Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:10

Die grote quads moet je idd B rijbewijs voor hebben, en moet verzekerd zijn, anders mag je de weg niet op.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:11

Als je een autorijbewijs hebt hoef je volgens mij geen trekker rijbewijs te hebben. Of dat is weer een oude regeling...

Mijn zwager heeft ook een qua gehad en de regels daarvan zijn heel lastig.
Die van mijn zwager had een kentekenbewijs nodig en dus ook een rijbewijs om op de openbare weg te rijden.
Politie weet het over het algemeen ook weinig van.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:12

Tja hier ook modder en drap hoor, zakken ze echt in weg (heb de bak nu open maar trappen ze ook helemaal stuk) maar ja we doen ons best meer kunnen we niet. Voel me ook rot maar dat zou ik me ook voelen als ze 24 uur lekker warm in een dikke laag stro op stal zouden staan of 20 uur op stal en 4 uur in een drijfnatte paddock zonder water of eten wat vaak op pension gebeurd....En volgens de boktmensen doe je het toch nooit goed ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:14

Ach ik zie liever paardjes een beetje in de blub staan dan 24/7 op stal. :x
Hier was alles weer mooi droog. Maar nu is er vandaag al weer een bakkie gevallen dus is het weer een blubberzooi. Als jullie het willen zien dan wil ik best foto's maken en plaatsen hoor. Ik schaam me niet voor mijn moddermonsters!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:16

Haha, herkenbaar! Die van mij heb ik vanmorgen om half 9 gewoon de wei in gebonjourd. Nu scheelt het dat die winterwei heeeeel groot is en ze niet heek actief zijn met zoveel gras behalve in de kopnaarbeneden-modus. Begin middag haal ik ze op en dan mogen ze in de bak, zijn nog wel droge stukken. Dan gaan ze meestal dutten (uitbuiken) en plukken ze wat aan het hooi. Vanavond weer naar binnen met brokjes en hooi en zelfs slobber! :')

Liset87

Hier staan de paardjes nu ook alleen nog maar in de bak en niet op het land. Vanmorgen was hij nog zo goed als droog, maar als ik zo naar buiten kijk zal dat vanavond wel over zijn. >;)

lizy29

pmarena schreef:
Die witte staat wel te kijken van "ik ben lief, kom mij halen" :)

Haar standaard look. Gek op aandacht, knuffels en eten :j

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:17

Politie pfff (sorry alvast) die weet meestal ook maar half hoe de regels zijn.

Heb met m'n luchtbuks ook een keer bij de politie gestaan, die moest eerst nog 2 collega's oproepen die er meer verstand van hadden, en toen met z'n 5en wisten ze nog niet of het nou legaal was of niet.
Uiteindelijk dus een waarschuwing, of ik wat verder van de weg af wilde gaan staan want er hadden voorbijgangers geklaagd.
Daar klaag ik niet over hoor :P

En onze paarden zoeken de modder zelf op, gaan er uitgebreid in rollen enzo.. Dan ga ik geen moeite doen om ze op het droge te houden :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:20

Sure_lee schreef:
Ach ik zie liever paardjes een beetje in de blub staan dan 24/7 op stal. :x
Hier was alles weer mooi droog. Maar nu is er vandaag al weer een bakkie gevallen dus is het weer een blubberzooi. Als jullie het willen zien dan wil ik best foto's maken en plaatsen hoor. Ik schaam me niet voor mijn moddermonsters!

Ik wil wel foto`s zien, ben wel benieuwd hoe nat het bij een ander is :o
Ik maak me teveel zorgen volgens mijn man dus als ik vergelijkingen heb kan ik mezelf misschien wel wijsmaken dat ik ze niet half vermoord hihihi
Gister ook bijna alles droog maar vanmorgen helaas alweer natte plekken en vanavond zal het helemaal een drama zijn.. Hoopte zo dat het even droog zou blijven, de stratenmaker kan pas komen als de ondergrond ietsje droger is om de paddock deels te bestraten :( .

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:23

Oke. Ik ga nu de wei, stal en paddock mesten dus dan zal ik even foto's maken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:24

Meen dat ik nu ook zo'n Kubota met sleep en weidesleep heb. Lag in een deuk op dat ding :') Bij mn ouders gewoon een normale trekker. Moet even kijken of ik heb geduld heb om veeel rondjes te rijden op het kleine ding, anders staat hier nog zat ander materiaal gelukkig!

