Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:41

Heb de mogelijkheid tot stallen bij kennissen en hun 2 paarden.
Ze hebben een wei vrij waar een degelijke schuilstal in staat.
Voedsel en hooi kopen zij aan maar ik wil er een deel van terugbetalen. En de hoefsmid en dierenarts kosten van mijn paard betaal ik dan ook zelf. Harnagement en onderhoud ervan is ook voor mijn rekening.

Maar denk dat ik dan best goedkoop uitkom per maand. Ik ben ook bereid om huur te betalen voor de wei. Vorige huurders betaalden 150 per mnd en nog betaalden ze niet om tijd dus zijn ze eraf moeten gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:48

MaricoGraphy schreef:
Heb de mogelijkheid tot stallen bij kennissen en hun 2 paarden.
Ze hebben een wei vrij waar een degelijke schuilstal in staat.
Voedsel en hooi kopen zij aan maar ik wil er een deel van terugbetalen. En de hoefsmid en dierenarts kosten van mijn paard betaal ik dan ook zelf. Harnagement en onderhoud ervan is ook voor mijn rekening.

Maar denk dat ik dan best goedkoop uitkom per maand. Ik ben ook bereid om huur te betalen voor de wei. Vorige huurders betaalden 150 per mnd en nog betaalden ze niet om tijd dus zijn ze eraf moeten gaan.

Niet om banketstaaf te doen, maar voor prijsopgaves is dit topic niet voor :o hier moet je je daadwerkelijke bijgehouden kosten plaatsen ;)

gebruik de zoekfunctie, genoeg topics over kosten van een eigen paard. (wat heel veel verschilt per persoon)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:51

MaricoGraphy schreef:
Iemand die kan helpen?
Kosten zonder stalgeld en zonder lesgeld.
Dus enkel andere kosten per jaar? En dan gemiddeld per maand?
Want hoefsmid en da komen niet elke maand langs hé.

Het ligt eraan hoe dol je het wil maken.

Ik zeg altijd (kun je ook terugzoeken op Bokt) dat je als vuistregel 500 euro per maand opzij moet kunnen zetten, wil je een paard kunnen betalen. Daar zit dan alles in, inkl het onderhouden van een basis-spaarpot voor onverwachte kosten (ook elders in je leven).

Natuurlijk maakt het nogal uit waar je woont en vooral hoeveel luxe je wil, maar als die 500 euro al een punt is, dan moet je, in mijn optiek, toch even stevig achter je oor krabben of het wel zo verstandig is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:46

Ik weet niet eens of ik het wel bij wil houden... Volgens mij krijg ik een acute beroerte.
Deze maand is een hele dure, o.a. nieuw zadel, bezoek aan DA en medicatie voorgeschreven door de DA.
En we zitten pas in de eerste week van september.

Mijn vader heeft eens alle kosten van het jaar 2013 opgeteld. Kon ik een leuke tweedehands auto van kopen. :=
Dat was overigens alleen waar we rekeningen van hadden (stalling, DA, tandarts, zadelmaker, chiropractor).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:22

Pion schreef:
Ik weet niet eens of ik het wel bij wil houden... Volgens mij krijg ik een acute beroerte.
Deze maand is een hele dure, o.a. nieuw zadel, bezoek aan DA en medicatie voorgeschreven door de DA.
En we zitten pas in de eerste week van september.

Mijn vader heeft eens alle kosten van het jaar 2013 opgeteld. Kon ik een leuke tweedehands auto van kopen. :=
Dat was overigens alleen waar we rekeningen van hadden (stalling, DA, tandarts, zadelmaker, chiropractor).

Wat denk je dat zo'n leuke tweedehands auto vervolgens kost aan onderhoud?

Anders gezegd: als ik m'n Range niet zelf zou onderhouden, zou ik die bak niet kunnen betalen, simpelweg omdat die bak te veel aandacht (= uren) nodig heeft om in goede conditie te blijven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:39

Ik wil alleen maar aangeven; als je dat bedrag ziet staan denk (ik in ieder geval) wel even jemig, dat is een behoorlijk bedrag voor een hobby!

