Judje schreef:Helaas kan ook ik niet voor een goede oplossing komen, maar misschien zou dit helpen: ALLE merriehouders zouden nog eens extra goed naar hun merrie moeten kijken en de beslissing moeten nemen of hun merrie wel echt zoveel toe kan voegen aan een stamboek. Hengsten worden goed- of afgekeurd, maar een afgekeurde merrie kan wel 10 veulens op de wereld zetten... Dan is dat lang niet zoveel als de tig veulens die een hengst op de wereld kan zetten, maar als er honderden merries zijn (kwpn heeft alleen al 10.000 veulens per jaar!) die toch niet zoveel toe te voegen hebben, dan scheelt dat behoorlijk wat veulens ieder jaar. Dus minder fokken.
Precies. Daar zou je al een heel eind mee komen

Judje schreef:Verder: in een groepsstal hebben paarden verhoudingsgewijs minder ruimte nodig per paard dan bij eenlingboxen. Dus: 5 te kleine boxen van 3 x 3 kunnen misschien samen wel voldoen om als groepsstal te dienen voor 5 paarden. Dan lopen ze iig meer dan nu in hun eenlingbox en ze staan niet alleen, dat ook het welzijn van de paarden aanzienlijk zal verbeteren.
Ik zou dat een prima idee vinden.
Maar ik kan me voorstellen dat de mensen die hoge sportambities hebben hier geen voorkeur aangeven ivm blessures.
Ik ken er genoeg die hun paarden niet eens losgooien of naar het 'vakantieland' brengen in de zomer (landje waar de paarden in de zomer naartoe kunnen om te grazen) brengen omdat ze te bang zijn voor blessures.

. Tjeetje, wie verzint het........

)