O ik kan mij zo voorstellen dat je humeur niet beter wordt van slechte bodems. Hier ligt het er nog netjes bij, maar bij m'n ouders is het drek. Paddocks zijn 6 jaar geleden aangelegd en nu dus echt aan onderhoud toe. Gronddoek in de paddock of longeercirkel is echt af te raden.. Paarden trekken het stuk en in de longeercirkel krijg je nare schuifpartijen (ik heb het er zelf maar met een schaar uitgeknipt).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:27

voor de belgjes die willen tractor rijden op de weg

"Zolang tractoren voldoen aan de definitie van traag vervoer hebben bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 geen rijbewijs nodig, ook al wordt de tractor ingezet voor niet-landbouwgebruik. Dat antwoordde staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op een parlementaire vraag van Kamerlid Valérie Warzée-Caverenne. In het verleden gebeurde het dat bestuurders in dat kader werden geverbaliseerd voor het niet hebben van een C(+E)-rijbewijs.
Voor de tractorbestuurders die na 1 oktober 1982 zijn geboren, was de wetgeving al duidelijk. Wanneer zij een tractor besturen die voor landbouwdoeleinden gebruikt wordt, moeten ze een G-rijbewijs bezitten. Wordt de tractor gebruikt voor grondverzet of ander niet-landbouwkundig transport, dan moeten ze in het bezit zijn van een C-rijbewijs, of een C+E-rijbewijs wanneer de tractor een aanhangwagen trekt.

Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, moet geen rijbewijs hebben voor het besturen van een tractor voor landbouwkundig gebruik. Of die bestuurders een rijbewijs nodig hadden wanneer die tractoren werden ingezet voor niet-landbouwdoeleinden, daar bestond tot voor kort nog onduidelijkheid over. Fedagrim, de Belgische federatie van machineconstructeurs, importeurs en verdelers, heeft weet van bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 die werden beboet omdat ze niet in het bezit waren van een C(+E)-rijbewijs.

Staatssecretaris Wathelet heeft die onduidelijkheid nu de wereld uit geholpen. Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, heeft geen rijbewijs nodig om een tractor te besturen voor niet-landbouwkundig gebruik, zolang die tractor voldoet aan de definitie traag vervoer. “De wet stelt dat onder traag vervoer wordt verstaan elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km per uur kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer”, aldus Wathelet.

In principe zijn tractoren die sneller dan 40 kilometer per uur kunnen rijden niet toegelaten op de Belgische wegen."

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:53

Jeetje wat ingewikkeld zeg die regels voor tractoren %)
Paardje staat hier gewoon in de regen, in de bak te suffen... Ze heeft een schuilstal van 8x3m met een dikke laag stro erin + hooi en in de paddock staat hooi in zo'n kunstof bak. Ze zal wel geen hekel hebben aan slecht weer?
De paddock begint hier nu ook wat modderig te worden, de bak blijft perfect gelukkig maar de weitjes... tja laten we die maar zwemvijvers noemen... momenteel meer geschikt voor vissen of eenden dan voor paarden :\

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:12

Zal morgen wel eens een foto maken hoe het er bij mij uitziet dan. Vanavond ben ik er alleen in het donker. De bak laat ik maar dicht anders lopen ze die ook helemaal kapot..
Ik vind de blub op zich ook nog niet zo een probleem uiteindelijk baggeren ze er wel door als het echt moet maar echt bewegen doen ze nu toch een pak minder omdat het hooi en water bij de stal en overkapping staat. Ik zou ze net eens graag hun benen willen laten strekken waarbij ze niet in de blub hoeven..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:44

Tractoren kunnen in Belgie 2 verschillende kleuren nummerplaten hebben, gewone en rode, dat heeft te maken met gebruik en de soort diesel die ze dan mogen gebruiken.

Mijn dochter zit op de landbouwschool en verschillende leerlingen komen met tractor naar school.
Rijbewijs halen ze op school als ze 16 jaar zijn en de juiste richting volgen.

Hier nu ook weer een natte bende al werkt de afwatering redelijk goed.
Ik heb een groot gat gegraven in de wei, daar zat vroeger al een poel maar die was dichtgeslipt met zand uit de rijbak(gaat je dure zand -O- ) en daar gaat nu al het water heen.
De poel moet nog zo gemaakt worden dat het een waterhindernis wordt voor extreme trail :P

Helaas hadden we ook al veel met poep vervuild zand uit de rijbak gehaald en nog geen nieuw zand terug gestort dus daar staat het nu steeds vol water.

Hier ook een groot afdak en daar staan ze nu onder te eten.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:49

Gelukkig is hier het weiland nog redelijk goed, dus kunnen ze hun benen strekken :D In de paddock is dat idd niet mogelijk...

En omgevallen paarden hebben we ook altijd in het weiland zodra ze erop mogen, direct even rollen!

