Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:03

palousa_boy, klopt inderdaad het was een combi, laagstaande zon, snelheid en heel veel pech. Op het verkeerde moment op de verkeerde plaats helaas. De bestuurder van de auto was er ook kapot van, dus voor alle betrokkenen een akelig ongeluk

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:34

In de zomer staan ze op de wei en dan doe ik ongeveer 20 kg hooi in de slowfeeder daar doen ze dan een dag mee, soms iets langer.
Vorig jaar gingen ze s nachts op stal met ieder hun eigen slowfeeder, die was dan nooit op in de ochtend, nu eten ze ongeveer 2 baaltjes op een nacht. Zou het kunnen dat ze meer eten omdat ze hun hooi moeten 'delen?'

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:49

Ja dat kan ook. Dat ze snel eten om hun deel binnen te hebben. Hoe voer je het buiten? Meerdere plekken wil dan nog wel eens helpen. En zolang het voor steeds opgaat blijven ze veel eten. In de stal begrijpen ze blijkbaar dat er voldoende is. En ze nooit zonder staan.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:09

Ze krijgen het voer in 3 slowfeeders, ik denk dat mijn man een hartverzakking krijgt als ik nog meer hooi ga geven. Nu hebben ze dus 2 pakjes gehad en morgenochtend als ik opsta is het op.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:17

2 pakjes dat is iets van 30/40 kilo? Dat eten die van mij ook. 400/450 kilo 10 dagen. Met z'n drieën. En nu eten de meeste zo wie zo meer omdat het kouder wordt

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:31

Plakjes of baaltjes.. ik voer mijn twee ijscos zon 3 flinke plakken perdag pp.... net geen baal ( 20/25 kilo) daarnaast krijgen ze krachtvoer en grasmix....

De ene keer is het hooi op, de andere x niet.
Voeren jullie dan verder nix bij?

Zoefie, ik hoop dat je nog geslapen hebt, dat zal nog wel een poosje op je netvlies zitten.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:58

450 op 10 dagen met zijn drietjes gaat er hier ook doorheen de laatste tijd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:00

Hier krijgen ze wel wat bij, ja. Pulp, beetje brok en lijnzaad (tegen het zand).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:24

Ik heb een baal van 1.30x70x2.50 en daar doe ik nu 3 weken mee met mijn 2 vreetzakken. Ik voer wel ook stro bij.

Iemand ook dat formaat baal en een idee van het gewicht? :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 09:43

Valt niks over te zeggen; de een perst veel strakker dan de ander.

Hier SP, pulp, muesli, brok en cornflakes erbij :o

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:54

cornflakes? Dat is nieuw voor mij.. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 09:59

Maisvlokken is de vertaling, ken je dat wel? Erg ongezond maar voor een paard wat aan moet komen en slokdarmvwrstopping krijgt van bietenpulp is het erg handig. Nu dat paard verkocht is mag kyra het opmaken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:20

Ik geef wel een summer fit koek. En Marinka krijgt soms een tijdje pulp bij. Die schommelt soms in het gewicht. Rosie doet het op het hooi. En is dik zat. De Shetlander krijgt wel bij gevierd, maar die kauwt niet meer goed. Dus neemt veel te weinig op.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:24

Azmay schreef:
Ik heb een baal van 1.30x70x2.50 en daar doe ik nu 3 weken mee met mijn 2 vreetzakken. Ik voer wel ook stro bij.

Iemand ook dat formaat baal en een idee van het gewicht? :o

Ik heb ook zoiets. Zijn bij mij ong. 350 kilo. Maar ligt inderdaad aan hoe strak geperst, hoeveel vocht nog, etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:38

Hier eten ze in de winter een baal van ongeveer 450 kilo op in een dag of 12. Is goed droog spul, afgelopen zomer heeft het ook maanden aangebroken gestaan zonder te schimmelen, is echt letterlijk hooi in plastic. Beide zijn ze dan niks te dik :n Ik gebruik ook geen netten oid, deze paarden hebben geen beperkingen nodig in het hooi eten.
Verder krijgen ze bietenpulp en een kilo muesli per paard per dag.
Maar op dit moment eten ze veel minder hooi, omdat er nog gras staat....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:51

