Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:53

lynn wat ontzettend jammer van het huis :(:)

fabster grappige poes :D

abby bah luizen, inderdaad spuiten met veerust, wassen hoeft helemaal niet.
Jaren geleden eens luis gehad en toen een goedje van de DA gekregen wat ik kon opbrengen en niet hoefde uit te wassen, was het ook veels te koud voor toen.

Vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt met mijn dochter, wat een prachtig weer, echt genieten.
Blue was wel moe na 17 km wat wel aangeeft dat zijn conditie nog beroerd is maar hij genoot wel.
Enne, hij wordt sterk van achteren :):)
Afbeelding

Afbeelding

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:55

Voor de trailer kunnen wij twee opties geven;
Optie 1, met longeerlijn. Haal de voorstang uit de trailer, haal de longeerlijn door een ring aan de voorkant van de trailer. Stuur het paard de trailer in en zorg dat jij via de longeerlijn contact blijft houden met het paard. Dan kan je rustig met de achterstang rommelen en de klep dicht doen.
Pas daarna doe je de voorstang dicht. Waarom? Omdat je het paard dan in de neus van de trailer kan laten lopen. Zeker bij een groot paard is dat erg prettig. Dan staat het paard meer in de voorkant van de trailer en kan je veiliger de achterstang dichtdoen. Ook moet het paard meer stappen zetten voordat het op de klep staat en hen jij dus meer tijd om hem te corrigeren.

Optie 2; ook met de longeerlijn naar binnen 'hengelen' en ook hierbij de voorstang open laten maar het tussenschot gebruiken. Zelfde methode maar de kans op omdraaien verklein je nog meer.

Wij leren de paarden op deze manier ook aan om zelfstandig te laden.
Vastzetten zonder dat de achterstang dicht zit is echt niet verstandig. Ja, sommige mensen doen het en daarbij gaat het goed. Maar, als het fout gaat dan heeft je paard grote kans op een lichamelijk en psychisch trauma waar hij met een beetje pech nooit meer vanaf komt.

Ik las nog iets over luis, hoe zit het met de weerstand van meneer het trekpaard? Want te dun, luis en wormen zijn wel allemaal kleine symptomen van dat er in het grotere geheel (de weerstand) iets niet lekker gaat.

Geinig zo'n kat met een eigen mening

Whassupp

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:23

Thx ladies, voor jullie reacties op mn trailerlaadvraag, top! Ga met jouw voorstellen ook serieus aan de slag, Sakvis. Eens uitpuzzelen wat voor ons het beste werkt. Mijn trailer zit alleen wel zo in elkaar, dat eenmaal het tussenschot er in, de voorstang er niet meer uit kan. Die twee zitten dan gekoppeld, dus de voorstang kan dan simpelweg niet meer los. De reden dat ik hem tot nu toe zonder tussenschot heb geladen en vervoerd, is alleen maar dat mij dat prettiger leek. De trailer is niet heel ruim. Hij is 2 jaar geleden volledig opnieuw opgebouwd. Alles is nieuw, maar wel op het stalen onderstel van een wat oudere trailer. De afmetingen zijn dus die van ergens begin jaren '90, en voor een fors paard als een freiberger, en misschien nog wel meer voor mijn Gelderse dame, vind ik de trailer als 2-paards eigenlijk best krap.... Maar goed, het is maar voor kleine stukjes en dan met 1 paard.

Ziet er lekker uit Spatter! 17 km is ook al weer best een afstand, toch? Is Blue helemaal van het hoesten af?

Wat een bijzondere poes, Fabster! Echt superleuk zo'n portret. Ik hou daar wel van :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:30

Wat fijn Spatter van zo'n lekkere rit! Het was er ook echt het weer voor vandaag.

Wij hebben vandaag van alles gedaan waaronder de grote betonnen waterbak leeg geschept die de laatste jaren als dumpplek was gebruikt. Maar nu komt het puntje, hoe maken wij hem weer waterdicht? We hebben er een houten stop ingeslagen maar wanneer de bak voller wordt, wordt de waterdruk toch te hoog en gaat het lekken en loopt het water er weer uit ^) We zitten er nu over te denken om hem aan te smeren maar waarmee? Of heeft een van jullie nog een goede tip misschien?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:36

Gaat het om de plek van de stop of de hele bak. Je heb speciaal spul bij de bouwmarkt. Die is bedoeld om bv kelders waterdicht te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:38

Oh wat baal ik! Eindelijk mooi weer en ik heb vandaag vroege gehad en vanaf morgen heb ik terug nacht. Hoopte om volgend weekend leuke dingen met de paarden te doen, maar dan wordt er terug regen voorspeld. Ik denk dat ik deze week wat minder als anders ga slapen, zodat ik toch lekker met de paardjes aan de slag kan.

