Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:49

Anya schreef:
@Lovely: gemiddeld wel minder in Friesland. Al is het maar omdat ze daar vele malen meer grond hebben en de eisen van ruiters nét iets anders in elkaar zitten.

Is er een enquete geweest onder de ruiters in Friesland en de Randstad? Die verhalen over mensen die hun paard alleen uit stal trekken als ze een keertje willen rijden, die verhalen zijn enorm overtrokken. Die lui zijn er wel, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen in het westen maar zo met zijn paard om gaat. Dat je een goede bak hebt met een bodem waar je paard gezond bij blijft, warm water en een solarium heeft imo niets te maken met je paard iets ontzeggen van zijn natuurlijke behoeften. Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om mijn paard stuk te rijden op een of andere knollenveld van een particulier aan een landweggetje.
In de beginpost wordt de hele Randstad over een kam geschoren en iedereen samengevat onder het kopje 'paarden staan niet buiten, alleen maar op stal en mogen nooit eens paard zijn'. Dat vind ik dus nogal kortzichtig en dan druk ik me nog terughoudend uit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:58

Oh ik hoef daar niet zo ver voor te kijken hoor.. Ik heb hier een paar stallen in de directe omgeving waar de paarden alleen op stal staan, tenzij ze gereden worden of een kwartiertje losgegooid worden in de bak (niet te lang, want er moeten mensen rijden en er staan er meer in de rij voor losgooien). Er is een miniscuul stukje grond. Kun je je paard ook maximaal een half uur losgooien. En aangezien hier grond genoeg is, en pensionstalling genoeg, mét binnenbak waar die weidegang ook is, is dat een bewuste keus van betrokken eigenaren.

En is overigens wel enig onderzoek gedaan naar aantallen paarden in o.a. de randstad en de rest van het land. O.a. door prof. Strijker, manholtsleerstoel, groningen. Bijvoorbeeld naar de verpaarding van Nederland en de effecten daarvan op het landschap. En dan blijken niet de (ook verguiste) zwarte weitjes met lelijke californische pre-fab stalletjes de grond uit te schieten (dat beperkt zich tot gebieden waar nieuw rijk boerderijen opkoopt (midden van het land en direct rond de grotere steden m.n.), maar zeker ook de hoeveelheid gestegen pensionstallen. Vervolgens krijg je dan wat plaatjes te zien van de mate waarin beschikbare grond overeenkomt met de mestwetgeving en dan blijkt het in de randstad stevig rood te kleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:02

Oh, aha, dus ze hebben in de Randstad kleinere weitjes?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:03

Dan is er ook nog (moest even zoeken): Het Landschap verpaardt, door k. Willemen en A. Kok.

"de paardenstapel in Nederland neemt gestaag toe. Horsificatie wordt deze ontwikkeling genoemd. ... Pluimvee en bloembollen zijn door de paardensector qua economische betekenis al voorbijgestreefd. De verwachting is dat binnen vijf jaar ook de melkveehouderij is ingehaald.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:04

Lovely schreef:
Oh, aha, dus ze hebben in de Randstad kleinere weitjes?

Ze hebben minder grond voor meer paarden. Zodanig veel minder grond voor het aantal paarden dat het gebied vrijwel geheel rood gekleurd is.
En dan weet jij best wat dat betekent Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:07

En de eisen van de ruiters, is dat ook op papier gezet in een onderzoek? Dat van dat mindere land is namelijk niet echt een verrassing, dat wist ik al. Maar dat er minder land is, betekent nog niet dat er geen paarden op staan. Maar zoals je zelf al zegt zitten de gemakzuchtige lui overal en niet alleen in het westen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:09

Lovely schreef:
Is er een enquete geweest onder de ruiters in Friesland en de Randstad? Die verhalen over mensen die hun paard alleen uit stal trekken als ze een keertje willen rijden, die verhalen zijn enorm overtrokken. Die lui zijn er wel, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen in het westen maar zo met zijn paard om gaat.

