Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:37

Kirrr schreef:
Wij blazen de eikels weg met de bladblazer! Ideaal.

Hmmm...zou dat ook bij grote eikels werken?? }>

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:38

Tinky12 schreef:
Kirrr schreef:
Wij blazen de eikels weg met de bladblazer! Ideaal.

Hmmm...zou dat ook bij grote eikels werken?? }>

Als de blazer maar sterk genoeg is. }:)

DubbelFun

Ik zou dan liever een 'stofzuiger' hebben :) Maar het is niet zo groot dus ik hark de boel gewoon bij elkaar als er flink wat ligt. Nu mijn ouwetje weer zo aan de dunne is heb ik de PP maar even helemaal dicht gedaan. Weet ik iig zeker dat het niet van de eikels komt.

Kirrr

Is een testje waard :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:40

DD...je hebt toch van die dingen die je ook als stofzuiger kunt gebruiken...zal even zoeken...

Kirr...eheheh }>

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:40

_O- _O- :)) :))

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:42

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:42

30 are eikels van 80 grote bomen is me teveel werk.

Blijf het ook grappig vinden hoe jullie worstelen met zuring en allerlei onkruid terwijl ik gewoon beestenboel hebt die dat opvreten.

Zag trouwens dat Tika de brandnetels aan het opeten was in de rijbak, prikkelen blijkbaar niet meer zoveel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:44

Spatter...hier geen problemen met distels en brandnetels...helaas geen andere dieren die de rest opeten...die kalkoenen lijken mij wel wat...zijn die te huur?? :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:54

Nee, maar je kunt ze natuurlijk in het voorjaar aanschaffen en met kerst opeten.
Mijn haan is al jaren oud en ik heb nog maar 2 hennen, eentje jong en de ander is ook al wat ouder.
Ze krijgen jongen maar ik krijg ze maar niet groot.
Experiment van dit jaar, kip laten opvoeden , is ook mislukt, kip verzorgde ze wel maar de kuikens lieten zich toch natregenen of onder de voet lopen of kwamen niet netjes mee met de hen het hok in.
Volgend jaar weer iets anders verzinnen want uitbroeden doen ze super maar dan..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:58

Ik kan er simpelweg geen dieren bij hebben,zelfs niet voor een korte periode.Mijn gezondheid laat dat simpelweg niet toe.Met de jongen loop ik dagelijks al op mijn tandvlees :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:01

Ik heb er geen werk aan, iedere dag wat graantjes en de rest lopen ze op de wei .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:06

Je moet ze toch in de gaten houden...voeren.Hier veel vossen en roofvogels...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:22

Ze lopen hier gewoon los over het erf, soms tot aan de achterdeur aan toe maar meestal achterin en ja de kuikens sneuvelen maar een kalkoenhen weegt 15 kilo, zelfs roofvogels nemen liever een kip, alleen vossen enzo maar die heb ik hier alleen met zware winters met veel sneeuw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:24

We hebben een bladblazer/zuiger gehad, maar dingen met een snoer is hier eigenlijk geen doen en die op benzine zijn meteen een flink stuk duurder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:54

Spannend kvulden :):)

Ik reed eigenlijk ook wel elke dag, momenteel recreatief, maar wel actief :D . Voornamelijk omdat ik geen eigen vervoer heb en nergens een club is op paard-afstand. Mijn merrie is tevens ook fokmerrie dus kan ik niet heel fanatiek trainen en de ruin is hier pas sinds de jaarwisseling en was toen nog groen. Voordat mijn merrie gedekt werd, was ik heel fanatiek met haar, reed vrijwel altijd buiten en afstanden tot 60km. Mis dat stiekem wel heel erg, maar ik zit hier wbt rijden erg rot. Iedereen zegt ach is wel leuk toch over de platte wegen en hier en daar een strookje bos. Maar als je verwend bent geweest met Dwingelderveld en de bossen/heides van Drenthe, dan is Groninger platteland echt stom, helemaal voor ritten op endurance snelheid is veel asfalt en verkeer echt niet grappig.

