Wendy schreef:Heb je weleens gehoord van the game of contact? Heel kort door de bocht kan het simpelweg zijn dat je paard zekerheid ontleent aan een contactteugel, het is zijn lijntje met jou.
Als je de teugels dan losgooit is ie de kluts kwijt. Dat kan dan pas als het vertrouwen toegenomen is, zoiets.
Over aanpakken: ja vaak helpt dat. Maar niet altijd. Genoeg mensen vonden in het verleden dat ik Walter ook maar harder aan moest pakken. Meestal trok ik me daar niks van aan en soms liet ik het hen uitproberen. Sinds daar iemand bij gewond is geraakt doe ik dat ook niet meer.
Bij sommige paarden werkt dat niet, punt.
Ik ben het zeker eens met de stelling dat het vaak een oplossing is. Maar voor degenen die denken dat het dé oplossing is, dan zijn jullie simpelweg dat paard nog niet tegengekomen waarvoor dat niet werkt (meestal worden die ook niet zo oud, worden als gevaarlijk bestempeld).
Opzich heb je wel gelijk, maar je moet ook kijken welke methode bij het betreffende paard past. Het liefst natuurlijk van tevoren, maar dat kan niet altijd.
In dat geval moet je tijdens het rijden "gewoon" kunnen schakelen. Ik ben me er ook wel van bewust dat niet iedereen over deze gave beschikt, maar een goede trainer/her-opvoeder moet dat toch wel kunnen vind ik.