Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:03

Al het harde werk heeft echt een geweldig resultaat opgeleverd <3

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:29

Wat gaaf Olympia, ze boffen maar met zo'n droomplek.
Ze racen wel akelig dicht langs de kant in die bocht ...gelukkig weten ze vaak precies hoeveel ruimte ze hebben.

Hier het hooi uitgebreid laten onderzoeken en daar kwam uit dat er te weinig natrium in zit. Geef sindsdien ook wat zout bij. Liksteen haalden ze te weinig uit. Likken aan voorwerpen/handen is inderdaad snel veel minder geworden.
Met mineralenblok moet je weer oppassen dat ze daar niet teveel van binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:30

Wauw wat een mooie plek zo om compleet te zien Olympia. Prachtig. Geniet ervan.

Hier hangen altijd himalaya blokken en een groot zoutblok wat er echt al een half jaar ligt maar ze doen er vrij weinig mee.

Nou krijgen wij ook echt wel altijd van iedereen complimenten over ons hooi dus vermoed dat het daar ook wel goed zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:31

Wauw prachtig. Goed gewerkt. Gemakkelijk als ze zo direct een match zijn ook.
Ook benieuwd naar de afmetingen van je paddock.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:43

Wauw wat is dat mooi geworden, hele toffe plek zo! Volgens mij zijn je paarden er ook wel enthousiast over :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:49

Wat een geweldig filmpje. :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:59

Dat ziet er super uit Olympia!!

Oh wat een bedragen voor die asbest. Dat is echt niet grappig meer....

Mijn merrie doet het standaard ook; bix, bietenpulp, brokjes en daarna hup naar de liksteen en lebberen. Is echt een gewoonte en doet ze al jaren. Ik heb er nooit wat van gevonden, behalve dat het wel fijn voorspelbaar is. Kan ik dan de andere helft van de stal mesten ;)

Gisteren zijn de paarden hier voor het eerst sinds de zomer niet de wei op geweest. Ze snapten er niets van, maar het was echt te nat. Hopelijk droogt het weer wat op de komende dagen. Er staat nog gras genoeg.... Anders moet ik nog gaan maaien met de zitmaaier....En daar blijft het ook bijna te nat voor...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:00

Heel mooi Olympia.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:00

Het is inderdaad enorm genieten na alle werk. En ze zijn echt al heel snel op hun gemakje.

boemel schreef:
Ziet er prachtig uit! Ze vinden de racebaan duidelijk erg leuk!

Hoeveel m2 is deze paddock paradise?

Ons perceel is bijna 9000m2 en de boerderij en stal/schuur staan aan de rand ervan. De rest is voor de paarden. Wat je op de film ziet is een deel wat we in gebruik hebben. De bak en weiland drie hebben we afgesloten voor nu.

We hadden een beetje een foutje gemaakt (grond verplaatsen met nat weer - en ja, we wisten dat het dom was en nee, het eindresultaat viel echt niet mee :') ) en daardoor was de bak verprutst. Die moet nu eerst rusten en drogen. Denk dat het stuk wat ze nu hebben iets meer dan de helft is van wat ze in totaal krijgen.

Mandy73_unes schreef:
WoW, geweldig olympia..wat heerlijk kunnen ze daar rond sjeesen. En je kunt zelf ook van de “galopbaan” gebruik maken :))

Haha zéker!!

:-) ja klopt Marlies. Hier deden we het voor.

Inderdaad Rover. Ik had er bijna hartkloppingen van. En een dag later ging Sporty nieuwe routes bedenken. Zoals vanaf de bult in galop super scherp draaien en dan voor de bult langs. En dan Floor erachter ‘huhhhh???? Owhhhhh shaise’ met een nog pittigere draai. :D

Thanx voor de complimenten allemaal!

betadine schreef:
Wauw prachtig. Goed gewerkt. Gemakkelijk als ze zo direct een match zijn ook.
Ook benieuwd naar de afmetingen van je paddock.