Ik zal je sterker vertellen Lovely: die lui vind je ook in het noorden. Die vind je volgens mij overal. Ik ken er iig genoeg. Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:11

Volgens mij ben je een discussie begonnen waar die er niet is. Want je hoort mij niet zeggen dat gemakszuchtige mensen niet overal zitten. Ik denk wel dat het een stukje moeilijker is om in de Randstad stalling te vinden die voldoet aan mijn persoonlijke eisen en inkomen, dan in pakweg Oost Nederland of Friesland.
Minder beschikbare grond (is nu eenmaal zo in de Randstad) drijft de prijzen op. Dat betekent dat ik in de Randstad geen twee paarden zou kunnen houden volgens mij normen. Gelukkig hoef ik die keus niet te maken, want ik vind dat ik dan een paard zou moeten wegdoen. Eerder dan ze goedkoper zetten zonder de voor mij minimale eisen waaraan paardenhuishouding zou moeten voldoen.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-05-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:14

Dat klopt, onder de 300 euro heb je hier een lousy schuurtje voor je paard, dat is waar. Het is mij in de jaren altijd nog gelukt om stallen te vinden met weidegang en voor de winter paddocks. Omdat je dus met dat oppervlak wel een beetje handig om moet gaan kun je 's winters de paarden beter niet op het weiland zetten, een paddock is dan handiger. Die stallen zijn er gewoon wel, maar ze kosten geld en dat moet je er dus wel voor over hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:18

Ja En ik zou op zoek gaan naar zo'n stal als ik in de Randstad zou wonen. En dus een paard weg moeten doen, want nu kan ik er twee voor die prijs in pension zetten. Mét binnenbak en een gigantische hoeveelheid weidegrond.

Ik heb geen problemen met paddock in de winter. Ik heb problemen met een uurtje naar buiten en dan weer op stal Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:40

Anya schreef:
@Lovely: gemiddeld wel minder in Friesland. Al is het maar omdat ze daar vele malen meer grond hebben en de eisen van ruiters nét iets anders in elkaar zitten.

Wat verschilt er dan kwa eisen aan Friese ruiters en westerlingen?
Verder is het in het Noorden inderdaad wat dunner bevolkt, maar ook hier betaal je je scheel voor stallings- en weidekosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:41

Ik sluit me om saai te zijn weer een eens aan bij Anya.
Mijn voorkeur gaat ook naar weidegang in de winter. Maar dat is gewoon op veel plaatsen in Nl niet mogelijk.
Ofwel grond gebrek, klei of lage grond en dus snel nat.
Maar zou ik in het westen wonen zou ik wel perse een stal willen waar in de winter de paarden in een paddock kwamen Ja

Overigens heb ik altijd op pension gestaan in Brabant...maar ook daar meer stallen zonder buiten staan dan met. En hoe luxer voor de mens, hoe minder luxe voor het paard.
En met wel zomer/winter buiten kwam je toch vaak bij de particulieren uit die een stalletje over hadden.

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:05

op de site van de silverlinde staat ergens het volgende:

Citaat:
Problemen met de paardenbenen zijn over het algemeen goed te voorkomen en zelfs te verhelpen door gebruik te maken van natuurlijke middelen. Probeer het paard zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke krachtbronnen te brengen door:
verhoging van weerstand met SILSTERK. Silsterk is een combinatie van essentiële oliën, acacia-honing en propolis (een sterk bacteriedodend bijenproduct) en is bij uitstek een “weerstandsboost". U verhoogt de weerstand van het paard door gedurende 14 dagen, 2 maal daags 10 druppels Silsterk over het voer te mengen.
zoveel mogelijk ruwvoer aan te bieden, over de dag verspreid om de spijsvertering en doorbloeding aan het werk te houden;
training van spieren en pezen door veel buitenwerk op wisselende ondergrond. Dit om blessures te voorkomen of beperkt te houden bij plotselinge bewegingen.
regelmatig vrij en sociaal contact tussen de paarden onderling om plotselinge vluchtbewegingen te voorkomen.
Daarnaast kunnen problemen beperkt blijven door eenvoudige maatregelen als

§ droge (zand)strook in wei of paddock
§ scherp zand bij de ingang van de weide
§ langzaam loslaten op een frisse winterdag
Het gezonde paard dagelijks gezond naar buiten is en blijft de beste manier om veilig met paardenbenen de winter door te komen.

