Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:11

beatje: nee, nog maar van deze winter (staat wel ergens in dit topic toen ik ze net neergelegd heb). Het is voor mij ook een gok, tot nu toe niet glad. Maar ik vrees dat ze zo op de grond niet heel lang meegaan, is toch hout en zal uiteindelijk wel rotten... Voor nu ben ik er erg blij mee, dat mijn paarden hooi kunnen eten met droge voeten :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:00

Ik heb dit jaar voor het eerst hooinetten in de schuilstal gehangen.Behalve om droge voeten te krijgen, ook om ze binnen te lokken sinds mijn leidpaard dood is ,is de schuilstal eng en ga je met zijn allen in de regen staan :-(.
Heel fijn vind ik het niet dat hooi onder de schuilstal want nu valt al het losse hooi in het witte zand en word dat weer een prut ,maar het is het één of het ander.24/7 buiten blijf ik zomers prettiger vinden als s'winters.Gelukkig zijn de weien wel droog.

Voor dat rotten ben ik ook bang Solleke,rotten en glad dat is wat me tegenhoud.Ik denk dat ik toch al hoewel het niet mag puin ga storten voor de stal en uitgang en dan een laagje zand erover.Heb je nog wel wat modder maar ze zakken dan nergens in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:07

die kunststof bodemroosters lijken me dan veiligere keuze. Die kun je ook in een variant kopen dat ze niet opgevuld hoeven te worden en op de gewone gevlakte bodem kunnen liggen. je kunt ze indien nodig vullen met zwarte grond of weer verwijderen
https://www.google.nl/search?q=riedwies ... 4&dpr=1.09

deze, alleen kloppen de links niet meer van de website...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:57

Heeft iemand ervaring met deze paddock tegels
Afbeelding

En zouden die hetzelfde werken als deze grindtegels? Die zijn een stuk goedkoper.
Afbeelding

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:51

Ik heb sinds kort paddockroosters liggen:
http://www.tonn.nl/wp-content/uploads/2 ... _TONN1.png

We hebben op een heel stuk netjes een flinke zand eronder gelegd, en er op, wat nu dus mooi droog blijft. Maar we hebben ook een aantal om voerbakken gelegd, zo in de blubber. Als de blubberlaag niet te dik is, werkt dat ook. De roosters zijn dan niet allemaal gevuld, dus als ze er mesten, valt dat in de gaten (fijn pulken), maar de voeten blijven droog.
https://www.facebook.com/paardenpension ... 52/?type=3

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 04:13

Wesco schreef:
Heeft iemand ervaring met deze paddock tegels
Ja en precies die, als op de foto. Zie een paar bladzijden terug.

Citaat:
En zouden die hetzelfde werken als deze grindtegels? Die zijn een stuk goedkoper.
Denk het niet, er is nl veel verschil in materiaal en kwaliteit.
Kan je adviseerden zelf te gaan uittesten: flexibiliteit checken en goed naar het kliksysteem kijken.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:04

acanthus schreef:
Een aantal paarden heeft hier zijn zwemdiploma kunnen halen!

Barre herfstdagen en strenge winters maakten onze paarden winterhard en echte durfals: ze trotseerden hun winterweide (bevroren gatenkaas in de kleigrond) als ware ze koorddansers. Voorzichtig: een sprintje bleef voorbehouden aan de aangrenzende vlakke, grote weide als ze bevroren was.

Deze ervaringen rijker, na enkele winters en de problemen die het kon geven, zjjn we een paddock rijker.
We hebben de paddock af kunnen maken door: egalisatie van grond/ gronddoek leggen/ecoraster leggen/ raster opvullen met zand.
Nu 14 dagen op hun nieuwe pkek, zien de paarden er goed uit. We zien ze bijna uitsluitend op het zand staan.

Opvallend: ze hielden de paddock schoon tot het na 5 dagen aaneengesloten regende, en ze van het natte aangrenzende weidestuk (kleigrond) blijkbaar geen gebruik meer wilden maken ;)

Zijn deze roosters ook te gebruiken bij een paddock waar in gereden wordt en wat doen ze prijstechnisch?

Onze paddock/rijbak is zo'n gigantische bagger bende helaas. Het is op een boerderij en voor de boer moet het prijstechnisch ook leuk blijven.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:43

Dat denk ik zeker. Ze worden ook voor rijhallen gebruikt (+ parkeerplaatsen, bermstroken, voor festival- en campingterrein ed). Hebben oha een draaglast van 350 ton/m², ongevuld en afhankelijk van het rooster van je keuze.

Prijzen zag ik variëren van €15 - >20€ p/m². Uiteindelijke kostenplaatje zal afhangen van de rest van het benodigde materiaal* en of je het zelf doet of laat uitvoeren.
Of het voor een boer prijsgunstig is, dat is ieder voor zich. Ken boeren die het best willen, maar "het moet geen cent kosten"
Een veebedrijf laat zich niet goed vergelijken met de individuele paardenhouder, met 1 of meerdere knollies ;)

* vervoerskosten niet te vergeten. Dat kan behoorlijk oplopen, naargelang het gewicht.
Laatst bijgewerkt door acanthus op 10-01-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:47

marionblo schreef:
Ik heb sinds kort paddockroosters liggen (....) De roosters zijn dan niet allemaal gevuld, dus als ze er mesten, valt dat in de gaten (fijn pulken), maar de voeten blijven droog.

Om welke reden zijn de roosters niet gevuld?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:07

acanthus schreef:
marionblo schreef:
Ik heb sinds kort paddockroosters liggen (....) De roosters zijn dan niet allemaal gevuld, dus als ze er mesten, valt dat in de gaten (fijn pulken), maar de voeten blijven droog.

