Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:05

Fitzroy schreef:
Jeetje Paars, ik sta er versteld van hoe jouw stal eruit ziet na 130 dagen!!!

Dank!! Er is dus hoop ;-) . Maar goed, mijn paard is dus wel erg schoon. Poept aan de kant en piest op één plek. Dat moet hij ook van me, want hij is/wordt een schimmel :D , dus we hebben een afspraak :+ .

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:04

Imker: wat ziet jouw strovan stal er mooi uit zeg!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:15

Colunder, daar verbaasde ik me vanochtend ook over. In het echt is de stal nog veel lichter van kleur. Op foto vertekent het toch een beetje.
Ik ben iig érg tevreden over die stal.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:23

Was vandaag bij een klant van mij,die heeft 85 paarden op Strovan staan.
ja,ik ging eens langs om te kijken of ie nog geen nieuwe bestelling had.
Ik had 16/12/08 . 6 pal(216)zakken geleverd,.
Meneer had nog niets nodig,alle 85 boxen gestrooid,(box 2,5 x 2,5 / 2,5 zakken gemiddeld /box)
Dagelijks strooit hij er ong 10 kg stro bovenop.
Ik heb de stalkwaliteit beoordeeld,en die lag nog uitzonderlijk droog.
Het betreft hier,www manege de rode berg.be.
Bij christophe Deraedt,belgisch kampioen jumping 2004.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:52

@Trekruiter.

Even een snel rekensommetje:
"Normaal" begin je met 6 zakken per stal.....

85 paarden x 6 zakken per stal= 510 zakken om te beginnen.

85 paarden x 2 zakken per stal= 170 zakken om te beginnen.

Hoe doet die man dat met 216 zakken? 2,5 zak per stal lees ik nu....
Je kunt toch niet zeggen dat deze man de paarden op strokorrels heeft staan op deze manier?
Laatst bijgewerkt door diana1 op 24-02-09 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:54

De link klopt niet, deze moet zijn: http://www.ruiterschoolrodeberg.be

TR, wil je me bovenstaand ook even uitleggen? Hij gebruikt alleen strokorrel als onderlaag en strooit hij gewone stro als toplaag?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:55

Volgens het bericht van Trekruiter strooit hij er 10 kg STRO per dag bovenop. Dus ik denk een basislaag van iets meer dan 2 zakken strokorrels per box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:56

36 zakken per pallet? Misschien grote zakken, die speciaal voor Belgie worden geleverd?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:56

@ Fitz.
Ja dat begrijp ik maar dan kun je toch niet spreken over dat hij de paarden op strokorrels heeft staan, tenminste niet volgens "onze maatstaven"

@ Russel...
Strovan levert pallets van 36 zakken

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:59

Nope, Strovan heeft standaard 36 zakken op een pallet. Dus dat is 720 kg per pallet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:01

Dat zeg ik. Deze gegevens staan overigens nog steeds in mijn profiel.
De lijst met alle korrelleveranciergegevens staat ook nog steeds aan het begin van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:04

Ik ken wel het gebruik om vlas op de bodem te hebben en dan stro op te strooien elke dag. Ook die stallen zijn altijd mooi droog, want de stallen worden gewoon normaal uitgemest. Met strokorrel kan de bodem wellicht langer liggen, maar is voor mij niet hetzelfde als puur alleen strokorrels.
Ik heb overigens een zak korrels gestrooid op een plek waar de stal altijd erg vies is. Ik heb nog zoveel vlas in de stal liggen dat ik het zonde vind het er uit te scheppen, dus de vlas moet eerst op zijn.

Wel is die plek sinds zondag een stuk droger dan ik gewend ben ;) Ik heb zeer goede hoop, ook omdat mijn paarden weer hele dagen buiten staan. Ik vind het wel een typische geur, moet er wel aan wennen, lekker fris vind ik het niet, maar zeker niet vies.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:28

