Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:18

Judje schreef:
Helaas kan ook ik niet voor een goede oplossing komen, maar misschien zou dit helpen: ALLE merriehouders zouden nog eens extra goed naar hun merrie moeten kijken en de beslissing moeten nemen of hun merrie wel echt zoveel toe kan voegen aan een stamboek. Hengsten worden goed- of afgekeurd, maar een afgekeurde merrie kan wel 10 veulens op de wereld zetten... Dan is dat lang niet zoveel als de tig veulens die een hengst op de wereld kan zetten, maar als er honderden merries zijn (kwpn heeft alleen al 10.000 veulens per jaar!) die toch niet zoveel toe te voegen hebben, dan scheelt dat behoorlijk wat veulens ieder jaar. Dus minder fokken.

Precies. Daar zou je al een heel eind mee komen Ja

Judje schreef:
Verder: in een groepsstal hebben paarden verhoudingsgewijs minder ruimte nodig per paard dan bij eenlingboxen. Dus: 5 te kleine boxen van 3 x 3 kunnen misschien samen wel voldoen om als groepsstal te dienen voor 5 paarden. Dan lopen ze iig meer dan nu in hun eenlingbox en ze staan niet alleen, dat ook het welzijn van de paarden aanzienlijk zal verbeteren.

Ik zou dat een prima idee vinden.

Maar ik kan me voorstellen dat de mensen die hoge sportambities hebben hier geen voorkeur aangeven ivm blessures.
Ik ken er genoeg die hun paarden niet eens losgooien of naar het 'vakantieland' brengen in de zomer (landje waar de paarden in de zomer naartoe kunnen om te grazen) brengen omdat ze te bang zijn voor blessures.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:21

Groepsstal lijkt mij ook wel wat! Maar dat mag niet van natuurmonumenten Nagelbijten / Gniffelen
Groepsstal met een mooie uitlooppaddock eraan voor in de winter, lijkt mij geweldig! (maar voorlopig niet realiseerbaar)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:22

Hoe minder je paard buiten komt, hoe groter het gevaar wanneer hij wel frisse lucht in de neus krijgt en even los mag. Dan komt er veel opgekropte energie uit, is het een bom.
Wanneer het paard met regelmaat naar buiten mag, en genoeg interactie heeft met andere paarden blijft de "gekte" een stuk beperkter...en dus ook de kans op blessures.
Door heel veel van dat getuttel werk je een grotere gevoeligheid voor blessures en minder weerstand wel in de hand, net zoals wanneer je zelf de hele dag binnen blijft omdat je niet ziek wilt worden.
Dat mensen het geluk van hun paarden ondergeschikt maken aan iedere zondag goede sier willen maken op concours vind ik dat niet erg netjes....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:26

Precies ja..
En ik denk dat er in de sport zelf meer ongelukken gebeuren dan in de wei!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:32

op stal kunnen ze even goed lelijk vallen denk ik dan Clown

ik zou niet een accomodatie kunnen kiezen die helemaal geen wei heeft... Dan liever zoals mijn pony het nu heeft: 8 maand per jaar 24/7 op de wei en 4 maand op stal (met zo vaak als het kan naar buiten).Het is niet ideaal, maar alles beter dan helemaal geen weidegang.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:34

Ninx schreef:
Hoe minder je paard buiten komt, hoe groter het gevaar wanneer hij wel frisse lucht in de neus krijgt en even los mag. Dan komt er veel opgekropte energie uit, is het een bom.

Vind ik dus ook. Die van mij gaat gewoon 2 maanden naar het land in de zomer en los met andere paarden, zelfs zonder peesbeschermers. Ze moeten nog wel een beetje paard blijven hoor...

Als je sommige ook ziet longeren met allerlei beenbescherming (bandages, met daaroverheen nog peesbeschermers en springschoenen)... En ja, het dier is dan zo gek als een deur omdat het een beetje vrijheid krijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:35

Met beenbescherming vind ik zelfs nog gevaarlijk ook (behalve met speciale weidebeschermers die heeeeel goed ademen).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:43

Zoals iemand in een artikel laatst al terecht aangaf: wanneer mensen een bandage dragen is dat om een instabiel gewricht te ondersteunen. Bandages bij een paard hebben niet die functie (niet op die plek althans, er zit immers geen gewricht maar een pees). En wanneer het dan is om klappen op te vangen? Wikkel een handdoek om je hand en sla er dan keihard op met een hamer, verschil? Nee.... even pijnlijk.
Schijnt zelfs zo te zijn dat naarmate de hitte stijgt (onder bandages wordt het knap warm) pezen ontvankelijker worden voor blessures.
Wij mensen prutsen wat af he?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:48

de simpele (bv knie) bandage (geen zwachtel of steunkeus dus) voor een mens als paard kunnen beide niet een heel gewicht ondersteunen. Als denken veel mensen van wel Clown

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:59

Ninx schreef:
Schijnt zelfs zo te zijn dat naarmate de hitte stijgt (onder bandages wordt het knap warm) pezen ontvankelijker worden voor blessures.