Grondomstandigheden zijn in ons natte land heel
verschillend. Sommige paarden mogen – ook
gedurende de wintermaanden – de wei op. Dit
betekent dat ze gedurende deze maanden de
gelegenheid blijven houden om een deel van de
dag grazend door te brengen. Niet het bemachtigde gras levert hen in deze periode veel gezondheid op, maar vooral de graasbeweging. Hapje, stapje, hapje, stapje is voor een paard uiterst gezond en balancerend voor lichaam als geest.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:22

Lovely schreef:
Dat klopt, onder de 300 euro heb je hier een lousy schuurtje voor je paard, dat is waar. Het is mij in de jaren altijd nog gelukt om stallen te vinden met weidegang en voor de winter paddocks. Omdat je dus met dat oppervlak wel een beetje handig om moet gaan kun je 's winters de paarden beter niet op het weiland zetten, een paddock is dan handiger. Die stallen zijn er gewoon wel, maar ze kosten geld en dat moet je er dus wel voor over hebben.

Het hoeft niet eens veel te kosten Knipoog alleen dan moet je er wat andere dingen voor inleveren.....Onze bak is 9 van de 10 x nat in de winter (hoewel dat deze winter meeviel), onze stallen zijn niet super luxe boxen met mooie spijltjes enzo bedoel ik, maar wel ruim en licht.
De boerderij ziet er uit als een beetje een ouwe bende Bloos maar de paardjes hebben het er verschrikkelijk naar zin EN kunnen veel naar buiten Ja

Een voordeel van zo'n stal is ook dat bijna niemand er wil staan omdat het niet luxe is en daarom staan we maar met weinig (wat uitstekend bevalt Lachen ).

Vandaag mochten ze voor het eerst weer wennen op de wei......eerst beetje uitscheuren in de bak en toen gingen de koppen naar beneden en grazen. Het mooie was dat we na 2 uurtjes alleen hoefden te fluiten en alle paardjes kwamen keurig van een hectare naar voren scheuren en liepen zo de bak in OK dan!. Volgens mij komt dat gewoon omdat onze paardjes het niet voor de vrijheid doen.....beetje gras nu is gewoon een welkom extraatje Tong uitsteken

Vroeger toen ik mijn oude paard nog 24/7 opgesloten hield ( Bloos is al zeker 10 jaar geleden Bloos) kreeg ik haar na een uurtje wennen in de wei echt niet meer te pakken......nu kon ik na 5 minuten zo op haar aflopen en haar een aaitje geven. Ze liep niet van me weg, sterker nog ze kwam zelfs naar me toe lopen.

Voor mij in de winter ook geen 24/7 stal meer....hoewel dat nog wel een probleem gaat worden als deze stal weggaat want hier in de buurt zijn dit soort stallen bijna niet te vinden dus dan wordt het zoeken en niet zo luxe dat het op 10 minuten afstand van mijn huisje is No Cheer

Maar goed dat is in 2012 pas aan de orde, wie dan leeft wie dan zorgt. Voorlopig genieten we er gewoon van Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:41

pinuts schreef:
Ik vind dat een paard er ook is voor mens zijn plezier. En als ik dan iemand zie die toevallig geen grote boederij heeft, en keihard werkt.. en geen rijke paardenman, maar het toch net kan opbrengen om een leuk paardje op een manege hebben staan, vind ik dat erg leuk voor diegene. Als iedereen rijk was hadden we allemaal zon mooi groot landhuis waar we zelf mochten bepalen hoe en wat over de verzorging enz. Maar op een manege heb je dat bijv. niet.. daar moet je rekening houden met andere mensen. En ik geloof niet dat die paarden daar nou zo diep ongelukkig zijn hoor, als mensen dat hier vinden zeur dan niet en doe er wat aan, of doneer minstens iets aan brooke hospital. Ik weet dat jullie mijn mening niet delen, maar ik ben realistisch.

Je hoeft zelf niet rijk te zijn om een goed plekje voor je paard te vinden. Wij hebben dan wel de luxe van eigen grond en paarden aan huis, maar we hebben ook wel een plekje over voor andermans paarden, en die betalen echt niet de hoofdprijs. En zo zijn er velen.
Je zult misschien wel je prioriteiten anders moeten leggen. Dus niet die luxe stallen met mooie binnenbakken, achterbergbodems, binnenwasplaats met warm water en kantine met toilet en douchegelegenheid, maar bij een pensionstal/boerderij of particulier met grond met een eenvoudige buitenbak en weiland/paddock. Gelukkig zijn er ook stallen met binnenbak die wel weidegang en halve tot hele dagen paddock in de winter aanbieden, maar die zijn wel schaarser dan de "24 uur op stal"- stallen (in de winter in elk geval)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:59

alsof het paard er zowiezo een boodschap aan heeft of hij voor menselijk plezier bedoeld is. WIJ kiezen voor een paard, dat dier heeft er geen inspraak in. DUS hoor je mijns inziens het beste voor het dier te doen, en DAARNA te kijken naar wat jij ermee wilt als eigenaar zijnde, en niet andersom. je kunt een hoop plezier met je paard hebben zonder het op stal op de sluiten.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:13