Heb vandaag lekker lang met mijn ruin gekroeld, was echt genieten! Ondertussen had ik voor de 2de keer een dekje op mijn veulen gelegd en meneer vond er gewoon niets aan. Denk dat ik aan het eind van de week eens probeer om een longeersingle aan te leggen. Vind het nog te vroeg om hem aan de long te zetten, maar wil hem al wel aan alles laten wennen.

Mijn 3 musketiers
Afbeelding

Stoere Quickstep (allehoewel ik Tica van Spatter nog veel cooler vind)

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:47

Blue is bijna van het hoesten af, vandaag tijdens de galop 1 kuch, maar morgen even afwachten of hij alsnog een terugval heeft.
17 km doen we normaal in 1.5 uur dus dat is eigenlijk een mini buitenrit voor ons.

SVRL je moet ergens beginnen maar ook jij komt er wel met je jonge paardje.

Ik ben zo'n eigenwijs die gewoon voorop met mijn paard de trailer op loopt, vast zet en naar achteren loopt om de buis te doen.
Maar.... ik heb de grootste 2 paard trailer dus mijn paarden hebben enorm veel ruimte op de trailer, Blue heeft zeker een halve meter van zijn achterbeen tot de klep over en voor kan hij niet eens bij het hooinet als ik het niet naar achteren knoop.
In een klein donkere trailer zou hij misschien ook niet zo makkelijk zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:45

Ja leuk zo n kat met eigen ideeen. ;( .
We waren haar al bijna kwijt. Het is echt een heel apart dier, veel te nieuwsgierig en ze wou dus in het rookkanaal van de open haard kruipen. Haar kop kon er in , haar lijf niet, maar haar kop kon ook niet meer terug. Ze had zichzelf dus bijna opgehangen. Kat helemaal zwart, wij helemaal zwart.... Deze kat brengt zichzelf wel in moeilijkheden. |o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:10

Oei Fabster. Dat is schrikken. Hoe oud is zij?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:15

Oei.. fijn zo'n kat!! Gelukkig waren jullie er op tijd bij!

Gefeliciteerd Lynn!! Beetje leuke dag gehad ondanks de huizenstress?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:19

Gefeliciteerd, Lynn!

Kat is 2,5 jaar oud

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:21

kvulden schreef:
Gaat het om de plek van de stop of de hele bak. Je heb speciaal spul bij de bouwmarkt. Die is bedoeld om bv kelders waterdicht te maken.

Het lekt vooral erg rondom de stop en er is nog een andere plek waar wat water door heen lijkt te komen. Maar voor nu lijkt de rest grotendeels waterdicht. Morgen nog maar eens kijken als nog niet al het water er uit is gelopen.

Lynn gefeliciteerd!!

Fabster, oei, dat klinkt als een benauwd momentje. Zo was een van mij in het begin ook, in allerlei gaten proberen te kruipen. Die is er gelukkig wel wat minder fanatiek in geworden. Gelukkig.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:32

De randen dichtkitten? Met van dat kit wat ook in badkamers etc wel wordt gebruikt?

Maffe kat.. Misschien een doos of iets voor haar neerzetten? Misschien wil ze heel donker zitten?

Morgen naar de arboarts toe. Ik ben benieuwd wat ze zegt. Het is op mijn werk dus ik heb ook wel zin om iedereen weer eens te zien :)

Mijn vriend is deze week op duikvakantie. Ik ben zo jaloers. Zit ik dan thuis met mijn kapotte enkel.. Kan wel een beetje meegenieten. Hier een zeekoe :)
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:42

En zeekoe toch? Grappig! Had jij avers nu ook gedoken? Wat zuur van je enkel

Bedankt voor de felicitaties.
Vandaag heerlijk gereden, 13 km met mijn jonkie en die van een vriendin. Pre en een fries beide 5 jaar en jaar ohz, super combi.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 22:53

Oog je bent jarig? Daarom staat er een cadeautje achter je naam 8)7 Van harte! Wat fijn dat je zo heerlijk kon genieten van de rit!

Ja is een zeekoe inderdaad. Al mag die grasmat wel war beter worden onderhouden, vinden jullie niet? Of in de zon op het strand gelegen. Ach zo is de chocoladereep een keer helemaal voor mij alleen. Ook wel fijn:)

De piano ook weer onder het stof vandaan getrokken
Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:01

@lynn: wat balen zeg. Ik heb huis pas in verkoop gezet toen ik andere had gekocht. is een risico, maar ook wij zaten er niet op te wachten om tussendoor te huren. Dubbele lasten moet je dan wel een tijd kunnen uithouden.
Hoop dat je nog wat leuks vind en het toch nog goed komt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:31

Gisteren heerlijk met Stef 2 uur erop uit. Het weer was fantastisch! Veel fietsers en wandelaars tegen gekomen, veel complimentjes gehad wat een mooie fries het is |o
Tussendoor lekker laten grazen, meneer was erg braaf.
Afbeelding
Afbeelding

