Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:56

Hier is het water in ieder geval aan het zakken! *\o/* Langzaam maar het gaat vooruit en de komende week valt er als het goed is niet zo veel meer.

Dit was gisteren. De buitenste meter is nu ongeveer weg. Afbeelding

Dit jaar hopelijk echt zorgen voor betere ondergrond over de gehele track. Dan maar een stuk met puin verharden en af laten lopen naar een greppeltje. Ik ben de modder spuugzat.

Maar eerst zelf de caravan uit... Dan kan die weg en kunnen we weer met machines op de track komen. Want ik zie het niet zitten om alles met de hand te doen. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:01

Machinaal klinkt een stuk aantrekkelijker :)

Hier was het zand nog behoorlijk hard. Ik probeer het eind middag nog even te harken als het dan nog droog is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:13

DubbelFun schreef:
Machinaal klinkt een stuk aantrekkelijker :)

Dat vind ik ook. Voordat ik ziek werd had ik het gerust met de hand gedaan. Ik kon de hele dag lichamelijk zwaar werk aan... En het kost tijd, maar mijn hersenen beginnen ook te geloven dat mijn lichaam dat niet meer aankan. 8-) Dus ik kan het nu toegeven en mijn planning aanpassen.

Ik hoop voor iedereen dat de bodem weer bruikbaar is vandaag. Het is echt heerlijk in het zonnetje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:25

Ik ga zo iig eerst maar even een zak pulpbrok halen bij de Welkoop á € 18.95/20kg tegenwoordig ;( . Maar nog altijd 50% voordeliger dan de Speedibeet van € 22.95/15kg.
De autoruit zal zich nu ook wel makkelijker laten schoonkrabben :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:41

Is de speedibeet nu zo duur geworden?! Vorig jaar rond deze tijd had ik elke twee weken een zak nodig en die waren toen 15,95

Edit: ja dus…. Blij dat ik het niet meer hoef te voeren. Paard staat nu eindelijk op een plek waar ze wel fatsoenlijk voeren. Is ook wel te zien, hij is vier centimeter gegroeid in de afgelopen negen maanden. En dat voor een 3 jarige.

Onze verbouwing van het huis is nog in volle gang, maar komend weekend moeten we al wel verhuizen. Voorlopig nog geen zicht op paarden aan huis. Ten eerste zijn we er nog niet klaar voor en ten tweede is mijn jonge paard nog niet onder de man. Heeft wat meer tijd nodig. Intussen heb ik mijn plannen voor stallen en bak al meerdere keren aangepast, dus op zich is meer tijd niet zo erg.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:28

Fijn dat het opdroogt Malenka, machinaal kunnen werken is fijn.
Sterkte DF, niet normaal zo als de prijzen gestegen zijn. De auto is hier schoon door de zon.

De waterleiding werkte ook dus ik heb beide bakken goed gevuld. Vanavond weer clubles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:31

Alles is ook echt duurder geworden helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:41

De buit is weer binnen.
Meteen een zakje houtpelletjs mee genomen, want die grove houtkrullen nemen zeer slecht vocht op. Dus nu maar een zakje houtpellets achter in de stal gooien. Daarvan weet ik dat ze heel veel vocht opnemen.
Ook de vogeltjes blij gemaakt met 30 vetbollen-zonder-netje met korting en bij de kassa lag een zakje oudhollandse salmiaktongen me lief aan te kijken :D

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:18

Hier is de voerman ook vandaag geweest, altijd weer fijn.
Ik moest vorig jaar ook bietenpulp voeren omdat ze allemaal mager waren op de stal waar we stonden. En hun eigen paarden altijd goed op gewicht.
1 van de redenen dat ik nu heel blij ben dat ik ze thuis heb. Heb nu wel ook slowfeeders opgehangen. Ze liepen continu het hooi door de stal heen. Ben heel benieuwd hoelang ik met de volgende lading hooi ga doen. Ik vermoed dat het wat zuiniger word. Nu doe ik steeds een maand met 4 grote balen.
Machinaal is inderdaad een stuk fijner werken. Met een kruiwagen door de blubber vind ik zo’n ellende.
Heb je die vijver in je weiland/track malenka?

