Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:35

Hilary schreef:
Zoiets hadden wij ook :j stond op een omgekeerd plastic mandje zodat ie geen modder meezoog
Ze bestaan met vlotter, dan stoppen ze als ze droog dreigen te gaan pompen, wij hadden (hebben) er eentje zonder vlotter en zetten ‘m alleen aan als we bezig zijn in de buurt. Je hoort dan het geluid veranderen.
Maar wij hebben ‘m al een tijd niet gebruikt, we hebben een greppeltje gemaakt die via een buis afwatert naar de sloot (die nu ook hoog staat). Greppel en buis verdienen nog wat aandacht ter verbetering, maar vooralsnog werkt het aardig.

Heb je de greppels buiten je paddock gegraven? Ik wil hier ook een soort afwatersysteem gaan maken

Wat een mooie ruimte Jinte!

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:37

Hier de opening van de schuilstal op Noord en dat bevalt goed.
Als het voor langere tijd is, zou ik dat overwegen. In de winter als het vriest vaak een hele koude wind uit het Oosten. Noordenwind komt weinig voor in verhouding. En inderdaad geen zon erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:03

Hier staande stallen noord-oost en áls het eens sneeuw dan komt er wel wat stuifsneeuw naar binnen, maar dan kan ik altijd nog een stuk winddoek in de dakgoot hangen.

@jinte: super mooi ruimte!!

Net al een lekker zonnetje buiten en de paddock is op wat grijze aanslag weer helemaal droog.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:04

Maartje_M schreef:
Hilary schreef:
Zoiets hadden wij ook :j stond op een omgekeerd plastic mandje zodat ie geen modder meezoog
Ze bestaan met vlotter, dan stoppen ze als ze droog dreigen te gaan pompen, wij hadden (hebben) er eentje zonder vlotter en zetten ‘m alleen aan als we bezig zijn in de buurt. Je hoort dan het geluid veranderen.
Maar wij hebben ‘m al een tijd niet gebruikt, we hebben een greppeltje gemaakt die via een buis afwatert naar de sloot (die nu ook hoog staat). Greppel en buis verdienen nog wat aandacht ter verbetering, maar vooralsnog werkt het aardig.

Heb je de greppels buiten je paddock gegraven? Ik wil hier ook een soort afwatersysteem gaan maken

Wat een mooie ruimte Jinte!

Ja, in een strookje wat tussen de paddock en de track ligt. Er staat een wilg, gras, brandnetels, struikjes (iets van boswilg ofzo) en bramen (die heb ik liever niet, maar ja)…
Als ik eraan denk en tijd heb zal ik straks even een foto maken en een plaatje tekenen.
Om dit strookje staat omheining, trouwens.

Qua opening van de schuilstal: onze buren hebben sinds kort een schuilstal van schuilstal.com oid (zo’n kwartierstal). Deze staat met de opening naar het oosten, heel iets richting zuid (perceel ligt niet exact noord-zuid, stal is met z’n rug tegen de perceelsrand gezet). Het ding is niet weggewaaid door de storm.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:36

Hm een greppel graven en die beplanten is ook nog niet zo’n gek idee. Ben benieuwd naar foto en tekening :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:16

Hier ook de opening op noord.

Westenwind is vaak hard en oostenwind vaak koud en guur. Die klappen er nooit in met de opening op noord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:33

Hier regent het maar weer eens...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:36

oh ja, stalopening, hier ook op oost

Hier (nog) droog

Edit: nu niet meer :+

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:05

Bedankt Maartje_M!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:07

Bramen kun je de paarden laten eten Hilary

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:16

Ik ben juist heel blij met de wilde bramen hier overal. We kweken nu een soort struikjes op 2 plekken en alle overtollige takken voer ik aan de paarden. Ik loop hier in het voorjaar/zomer sowieso wel 1x per week over het terrein met een snoeischaar om her en der wat weg te knippen :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:39

Ik heb geen schuilstal, maar de gewone stal staat gericht op Zuid-west. Kan er niks aan veranderen, maar het is echt een rot kant. Altijd de wind (en regen) er op (en in de zomer de zon).

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:41

De bramen vind ik echt horror. Blijf je zo makkelijk in vast hangen omdat ze zich gemeen over de grond vermenigvuldigen en als het gras wat hoger is zie je ze dan niet. Daarbij woekeren ze bij de buren waardoor ze slecht te bereiken zijn voor mij om te snoeien en mijn draad naar de mallemoeren brengen. Maar de buren doen ze ook niet snoeien helaas.
En al eten de paarden graag meidoorn en distels, de bramen blijven ze hier echt vanaf.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:46

Ik heb ze niet bij de paarden dus ze doen hier gelukkig niks met mijn draad. Ze groeien wel in de hekken hier die ons erf omheinen en daar knip ik ze dus weg. Ze eten vooral de bladeren, de takken zijn minder favoriet (al gaan ze meestal wel op)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:57

@Maartje, de bladeren blijven hier ook onberoerd. Ze moeten er gewoon niets van hebben. Mijn IJslander eet echt veel struiken e.d. maar die laat hij staan. De roos begint nu al wel weer uit te lopen bij ons en daar heeft hij al de eerste blaadjes van staan snoepen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 14:59

Mijn paarden zijn ook geen fan van braam. Snap ik wel, ik ook niet. :)) Hier de stalopeningen (heb twee open kanten) op zuid en oost. Oost is prima, maar zuid is echt niet handig. Regent/waait toch wel vaak naar binnen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 15:00

Hier eten de ijslanders graag braam en de warmbloeden laten het staan. De watjes :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:03

wat grappig, dat is dus echt smaakgevoelig! Hier eet Elevada de bladeren met smaak, Jonique eet alles (maar dat is sowieso, niet alleen van de bramen :+ )

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:19

Mijn warmbloed heb ik enkel betrapt op meidoorn eten en sinds vorig jaar distels. Ik denk dat hij die distels heeft afgekeken van mijn IJslander want de jaren daarvoor moest ie er niets van hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:23

Bramen worden hier niet gegeten. Distels ook niet.
Maar ook geen paarden waar het van afgekeken kan worden :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:38

distels, dat is ook zo iets dat alleen Jonique eet :+ Althans, zo ver ik het zie

Hier was de regen tot nu toe overigens maar een paar drupjes. Hoop dat het daar bij blijft

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:45

Mijn Friezen lusten ook geen braam.
Jammer, want er zijn zo'n 30 meter braamstruiken naast hun wei.

Framboos lusten ze wel, maar daar heb ik niet zoveel van ha ha.

Ze zijn hier vooral gek op weegbree, dat verslinden ze gewoon. Ik zie ze gelukkig nu weer opkomen in de wei.

De Wilgentakken die ik laatst van MarjanB gehad heb, die worden gelukkig vooral heel erg gewaardeerd door onze cavia's :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:49

Weegbree eten ze hier alleen als ik het afknip en in de paddock gooi, op de wei eten ze alleen het gras.
Bramen (de vruchten) eten ze wel, de takken met doorns niet.
Brandnetels worden alleen gegeten als ik ze eerst pluk en dan laat besterven. Vers wordt het ook niet gegeten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:20

Ja gedroogde brandnetels eten ze graag en is ook heel gezond.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 16:44

Cheetah eet brandnetels echt direct na het plukken, maf beest. De rest laat ze liever even liggen. Maar ze eten het allemaal heel graag! En ik heb er heel veel dus dat is fijn :')