Oke ik heb alle pagina's na gelezen! Haha!
Heb niet alles kunnen onthouden. Maar wat ik vind is dat een paard een paard moet kunnen zijn en niet opgesloten hoort te staan in een stal.
Mijn paardjes staan dag en nacht buiten zomer en winter! Ze weten niet anders. En ze hebben ook niet eens een stal.
Ze zijn nog heerlijk jong en staan nog lekker dicht bij de natuur! Maar ik weet zeker als ik 1 van mijn paarden in een stal zou zetten.
Dat ze daar dood ongelukkig zouden zijn!
Dus ik vind dat elk paard zeker meer dan 6 uur per dag buiten hoort te zijn.
Met soortgenoten en of het nou een wei is of een grote paddock.
Ze hebben het gewoon nodig om met mekaar te kunnen spelen, rennen enz.
Dat mogen wij ze als mens toch niet ontnemen?
Ik zou het niet kunnen in ieder geval!
Zou me doodschamen en erg ongelukkig door voelen.
Als ik dat mijn paarden niet kon aanbieden!
Dus als je die mogelijkheid niet hebt of gaat voor luxe voor je zelf en niet voor je paard!
Dan moet je niet aan een paard gaan beginnen!

Ik heb nu wel de paarden aan huis staan! Maar dat heeft me ook 39 jaar gekost voor ik dat voor mekaar heb gekregen.
Hier voor woonde ik in de stad en ook daar stond mijn paard heel de dag buiten zomer en winter!
Dus als je wilt is er wel een weg te vinden voor het welzijn van je paard!
Alleen moet je er meestal wat langer voor onderweg zijn. Om er te komen.

Nogmaals een paard te lang op stal houden dat vind ik niet kunnen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:23

Is dag en nacht buiten goed voor het welzijn van je paard en zou hij er gelukkiger van worden? Dat trek ik in twijfel.
Zodra hier de hekken en deuren open staan racet die van mij de box in. Ik moet hem af en toe in de ochtend echt naar buiten slepen... en dan te bedenken dat hij tot voorjaar 2007 nog nooit een stal aan de binnenkant had bekeken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:38

Anya schreef:

Zomers klopt dit wel. Dan hebben vrijwel alle stallen wel overdag weidegang, en de stallen met te weinig/geen weide (vaak particulier dan) hebben de paarden dan in de bak.

's winters is hier weidegang of hele/halve dagen paddock ook lang niet overal mogelijk.
Dan zijn mensen ook vaak afhankelijk van hoeveel er staan te wachten op de longeercirkel, paddock of buitenbak om hun paard even los te kunnen laten.
Gelukkig zijn er wel ook redelijk veel plekken waar ze 's winters wel (een paar uurtjes) naar buiten gaan, maar daar moet je wel echt naar zoeken. Dat is niet standaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:13

Timbers zo'n stal zou ik niet willen staan . Ten eerste niet omdat een bak die altijd nat is ook niet erg goed is voor je paard als je er serieus mee aan het rijden bent. Daarnaast is een rommelige boerderij vaak helemaal niet veilig voor je paard, rondslingerende rommel is nu eenmaal gevaarlijk.
Dan kies ik liever voor een stal waar het èn goed geregeld is, de boel goed onderhouden wordt en mijn paard dagelijks buiten komt. Hier in de buurt kan dat niet goedkoop, het zij zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:28

Tsja het is hier hartje Den Haag echt goed zoeken... je ziet hier ook veel mensen die hun paard op een stalling hebben zonder weidegang en daarbij een plekje op een weiland net buiten Den Haag huren. Die schipperen een beetje met de paarden, door de weeks op de stalling, weekend paard inladen en op het land. Lachen
Ideaal is het niet... maar het is beter dan helemaal geen weidegang. Mits het paard er genoeg uitkomt. Ik vind dat bij een stalling zonder weidegang, wanneer het niet anders kan (bv in de winter) je het paard er minimaal 4uur per dag uit moet hebben. En dan flink vaak losgooien liefst met andere paarden erbij... paarden moeten ook paard kunnen zijn Knipoog
Ik slaap liever een paar uur minder, dan ga ik s'morgens vroeg lekker naar stal om ze even een extra uurtje samen los te gooien. Daarnaast stapmolen en elke dag rijden of longeren.
Ik zie bij ons op stal ook paarden die 23 uur per dag op stal staan... vaak hebben die paarden ook een zogenaamde "rustdag" beestje wordt voor zijn eigen bestwil (omg Frusty ) want het paard heeft de hele week hard gewerkt en verdient een rustdag, vertaald: het paard staat de hele dag op stal Scheve mond

