Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:38

Ik heb ook nooit wedstrijden gedaan. Niks voor mij. Ik word er veel te nerveus van en dan lukt niks meer. Voor niemand leuk. Dus gewoon lekker zelf rommelen.

Wat is er gebeurd met die van jou? Die van mij had al een slechte rug, toen ik hem op zijn 18de kocht. Dat ging echt veel beter met de trainingen. Maar 3 jaar geleden kreeg ik Caj erbij die moddervet was. Dus alles op rantsoen. Netjes uitgerekend wat iedereen nodig had. Ging prima, dacht ik. Tot ik zag hoe Leo uit de winter kwam inder zijn megavacht vandaan. Zijn hele rugspieren weg. Was zo gefocust op Caj, dat ik niet goed op hem heb gelet. Dus het is nog mijn eigen schuld ook |( . Nu hou ik m lastig goed op gewicht. Mss toch te maken met zijn verhoogde waarden op ppid. Ik weet t niet. Maar als hij zich niet fantastisch voelt en er uit ziet, ga ik er niet meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:52

Weet ik niet Fabster; ze stond in een kudde op een dijkweide van 1,5 km lang en daarachter nog eens een heel groot vlak stuk, maar het vermoeden bestaat dat ze geschrokken is en op haar plaat is gegaan op die dijk, ze kwam met half verlamde achterhand van de wei af op gegeven moment.
En dat terwijl ze net bekomen was van haar eerste sb aanval, dus het verschil was overduidelijk te zien.
Heeft mij een smak geld gekost bij DA's en kreeg de diagnose; weten het niet, zal wel rugprobleem zijn (ze heeft een lichte karperrug, maar die is juist ijzersterk, die lange rug van haar) laat maar inslapen.
Dat kon ik niet verkroppen toen, had haar net een jaar in mijn bezit, nadat ik haar eerst bijna 2 jaar bijna geleased had- verzorgde en reed haar bij 5 dagen in de week - dus toen heb ik haar een jaar laten revalideren op een vlak stuk land, met mijn eigen 2 handen en heel wat bloed/zweet/tranen en gegodver, een stal op gebouwd van 10 bij 4 (Want in het Westland waren alleen maar stallen van 2,5 bij maximaal 3 meter beschikbaar, dus daar kon ze met pijn simpelweg niet in draaien) en MiniMe er bij gehaald voor gezelschap.
Is een year from hell geweest, was om de haverklap spierbevangen om vervolgens magnesium tekorten te krijgen, ging serieus in de staak bij elke poging tot beweging geven en was haar levensvonk kwijt in haar ogen. En een week voor het jaar om was, kwam ze zo vreselijk boos op mij af, toen ik weer met dat droge klote hooi aan kwam lopen, dat ik van pure ellende een zak biks heb gehaald en er 2x per dag een schep gaf.
Toen zat ik er bizar genoeg 2 weken later weer op voor een ritje!
Snap het nog steeds niet gewoon, maar still counting my blessings

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:59

Ja, het kan raar lopen soms....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:33

Mijn 30-jarige HB'er die suikergevoelig is en niks doet krijgt ook dagelijks een volle schep sportbrok.
Ze heeft er nog nooit zo goed uit gezien :D

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:43

Goh wat een verhaal Ojajoh, bijzonder hoe dat zo gelopen is!

Kristelhans, wat zonde van je favoriete kip!

Jadybabe, zo dan, daar zou ik ook flink van schrikken! Gelukkig allemaal goed afgelopen!

Donja, wat een leuke foto van je veulie!

En wat hebben jullie al een hoop ongelukken meegemaakt bij de paarden!
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:19

Oh wat leuk om het ook eens van een ander te horen DD!

Lona = die grote van mij, is niet IR, maar op de een of andere manier, neemt ze toch haar voedingswaarde niet helemaal lekker op uit het voer/hooi/gras, want hoe kan het toch anders zo zijn dat die sb aanvallen en magnesium tekorten elkaar zo afwisselden.
En ik loop altijd te miepen over dat ze te zwaar zijn en ga dan als eerste het krachtvoer halveren (iets over ezel die zich rustig 20x aan dezelfde steen stoot :o ) maar daar valt ze dan niet eens zo zeer van af, maar word wel weer een veel te tam ei, dus denk dat ik dat maar eens op mijn voorhoofd laat tattoo-eren ofzo, vergeet ik het nooit meer... :))

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:32

Wat een gebeurtenissen allemaal weer :wow:

Hier niet heel bijzonder vandaag; rondje met m'n Welsh gestept, rondje met m'n Quarter door het bos gehobbeld op z'n elfendertigst

Ergens tijdens het uitmesten trof ik dit aan:
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:37

Leeft ie nog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:38

ohjajoh6 schreef:
....dus denk dat ik dat maar eens op mijn voorhoofd laat tattoo-eren ofzo, vergeet ik het nooit meer... :))

Wel in spiegelschrift hè ;) ...

