Fitzroy schreef:Jeetje Paars, ik sta er versteld van hoe jouw stal eruit ziet na 130 dagen!!!
Dank!! Er is dus hoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paars schreef:Ik vind het altijd soort van zonde om de nieuwe korrels op de pisplek te strooien. Het neemt m.i. sneller vocht op als de korrel los is. En als je een paard hebt die rondloopt na het plassen, dan is het snel een troepie als 'ie op de korrels plast. Dan verspreidt het teveel. Bij een al uit elkaar gevallen korrel wordt de plas direct naar de bodem gezogen.
trekruiter schreef:Ja,dat is de manier waarop hij werkt,mijn meeste topruiters klanten ,zoals een philipaerts en j tops en l beerbaum ,en zangersheide.;werken op deze manier.
Strovan op de bodem,en stro of hooi naar behoeven er los bovenop.
Grote voordeel van deze manier van werken,gecontroleerd voedingspatroon(bvb geen bolle buik,wedstrijddagen)
Zodus het stro of hooi er bovenop dient om het paard bezig te houden,en als bijvoedering.
Niet als stro-laag erbovenop.Als je er teveel op laat liggen,creér je natte plekken.
Hoe ga je te werk,je doet er per voederbeurt ong 5kg stro of hooi op,.
En bij de volgende voederbeurt controleer je hoe de stal er uit ziet.
Ligt er nog teveel hooi of stro,dan minder je;ligt er niks meer ,dan kun je meer geven.
Het grote voordeel van strokorrel ten opzichte van Houtkrullen of vlaslemen,is dat er hier geen koliekgevaar is.
Want je paard neemt alleen maar stro als surplus mee naar binnen,waar anders een koliekgevaar aan je bijvoeding blijft kleven.
trekruiter schreef:Dat vind ik smerig. Mijn schoonzusje legde de luiers van mijn nichtje te drogen als ze er alleen in geplast had.....wat een armoe. Dat vond ik vies en een pisplek laten drogen in een box waar een paard in staat vind ik ook vies. Ze plassen immers geen schoon water.Wij adviseren om de pisplek op de zijkant van de box te gooien,dagelijks bij te harken,en dan na enkele dagen terug door de bestaande bodem te trekken.
trekruiter schreef:Ik begrijp niet dat ze van de hollanders zeggen dat ze zuinige lui zijn,ik spreek tegen mijn eigen winkel,maar ga toch veel zuiniger te werk dan jullie.
Als jij ammoniak op de pisplek ruikt,dan is dat omdat je geen tarwestrokorrels gebruikt.
Fitzroy schreef:@Paars, wat ik doe is een willekeurige plek oude strokorrels uit de box wegscheppen en op de piesplek strooien. De nieuwe korrels kan ik dan over de hele bodem verspreiden en gaan juist niet op de piesplek.
trekruiter schreef:heb fakturatie nagekeken,en gezien dat er 1 maand voordien 252 zakken geleverd was,heb net met de uitbater gebeld,en die deelt me mee,dat hij gemiddeld 5,5 zakken per box heeft uitgestrooid.Sorry,mijn fout.
Hij had in eerste instantie maar 38 boxen gstrooid,en toen de test goed uitviel,bijbesteld,en dan de rest op korrel gezet.