Dat een auto onderhoud kost weet ik ook wel. Maar dat op jaarbasis een paard evenveel kost als een leuke nieuwe tweedehands auto is toch best even 'beide beentjes' op de grond.

Ze is het mij dubbel en dwars waard maar opeens wist ik waarom mijn bankrekening soms zo leeg lijkt terwijl ik denk 'waar is het geld toch gebleven'. :')
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-09-14 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:43

Pion schreef:
Ik wil alleen maar aangeven; als je dat bedrag ziet staan denk (ik in ieder geval) wel even jemig, dat is een behoorlijk bedrag voor een hobby!

Dat een auto onderhoud kost weet ik ook wel. Maar dat op jaarbasis een paard evenveel kost als een leuke nieuwe tweedehands auto is toch best even 'beide beentjes' op de grond.

Ze is het mij dubbel en dwars waard maar opeens wist ik waarom mijn bankrekening soms zo leeg lijkt terwijl ik denk 'waar is het geld toch gebleven'. :')

Wellicht moet je jezelf dan toch even afvragen waar je mee bezig bent?

Paard kost mij stalling en de auto om er te komen en af en toe wat (meer) dierenartskosten, maar veel verder kom ik niet.......

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:48

Omdat?
Ik ben student dus mijn rekening is sowieso wat sneller leeg dan de bedoeling is.

Ik heb kosten aan; stalling, DA, tandarts, chiropractor, hoefsmid, les, wedstrijden, zadelmaker en overige spullen.
Qua rekeningen(stalling, DA, TA, chiropractor, zadelmaker) zat ik in 2013 op zo'n 4500,- een leuke tweedehands auto. De rest er bij na globale berekening zou 6500,- zijn geweest. Een nog leukere tweedehands auto.
Ik doe echt geen idiote dingen.

Edit bedragen opgezocht.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-09-14 09:08, in het totaal 3 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:49

Hobby mag geld kosten :Y) :D

Ik ben iedere maand gemiddeld toch zo'n 600/700 euro kwijt kom ik achter!
En het is maar net waar het blijft, de ene heeft veel medische kosten, een ander rijdt veel wedstrijden,
een ander lest veel en duur, een ander koopt veel setjes en ander materiaal, de rest steekt het weer in onderhoud stal/weide enz.enz.

Wie zijn wij om te bepalen waar een ander zijn geld aan moet uitgeven ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:06

Overigens is het ene jaar gunstiger qua financiën dan het andere jaar.
2012 is misschien wel de helft goedkoper geweest, 2014 wordt misschien de helft duurder...
Net als dat het per maand ontzettend kan verschillen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:22

Pion schreef:
Omdat?
Ik ben student dus mijn rekening is sowieso wat sneller leeg dan de bedoeling is.

Ik heb kosten aan; stalling, DA, tandarts, chiropractor, hoefsmid, les, wedstrijden, zadelmaker en overige spullen.
Qua rekeningen(stalling, DA, TA, chiropractor, zadelmaker) zat ik in 2013 op zo'n 4500,- een leuke tweedehands auto. De rest er bij na globale berekening zou 6500,- zijn geweest. Een nog leukere tweedehands auto.
Ik doe echt geen idiote dingen.

Edit bedragen opgezocht.

Jij geeft 11k uit per jaar aan EEN paard??

In dat geval moet je je inderdaad eens heel ernstig af gaan vragen wat je allemaal aan het doen bent!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:27

Lezen ikke.
De rest er bij maakt zo'n 6500,-

En joh, misschien geef ik ooit 11.000 uit? Stel dat mijn paard geopereerd moet worden, weet ik het...
Daarnaast geef ik ook aan; het verschilt per jaar, net als het per maand verschilt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 05-09-14 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:30

Pion schreef:
Lezen ikke.
De rest er bij maakt zo'n 6500,-

En joh, misschien geef ik ooit 11.000 uit? Stel dat mijn paard geopereerd moet worden, weet ik het...
Daarnaast geef ik ook aan; het verschilt per jaar, net als het per maand verschilt.