Donderdag heeft hij een vlooienmidel behandeling gehad, hopen dat dat helpt tegen de luizen (Mel had niks maar uit voorzorg toch meebehandeld). Maar ga ook even naar de welkoop voor veerust. Inmiddels blijft er dagelijks ook flink hooi liggen wat ook echt niet meer opgegeten wordt, dus ik kan iets gaan minderen met de hoeveelheid. Schooien om priores doet hij wel nog steeds, maar dat zal hij wel gewoon lekker vinden. Wormen heb ik nog steeds niet terug gevonden in zijn poepjes.
Even twee weekjes aankijken nu.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:40

Stef is juist niet zo'n mooie fries denk ik :+
Wel een hele mooie knol :P

Ik ben echt met volle teugen aan het genieten van dit weer <3

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:41

Hier ook goede ervaring met luizen en veerust!
Mijn shetlander ruin heeft het zelfs 3 keer gehad. Twee keer geschoren i.v.m. dikke vacht en gewassen met tea tree shampoo. Dat doodde alle luizen en werkte super. Alleen daarna in de dekens aangezien het febr./mrt was.
De laatste keer zo geen zin in scheren en veerust geprobeerd. Ik heb het er op gespoten en met mijn hand wat door de dikke vacht gewreven. Werkte als een tierelier!

Wat gaaf die zeekoe!!! Welk land is dat?

Lynn, wat balen van dat huis! Maar wie weet komt er nog eens een buitenkansje voorbij. Je droom nooit opgeven hoor!

Wat een heerlijke buitenrij foto's!

Ik geniet zo van dit weer! Mijn shetten liggen heerlijk te luieren in de zon. Vanmiddag maar even flink poetsen, want ze zitten nog dik in hun vacht en hebben het 's middags best warm.
Ik kan niet wachten tot de stal aan huis klaar is en wij langzaam aan op zoek kunnen naar een E pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:43

Waarom dan al gelijk het hooi weer gaan minderen? Kan mij niet voorstellen dat hij met een week al weer goed op gewicht is eigenlijk? Je kunt wat blijft liggen toch bovenop de volgende hooi beurt leggen?

Het is wel normaal dat er met voldoende sp wat minder hooi in gaat, sp is tenslotte een ruwvoer vervanger.

Ik zou echt even zo doorgaan een paar weken, pas minderen als hij weer mooi op gewicht is en blijft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:48

Jenny_S schreef:
@lynn: wat balen zeg. Ik heb huis pas in verkoop gezet toen ik andere had gekocht. is een risico, maar ook wij zaten er niet op te wachten om tussendoor te huren. Dubbele lasten moet je dan wel een tijd kunnen uithouden.
Hoop dat je nog wat leuks vind en het toch nog goed komt.

Staat nu 1.5 jaar te koop, mijn man durfde het risico niet aan, zijn namelijk al 5 huizen verkocht in de tijd waarin wij te koop hadden staan. Ik wilde tekenen, mijn man niet. Er is echter 1 heel kleine kans dat iets anders gaat gebeuren, maar daar kan ik later pas meer over vertellen....

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:50

dan zou ik toch verkopen. kans op een volgende koper is dan erg klein. ben benieuwd naar je hele kleine kansje ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:54

Even snel tussendoor:

wauw die zeekoe! Wat prachtig! Mag 'k zo nieuwsgierig zijn te vragen waar deze duikvakantie doorgaat en bij wie geboekt? :D

Lynn: wat balen... 'k ga duimen voor die kleine kans! :)

Abby: heerlijk hoor een buitenritje, fijn dat Stef alweer lijkt op te knappen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:16

Nog gefeliciteerd Lynn! Hopelijk gaat de kleine kans door.

Ohh een zeekoe, gaaf :D Arme jij met je enkel.

Delphi, het weer is inderdaad heerlijk. Mijn jongens lagen gisteren heerlijk te soezen in de zon <3

Vandaag is de jongste 2 geworden. Paarden keken allemaal heel vrolijk toen ik Lang zal hij leven aan het zingen was. :D :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:21

MiniMeLona schreef:
Waarom dan al gelijk het hooi weer gaan minderen? Kan mij niet voorstellen dat hij met een week al weer goed op gewicht is eigenlijk? Je kunt wat blijft liggen toch bovenop de volgende hooi beurt leggen?

Het is wel normaal dat er met voldoende sp wat minder hooi in gaat, sp is tenslotte een ruwvoer vervanger.

Ik zou echt even zo doorgaan een paar weken, pas minderen als hij weer mooi op gewicht is en blijft.

Minderen als in iets minder zodat er niet zoveel blijft liggen. Wat er blijft liggen wordt namelijk kapot getrapt en niet opgegeten. Geld groeit me ook niet op m'n rug. :+