Ik voerde vorig jr onbeperkt. Dat kwam neer op 1 baaltje per dag. Karev was toen een olifant. Doen we dus maar niet weer. Nu om 8-13-18-22 een plak hooi van een kleine baal. Plus voor de nacht stro er bij. Toet kan wel onbeperkt hooi, moet zelf, anders word ze schraal omdat ze met karev mee eet en niet genoeg krijgt. Dat komt bij toet neer op, met karev haar plakjes mee eten en 1x per 2 dagen een plak in een net waar alleen zij bij kan. Die eet echt weer nig. Die plak in de 2 dgn is dus echt onbeperkt voor haar hihi

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:52

Ik blijf aan klooien en weet t even niet meer met de indeling
situatieschets:
ik heb 1 grote schuilstal verdeeld in 4en ( soort stands idee, ivm rustig kunnen eten en voorkomen dat 1 in de stal staat en rest er niet meer inlaat)
De "stands" zijn 2.5 x 3 en tussenwanden zijn een meter hoog waardoor draaien goed gaat (evt hoofd over het tussenwandje en draaien)
Voor de stallen is het betegeld en rechts van is de rijbak 40 * 20 en rechts de paddock +- 40 x 10.

Ik heb 2 eigen paarden, beide dominant die niet met 2en samengaan als er een 3e in de buurt is ( zijn ze echt alleen gaat het erg goed) , en een onderdanige pensionklant die ook de stal niet ingaat met regen. Daar is ook het probleem..

Zij past er goed in maar staat liever in de regen te verkleumen terwijl die 2 van mij er wel droog instaan. Een regendeken is er ondanks dat ik dat al een jaar geleden heb geadviseerd niet gekomen omdat ze er een aantal gepast had die niet goed lagen en hierna heeft ze ook geen anderen meer gepast ( lang smal paard met schoft)
Nu heeft dit pensionpaard ook maagzweren gekregen ( vermoed ik, gaapt vaker, doet ineens kribbebijten, vrij schraal, singelnijd , echter nooit getest) sinds een tijdelijke verhuizing naar trainingsstal. Op die stal is zij door de verhuizjg , spanning en koliek flink afgevallen.
Zij krijgt nu sinds kort een poedertje voor de vermoedelijke maagzweren , vrij verkrijgbaar niet via arts.
Ik heb al een aantal keer geadviseerd om een maagscopie te laten doen en medicatie te geven ipv dat poeder.
Ook is het paard vrij schraal en krijgt ze nu al extra bijgevoerd. Ik zit nu op +- 13 kg per paard en zij vind dat te weinig.

Hoe moet ik het nu indelen?

optie 1:
Die 2 van mij samen en die van haar apart zou qua voeren fijn zijn, maar die 2 van mij hebben zo al eerder gestaan en heeft mij een fikse dierenarts rekening opgeleverd.
Wil ik dat risico nog eens lopen?

optie 2:
Alle 3 apart kan, maar dan zou 1 van die 3 op de middelste stallen staan en heeft dus 2 stallen van 2.5 x3 ( en evt wand weghalen? en een uitloopje van steen van 5 x 4) Vind ik persoonlijk veel te klein om daar 24/7 op te staan

Optie 3:
Zoals ik het nu ook vaker heb, mijn ruin apart op 1 stal en de rijbak, en de 2 anderen samen met de 3 stallen en paddock. Wat doe ik dan met de regen? Ik kan niet 1 open stal maken ivm stevigheid, ik kan wel 1 laten hoe het is en bij de andere de tussenwand eruit. Alleen is dan nog steeds de kans dat mijn merrie in de grotere gaat staan en de andere nog niet in de stallen gaan.

Wie heeft DE ultieme tip.

Ik wil niet dat dit paard straks verkouden is en ziek wordt om telkens nat te staan zonder te schuilen.
ik kan niks bijbouwen.
mijn hout wordt steeds beschadigd door het kribbebijten, wordt zwakker en ziet er niet mooi uit, is al gesmeerd met anti bijt maar vind telkens een nieuw plekje.
Paard is al schraal
Dekens heb ik al aantal keren aangegeven
maagonderzoek ook
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 07-11-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:54

Toen ik ze nog achter had staan kregen ze van mij twee balen per dag. Maar ik heb/had dan ook twee dikkerds staan he. Wat ik wel vreemd vond is dat Rachel af bleef vallen terwijl Stef alleen maar dicker werd. Terwijl Stef echt de lagere in rang was, die mocht niet bij het hooi zo lang Rachel aan het eten was.