Al jaren roep ik dat ik met Tinkers de endurance/SGW in wil, gewoon omdat het leuk is, en omdat het eens wat anders is dan de meesten doen. Echter is niet elke Tinker geschikt. Mocht alle verkoop rond zijn, dan komt hier een Tinker die ik wel geschikt acht, heeft alleen nog niet veel km gemaakt. En mijn jaarling is er min of meer op gefokt. Beide hebben en wat pittiger karakter dan een gemiddelde Tinker, actieve voorwaartse beweging en wat luxere bouw dan het cobtype wat ik graag zie voor de fokkerij. Mijn fokmerrie deed de trainingsritten ook leuk, maar geschikt voor het echte werk achtte ik haar niet.

Sinds ik vorige week heb besloten paarden te koop te zetten, heb ik niks meer met ze gedaan, behalve voeren en kroelen in de wei natuurlijk. Kan me er even niet toe zetten, weer ook nog eens niet zo best en druk met werk en opleiding. Zou eigenlijk vandaag er weer op maar haal het niet meer qua tijd om ze allebei te doen, kiezen kan ik niet, dus doe ze allebei zondag maar. Mooi weer en hele dag vrij.

Andere dieren hier houden is trouwens geen optie. Of ik moet alles muurdicht gaan omheinen. Zit langs de 100 weg. Ergens wel jammer, zou het wel erg leuk vinden, maar die tijd he.

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:32

@caily: ik zou de te koop paarden zeker wel aan het werk houden. Als je kijkers krijgt is er niets zo vervelend als een paard wat uit zijn panty gaat omdat ie te lang stil heeft gestaan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 16:53

Dag iedereen! Tijdje weggeweest, druk en vakantie en dan weer werken ... Vanaf nu dus weer even meelezen! Na het weggewaaide schuilhok staat er inmiddels een nieuwe, hopelijk doet die het langer dan 6 maand. Verder krijgen we in december een puppy, dan is de beestenboel compleet :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:02

Het is ook niet dat ik ze niet meer ga rijden hoor, het is gewoon dat ik even tijd nodig heb om de boel te laten bezinken en aan het idee te wennen, ben er een beetje lusteloos van. Maar het gaat met de dag beter, en nu ook weer mooi weer :) Nog een maandje en dan gaan we veulens ruilen. Enerzijds jammer omdat mn gefokte veulen onwijs lief en knuffel is. Heb nog nooit zon grote knuffelbeer gehad. Maar aan de andere kant ook erg veel zin in om lekker met Bibi bezig te gaan, die komt echt groen van de wei. En daarnaast is mn merrie dan weer veulenloos waardoor we het buiten rijden weer op kunnen pakken. Lekker gewoon alleen op stap zonder ook maar ergens rekening mee te hoeven houden.

:wave: Mallootje, foto van het nieuwe hok? En leuk, een puppy, wat voor een?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:08

Zooo weer veel gekletst op zo'n dagje. Die van mij staan bijna nooit in de inloopstal overdag. In de nacht wel maar ook omdat daar netten hangen. Een enkele keer gaan de draver of shet met hitte binnen staan. De hafjes eigenlijk nooit..
Ik rijd wanneer ik zin heb en dan meestal in het bos. Dat is soms 3 x per week en soms 1 x per maand. En ik heb eens in de 2 weken westernles.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:08

DD heeft wel een goed punt...al moet ik zeggen dat toen ik Beer kocht hij al meer dan een jaar gras stond te maaien :+
Ben toen wezen kijken omdat ik een maatje nodig had voor Fax...heel aardige mensen.Ze hadden er 2 staan,moeder en zoon.Moeder was niet meer geschikt om te rijden,ze was dampig en ze hadden al een goed huis gevonden voor haar.

