Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:00

Wendy schreef:
Heb je weleens gehoord van the game of contact? Heel kort door de bocht kan het simpelweg zijn dat je paard zekerheid ontleent aan een contactteugel, het is zijn lijntje met jou.
Als je de teugels dan losgooit is ie de kluts kwijt. Dat kan dan pas als het vertrouwen toegenomen is, zoiets.

Over aanpakken: ja vaak helpt dat. Maar niet altijd. Genoeg mensen vonden in het verleden dat ik Walter ook maar harder aan moest pakken. Meestal trok ik me daar niks van aan en soms liet ik het hen uitproberen. Sinds daar iemand bij gewond is geraakt doe ik dat ook niet meer.
Bij sommige paarden werkt dat niet, punt.
Ik ben het zeker eens met de stelling dat het vaak een oplossing is. Maar voor degenen die denken dat het dé oplossing is, dan zijn jullie simpelweg dat paard nog niet tegengekomen waarvoor dat niet werkt (meestal worden die ook niet zo oud, worden als gevaarlijk bestempeld).

Opzich heb je wel gelijk, maar je moet ook kijken welke methode bij het betreffende paard past. Het liefst natuurlijk van tevoren, maar dat kan niet altijd.
In dat geval moet je tijdens het rijden "gewoon" kunnen schakelen. Ik ben me er ook wel van bewust dat niet iedereen over deze gave beschikt, maar een goede trainer/her-opvoeder moet dat toch wel kunnen vind ik.

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:17

Kristel. Ergerlijk! Doe je zo je best om als netjes bij te houden ploegen hun net wel even om.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:17

Daarom vind ik het altijd lastig om tips te geven, je moet een paard altijd voelen... Voor je de aanpak bedenkt... Ik kan alleen maar aangeven wat voor mij werkt.

Ik had ooit eens een paard waarvan ik na drie weken wist... Ze zal niet snel komen, maar als ze komt krijg ik brokken... Na een jaar was het zover... Dat heeft mij een jaar revalideren gekost.

Zo heb ik ook een paard gehad die onvoorspelbaar was.... Van elk paard voel je wel als er wat staat te gebeuren.... Deze totaal niet, die ging van 0 naar 100, liefst met 4 benen in de lucht en vanuit het niets.... Voor niets en niemand een aanleiding duidelijk.

Het ene paard past ook beter bij het ene mens dan het andere....
Daar heb ik nu ook op geselecteerd.... Vroeger had ik een neus voor de grootste rotzakken.... Ik reed ze, was bijna nooit bang ( genoeg) tot mijn ongeluk...

Nu vind ik ontspannen rijden het belangrijkste... Heb geen pretenties, behalve dat mijn paard correct is aan de hulpen en een goede basis heeft... Verder ben ik nu geen dressuurprik meer, maar een recreatieruiter .... Ik moet zeggen en dat bevalt goed.

Sommige zeggen wel eens tegen mij, dat mijne niet voldoende IJslands vuur heeft... Ken mij het schelen.... Ik kan alles met haar... Ik heb ook in de loop van de jaren wat minder vuur gekregen... Haha!

Eindelijk goed hooi... Was nu zo slim om direct een baal open te snijden.... Dan kon hij het zo weer meenemen, als het niet goed was.

Zo zonnetje schijnt nu, ik ga rijden... Als mijn paardje zin heeft... Ze ligt nu nog in de bak... Vind ik dan wel wat sneu, als ik haar tijdens haar middagtukje kom storen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:20

Zon?? Jaloers!! Hier regent het.

Baal nu nog meer daar de wei niet ingezaaid is dan had de tegen nog nut. Ikben aan wachten tot dat gaat gebeuren. Zit zoveel mos in 2 vd 3 stukken dat ik het opnieuw laat doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:33

Hier nu ook droog, mijn weitje was erg blij met het beetje water en de mestkorrels kunnen nu hun werk doen.

Vroeger kon het mij ook niet gek genoeg gaan, maar ik ben ook een stuk rustiger geworden... wijsheid komt zeker toch met de jaren :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:40