Temperatuur schijnt op te kunnen lopen tot 40 graden! Dus ook een nono voor mijn pony, die heeft prima benen en is in 10 jaar dat ik haar heb nog nooit kreupel geweest.
Bijrijdster wou ze halen, maar heb het afgeraden en verteld waarom. Dat begreep ze goed gelukkig Lachen

Wij mensen prutsen inderdaad wat af. Wordt er iedere keer weer aan herinnerd als ik les heb Clown Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:01

Een paard in de wei met bescherming Koe . Tjeetje, wie verzint het........ Verward

Ik zie mijn paard al met roze bandages of peeskappen rondracen, pffffff....... Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:04

Het is best bizar: veel mensen zetten hun paard rondom in de bescherming terwijl ze zelf geen bescherming op hun hoofd zetten bv Clown

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:09

Welshcobfan schreef:
Het is best bizar: veel mensen zetten hun paard rondom in de bescherming terwijl ze zelf geen bescherming op hun hoofd zetten bv Clown

Waarschijnlijk omdat er daar weinig te beschermen is Lips are sealed Haha! Clown

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:01

Jammer dat een paard geen paard meer mag zijn. Ik moet er niet aan denken, een paard, een loopdier , de hele dag op stal. Het is dan niet zo vreemd, dat het allerlei bandages of peesbeschermers nodig heeft om zichzelf niet te bezeren, tenminste als hij nog weet hoe hij zich voort moet bewegen zonder de hulpen van de ruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:18

Groepsstal zou ik dan weer niks vinden...paarden moeten weg kunnen.

Hier staan 3 paarden, maar Zanda heeft soms echt veel ruimte nodig om weg te kunnen bij Narcos die hem dan achterna zit.
Denk dat hij anders echt inelkaar geramt wordt

Kawa met zijn artrose heeft ook zijn eigen plek nodig.

Nee groepstal vind ik niks, zeker niet als er wat paarden met temeprament tussen staan

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:08

wat ik nog een domme uitspraak vond op mn vorige stal was: ja maar dat paard mag niet in het land! die gaat rennen!

Misschien iets vaker buiten zetten dan 1 keer in de maand...
dan is het "leuke" er af, en gaan ze echt niet meer rennen.

Groepsstal zou ik aan de ene kant wel fijn vinden (mijn paard is de baas) maar aan de andere kant weer niet.
Met blessures en ziektes (te veel ervaring met Einschuss) moet mijn paard wel rustig in zn stalletje kunnen staan.
Zoals hij er in Feb bij stond.... had in een groepsstal niet goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:11

Nou die van mij rennen elke dag hoor Lachen
En niet als ze net buiten zijn, dan denken ze aan 1 ding..gras!
Maar als ze de buik wat vol hebben of ff zin in wat anders hebben gaan ze wat klieren en rennen.

Maar ik zie niet wat daar erg aan is? Lachen
En ja, hier sneuvelt er ook gras als het nat is, zie soms de pollen omhoog vliegen en de remstrepen in het land staan.
Groeit wel weer aan Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:14

Ninx schreef:
Wanneer het paard met regelmaat naar buiten mag, en genoeg interactie heeft met andere paarden blijft de "gekte" een stuk beperkter...en dus ook de kans op blessures.
Door heel veel van dat getuttel werk je een grotere gevoeligheid voor blessures en minder weerstand wel in de hand, net zoals wanneer je zelf de hele dag binnen blijft omdat je niet ziek wilt worden.
Dat mensen het geluk van hun paarden ondergeschikt maken aan iedere zondag goede sier willen maken op concours vind ik dat niet erg netjes....

