Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:48

Haha Solleke, we zullen zien. Ik vrees ook het ergste. Maar we zullen zien. Ik doe ook gewoon alles en soms baal ik er echt van. Vooral met dat opzij springen of een schrikreactie schrik ik ook vaak en dat doet pijn in mijn bekken. Maar goed. Iets proberen kan geen kwaad. Mocht het totaal averechts werken, is die lange hack er zo weer uit.

Straffen werkt bij haar ook slecht. Dan wordt ze helemaal nerveus. Ik doe het wel eens, als ik mijn geduld verlies. Ben ik niet trots op, maar goed. Maar drammen wil ik er wel uit hebben. Ik wil niet 15 km lang in decteugels moeten hangen. En dat hoop ik wel op te lossen met die hack.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:16

kvulden sterkte en beterschap!

fabster sterker bit zal helpen bij het drammen en dan inderdaad aanvoelen hoe het gaat met de angst, dat blijft altijd een moeilijk iets.
Waar ik eerst met mijn paarden stond kon ik gelijk de bossen in, toen reed ik nog veel buiten met mijn welsh cob, maar toen we hier kwamen wonen en eerst een kwartier door verkeer moesten( en terug weer), ging de lol er toch rap af.
Nu heb ik er altijd meer gehad en altijd wel eentje die wel graag naar buiten ging dus dan is de keus snel gemaakt.
Met mijn welsh cob ging ik dan weer op wedstrijden want binnenbakken zijn fijn en veilig.

De welsh cob merrie die ik nu heb is echt 1000% verkeersmak, nog nooit zo'n makkelijk dier meegemaakt wat betreft buiten, verkeer enz maar het is een pittige tante die je uitprobeerd en als ze het op haar heupen heeft kan ze enorm lelijk bokken en dat lang volhouden.
We hebben haar nu al jaren maar durf haar nog altijd niet met een spoortje te rijden, vrees dat ik vliegles krijg.

Gisteren hier op en top bagger weer, heel veel regen.

Vandaag heerlijk weer maar er moet parket gelegd worden, een motor weggebracht(duurt 2.5 uur) enz enz dus ik vrees dat ik weinig paard zie vandaag.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:24

Voor mensen met erg schrikkerige paarden... kijken jullie wel eens in de ogen naar een teveel aan 'druivepitjes'??
Sommige paarden hebben van dit normaal voorkomend verschijnsel iets teveel en dat kan het zicht behoorlijk beperken tot komplete blindheid veroorzaken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:28

Zicht is inderdaad wel iets waar je rekening mee moet houden en misschien eens laten controleren.

Mijn welsh cob had een lichtblauw randje om de iris en ik heb me altijd afgevraagd of dat iets betekende, volgens de DA niet.
Blue heeft blauwe ogen dus met fel licht ziet hij slechter en reflecterende dingen vindt hij enger als een gewoon paard.
In het donker lijkt het wel of hij alles nog ziet en loopt in een stik donker bosje gewoon voluit door alsof het daglicht is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:34

Paarden zien sowieso in het donker beter dan wij. Het is juist de overgang van licht naar donker die voor een paard moeilijk in te schatten is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:34

DubbelDun schreef:
Voor mensen met erg schrikkerige paarden... kijken jullie wel eens in de ogen naar een teveel aan 'druivepitjes'??
Sommige paarden hebben van dit normaal voorkomend verschijnsel iets teveel en dat kan het zicht behoorlijk beperken tot komplete blindheid veroorzaken.

Wat is dat? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Maar grappig genoeg dacht ik er laatst wel aan om haar zicht eens te laten controleren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:36

Zoek eens op Iriscysten... zo heten ze officieel :D
In het juiste licht kun je in het oog van je paard kijken en zie je ze zitten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:36

DubbelDun schreef:
Paarden zien sowieso in het donker beter dan wij. Het is juist de overgang van licht naar donker die voor een paard moeilijk in te schatten is.

Dat wist ik wel, ja. Daar hou ik wel rekening mee. Maar dat is het bij Caj niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:58

De mijne ziet juist teveel :')

En nu even serieus, heb ervaring met blinde, slechtziende en halfblinde paarden, dat is hier niet het geval. Maar die iriscysten ga 'k toch even opzoeken, nog nooit van gehoord :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:37

Mijn ruin heeft hele lichte ogen en daar zie je ook veel 'bubbels' in, ziet er prachtig uit. Op wedstrijd kijken de assistenten van de dierenartsen vaak even goed omdat ze altijd zo zichtbaar zijn bij hem. Beer ziet overigens prima. Soms let ie niet op maar das een ander verhaal. :')

Heerlijk weer maar wel een fris windje! Man is aan het snoeien rondom de wei, boerman brengt straks alles naar de Paasbult (vuur) en ik heb alle boodschappen inclusief dierenvoer weer gedaan. Straks nog even rijden denk ik!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:39

Hier ook al aan het snoeien, rijden staat ook vanmiddag op ht programma :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:51

Hier heel crea voor de boerman. Die helpt ons altijd met hooi enzo. Maar wil natuurlijk geen geld, dus met feestdagen doe ik altijd iets extra's. Hij is net 20 kg afgevallen en hij had me al straf gegeven, dat ik gem niet meer mocht vetmesten. Bormaal doe ik altijd flinke chicolade paashazen, maar nu dus op de gezonde toer. Maar dat ziet er niet zo feestelijk uit, dus we waren aan het knutselen. Verstopt zijn 2 peperkoeken, een klein paasbrood, handcre (die hij niet hoefde, maar stiekem heel erg fijn vond :D ), bloedwijn (zonder alcohol) en kleine paaseitjes ennog een pakje becel boter (kreeg ik bij het paasbrood). De doos nog even inpakken en dan klaar.

