met zijn 50 Mg veel en veel te veel is voor een paard.

En dat je heel makkelijk zelf kunt testen: teststrips of druppeltest bij een aquarium winkel halen voor ijzer.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:22

Natalie36 schreef:
2% van het lichaamsgewicht aan droge stof is genoeg hoor waaslander ;) hoe droger het hooi hoe minder je hoeft te voeren. Alleen de eerste 3 maanden eten ze veel meer omdat ze moeten wennen. En nu het koud is eten ze ook wat meer.
Maar ook hier valt het echt op dat de paarden veel relaxter zijn.

Lynn, ik ben heel hard voor je aan het nadenken maar ik heb de oplossing nog niet. Heeft het pensionpaard geen vriendschap opgebouwd met een van je eigen paarden zodat ze daar bescherming van krijgt? (Zo'n soort constructie hebben mijn paarden bedacht.) ik kan me voorstellen dat je het paard niet zomaar de laan uitstuurt. Arme dier zal je ook aan het hart gaan. Ik denk nog even voor je verder.

hier hebben ze de eerste 3 maanden dat mijn tinkertje er was 5% gegeten, mocht toen van mij omdat hij mocht bijkomen, toen aten ze onbeperkt maar kan dat niet aanhouden ze minderen hier niet vanzelf met eten na een paar maanden. dus relaxe paardjes is niet haalbaar hier. Hier krijgen ze regenwater te drinken via lange tuinslang tot aan het huis. hopelijk geen te strenge winter

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:09

Hier had mijn mini-shet verhoogde waarden in april en ik moest leidingwater geven vanaf toen. Doe dat nog steeds, is wel gezeul maar om de dag/2dagen vul ik de waterbakken terug. Eentje van 90literen en eentje van 40liter. Moest ik nog eens bij een gamma komen ga ik wel nog eentje bijkopen van 90l.

Hier krijgen ze enkel hooi, had vorig jaar een leverancier waarmee ik echt niet meer tevreden was (stoffig), nu goed hooi op het zicht maar ik test het niet.

Hier iemand een idee hoe je een stal die telkens nat wordt vooraan zodra het regent droog kan krijgen ? Zit een uitloop aan maar de stal zelf is in beton gegoten en zit een afvoerputje in maar is veel te klein waardoor het telkens verstopt raakt. Er liggen matten in de stal aangezien ik geen plek heb voor strooisel op te slaan en mijn nu kudde veel te smerig is (schijten overal). Enkel wil van die nattigheid in de stal af, het is nu gelukkig nog droog omdat er weinig gevallen is maar van zodra het enkele dagen na elkaar hoost mag ik het water naar buiten vegen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:33

Een afdakje maken boven de ingang zodat het niet kan inregenen?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:41

Mijn paarden willen geen kraanwater drinken. :0

Ik moiuet voor de stal de tegels opnieuw leggen. Ze hebben er een kabel getrokken tbv de buren. Maar alles verzakt daar nu grrrr. Dus net voor de deur een plas water als het regend.

Ik heb al een paar dagen niks kunnen doen met de paarden. Mijn rug doet zo zeer. Al dagen en niks helpt. Pijnstilling en steeds aan mijn massage apparaat. Ik hoop dat dat mij er door helpt. Mijn man en ik vertrekken vrijdag naar Rome. Zou fijn zijn als ik dan goed mobiel ben. En het zou heel fijn zijn als het weer daar nog even zou bij trekken. Ik hoopte op 20 graden en zo'n. Het normale weer daar. Nu is het 15 met regen en onweer en zelfs een tornado :0.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:46

De enige mooie dag in de week en dochter is ziek. Ik zou gaan rijden met een vriendin, maar dat wordt nu niks :\ . Ik dacht zelf een klein rondje te gaan dan, maar kon mezelf niet in beweging krijgen. Dus nu lig ik naast dochter in bed met een kat op mijn schoot. Straks maar even een rondje doen nog.

Caj had ook een duik in de modder genomen. Lijkt wel een koe. En dan heb ik haar al geborsteld....

Afbeelding

Afbeelding