Ja,dat is de manier waarop hij werkt,mijn meeste topruiters klanten ,zoals een philipaerts en j tops en l beerbaum ,en zangersheide.;werken op deze manier.
Strovan op de bodem,en stro of hooi naar behoeven er los bovenop.
Grote voordeel van deze manier van werken,gecontroleerd voedingspatroon(bvb geen bolle buik,wedstrijddagen)
Zodus het stro of hooi er bovenop dient om het paard bezig te houden,en als bijvoedering.
Niet als stro-laag erbovenop.Als je er teveel op laat liggen,creér je natte plekken.
Hoe ga je te werk,je doet er per voederbeurt ong 5kg stro of hooi op,.
En bij de volgende voederbeurt controleer je hoe de stal er uit ziet.
Ligt er nog teveel hooi of stro,dan minder je;ligt er niks meer ,dan kun je meer geven.
Het grote voordeel van strokorrel ten opzichte van Houtkrullen of vlaslemen,is dat er hier geen koliekgevaar is.
Want je paard neemt alleen maar stro als surplus mee naar binnen,waar anders een koliekgevaar aan je bijvoeding blijft kleven.
Laatst bijgewerkt door trekruiter op 24-02-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:29

Ik vind het altijd soort van zonde om de nieuwe korrels op de pisplek te strooien. Het neemt m.i. sneller vocht op als de korrel los is. En als je een paard hebt die rondloopt na het plassen, dan is het snel een troepie als 'ie op de korrels plast. Dan verspreidt het teveel. Bij een al uit elkaar gevallen korrel wordt de plas direct naar de bodem gezogen.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:38

paars schreef:
Ik vind het altijd soort van zonde om de nieuwe korrels op de pisplek te strooien. Het neemt m.i. sneller vocht op als de korrel los is. En als je een paard hebt die rondloopt na het plassen, dan is het snel een troepie als 'ie op de korrels plast. Dan verspreidt het teveel. Bij een al uit elkaar gevallen korrel wordt de plas direct naar de bodem gezogen.

Wij adviseren om de pisplek op de zijkant van de box te gooien,dagelijks bij te harken,en dan na enkele dagen terug door de bestaande bodem te trekken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:42

trekruiter schreef:
Ja,dat is de manier waarop hij werkt,mijn meeste topruiters klanten ,zoals een philipaerts en j tops en l beerbaum ,en zangersheide.;werken op deze manier.
Strovan op de bodem,en stro of hooi naar behoeven er los bovenop.
Grote voordeel van deze manier van werken,gecontroleerd voedingspatroon(bvb geen bolle buik,wedstrijddagen)
Zodus het stro of hooi er bovenop dient om het paard bezig te houden,en als bijvoedering.
Niet als stro-laag erbovenop.Als je er teveel op laat liggen,creér je natte plekken.
Hoe ga je te werk,je doet er per voederbeurt ong 5kg stro of hooi op,.
En bij de volgende voederbeurt controleer je hoe de stal er uit ziet.
Ligt er nog teveel hooi of stro,dan minder je;ligt er niks meer ,dan kun je meer geven.
Het grote voordeel van strokorrel ten opzichte van Houtkrullen of vlaslemen,is dat er hier geen koliekgevaar is.
Want je paard neemt alleen maar stro als surplus mee naar binnen,waar anders een koliekgevaar aan je bijvoeding blijft kleven.

Je hoeft ons niet uit te leggen wat het grote voordeel van strokorrels is....daar zijn we wel achter.
Ik begrijp alleen niets van jouw verhaal...stro en hooi als bijvoedering?? en niet als bodembedekker...dit zou dan inhouden dat de paarden per stal maar 2 1/2 zak korrel als bodem hebben liggen?
En volgens mij is het juist bolle buiken kweken als het paard de hele dag stro eet, de zgh strobuik.
Nog een vraag hoezo creëer je natte plekken als je er teveel op laat liggen, vocht zakt toch naar beneden???

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:54

heb fakturatie nagekeken,en gezien dat er 1 maand voordien 252 zakken geleverd was,heb net met de uitbater gebeld,en die deelt me mee,dat hij gemiddeld 5,5 zakken per box heeft uitgestrooid.Sorry,mijn fout.
Hij had in eerste instantie maar 38 boxen gstrooid,en toen de test goed uitviel,bijbesteld,en dan de rest op korrel gezet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:05

Aha! Dat scheelt alweer!
trekruiter schreef:
Wij adviseren om de pisplek op de zijkant van de box te gooien,dagelijks bij te harken,en dan na enkele dagen terug door de bestaande bodem te trekken.
Dat vind ik smerig. Mijn schoonzusje legde de luiers van mijn nichtje te drogen als ze er alleen in geplast had.....wat een armoe. Dat vond ik vies en een pisplek laten drogen in een box waar een paard in staat vind ik ook vies. Ze plassen immers geen schoon water.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:21

