Anya schreef:@Lovely: gemiddeld wel minder in Friesland. Al is het maar omdat ze daar vele malen meer grond hebben en de eisen van ruiters nét iets anders in elkaar zitten.
Is er een enquete geweest onder de ruiters in Friesland en de Randstad? Die verhalen over mensen die hun paard alleen uit stal trekken als ze een keertje willen rijden, die verhalen zijn enorm overtrokken. Die lui zijn er wel, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen in het westen maar zo met zijn paard om gaat. Dat je een goede bak hebt met een bodem waar je paard gezond bij blijft, warm water en een solarium heeft imo niets te maken met je paard iets ontzeggen van zijn natuurlijke behoeften. Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om mijn paard stuk te rijden op een of andere knollenveld van een particulier aan een landweggetje.
In de beginpost wordt de hele Randstad over een kam geschoren en iedereen samengevat onder het kopje 'paarden staan niet buiten, alleen maar op stal en mogen nooit eens paard zijn'. Dat vind ik dus nogal kortzichtig en dan druk ik me nog terughoudend uit.
alleen dan moet je er wat andere dingen voor inleveren.....Onze bak is 9 van de 10 x nat in de winter (hoewel dat deze winter meeviel), onze stallen zijn niet super luxe boxen met mooie spijltjes enzo bedoel ik, maar wel ruim en licht.
maar de paardjes hebben het er verschrikkelijk naar zin EN kunnen veel naar buiten
).

. Ten eerste niet omdat een bak die altijd nat is ook niet erg goed is voor je paard als je er serieus mee aan het rijden bent. Daarnaast is een rommelige boerderij vaak helemaal niet veilig voor je paard, rondslingerende rommel is nu eenmaal gevaarlijk.
) want het paard heeft de hele week hard gewerkt en verdient een rustdag, vertaald: het paard staat de hele dag op stal