Om welke reden zijn de roosters niet gevuld?

We hadden een heel slecht stuk dat we grondig aangepakt hadden, en waar dus wel zand onder en op ligt. Toen hadden we roosters over en hen ik die als experiment gewoon in de blubber neergelegd. Dat werkt dus best wel. maar vullen is idealer ja. Dat komt hopelijk van de zomer, als de ondergrond droog is en gladgelopen, en als we weer geld voor roosters, zand en een graafmachine hebben.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:19

Ieder jaar een stukje verbetering, kan me er goed in vinden!
Het grote stuk is netjes geworden en zeer naar tevredenheid van jullie kostgangers! Mooie dikke laag zand ook.
Twijfel zelf of ik er nog meer op ga gooien of het zo laat (nu: dun laagje over de roosters). Aanvullen zal het iig toch worden na verloop van tijd.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:28

Gisteren besloten de paarden om hun paradijs uit te breiden met een buffet in de tuin vd buren.

Helaas had ik er net pas 1 gevangen toen de rest bedacht dat ze wel wat meer vd wereld wouden zien.

Daar gingen ze in volle galop het zandpad af en de weg op richting de rondweg.
Behoorlijk angstig moment.
Gelukkig bogen ze af voor een graafmachine en renden richting het dorp waar het gras blijkbaar het groenste was.

Met behulp van lieve behulpzame mensen de paarden weer gevangen en naar de wei terug gebracht...

Dat hoop ik niet nog een keer mee te maken. ..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:31

O wauw! Dat is wel even schrikken!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:52

Oh bah maartje, wat eng! Ik hoop het nooit mee te maken, het lijkt me echt slopend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:26

Oh jeetje, Maartje, dat is schrikken. Zijn ze allemaal in orde (en de omstanders ook?)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:37

oh bah maartje dat is ook mijn grote nachtmerrie..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:30

Dat is zeker schrikken. Blij dat het goed is afgelopen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:05

Dat is schrikken zeg!

Ik heb een lading gruproosters gevonden! Genoeg voor 20 x 11 meter.
Nu even kijken hoe en wat met vervoer

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:24

Rocamor, paarden en omstanders zijn allemaal ongedeerd. Gelukkig. ..
Al waren ze best moe toen ze eenmaal weer in de wei stonden. . Ze liepen ook als makke schaapjes mee.
Dat geluid van die galopperende hoeven over straat blijf je gewoon horen. .

Elke keer als nou mijn telefoon gaat ben ik bang dat het weer de buurvrouw is.
Maar gisteravond nog alles nagelopen en er staat overal toch echt genoeg stroom op..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:15

Oh nee. Hebben,het ook is gehad. En dan kunnen ze ineens hard lopen e. Begrijp wat je bedoelt met angstaanjagend en het geluid van galopperende hoeven.,gelukkig alles goed afgelopen.

Heeft er iemand hier ervaring met zelf drainnage buizen leggen? En ervaring met voor de drainnage en na de drainnage. Geeft dit een groot verschil? We overwegen om,drainnage te leggen maar twijfelen nog een beetje.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:18

Ik ga het in het voorjaar leggen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:26

Hier de paarden naar binnen gehaald. Paddock onder water, zelfs water in schuilstal. Is even niet anders maar 24 uur in het water is ook niet goed.
Er word binnenkort deel vd paddock verhard dus kunnen dan droog staan

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:32

kvulden schreef:

en heb jij een idee hoever de buizen van elkaar moeten liggen het is voor een piste van 30 op 27 . Ik zou ZE op de breedte willen leggen richting de beek. En hoe diep zou jij ze leggen, wij hebben op 50 cm diep klei zitten. Er komt dan ook wel een 10 cm wit zand over te liggen op de hele oppervlakte. Kijk er naar uit om er aan te beginnen. En,hopen dat het veel effect heeft zodat de piste eindelijk droger blijft. Nu blijven er enorm veel plassen,op staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:44

llora schreef:
kvulden schreef:

en heb jij een idee hoever de buizen van elkaar moeten liggen het is voor een piste van 30 op 27 . Ik zou ZE op de breedte willen leggen richting de beek. En hoe diep zou jij ze leggen, wij hebben op 50 cm diep klei zitten. Er komt dan ook wel een 10 cm wit zand over te liggen op de hele oppervlakte. Kijk er naar uit om er aan te beginnen. En,hopen dat het veel effect heeft zodat de piste eindelijk droger blijft. Nu blijven er enorm veel plassen,op staan.

Het mooiste zou dan zijn om ze iets in de klei te leggen. De klei vangt het water dan op en dat gaat dan in de gleuven die je gegraven hebt (dat is lager) waar dan weer je buizen in liggen. De "open" buizen is de weg met de minste weerstand dus zal het door de buizen weglopen.

Kwa diepte is het dus net op welke diepte de klei ligt, maar ook hoe hoog het water in de beek staat is niet onbelangrijk :)
Het zou natuurlijk het beste zijn als de buis ten alle tijden (dus ook met hoog water) boven het water uit komt. Zo loopt de buis niet vol met water waardoor er weer weerstand is en het water niet of langzamer weg loopt.

De afstand is uiteraard vrij, hoe meer buizen er liggen, hoe beter het werkt. Ook kun je bijvoorbeeld op plaatsen waar het altijd erg nat is de buizen wat dichter op elkaar leggen dan op plekker waar je minder wateroverlast hebt.
Wel is het dan handig om ongeveer in kaart te brengen hoe diep de laag klei overal is. Hoe lager, hoe meer water we heen zal trekken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:52

Oh Super mercikes voor de uitleg. Wij wilden,om de vier meter een buis leggen