Bij ons is er in ook geen weidegang, er is maar 1 klein rot stukje land en daar gaan de oudjes, veulens, zieken e.d. op... Maar gelukkig kon die van mij er wel nog bij Tong uitsteken
Ik ben nog steeds op zoek naar een schipper-landje waar ik ze samen ook af en toe hele dagen op kan gooien... nog niet gevonden, maar we zoeken stug verder Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 02:09

Om maar even binnen te vallen.
Mijn mening is eveneens heel zwart wit: geen weidegang --> geen paard!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 02:57

Lara_Silver schreef:
Om maar even binnen te vallen.
Mijn mening is eveneens heel zwart wit: geen weidegang --> geen paard!

onderbouwing... beargumentatie?
Zo je mening neer kwakken heeft natuurlijk weinig nut Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:00

Lovely schreef:
Timbers zo'n stal zou ik niet willen staan . Ten eerste niet omdat een bak die altijd nat is ook niet erg goed is voor je paard als je er serieus mee aan het rijden bent. Daarnaast is een rommelige boerderij vaak helemaal niet veilig voor je paard, rondslingerende rommel is nu eenmaal gevaarlijk.

De mensen die bij ons staan zijn dan ook geen serieuze ruiters dat is een feit. Ik doe bijna altijd grondwerk dus voor mij is het het perfecte plekje Haha! en als de bak te erg is spelen we gewoon een beetje of ik ga met mijn andere paard wandelen. Dit jaar was de bak trouwens een stuk beter ondanks de regen omdat we de bak opgeknapt hebben. Alleen vind de boer dat een keer in de zoveel tijd wel genoeg ipv elk jaar zeg maar.

Bij ons staan eigenlijk alleen maar recreatie ruiters Tong uitsteken

Citaat:
Dan kies ik liever voor een stal waar het èn goed geregeld is, de boel goed onderhouden wordt en mijn paard dagelijks buiten komt. Hier in de buurt kan dat niet goedkoop, het zij zo.

Het ziet er uit als een oude boerderij, maar gevaarlijk is het er niet daar let ik uiteraard ook op de veiligheid van mijn paard. Ik heb het ook niet gehad over rondslingerende bende Knipoog Het woonhuis dat je als eerste ziet ziet er nogal vervallen uit......maar dan kom je er achter dat de mensen daar niet wonen, maar erachter Clown

Maar goed ik ben geen serieuze ruiter dus stel aan de andere dingen niet zoveel eisen als mijn paard maar veel naar buiten kan. Als serieuze ruiter heb je inderdaad weinig aan zo'n stal Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:25

suleilitha schreef:
Is dag en nacht buiten goed voor het welzijn van je paard en zou hij er gelukkiger van worden? Dat trek ik in twijfel.
Zodra hier de hekken en deuren open staan racet die van mij de box in. Ik moet hem af en toe in de ochtend echt naar buiten slepen... en dan te bedenken dat hij tot voorjaar 2007 nog nooit een stal aan de binnenkant had bekeken.

en zoals bij vrijwel elke stalling, wordt jouw paard waarschijnlijk ook binnen gevoerd, en gaan zijn weidegenoten ook op stal? dat is ook reden om wel naar binnen te willen, de mijne wil ook altijd maar al te graag mee naar de stallen, A: omdat hij plezier heeft in wat we doen, B: omdat hij daar ook altijd wat te knabbelen krijgt. overigens is de mijne het zodra hij na het werk klaar is met eten ook gelijk zat, en dan begint ie te zeuren dat ie terugwil naar de wei.

bovendien is een paard een gewoontedier, als een paard altijd aan 't einde van de middag bijvoorbeeld naar stal gaat zal hij tegen die tijd aan het hek staan te wachten, omdat dat in zijn dagelijks patroon thuishoort. zou dit andersom zijn dan staat hij ook te wachten tot hij weer naar buiten mag.