Zie bovenaan. Ik denk dat deze track 400 meter is (alleen buitenom dan). Maar die van mij had al 5 km in de benen lopend van haar oude stal naar huis. En ze waren zeker 10 rondjes aan het racen (en nog lang niet van plan te stoppen). Dus de wei open gedaan waarna eten de prioriteit kreeg :7

Ik denk dat het grote voordeel was dat ze allebei tegelijk op de nieuwe plek aankwamen. Zochten echt steun bij elkaar.

Heb nog vraagje waar ik zelf maar lastig uitkom. We hebben vraag naar pensionstalling. Wat ons betreft kan er 1 pony/paard bij. Maar hoe bepaal je nou een redelijke prijs voor stalling?

Wij zitten op 5 minuten van kilometers bos, hebben over een tijdje een gedraineerde buitenbak met verlichting, onbeperkt hooi, hele dagen buiten en (sowieso in de winter) in de nacht op stal. Verder doen wij de complete verzorging (elke dag mesten/voeren). Oh ja en de paarden staan dus op strokorrels haha. En het is dus Drenthe in een hoek waar weinig andere paddock paradise achtige stallen zijn.

Hoe hebben jullie dit gedaan/doen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:04

Ik ben gaan kijken naar de kosten die wij maandelijks per paard kwijt zijn en (het gebrek aan) faciliteiten en wat dat in de omgeving doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:08

@olympia: ik kan het filmpje niet bekijken, moet inloggen. Maar de foto's zien er al goed uit :)

Hier zijn de plassen weg en Peppy heeft zich genpaneerd :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:12

Ik ken de prijzen in Drenthe niet.
Hier rondom Arnhem zou de prijs,bij een goede rijbak, nette zadelkamer, volpension wel op eur 350,00 uitkomen.

Je zult in een goedkopere regio zitten.
Belangrijk is een inschatting maken van de kosten. En dan wil je er natuurlijk ook wat op verdienen. Pensionpaard is natuurlijk altijd wel wat meer gedoe.

Klikt het tussen de paarden? Klikt het tussen de mensen? Laten ze alles netjes achter? Eventueel extra zorgen ivm medicijnen of supplementen.

Zelf zou ik het niet willen, maar we hebben ook weer minder grond dan jullie.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:20

Zou je er een pensionpaard bijwillen Olympia? Altijd iemand op je erf, eventueel met nog meer mensen als ze iemand meenemen? En gaat 3 samen wel goed?
Aan de andere kant zou ik dan wel afspreken dat als jullie eens weg zijn, degene wel het mesten/ voeren overneemt. Dan hoef je daar niks voor te regelen.

Ik heb een klein perceel en als er iemand bijkomt ook echt in zicht. Ik weet het niet, het maakt het werk beter verdeelbaar, maar geeft ook aanloop en inbreuk op mijn privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:23

Ik vind het heerlijk, heb ik er geen zin in dan blijf ik lekker op mijn eigen stukkie hangen of binnen maar we doen ook regelmatig samen dingen, iets aanpakken of er een stuk bijtrekken maar ook rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:27

Ook dat klopt, ik rij nu veel minder. Komt deels ook door de verbouwing.maar toch, op de vorige stal sorak ik veel sneller wat af of ging even hoofd leegmaken in het bos.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:28

Belker schreef:
Zou je er een pensionpaard bijwillen Olympia? Altijd iemand op je erf, eventueel met nog meer mensen als ze iemand meenemen? En gaat 3 samen wel goed?
Aan de andere kant zou ik dan wel afspreken dat als jullie eens weg zijn, degene wel het mesten/ voeren overneemt. Dan hoef je daar niks voor te regelen.

Ik heb een klein perceel en als er iemand bijkomt ook echt in zicht. Ik weet het niet, het maakt het werk beter verdeelbaar, maar geeft ook aanloop en inbreuk op mijn privacy.

Ik heb dat ook hoor.
Weliswaar komt er een vakantiehuis op ons perceel, maar dat is eigen oprit, privéterras en daardoor best wel afgeschermd van ons privédeel.

Mijn eigen paarden ken ik en een vreemd paard erbij zou ik al niet prettig vinden, maar inderdaad ook niet andere mensen in wei, stal en bak.