@Hilary : het zijn altijd van die hopeloze bulten paard hè als ze zo liggen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:46

Er bewoog nog een oor en een achterbeen. Volgens mij was ze in haar droom een rondje door de wei aan het huppelen :D
Mijn ruin doet dit ook. Die snurkt er ook bij :O
Afbeelding

DD, vooral die enooooorme buik :') Een fietsende mevrouw die mij en de Welsh inhaalde vandaag vroeg of ze zwanger was. Neuh, das hooi, maar bedankt voor het compliment :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:03

Ik heb dit weekend helaas niets met de paardjes kunnen doen. Normaal hou ik een knuffel moment als ik niet moet werken en als het droog genoeg is gaat de shet aan de longe, maar ik heb nog maar eens 2 dagen plat gelegen met migraine, zucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:41

@SandraVerl: balen, ik weet hoe dat voelt. Vroeger veel last van gehad toen ik ook nog andere maandelijkse perikelen had :)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:08

Oh wat een heerlijke luie foto's .... Die van mij kan ook altijd zo lekker uitgebreid liggen.

Migraine... Ik heb het sinds kort, behorende bij de maandelijkse perikelen .... Begin van de overgang zeggen ze...

Ik heb jaren volop wedstrijden gereden, vraag me nu wel eens af waarom... Heb nu veel meer plezier met mijn paardje.... Idd veel stress....

Vandaag verder niet zoveel meer gedaan... Was om half twaalf vertrokken, kwam om twee uur thuis... Ff eten, douchen, was opruimen en toen kwam er visite... Die is nu net weg....
Ik ga zo nog even rondje poepscheppen en dan houd ik het voor gezien vandaag.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 01-05-16 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:09

Abbey waarom sla je niet gewoon 2 houten palen in de grond en hang je er een net tussen? Als je slowfeeders met een paniek haak vast zet zullen ze er niet gauw in komen te zitten met die enorme voeten van ze.
En qua zadels. Afspraak maken met een fysio en daarvoor een uur rijden. Als er iets niet goed is weet je het gelijk. Ik heb nu ook wat twijfels over het zadel van twix dus de fysio en de zadelmaker komen volgende week. Met de ruin trouwens nooit problemen gehad met zadels uitzoeken. Meneer kan dat prima zonder mij zijn Nederlands is uitstekend. Ik hoef alleen maar te betalen en gay als hij is heeft hij een nogal dure smaak :$

Waarom werkt de bucas buzz of bij iedereen behalve bij mij??? Ik kan de ruin met die deken om hebben staan en de merrie zonder deken op dezelfde wei en dan nog wordt de ruin het meest gebeten. Vliegen die €&@beesten onder de deken en bijten ze rond de koker. Bloed loopt soms gewoon langs zijn benen. Maar goed mischien krijgen we een daas vrije zomer of vinden ze de nieuwe merrie ook lekker. En ik ben al weer druk zwaluwen aan het knuffelen.

Kristelhans, arme kip :(:)

Loslopende paarden zijn eng zeker als ze van jezelf zijn.

Hier ook lekker van het weer genoten. Gister met twix naar het bos geweest en vandaag met kliek. Beide keren een hert gezien! Verder ook nog lekker in de bak getrained. Goed weekend zo +:)+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:17

Ik kwam ook een ree tegen vandaag :) En een heleboel wandelaars, wat mtb'ers en fietsers. Die moest mijn ruin allemaal uitgebreid bekijken vandaag (hij kan zo in Amsterdam tourguide zijn op zo'n rondvaartboot). Bij die ree liep hij door en heb ik 'm gauw stilgezet.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:22

Misschien was het dezelfde :D
Was idd druk in het bos vandaag . Zat er ook wel in met dit weer..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:37

Dan heeft ie een beste reis gehad, van Woudenberg naar Amerongen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:51

Altijd extra speciaal als je wild tegen komt op de rit.

Heerlijk luieren in het zonnetje.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:26

Mijn dochter zit gewoon met mijn man Bob Ross te kijken. Kennen jullie m nog? Die blonde afro-haired schilder die landschappen op tv schilderde... _O- Mijn dochter schildert ook graag, dus die vindt het prachtig! :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:44

mentjuh, gewoon doen wat jouw gevoel zegt, en wat voor jouw hengst het beste is. Ben wel benieuwd naar een foto? 1.45 is een prima maat hoor, en als hij nog 4 moet worden komt daar wellicht wat bij. Op de pensionstalling waar ik stond voordat ik de paarden in eigen beheer had, hadden/hebben ze ook een smokey black, speciaal kleurtje.

