superpony schreef:_Dreamer, Ik neem mn eigen paarden als voorbeeld. Grote dooddoener dat wij altijd horen; maar die van jullie zijn braaf............. De laatste is er net pas een jaar bij.
Ik geef les en kom op stallen. Zeggen dat een wei prikkels geeft of paarden niet langer buiten kunnen, is gemakzucht.
Paarden moeten juist overzicht hebben en ver kunnen kijken. Liefst in een stabiele kudde, omdat ze samenwerken en elkaar steunen.
Als ik ergens ga rijden laat ik ze altijd kijken en ze springen niet weg. Als ik met iemand samen rij of lesgeef en ze rijden de paarden kort en met spanning, schrikken de paarden veel meer. Daar heb ik al heel veel mensen mee op weg geholpen en were het plezier helpen terug te vinden.
Een paard op stal kan er goed uit zien en relaxed tonen, maar zich zeker wel opwinden. Daarbij als ik in een binnenbak rij met stallen aan de bak, zie ik toch een geruime tijd het gedrag van de paarden.
Toen laatst de veearts bij ons was, nam ze zijn hartslag op in de stal en die was helemaal oke. Toen er wat geluiden waren achter de stal op de weg die daar direct loopt, ging zijn hartslag direct omhoog, maar hij toonde helemaal niks. Dus aan hem had je die opbouwende spanning nooit gezien.
Je hebt natuurlijk wedstrijd ruiters en wedstrijd ruiters. Mensen die denken wat te gaan bereiken of wat te handelen en of trainen, hebben vaak korte tijd paarden op stal. Die zien helemaal niet zoveel direct effect van een verkeerd management. En als het niet goed gaat, krijgen heel vaak andere zaken de schuld. Misschien kan zo iemand een beetje leuk rijden en wil daarmee intimideren, maar vaak weten ze nog heel weinig van het paard zelf.
Er zijn steeds meer goede wedstrijd ruiters die wel goed met hun paarden omgaan. Die kieskeurig zijn waar ze een paard in training zetten, hoe ze zelf hun paarden houden etc.
Mensen vergeten steeds dat paarden leren door herhaling, steeds hetzelfde ritme en herhaling. Als een stal altijd een veilige plek is met eten en een fijne buurman, zijn ze tevreden.
Onze hengst komt ook van een stal met veel te weinig buiten en die zag er super uit. Helaas kwam het na een aantal jaren er toch uit, hoeveel schade hij had. En zo zijn er heel veel paarden die na een relatief korte sportcarriere met vervroegd pensioen mogen/moeten.
Wij hadden een klant in [plaats] die altijd een paard hadden voor hun groentekar. Die stond achter het huis en moest hele dagen werken, behalve zondag. Hun paarden werden echt niet oud, dat gaven ze zelf ook toe.
Tegenwoordig vinden mensen paarden ook vrij snel nog oud, maar die leeftijd wordt wel steeds hoger.
Het is onzin dat een recreatie ruiter of iemand die zijn paard 24/7 buiten heeft, niet serieus is. Ik kom bij mensen waar paarden in de winter amper buiten komen, geschoren staan, wedstrijden moeten lopen etc. Die mensen zijn echt niet allemaal zo serieus. Er zijn mensen die een M proefje rijden en niet eens doorhebben dat hun paard niet rad is.
Mensen zouden eerst wat meer over het paard moeten leren voor ze er eentje aanschaffen.
En ik neem mijn eigen paard als voorbeeld, die na gemiddeld 15 uur per dag buiten staan (exclusief wat ik met d'r doe want ik ben er vaak pas laat) graag weer mee naar d'r rustige stalletje gaat. Buiten vind ze heerlijk, maar ik zie haar nooit echt slapen, en op stal wel.
Ja, ze staat rustig in stal. Er gebeuren hier ook geen onverwachte dingen. Als die wel gebeuren, reageert zij in stal exact hetzelfde als in de paddock, wei of onder het zadel. Alleen is ze sneller weer rustig.
Alle paarden bij ons staan rustig op stal, rustig in de paddock en de wei.
Er zijn nou eenmaal wel sensibelere paarden die wel gevoelig zijn voor andere dingen, zoals druktes, prikkels of whatever. Dat kan je er vast uittrainen, maar dan ga ik mijn paard veranderen (karakter) omdat ik vind dat zei perse dag en nacht naar buiten moet? Wat een onzin en egoïstisch.
Ik wil dat sensibile er helemaal niet uit namelijk, dat is waarom ik d'r zo leuk vind.
Ik zeg ook nergens dat paarden die 24/7 buiten staan niet serieus gereden worden?
Maar waarom vind jij in godsnaam dat alles maar 24/7 naar buiten moet? Vind ik zo'n onzin...
Dat jij je er niet bij neer kan leggen dat niet alle paarden 24/7 kunnen, is niet mijn probleem