Komend weekend komt mijn ex met wat vrienden en gaan we toch maar de 'definitieve' omheining zetten. Ik wil Stef graag aanhouden maar dan moet er een maatje komen en een shetje kan er nu niet bij omdat de draad op ongeveer een meter hoogte staat. Dus gaan we de palen slaan en over een week of zo kunnen we dan het gaashekwerk zetten. Dan kunnen de schapen ook naar huis komen.

Als de palen eenmaal onder de overkapping uit zijn kunnen we dar ook een nieuw dak op leggen, kunnen ze in ieder geval droog staan *schaam*

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:02

Heel onaardig, maar wel de beste oplossing, Lynn?

Verzoek haar een ander plekje te zoeken en hou je spulletje lekker aan jezelf en aan je dieren.
Lijkt me voor jou wel een stuk rustgevender dan deze situatie, zou daar ook lichtelijk wanhopig van worden -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:10

Shirley schreef:

Verzoek haar een ander plekje te zoeken en hou je spulletje lekker aan jezelf en aan je dieren.
Lijkt me voor jou wel een stuk rustgevender dan deze situatie, zou daar ook lichtelijk wanhopig van worden -O-

Dat was ook het eerste wat ik dacht eigenlijk... -O-

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:39

Ook mijn idee..

Ik heb hier ook nog eens een heel duidelijk bericht verzonden naar mijn 'pensionklant'. Dat het vanaf nu volgens mij regels gaat of dat ze kan vertrekken. Geen zin om daar elke maand frustraties mee te hebben. |o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:04

Wendy schreef:
Shirley schreef:

Dat was ook het eerste wat ik dacht eigenlijk... -O-

Ik ook ja. Dit is lastig op te lossen.

Abby, dat klinkt als een plan. Maar eennieuw dak is niet niks. Als dat kan: +:)+ Ik zou t geld niet zo even hebben.

Leuk dat je Stef houdt, met shet. Gezellig! Enmijn Belg eet ook een pak per 24 uur (15-20 kg).

Ik wou gaan rijden. Buienradar gecheckt: na 11 uur droog. Hebben ze de boel weer aangepast: rond 12 uur nat -O- . Sla t toch maar over dan. Kan van de week nog genoeg in de regen rijden, ben ik bang....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:32

lando2 schreef:
Ze krijgen het voer in 3 slowfeeders, ik denk dat mijn man een hartverzakking krijgt als ik nog meer hooi ga geven. Nu hebben ze dus 2 pakjes gehad en morgenochtend als ik opsta is het op.

Als ik mijn oudste paard laat doen, knaagt die ook twee pakjes op een nacht op, in z'n eentje :P heeft hij de laatste weken gedaan, had hem apart om even bij te voeren. Het is ook wel een groot paard (warmbloed van 1m75) maar ze kunnen dus best wat hooi verstouwen :))

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 12:52

Ik zou denk ik ook gaan zeggen tegen de eigenaar van het pensionpaard dat het anders moet en dat het anders gewoon niet kan.

Lijkt me erg lastig met pension paarden. Bij rijders vind ik al een ding. Ik heb er nu wel eentje, maar dat is gegroeid. Zij was mijn rijmaatje en uiteindelijk werd haar verzorgpaard verkocht. Ik vond dat erg jammer en heb gevraagd of ze niet gewoon bij mij langs wilde komen en heb haar uiteindelijk ook op Marinka laten rijden. Ik wilde graag mijn paarden en onze passie delen. En dat gaat echt heel goed. Het is geheel vrijwillig. En soms komt ze me even met wat klussen helpen. Dat vind ik dan weer super tof. Zo kunnen we het samen toch lekker voortzetten. En op de buitenrit zit er dan wel eentje op de fiets, maar dat geeft niet. We hebben nog net zo veel lol.

Pfff ik ben even heel werk ontwijkend bezig. pffff treurig weer, zere rug en geen puf, maar nog zo veel te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:14

pb over gestuurd