Sorry, fout geïnterpreteerd. Maar dan nog zie ik een hoop dingen langskomen in jouw lijst waarvan ik denk :? Ik zie nog wel zo'n 2k aan bezuinigingen in jouw lijstje........

Voor ietsje meer heb ik twee paarden........

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:37

Ondanks dat dit topic gaat over maandelijkse/jaarlijkse kosten en niet over 'waar geef jij naar mijn mening onnodig geld uit'.
Ik ben benieuwd :)
Misschien breng je mij op (bespaar) ideeën.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:58

Ikke, ik snap niet zo goed waarom je Pion zo aanvalt. Persoonlijk denk ik dat ik nog wel meer uitgeef. Maar dat is toch mijn probleem en niet de jouwe? Natuurlijk kan ze bezuinigen, door geen wedstrijden meer te rijden. Dat scheelt namelijk bakken aan inschrijfgeld en vervoerskosten. :D Maar ja, dat is nu wel net dat stukje van de hobby wat het extra leuk maakt.

In dit topic lees ik trouwens ook allerlei bezuinigtips, waar ik persoonlijk niets aan zou hebben. Heb nog nooit paardensokken gekocht bijvoorbeeld. Rij gewoon met sportsokken van de Action. Setjes heb ik ook nog nooit aangeschaft, vind ik totale onzin. Ik gebruik borstels die ik al 20 jaar of langer heb. Ok, ze zien er misschien niet zo mooi uit, maar wie ziet dat... Ik heb per paard maar 1 of 2 sjabrakken, 1 zadel en 1 hoofdstel. Geen blingbling zooi. Maar ja, aan voer geef ik wel het nodige uit, ook aan fysio en hoefsmid.

rfdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:52

Leuk dat ik inzage krijg, wat een eigen paard zo'n beetje kost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:34

Ikke, ik snap je niet. Eerst zeg je dat je toch op een 500 euro per maand moet rekenen en even later vind je 6500 euro per jaar veel te veel om uit te geven aan een paard.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:32

Maand aug.

voor 2 paarden.

stalling: € 260,-
Voer: € 60,-
Hooi: € 20
stro: € 50
vlas: € 30
2 sets van HH winter collectie/ 2 touwhalsters met teugels: € 300
trailer: € 300
hoefsmid: € 80
da enten/ ontwormen: € 150

€ 1250 euries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:46

Volgens mij snappen sommige mensen het verschil niet.. Als jou paard ergens in een weiland 24/7 buiten kan staan, je geen wedstrijden rijd, niet lest, geen ijzers nodig hebt, geen goede bodems nodig hebt ivm buiten rijden, een gezond paard hebt, geen trailer hebt (onderhoud/stalling), etc dan scheelt dat heel veel geld.
En dan nog de locatie waar je woont.
Ik reken mijn benzine niet mee en kom dik uit boven het bedrag van pion. Wat ik dus ook geen schrikbarend hoog bedrag vind omdat ik dit ook kwijt ben - ja Ikke aan 1!!!!! paard :D - maar het blijft verdomd veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:53

Januari
Stalling: €330,-
Beenbeschermers: €22,-
Slobber €32,-
Afbetalen: €100,-
Les: €120,-
Wortels: €10,50
KNHS Instructieweek: €345,-
Totaalbedrag: €959,50

Februari
Stalling: €330,-
Hoefsmid: €65,-
Les: €60,-
Afbetalen: €100,-
Tandarts (visite en controle, verder niks): €30,90
Eskadron Springschoenen (andere gesloopt) €31,85
Voorbeschermers Pro Max: €37,95
Rijbroek: €89,95
Nieuwe halsterset: €36,75
Clinic: €50
Eskadron Cotton €26,75
Slobber: €16

Totaalbedrag: €875,35

Maart
talling €330
Les €75
Afbetalen €100
Naald&Draad/snoepjes: €9,95
Zadelmaker €105
Frontriem: €29,95
Lederolie: €6,95
Petrie's van marktplaats: €85
Totaalbedrag: €741,85