ik ben blij met de regen! De wei is afgelopen week geïnjecteerd met mest van rosé kalveren.
Had me net een man aan de telefoon, niet te zuinig hoe veeleisend hij was, al in alle telefoongesprekken en het mail-verkeer. Heb daar zo'n hekel aan aan mensen die denken dat de hele wereld om hun draait en dat zij je enige toekomstige klant zijn en dat je daarom je wel in alle bochten kunt wringen. Nou niet dus. Ben 40 uur per week telefonisch bereikbaar, dan bestaat de mail er ook nog. Ik had een voorgevoel dat de beste man zou gaan bellen vanmorgen, ik wist dat ik tot 13.00 buiten kantoor was vanwege afspraken. Dit had ik gisteren aan hem doorgegeven omdat ik mijn man niet met hem op wilde zadelen (hij kan daar helemaal niet mee omgaan). Om 11.00 uur belt die man heel eigenwijs op en wil mij persé spreken. Mijn man bracht nog heel voorzichtig voor zijn doen dat ik per mail al had doorgegeven dat ik er pas om 13.00 uur weer zou zijn. Belt die bewuste man op dat hij geen zaken met ons wilt doen omdat ik nooit aanwezig ben en per mail niet reageer.... _-:( Ach laten we het er dan nog maar niet over hebben dat hij niet op elke mail heeft geantwoord en vol blijft houden dat ik ze niet verzonden heb maar nee ik hoef ze ook niet overnieuw te verzenden. Het blijft voor sommige mensen lastig om de hand in eigen boezem te steken... :\

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:09

Zo blij met de regen. Gelijk 250 kg kunstmest gehaald en nu mooi over vier weitjes verspreid.
Laat het gras maar groeien!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:10

Beter kwijt dan rijk zo'n man!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:24

Wendy schreef:
Heb je weleens gehoord van the game of contact? Heel kort door de bocht kan het simpelweg zijn dat je paard zekerheid ontleent aan een contactteugel, het is zijn lijntje met jou.
Als je de teugels dan losgooit is ie de kluts kwijt. Dat kan dan pas als het vertrouwen toegenomen is, zoiets.

Over aanpakken: ja vaak helpt dat. Maar niet altijd. Genoeg mensen vonden in het verleden dat ik Walter ook maar harder aan moest pakken. Meestal trok ik me daar niks van aan en soms liet ik het hen uitproberen. Sinds daar iemand bij gewond is geraakt doe ik dat ook niet meer.
Ik ben het zeker eens met de stelling dat het vaak een oplossing is. Maar voor degenen die denken dat het dé oplossing is, dan zijn jullie simpelweg dat paard nog niet tegengekomen waarvoor dat niet werkt (meestal worden die ook niet zo oud, worden als gevaarlijk bestempeld).

Klopt hoor. Bij mijn bonte hoef ik dat ook niet te proberen. Bij deze kan het alleen als zij het ook rechtvaardig vindt. Ik heb haar wel eens een enorme lek verkcht omdat ze gericht naar me stond te trappen, omdat ze de trailer niet in wou. Ze weet dan blijkbaar waar die dreun voor was. Heeft het nioit meer gedaan en liep daarna keurig de trailer in. Wel in de andere kant (2 paards trailer) dan ik wou. Ze wil dan tich niet helemaal toegeven. Dat is dus mijn Caj. Als ik haar een dreun geef en zij vindt dat ze het niet heeft verdiend, dan heb ik echt serieuze ruzie. Voor mij wel eens moeilijk om in te schatten of het gezeur is of iets echts. Dus met die hack moet ik ook voorzichtig doen. Maar ik kan die (hopelijk) wel inzetten bij gedram. Kan ook zijn dat ze helemaal door het lint gaat. Dat gaan we afwachten.

Die game of contact ken ik niet. Maar ze hangt inderdaad graag in de teugels. Ben al aan get oefenen om haar op eigen benen te laten lopen. Maar zeker op stukken die ze kent (en waar ze dus rustig is), vraagt ze zich nog af wat de bedoeling is. Dan krijg ik travers, schouderbinnen en wat al niet meer. Die hebben we duidelijk eerst vaak geoefend :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:31

Hier is het grijs maar droog. De boodschappen zijn gedaan en we gaan zo nog even met de honden naar het bos.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:09

Ik heb ons weitje voor de Shetlander aan het begin van de week met kalk bewerkt. Hoe lang moet ik wachten voordat er mest op kan? Ik wilde het ook nog wat cultiveren.

Hier schijnt nu eindelijk de zon. Maar de paardjes moeten zich zelf nog even vermaken. Ik ben vorige week bijna ergens in gestikt en ik vast alleen en door maar proberen te hoesten heb ik mijn ribben gekneusd. %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:15

Ik geef het meestal 2 weken als de kalk is ingeregend.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:04

O kvulden, dat is niet zo mooi! Voorzichtig dus. Ik heb vandaag ook pauze. Veel andere dingen te doen en moe.