De bedoeling is ook om straks weer het land te vlakken en met eigen mest te bemesten. Dan gaan ze op het andere land. Zit alleen te dubben wat het juiste moment is. Ik kan ze na volgende week aak al op het andere land doen, want dan heb ik als het goed is een paddock. Waar ze met slecht weer in kunnen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:50

Gewoonmarie, bij ons loopt de track in een ronde door de tuin. De vijver ligt in het deel dat binnen de track ligt. Normaal waterd de gehele track (min een paar zwakke punten) af op de vijver. En soms overstroomd de track bij hevige regenval. Achterin, op het laagste deel is dat niet zo'n probleem meer omdat we daar vorig jaar mudcontrol platen in hebben gelegd. De ondergrond blijft dus stabiel en stevig. Het grote probleem is dat dit op de rest van de track, met uitzondering van de heuvel, niet zo is. En dat, als het zo nat is, we dus nergens meer op af kunnen wateren. Simpelweg omdat de grondwaterstand veel te hoog was. Namelijk net een paar centimeter onder het maaiveld op het hoogste moment.

Hier een oude foto waarbij je de ligging goed kunt zien.

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:01

Bah bah een dikke laag sneeuw en het valt er nog steeds uit.
Met zo met de trailer naar het werk, dat wordt met al die ongestrooide weggetjes goed opletten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:15

Ja er is flink wat gevallen. Maar dooit wel weer. Maar nog niet genoeg dat jou weggetjes weer zuiver zijn. Succes.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:42

Nou ik heb voor de zekerheid de dierenarts gebeld. Oudje is wat koliekerig, coloscan doet wel wat maar staat nu 1,5 uur later nog wel met opgetrokken buik. Scharrelt wel wat naar gras, heeft vannacht gemest. Maar vanmorgen was hij lamlendig. Wat ik op camera kan zien ook pas zoiets vanaf dat ik opstond dus tussen 6 en 7. Merk dat ik er wel een lichte paniekaanval bij krijg als er wat met hem is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:11

@joyce: klinkt bekend. Sterkte !!

@malenka: misschien kun je ergens op het laagste punt een diepe grindput maken waar de vijver zijn overschot naar kwijt kan??

Er lag nog wat sneeuw op de oprit en toen ik de papierkliko van de weg ging halen bleek dat knap glad (zeker met rubber laarzen).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:51

Oudje wilde nu wel wat brokjes, heb ook de iets dikkere deken op gedaan voor de zekerheid. Had geen koorts maar ging wel weer liggen. Vind ik niet zo goed met deze koude grond.
Als dierenarts is geweest wil ik hem warme slobber maken als da het goed vind. Maar dit is bij hem wel bekend met weerswisseling dat hij dan wat koliekerig wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:16

Joyce klinkt niet goed! Hoop dat het meevalt!
Malenka mooie vijver!
Hier ook sneeuw

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:18

Sterkte joyce. Altijd naar als ze wat mankeren

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 11:25

joyce83 schreef:
Oudje wilde nu wel wat brokjes, heb ook de iets dikkere deken op gedaan voor de zekerheid. Had geen koorts maar ging wel weer liggen. Vind ik niet zo goed met deze koude grond.
Als dierenarts is geweest wil ik hem warme slobber maken als da het goed vind. Maar dit is bij hem wel bekend met weerswisseling dat hij dan wat koliekerig wordt.

Beterschap, hopelijk knapt hij snel op :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 11:29

Jouw vijver ziet er mooi uit Malenka! Heb jij veel last van alg? Onze vijver is nu twee jaar oud maar nog steeds met periodes dikke algenexplosie, hij heeft z'n evenwicht nog niet gevonden.

Jaloers op jullie sneeuw! Hier maar een heeeeeel mini laagje -O- Kom maar op met die sneeuwfoto's!

Maurice gaat nog steeds prima, ik vind hem elke ochtend slapend op een bolletje in het hoge gras <3 De lage temperaturen schijnen hem niet te deren. Hij begint me echt te kennen, komt enthousiast naar de draad en eet uit de hand, flinke kerel!