Helemaal mee eens Ja Als ik die van ons nu door die wei zie rennen en glibberen houd ik ook af en toe mn hart vast, maar goed laat ze zich maar lekker uitleven. Vork

In het Bit stond inderdaad een heel interessant artikel over bandages en in mindere mate peesbeschermers. Volgens het artikel hebben bandages helemaal géén nut en doen meer kwaad dan goed. Peesbeschermers hebben tenminste nog (enig) nut. Moet nu dan ook 'grinniken' als ik mensen met bandages zie rijden. Bloos

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:17

OP mijn vorige manege hadden ze een grote bak, en dan gingen alle paarden 1 keer per week met z'n alle los in die bak. Ging prima Lachen Dus waarvoor word dat niet gedaan, elke ochtend in de winter? In debak mest het overigens ng veel makkelijker uit ook.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:34

Ik ben blij dat op mijn manege de paarden veel buiten komen Lachen
In de winter is alles te nat, en is het gras zo kapot als er een grote groep op staat.. Dan gaan ze overdag verdeeld in 2 groepen in de bakken Lachen
In de zomer staan ze dag en nacht buiten, en komen alleen naar binnen voor brok en als ze gereden worden Lachen.

Mijn pony staat ook 24/7 buiten.. (met schuilstal natuurlijk Schijnheilig )
Ik zou ook echt geen paard wíllen als hij niet naar buiten kan (of bijvoorbeeld los in de bak)
Daar zou ik zelf écht geen vrede mee hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:39

Zo heb ik een heel gesprek gehad met een manegehouder........... hij ws zo blij dat hij het licht had gezien en al zijn spul elke dag in de ochtend bij elkaar in de baan gedaan wordt, en dat ze zomers 24/7 op het land staan........

weet je wat voor een ellende dat scheelt tijdens de lessen........ nu lossen ze de onderlinge schermutselingen zo op.... anders deden ze dit tijdens de les Lachen Lachen en das niet grappig als er 6 jarige ankies opzitten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:53

Ninx schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
@merrieveulen: een vraagje en eerlijk antwoord geven svp hoevaak per week rij jij je paard echt en wat versta jij onder rijden dus wat doe je en hoelang?
Wat voor soort paard heb je?

Dat doet er toch niet zoveel toe?
De discussie gaat over weidegang, de activiteiten die iedereen onderneemt met de paarden staat daar los van.... ook al is het buiten, dat doet er niet toe. Zodra wij er ons niet mee bemoeien is het pas vrije tijd/ vrije weidegang.
Dat is de discussie... wat je daarnaast allemaal doet is dan niet zo belangrijk.
Ontopic! Haha!

Dat doet er dus in zoverre toe dat of je hebt een recreatiepony of paard die een handje brok krijgt en voor de rest wat hooi erbij in de winter en dag en nacht buiten loopt of dat je een sportpaard hebt waar je 5 of 6 keer per week mee werkt en die op sportbrok staat en voor de rest van commentaar zie @Kiwiko die heeft alles al juist geformuleert zoals ik het bedoelde.Bedankt Kiwi dat schilt me weer een hoop getyp. Knipoog

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:05

jokita schreef:
Jammer dat een paard geen paard meer mag zijn. Ik moet er niet aan denken, een paard, een loopdier , de hele dag op stal. Het is dan niet zo vreemd, dat het allerlei bandages of peesbeschermers nodig heeft om zichzelf niet te bezeren, tenminste als hij nog weet hoe hij zich voort moet bewegen zonder de hulpen van de ruiter!

Dan moet je een paar koppels veulens en volwassen paarden kopen, in de wei zetten en er heel de dag alleen maar naar gaan zitten kijken tot ze aan d'r eind komen,want het begint al met dat een paard geen paard meer mag zijn zoals vele dit zeggen,op het moment dat er een mens aan te pas komt die ze handmak en zadelmak maakt en op de rug gaan zitten.Naar mijn mening laat je dan een paard een paard zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:07

Paard kan sowieso geen paard meer zijn in de huidige tijd.

Maar iedereen probeert het op zijn manier

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:09

PERENBOOMPIE schreef:
jokita schreef:

Dan moet je een paar koppels veulens en volwassen paarden kopen, in de wei zetten en er heel de dag alleen maar ,op naar gaan zitten kijken tot ze aan d'r eind komen,want het begint al met dat een paard geen paard meer mag zijn zoals vele dit zeggenhet moment dat er een mens aan te pas komt die ze handmak en zadelmak maakt en op de rug gaan zitten.Naar mijn mening laat je dan een paard een paard zijn.

Helemaal mee eens perenboompje, je mag het huidige rijpaard gewoon niet vergelijken met een wild paard wat over de steppen galoppeert of de 'brumbies' die zo nu en dan over het erf van mc'leods daughters rennen. Hoe graag sommigen het ook zouden willen, zelfs een paard wat 24/7 in de wei staat leeft niet als een 'echt paard'.

Voordat er 999 tegenberichten komen: ik vind ook dat je paard wel zo veel mogelijk buiten moet!!!!

Edit: één heeeeele dikke spelfout Bloos