Geen lekker begin vd dag kristelhans :(

Ik wist dat niet van die zwellingen. Gelukkig ook nooit gezien terwijl ik geregeld dan nog bij de paarden ben omdat ik er twee heb die wat moeten doen. Toch handig om in achterhoofd te hebben.

Avaluna, merrie niet durven laten dekken? Om wat voor paard gaat het? Ik vind het ook wel eng, maar er kan altijd wat gebeuren, verkeerde stap in de wei, schrikreactie op buitenrit, hartfalen oid, dat is voor mij geen reden om het te laten. Tenzij er redenen voor twijfel zijn natuurlijk.

Jadybabe := Hoezo voorjaar in de bol

Lotte <3

Gemaaid gras zorgt voor traanogen en veel niezen. Niks voor mij! Laat de paardjes maar maaien :D

Klinkt als een erg fijn paard, die Lona :)

Caj braaf! En ik zou niks verzinnen, als ze echt dorst heeft gaat ze wel drinken hoor, ook uit een plas

Leuk hoe iedereen weer goede dingen uit zijn paard weet te halen. Kyra en ik zijn net B-waardig denk ik, meer absoluut niet, maar galopwissel gaat zonder moeite. Heeft ze vanaf dag 1 galop onder de man gedaan :')

Heerlijk Hilary <3

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:44

Happy little trees!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 23:18

Mijn paarden zijn vandaag verhuisd. Dat betekent dat ik even onderweg ben voordat ik bij ze ben, dat vind ik erg jammer. Maar ze staan er wel heerlijk bij, en ik hoef niks meer te delen of verantwoording af te leggen :) Gewoon lekker mijn eigen ding doen, op mijn manier, hoe ik het wil en wanneer ik het wil *\o/*

Onderweg
Afbeelding

Stuk verharding met rechts de weide en achteraan de rijbak (15 x 50), de voorste 10 meter gebruik ik als paddock
Afbeelding

Het gras is ook goed gekeurd
Afbeelding

Twee boxen, ruimte voor troep en links naast de boxen nog een poetsplaats. Die gebruik ik voorlopig voor hooi-opslag, hoef ik niet alles naar zolder te takelen, en er weer af.
Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:46

Mooi plekje caily! Fijn alles in eigen beheer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 06:39

Dat ziet er als een fijn plekje uit Caily +:)+ en een wat langere oprit is ook wel overheen te komen ;)

Hooizolder lekker gaan gebruiken voor de wintervoorraad :D

Ik heb gister wel wat meegelezen maar weinig van meegekregen.Gister mijn nieuwe medicatie gehad en dat was nogal heftig moet ik zeggen.Voor het eerst in 2 jaar heel diep geslapen,wel 2,5 uur...daarna werd ik om middernacht zo beroerd wakker dat ik mij 2 uur bijna niet kon bewegen,en tot 3 uur 's middag nodig heb gehad om bij te komen.
Vandaag niet zo heftig maar nog steeds gammel.

Heb leuke foto's voorbij zien komen en ook weer paarden die aan "self-supporting"doen en zelf wel uitzoeken waar het lekkerste gras staat :+

Abby...waarom neem je geen kuub-kratten of IBC-vaten en maak je daar slowfeeders van.Die kun je aan de grond vastmaken zodat het stevig blijft staan.Haken erin en netten eraan.
Minder knoeien en ze zijn er lekker een tijd mee bezig...ik zou ze ook wat stro bij gaan voeren zodat ze altijd wat te knabbelen hebben.
Rustig aan steeds wat meer stro...heb ik voor die van mij ook,er is altijd een strootje om aan te knabbelen :)

Ik las iets over migraine :(:) sterkte en ook voor de andere zieken/geblesseerden.

Mijn verwondingen met de paarden zijn ook in 25 jaar tijd gebeurd,grootste deel omdat ik met paarden gewerkt heb in een zeer stressvolle omgeving.

Zo...meer weet ik niet meer...fijne dag :wave:

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:11

Goedemorgen ,
Oei tinky dat klinkt niet fijn, veel sterkte.... Zal nog wel even duren voor je goed bent ingesteld op de nieuwe medicatie.... Denk ik?

Schrok je rot denk, dat je niet kon bewegen?

Caily... Fijn dat je nu alles zelf mag beslissen.... Ik dacht dat jij je paarden aan huis had? Tenminste... Dat je een huis huurde met daarbij paardengedoetje.....

Ik zou naar de dierentuin Emmen vandaag, maar we hebben besloten dit maar in de zomervakantie te doen, met een nachtje erbij...dus nu ga ik vanavond naar het bos.... Ohoh wat erugh!