Of er tzt een dame bij komt, weet ik niet goed. Het zijn wel groepsdieren maar eerst maar even kijken of er geen eigenaar komt opdagen (natuurlijk heb ik stiekem al gegoogeld op nandoes te koop O:) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:56

Met een vrouwtje er bij krijg je ook eieren natuurlijk, maar daar schijnt ook wel een markt voor te zijn.

Ik was net 'boos' op Boon omdat ze heel bewust de net schoon gemaakte open stal in liep om te mesten. Dus ik haar met een boze stem er uit gejaagd wat resulteerde in 3 rondjes de PP-rond in vliegende galop met de staart op de rug en Jasmijn die heel snel een veilig heenkomen zocht :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:59

Nou het gaat weer wat beter. Ging soms wel liggen maar niet rollen. Was ook wel wat aan het scharrelen voor grasjes onder de sneeuw. Darmen waren flink aan het rommelen, maar rustige hartslag geen koorts. Heb lekker warme senior slobber voor hem gemaakt, staat nu lekker te eten. Guus geluk mag zij zijn (koude) portie pulp hebben (is maar een klein beetje dat scheelt ook weer).
Is bij hem een bekend probleem, weerswisseling moet ik echt mee opletten en ook niet te laat zijn met dikkere deken op doen. Maar vannacht had hij wel goed zijn hooi gegeten. Merk dat oudje het beter eet uit het net.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:08

Ziet er mooi uit malenka! Ik snap je systeem nu :o

Sterkte joyce! Klinkt inderdaad niet goed.

Ik kom net uit de nachtdienst, ga zo eens even kijken hoe de paarden erbij staan. M’n vriend heeft ze vanmorgen gevoerd en buitengezet. En had een ijzer in het land gevonden van juist het zorgenkindje wat betreft hoeven. Mojo heeft een scheur vanaf de kroonrand naar beneden en heeft daar speciaal beslag voor. Die scheur is nu ongeveer 2 cm uitgegroeid. Hoop dat hij niet teveel schade heeft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:14

Jeetje nog nooit zo snel de rekening gehad van de dierenarts. Maar boh die consult aan huis prijs is niet meer normaal. €73,65 en dat is dan alleen het consult! Is normaal tarief, dus geen spoedtarief. In december de andere kliniek hier gehad van iets verder weg die zat in de 59,31 (dacht even groter verschil maar zag de bruto prijs..)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:21

Joyce, dat is schrikken zeg. Hopelijk is het snel helemaal over. Koliek heb ik met mijn eigen paarden gelukkig amper meegemaakt. Ik denk dat ik er dan ook niet zo cool onder zou blijven als bij de paarden van anderen.

DF, helaas werken dat soort dingen niet. Onze vijver heeft geen folie oid. Dus hij staat in directe verbinding met het grondwater. En helaas staat dat hier in de polder soms heel erg hoog. De enige reden dat onze vijver nu zakt is omdat het waterschap de polder hard aan het leegmalen is. Als ik ergens een pitje schep staat dat vrijwel direct vol met water.

SN, hier is de vijver ook nog aan het stabiliseren. De ene keer is hij heel helder en de andere keer is hij troebel. Draadalg in het voorjaar is wel heel normaal. En dan kroos in de zomer... We moeten gewoon nog heel veel planten toevoegen. Maar door de schommeling in waterstand is dat ook niet zo makkelijk. Deze vijver is bijna drie meter diep op het diepste punt. Maar de waterstand schommelt van maaiveld tijdens hevige regenval in de winter tot bijna 1,5 meter onder maaiveld tijdens ernstige droogte in de zomer.

Ik snap het helemaal dat heal voor een maatje voor Maurice aan het kijken bent. Ontzettend leuk!

En allemaal bedankt voor de complimenten natuurlijk. Ik ben heel blij met onze vijver want er komt enorm veel leven op af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:32

@joyce: dat is idd schrikken ;(
Geen idee wat het hier is tegenwoordig... de laatste keer dat er een DA op de dam was kostte dat iets van 28 euro.

Boon haar 200 grams maar omgewisseld voor een schoonhouddekentje.