In nederland krijgen we wel een apart vakje voor ons trekkerbewijs toch? Hoorde dat vanaf 2015 die op je rijbewijs komt te staan?

Edit: even gegoogled, pas vanaf 2025 verplicht :D Maar als je je rijbewijs laat verlengen, wel even aan denken om de T erbij te laten zetten, dan weet je tenminste zeker dat je gecovered bent

http://www.ltonoord.nl/content/trekkerrijbewijs-1

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:09

Oke, ik heb net foto's gemaakt.
Dit is de wei waar ze nu in staan.
Afbeelding

Paard met zwarte pootjes vind het niet erg

Afbeelding

Hier de prut rondom de slowfeeders die in de wei staan.

Afbeelding

Hier begint het pad van de wei naar de paddock en inloopstal en ga ik steeds verder het pad af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan zijn we in de paddock waar ze heen moeten om te drinken en waar de inloopstal van 7 bij 10 is.

Afbeelding

Ook nog even een kiekje van de mestbak die we zelf hebben gemaakt.

Afbeelding

En van de wei die we nu met rust laten zodat ze daar in het voorjaar op kunnen.
Afbeelding

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:18

Santos_05 schreef:
Gelukkig is hier het weiland nog redelijk goed, dus kunnen ze hun benen strekken :D In de paddock is dat idd niet mogelijk...

En omgevallen paarden hebben we ook altijd in het weiland zodra ze erop mogen, direct even rollen!

In nederland krijgen we wel een apart vakje voor ons trekkerbewijs toch? Hoorde dat vanaf 2015 die op je rijbewijs komt te staan?

Edit: even gegoogled, pas vanaf 2025 verplicht :D Maar als je je rijbewijs laat verlengen, wel even aan denken om de T erbij te laten zetten, dan weet je tenminste zeker dat je gecovered bent

http://www.ltonoord.nl/content/trekkerrijbewijs-1

Mijn rijbewijs is nog tot 2022 geldig, maar als ik dit zo lees
Citaat:
Iedereen die een B-rijbewijs heeft gehaald vóór 1 juli 2015 kan op zijn rijbewijs een T laten bijschrijven. Dit kan gedaan worden wanneer u uw rijbewijs laat verlengen, want u heeft daarvoor de tijd tot 1 juli 2025. U mag dus in 2015 tot aan 2025 met een regulier B-rijbewijs dat u vóór 1 juli 2015 heeft gehaald, een trekker op de openbare weg besturen. Dit bijschrijven kan niet eerder dan na 1 juli 2015.

Dan kan ik dus nog legaal de weg op met de tractor als ik het er dan maar in 2022 op laat zetten? (rijbewijs is in 2007 gehaald) Heb zelf geen paarden o.i.d. op het moment, maar ik help wel eens op de boerderij, waar ik dus ook op de trekker rijd, maar het land is net aan de overkant van de weg. Rijd dus net 100m over een openbare weg, dus wil wel graag in orde zijn :=

@ Sure_lee, op de foto ziet het er nog helemaal niet zo nat uit bij jullie
Laatst bijgewerkt door Fangio op 08-01-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:19

Nou mijn volledige paddock ziet er nog 5 keer zo erg uit als jouw pad... eveneens de piste.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:21

de paddock was hier weer redelijk opgedoogd, maar als ik de voorspellingen van vandaag t/m zondag zie dat zal het snel weer dramatisch worden vrees ik. gelukkig hebben ze het bestrate deel en de schuilstal

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:26

:o :o dat is nog helemaal niets vergeleken hier, bij jou hebben ze nog droge voeten bij mij staan ze zeker met de hele hoeven in het nat en de bagger/prut.... en het blijft maar regenen dus het wordt alleen maar erger :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:36

Sure_Lee ...dat is ongemakkelijk maar niet dramatisch.Mooi stukje heb je en wat een mooie mestput +:)+

Buurman belt net of ik nog belang heb bij het gras op het land.Oude gras moet eraf...uhm...crap alleen even kijken of ik nog genoeg palen heb :=

Ergens in februari wordt er weer mest gereden,tot die tijd kunnen mijn jongens lekker genieten van het gras op een hectare *\%/* *\%/* *\%/*

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:38

Doe mij ook zo`n buurman hhihi

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:40

Het regent pas sinds vandaag weer. Het was mooi droog. Het is vaak veel erger maar ze kunnen zeker altijd ergens droog staan.

Ik heb ze sinds ik ze heb nog nooit alleen op de paddock gelaten. Banjeren lekker overal doorheen.

Dat is tof Tinky!
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 08-01-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:42

Bij mij was het zelfs nog niet eens helemaal opgedroogd, waar blijft de winter met een mooi zonnetje!