Als ik bij ons op pension zie wat er soms allemaal aan aanhang mee komt (vriendinnen, ouders, kinderen etc), dan zou ik daar niet aan moeten denken.

De ponies die nu op het perceel staan, blijven nog een paar maanden staan, omdat de nieuwe plek nog niet klaar is.

Gratis pension gangers dus. Eerlijk gezegd vind ik dat al niet heel fijn, maar goed stukje coulance van onze kant, omdat we nu al zo vaak in het huis mogen ivm aannemers e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:32

Precies. Scheelt wel dat we echt een heeeeele fijne club hebben die elkaar leuk kunnen opzoeken maar ook goed met rust kunnen laten. Daarbij allemaal mensen die ik erop vertrouw dat ze danwel correct met de spullen en paarden omgaan danwel ze met rust laten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:33

En een paar maanden is te overzien.
Wij willen in de komende 6 maanden een track gaan aanleggen. Dan maar minder wei, maar wel een extra stuk om te lopen en te scharrelen erbij. Nu alleen nog de energie, tijd en geld zien vrij te maken...... We zijn nog druk in het huis bezig en mogen pas een volgende klus oppakken als dat af is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:45

Die heuvel is zo te zien wel heel erg favoriet! Leuk!

Mooi stukje ervan gemaakt hoor, daar gaan ze veel lol van hebben.

Pension gasten, dat is niks voor mij. Ik vind de camping die we nu hebben gehad in de zomer wel ok, omdat die mensen snel weer vertrokken ook, of lekker aan hun kant bleven. Maar ik zou er niet tegen kunnen om niet te weten wanneer iemand er wel of niet is.

Toch last van dat autisme :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:47

Ja dat zouden we wel willen en na de afgelopen dagen weet ik het helemaal zeker. Mijn merrie gaat compleet over de zeik als ik met de halflinger het bos in zou gaan. Ik zie hetzelfde gedrag bij haar als met mijn vorige paard. Die twee waren ook kop en kont en het was geen doen om ze voor een uurtje te splitten. Ik wil dat gezeik niet...

En ik denk dat het mogelijk moet zijn om iemand te vinden die onze privacy respecteert en niet zomaar ons huis binnen walst of in de zomer te pas en te onpas aanschuift aan tafel als we in de tuin zitten bijvoorbeeld. En af en toe eens een drankje vinden we natuurlijk wel heel gezellig. Is beetje op gevoel. Wat Robijn zegt, een beetje gezelligheid ook met rijden dat zie ik wel zitten. Heb namelijk alleen parttime ‘stief’dochter.

Op de stal waar ik vandaan kom was die scheiding er ook op een hele natuurlijke manier. En ja dat ligt dus heel erg aan het type persoon. Er zijn oudstalgenoten van mij die ik niet zou willen hebben zeg maar :+

Maar het is geen must. Want een shetlander zou ook kunnen volstaan (maar dan moet ik nog weer draden spannen :roll: )

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:51

Olympia96 schreef:
Heb nog vraagje waar ik zelf maar lastig uitkom. We hebben vraag naar pensionstalling. Wat ons betreft kan er 1 pony/paard bij. Maar hoe bepaal je nou een redelijke prijs voor stalling?

Wij zitten op 5 minuten van kilometers bos, hebben over een tijdje een gedraineerde buitenbak met verlichting, onbeperkt hooi, hele dagen buiten en (sowieso in de winter) in de nacht op stal. Verder doen wij de complete verzorging (elke dag mesten/voeren). Oh ja en de paarden staan dus op strokorrels haha. En het is dus Drenthe in een hoek waar weinig andere paddock paradise achtige stallen zijn.

Hoe hebben jullie dit gedaan/doen jullie dit?

Ik zou het "redelijke prijs" een beetje loslaten en even goed in kaart brengen wat in elk geval je daadwerkelijke verbruikskosten. Je hebt een unieke plek en daar mag je gerust wat voor vragen. Mijn ervaring is ook dat de meeste mensen die niet bereid zijn er voor te betalen (of anderzijds bij te dragen), niet de mensen zijn die je in pension wil hebben. Je kan beter iemand hebben die begrijpt wat het allemaal daadwerkelijk kost en ook bereid is daar een redelijke vergoeding voor te vragen. Zeker als je er ook nog een beetje aan over wil houden komt €200 eerst.