Paarden gingen weg omdat dochter een ongeluk had gehad en rijden was niet meer mogelijk.Afijn...ik wilde wel weten hoe hij onder het zadel was,even de knoppen testen.
Beer uit de wei gehaald en kon al zien dat hij keurig was opgevoed,zadel erop.Mak zat...ben erop gaan zitten om te kijken of de rem en het stuur werkte want een bak hadden ze niet.Vond ook niet belangrijk want ik ben geen bakruiter :P

Dus de weg op met hem...dochter mee op de fiets (was trouwens in de 20).Heb alle gangen geprobeerd,stap,draf,galop en tölt...alle knoppen zaten waar ze hoorden.Hij was ook zeer braaf in het verkeer :)

Afgesproken om even te laten bezinken en binnen 24 uur terug te bellen.

Dus paar dagen later met de trailer erheen...inladen en meenemen,wel op voorwaarde dat het zou klikken met Fax.Heb hem 14 dagen op proef gehad,ook omdat hij wat tekort was bekapt en rijden de 1e week hem niet zou gaan worden.
Nooit spijt gehad en Beer is er nog steeds,heerlijk paard :j

Mallootje :wave: welkom thuis...nou kom maar op met die pup-foto's tzt.Wat voor merk?? :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:20

DubbelDun schreef:
@marije: meestal hebben rubber tegels toch wel een stevige (harde/vlakke) ondergrond nodig.
Als ik je een idee aan de hand mag doen... tapijt :D
Geen hoogpool of foamrug, maar gewoon een simpel stukje van de Kwantum
https://www.kwantum.nl/search?searchterm=oxford

Ik heb het in de PP-gang liggen zodat ik met de kruiwagen niet door het rulle zand/modder hoef en de paarden op dat stuk iig mooi vlak kunnen lopen.
Ook voor de schuilstal heb ik het liggen.
Wel moet je af en toe even het zand eraf vegen/scheppen.

Blijft dat met nat weer ook te doen als ze er veel overheen lopen?
En graven ze het niet weg? Heb hier veel jonkies lopen die nogal speels zijn :=

Even als voorbeeld waar ik het "verhard" wil hebben:
Voor de hooibak, hier wordt het in de herfst/winter modderig en dan gooi ik het oude hooi iedere dag voor de bak zodat het geen diepe drek wordt en het met vorst ook begaanbaar blijft. In het voorjaar dan een keer met de trekker erlangs om het weer op te ruimen.
Afbeelding

Voor de schuilstal wordt het maar op een klein stuk modder, het deel waar gras staat blijft eigenlijk goed in de winter. Mooiste zou wel zijn om daar een stuk van 25m2 wel te "verharden".
Afbeelding
(normaal ligt er geen hooi oid in, dit was nadat ze een keer met slecht weer hooi in de schuilstallen hadden gehad)

Tinky12, tegels die je kunt koppelen klinkt ook wel goed. Dan hoeft er misschien geen rand omheen tegen het uit elkaar lopen?

Vloeistof dichte matten vind ik wat eng ivm glad worden met nattigheid en vorst :=

Bladblazer op accu gebruik ik in en rondom de stallen. Lekker licht in de hand en ideaal i.p.v. vegen. Geeft zelfs minder stof dan vegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:27

Wat heb jij jouw leuke paardjes er mooi bij lopen Marije, ziet er erg gezellig uit :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:30

Mijn paardjes vandaag, nieuw strookje gras erbij. Vanuit deze hoek gezien lijken de kids beide toch wel veel op hun moeder ook

Afbeelding

En mn met de zitmaaier gemaaide weiland, ben benieuwd hoeveel het nog gaat groeien, het is nu wel erg kort... Heb wel ook gelijk de mest verspreid op deze manier. Je moet wat zonder sleep en trekker

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:33

Oeh...leuk...jij spaart ze :D Altijd een groot probleem met mini's en IJslanders :o