Maar on the bright side: ik heb dus niet zo n pijn meer van het rijden. En ik heb vandaag toch flink wat uren erop zitten. Mss toch de eiwitten. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:06

Ik ga morgen weer lekker klussen (in de regen :') ).
Rijden doe ik toch al een tijd niet meer dus daar kan ik niet over mee praten.

Hopelijk heb ik speeltuintegels geregeld, van die 6cm dikke rubbere dingen. :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:51

Morgen wordt het mooi weer hoor, Azmay! Dus klussen in het zonnetje!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:52

Fabster schreef:
Morgen wordt het mooi weer hoor, Azmay! Dus klussen in het zonnetje!

De rest van het weekend moet er ook geklust worden, misschien maar zo plannen dat we de auto ritjes niet morgen hebben dan :Y)
Valt overigens nog vies tegen hoeveel werk er in zo'n mini weitje gaat zitten :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:58

Bedenk ik me ineens iets! Ik heb dus een hack met langere scharen besteld. Maar ik had deze al heel lang op mijn verlanglijstje staan:

http://www.westerndreams.at/Pferd/Gebis ... amore.html

Ben ik m gewoon vergeten! 8)7 |o Wat een sukkel ben ik! Ik heb die andere al betaald.

Nou ja, mocht het werken, dan bestel ik m misschien alsnog. Ik vind die hack echt heel mooi!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:41

Mijn zoon van 9 heeft een spelletje samen met Rosie. Ik zal er morgen proberen een filmpje van te maken. Hij gaat langs de omheining staan. Rosie komt er dan direct aan en dan racen ze samen naar de andere kant. En daarna ook zo weer terug. Mijn zoon vind het geweldig en Rosie geniet er ook echt van. Haha en zo hebben ze mooi beweging.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 20:46

Sterkte allemaal met de drukke buiten rij paarden! Het kan een heel gedoe zijn maar idd km's maken en dan gaat het vanzelf beter. :j

Tinky hoe ging het vandaag???

kristelhans fraai is dat ja, hihi zo te horen waren ze wel erg blij. :') Ook een mooi gezicht toch, om te zien.

Pony is aan de beterende hand! Geen verhoging meer, eet weer en is weer levendig.
En ze is blij met haar nieuwe jas:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog steeds een beetje bezorgd dus heb haar maar goed ingepakt. Ze heeft er ook nog 1 zonder hals maar het leek me zo fris voor haar vandaag. :o Pas geschoren en zo...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 22:29

Fijn dat het weer beter gaat met je paard, gipsy.

Nou de zon was prutsmuts van korte duur, ik kwam zeiknat terug en was verkleumd van de kou. En ja hoor, toen begon pas echt het zonnetje te schijnen.
Ik was op een punt van No return... Dus moest het grote rondje afmaken... Een kwartier droog gehad vijf kwartier in de regen gereden.

Maar morgen is het dan zover... Zon 14 gr... Ik heb er nu al zin in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 23:16

Oe dat is zuur met zon vertrekken en dan zo nat regenen. Thuis een lekkere warme douche genomen? :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:03

Oh top dat het beter gaat. Lekker die nieuwe jas!

Heb ook zo'n paard gehad. Lange teugel schrok ze weleens en met beetje aanleuning zowat bomproof!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:42

Caj heeft zojuist besloten om ook haar vacht maar los te laten. Gisteren voor het rijden nog met de furminator erover heen en kwam er bijna niks af. Net controleer ik haar rug nog even en de bossen vliegen om mijn oren. Nog maar even de furminator erbij gepakt. Kan ze zonder jeuk de nacht in. Ze had al in de modder liggen rollen en was bijna incognito. Ik dacht eerst dat het de Bpony was (schimmel). Maar nee, het was echt de fjord in vermomming.... :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 06:45

Haha...geen foto van haar vermomming gemaakt?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:03

Wendy schreef:

Hier ga ik in mee, kan na tien jaar ook zeggen dat het bij mijn paard écht geen klieren is, hij is oprecht bang (bodemschuw) en straffen werkt averechts. Vroeger deed hij ook nog heel leuk steigeren, dat is er wel uit, is een no-go ;) maar dat opzij springen voor een brievenbus of ander stom ding, hij schrikt zich echt wild.

Veel doen heeft bij hem de situatie dus ook nog nooit verbeterd (sorry Fabster :o klinkt niet hoopvol he) omdat zijn angst echt is. We doen wel echt alles, ook endurancetraining, trektochten,... maar gewoon altijd heel alert, been eraan, teugels eraan en goed zitten :')

Hij vertrouwt me wel heel erg, dus na de eerste schrikreactie doet hij wel alles mee, 'k kan hem makkelijk overtuigen om gekke dingen te proberen :)