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:01

Aah leuk Fabster! Wij hebben gisteren net een bio rollade achtig iets naar onze boerman gebracht. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:03

Ziet er vrolijk uit hoor :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:47

Hier moeten we ook nog een hoop snoeien, maar de fruitbomen en druivenstruik hebben daarin voorrang ;) de heg die ligt er niet zo wakker van als ik die later doe.

Straks weer een ritje palen voor de wei halen, 300 stuks weer. Vorig jaar ook 300 gehaald, maar heb er weer 200 doorverkocht. Deze zijn voor onze eigen wei ;)
Nu nog tijd vinden om ze in de grond te zetten.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 13:49

Ha, die tuin moet ik ook echt gaan inplannen. Moet nodig geschoffeld en gesnoeid worden... Maar die tijd, hè...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:22

wij gaan zo een sleep ophalen,kan mijn man straks de wei even slepen.dan de paarden even poetsen.ze zien er niet uit met het losse haar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:24

De voor en achterkant van de heg doe ik gewoon met de bosmaaier als ik die in m'n handen heb :P
Maar de bovenkant moet wel met de heggenschaar want daar kom ik met de bosmaaier niet bij.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:34

Hier gaat het snoeien bijna te goed.. we hebben rondom onze wei houtwallen en bomen, supermooi.. maar onze buurman helpt met trekker en voorlader en grof geschut en het is iiieeeetsss kaler dan ik graag zou willen... maar goed, in de zomer groeit dat wel weer een beetje dicht.. hoop ik. Hij wil het liefst alles kaal... wij niet dus een soort van gulden middenweg nu. :')

Ik had ook allerlei klusjes en mijn bijrijder wil graag rijden dus die gaat zo met Beer in de bak aan de slag, ik doe wat klusjes en dan longeer ik Viool nog even denk ik. Of die heeft een dagje vrij. Ik heb een beetje last van mijn onderrug dus een dagje 'kalm aan' (wat is dat?) is ook niet verkeerd. Paardjes staan nu in hun blootjes lekker op het land. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:58

Ik ben het overtollige hooi aan het opruimen voor de nieuwe composthoop. Ze gebruiken dat als olasplaats en is nu een soort potstal op de bestrating. Paardjes op het gras gezet. Is de laatste dag, want morgen wordt het benest. Dan migen ze eind juni pas weer.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:00

Ooohh lang wachten voor de paardjes dan! Hier elke dag een paar uurtjes. Beer trok net alweer sprintjes.. *zucht*

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:43

Heerlijk dit weer. Hier ook al in de ruin bezig geweest. Zometeen het verjaardagsfeest feestje in eindelijk schoon huis het stof zat zelfs in alle kastjes en de magnetron. Lekker de tuindeuren open nu. Laat dat voorjaar maar komen!

Mijn pre ruin kan blaar springen. Sprons bij het losgooien zo over de omheining naar de wei waar de anderen staan. Hoop gaat het eenmalig was. Grapjas

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:08

Wat is het leven oneerlijk verdeeld ik sta te zweten in de tuin en deze twee dames
Afbeelding

Ik moet nog rijden... Maar ga eerst ff zitten... Over een uurtje ben ik wel weer fit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:09

Hier kunnen ze vanaf eind juni tot nu op het gras. Meestal uurtje per dag. Tenzij het echt heel nat is. Maar verder lopen ze wel altijd rond hier. Ruimte genoeg. Maar wordt het bij jullie niet bemest dan? Of gaan ze daar gewoon meteen op?

Oef Lyn-Nikita. Hoop dat hij dat niet vaker gaat doen inderdaad! :=

Haha Monmaster. Tja, je hebt luxe paarden en werkpaarden, hè! :+

Hier geen paarden vandaag. Lekker rommelen. Ook wel eens lekker.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:14

Nou ik moet je zeggen dat ik het nu ook best in mijn rug voel... Eerst vuil gereden vanmorgen... Plantjes gekocht en de hele voortuin omgespit... Tja en dan realiseer je je dat je geen 25 meer bent....

Mijnes komen ook pas eind mei echt op het land, daarvoor bij gelegenheid een uurtje ( goed weer) . Ik ga van de week nog wat zaaien... Mesten probeer ik te vermijden/ of spaarzaam.....Sober ras... Dus oppassen geblazen.