En zorg dat je een goed contract maakt. Als je wil kan ik je die van mij wel doorsturen zodat je iets van een eerste raamwerk hebt.

Ik moet zeggen dat ik nu zo wat opfok wel ideaal vind. ben wel héél kritisch geweest in wie ik aan wilde nemen, ik had al heel wat eerder 'vol' kunnen staan, maar wil wel een goede match hebben met de eigenaren ook. Mensen die al voor het eerste 'face to face' contact met een hele lijst (onredelijke) eisen komen zoeken maar mooi een paar deurtjes verder. En zo af en toe de mensen hier voor hun jonge grut vind ik gezellig. En de jaarling die er nu al staat is ook echt een super leuk en lief dier! Maar heb nu niet het nadeel van mensen die echt actief hun dier een aantal keer per week komen rijden/trainen. En dat dan wellicht heel anders doen dan ik zou willen :o Daar kan ik niet zo goed tegen.

Ik zou uiteindelijk wel het liefste naar alleen eigen paarden willen, maar elk paard erbij kost gewoon echt serieus geld exta. En ook een kleintje moet gewoon naar de hoefsmid, geënt, naar de tandarts, ontwormt, risico op dierenartskosten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:54

Ik heb ook mensen die ik niet zou willen hebben maar het type filtert zich vanzelf al wat uit op het type 'stalling' wat je aanbiedt ;)

En zelf heel duidelijk zijn wanneer iemand komt kijken, wat verwacht je ook van iemand als klant. Dat hebben wij gaandeweg ook wel geleerd, wij mogen ook 'eisen' hebben.

Bij ons sluiten mensen alleen eigenlijk aan voor een drankje / hapje op uitnodiging (en dat is stiekem best regelmatig haha).
Maar goed, 1 van de dames ken ik ook al 14 jaar _O-

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:58

Olympia96 schreef:
Ja dat zouden we wel willen en na de afgelopen dagen weet ik het helemaal zeker. Mijn merrie gaat compleet over de zeik als ik met de halflinger het bos in zou gaan. Ik zie hetzelfde gedrag bij haar als met mijn vorige paard. Die twee waren ook kop en kont en het was geen doen om ze voor een uurtje te splitten. Ik wil dat gezeik niet...

De eerste paar dagen flipte mijn merrie ook compleet als ik de pony meer dan 3m bij haar vandaan haalde (bijvoorbeeld met binnen zetten of op de poetsplaats :roll: had er een hard hoofd in dat dat nog fatsoenlijk bij zou trekken binnen afzienbare tijd (daarom hebben we ook een derde box), maar na een week of 2 ben ik van oefenen op de poetsplaats gegaan naar oefenen met de pony voor de kar zetten en rondjes op het perceel rijden waarbij we steeds in/uit beeld kwamen voor haar. na een keer of 2 kon ik na 8-10 rondjes met de pony de weg op en bleef ze rustig terwijl hij uit zicht verdween. Ironisch gezien loopt de pony op het moment wel continu te gillen als ik met het paard weg ga, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk niet meer getraind heb, maar gewoon bij ben weggereden, omdat ik weet dat die toch wel normaal blijft doen :')

Het ziet er wel supermooi uit bij jullie nu, en wat fijn dat het zo snel ook zo goed klikt! superleuk :D

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:03

Olympia wat een prachtige plek is het geworden!
Qua prijs zou ik eerst berekenen wat je zelf per maand kwijt bent aan kosten en vergelijken met de buurt. Je mag er best wat aan overhouden, je steekt er veel tijd in. En maak duidelijke afspraken, zet ze desnoods op papier.
Hier willen we vanaf het voorjaar pension aanbieden. Qua privacy ben ik blij dat de stal een stukje van ons huis ligt en een eigen oprit heeft. Moet er niet aan denken al die mensen op m'n privé terrein te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:15

Je moet er zelf het type mens ook wel naar zijn denk ik. Maar die vaardigheden kun je zelf wel in vullen ;)