Ik begrijp niet dat ze van de hollanders zeggen dat ze zuinige lui zijn,ik spreek tegen mijn eigen winkel,maar ga toch veel zuiniger te werk dan jullie.
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:36

Trekruiter, je begrijpt het helemaal! Praat eens met DHP, kunnen jullie ervaringen uitwisselen. :D
Strokorrels zijn tot zover de beste stalstrooisel keus, in alle opzichten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:42

@Paars, wat ik doe is een willekeurige plek oude strokorrels uit de box wegscheppen en op de piesplek strooien. De nieuwe korrels kan ik dan over de hele bodem verspreiden en gaan juist niet op de piesplek.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:23

trekruiter schreef:
Ik begrijp niet dat ze van de hollanders zeggen dat ze zuinige lui zijn,ik spreek tegen mijn eigen winkel,maar ga toch veel zuiniger te werk dan jullie.
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.

En dit slaat dus helemaal nergens op.....Is dit een "aanval" op collega ECOBODEM, die overigens GEWELDIGE KORRELS levert!

PAARS staat voorlopig al 131 dagen op Ecobodemkorrels: 37 zakken à 15 kg.

en mijn viespeuk die nog nooit een stal goed heeft gehouden met haar 24uur stalarrest in de winterperiode houdt het met 12 zakken à 15 kg. ook al 6 weken vol!

Als dit de manier van zaken doen is van Strovan vind ik dit een kwalijke zaak :( .
Laatst bijgewerkt door diana1 op 25-02-09 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:26

Fitzroy schreef:
@Paars, wat ik doe is een willekeurige plek oude strokorrels uit de box wegscheppen en op de piesplek strooien. De nieuwe korrels kan ik dan over de hele bodem verspreiden en gaan juist niet op de piesplek.

Dit is ook de manier waarop ik het doe. ;)
Hiermee deel ik de mening van PAARS dat dit een vieze bedoeling is.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:38

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 25/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Merkloos: Stalbewoner een gemiddeld paard.
10.12.2008: 6 zakken,
77 dagen 13 zakken à 15 kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard.
10.12.2008: 6 zakken,
77 dagen 15 zakken à 20 kg.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard.
14.01.2009: 6 zakken,
42 dagen 12 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard.
03.02.2009: 7 zakken.
22 dagen 8 zakken à 15 kg.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
67 dagen en 14 zakken à 20 kg.

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
53 dagen en 12 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden overdag buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide)

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
20 dagen 6 zakken à 20 kg.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
20 dagen 6 zakken à 20 kg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 - 16.30 buiten
Ruin, netjes in de box.

Ecobodem
131 dagen 37 zakken à 15kg.

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten

Dolsma (Horseflax) à 20 kg.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
14 dagen en 4 zakken totaal 80 kg.

Top groene korrels à 15 kg.
Larouscha (nette pony) (Zij is begonnen op 10 januari met 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen.
10 februari een zak Dolsma (Horseflax) à 15 kg. bijgestrooid.
22 februari een halve zak 7,5 kg. bijgestrooid.
46 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Oude Topkorrel à 20 kg.
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken à 20 kg.(nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

Vonnie: Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Ecobodem
14 februari begonnen met 7 zakken
21 februari 1 zak bijgestrooid.
11 dagen 8 zakken à 15 kg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:47

trekruiter schreef:
heb fakturatie nagekeken,en gezien dat er 1 maand voordien 252 zakken geleverd was,heb net met de uitbater gebeld,en die deelt me mee,dat hij gemiddeld 5,5 zakken per box heeft uitgestrooid.Sorry,mijn fout.
Hij had in eerste instantie maar 38 boxen gstrooid,en toen de test goed uitviel,bijbesteld,en dan de rest op korrel gezet.

Nog maar een rekensommetje:

252 + 216 = 468 zakken geleverd in 2 keer

85 paarden x 5,5 zak = 467,5

Volgens mijn berekening komt hij dan met die zakken net uit om 1 x te strooien of heeft hij totaal niet bijgestrooid in al die tijd?

Iemand anders die het snapt?