April
Stalling €330
Hoefsmid: €65
Wedstrijd: €20
Les: €60
Snoepjes&Draad: €10
Plastron&speld, haarnetje en witte handschoenen: €56,- (flinke korting)
2 eskadron cottons en bontje: €58
Afbetalen: €100
Trailerhuur: €15
Enting en mestonderzoek; €35
Wortels en appels: €7
Springschoenen: €27

Totaal april: €783

Mei
Stalling €330
Weekend weg: €200
Les: €60
Wedstrijd: €20
Trailerhuur wedstrijd: €35
Trailerhuur weekend weg: €45
Slobber: €32
MSM & VIT E SELENIUM: €53,90
Tandarts: €61,00
Voerton: €6
Reiskosten zadelmaker: €35
Kingsland shirts: €35
Divoza (dekje en kwast met korting) €22

Totaalbedrag €1099,90

Maand Juni:
Stalling €330
Startgeld: €20
Trailerhuur concours: €35
Vliegenspray: €16,95
Les: €30
Nieuw zadel Prestige Top Dressage: €950
Startpas/Contributie vereniging: €147
Vliegenspray 1,5l: €40
Totaalbedrag: €1668,95

Maand Juli
Maand Juli:
Stalling €330
Stiftgaten: €20
Les: €75
Trailerhuur Concours 3x: €105
Startgeld: €60
Vitamine Excellent: €27,95
Roeckl handschoenen: €47,95
KL Jas: €89,95
Amigo fly rider: €60
Springschoenen: €30
Transportbeschermers: €52,50

Totaalbedrag:€1063,35

Maand Augustus
Maand Augustus:
Stalling €330
Les: €75
Cantharel; €300
Kingsland vest: €45
Halster: €22,95
Nieuwe BR pro Max (andere kapot) €37
Slobber: €32
Trailerhuur: €70
Startgeld: €20
Totaal: €1031,95

Dit komt dus wel door ons weekend weg. Maargoed, anders niet gedaan zonder paard!
Aankomende maand weer hoefsmid, entingen en ik denk ook de tandarts. Oh en fysio. Ben benieuwd. Ik vond de eerste maanden al afschuwelijk maar nu telkens over de 1000..

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 00:24

het is ook wel heel verschillend idd zoals ik hier boven lees. kijk ik heb altijd jonge paarden in gereden voor andere mensen en hierdoor wel trainingsspullen maar niet in de juiste maten voor mijn (nog maar net) eigen pony cobxwelsh. ik ben een soort van gestopt met inrijden omdat ik me op mijn eigen ventje wil focussen die overigens ook nog ingereden moet worden maar we zijn nog maar bij grondwerk en hij is ook nog maar 3 dus we hebben de tijd. maar dit betekend wel dat ik ALLES aan moest schaffen.

wintec2000 zadel a €650
beugelriemen a €25
stijgbeugels a €40
zadel dekje a € 25
zadel bondje onderlegger a €60
singel a € 40

hoofdstel rossner a €70
watertrens dubbel gebroken bit a €30
teugels a €30
martingaal a €60

pees/kogel bescherming a € 40
longeer lijn enkel a €20
longeer lijn dubbel a € 45
longeer singel extra zacht met bond a €70
flexi elastische bijzet tegeuls dubbel a € 35
leren bijzet € 70
trainingshalster bond gevuld met ringen € 85

fleece deken a €40
vliegendeken a €45
verder doe ik niet aan dekens vind het onzin

natuurlijk kan je ook veel dingen 2e hands kopen hoor het is maar net waar je voorkeur aan geeft. en het licht er dus net aan of je nog moet inrijden of niet anders kan je veel trainingsspullen achterwege laten alhoewel het altijd fijn is als je een eigen paard hebt zulke dingen te hebben. de spullen voor mezelf kleding schoenen enz had ik allemaal natuurlijk al.

verder betaal ik stalling 80 euro incl hooi en 2 balen vlas maar in principe staat hij 24/7 buiten. en is die vlas alleen maar voor als het echt veel dagen achter elkaar regent om een dagje naar binnen te kunnen

bijkomende kosten zijn tandarts, dierenarts, hoefsmid enz maar dit is geen maandelijkse terugkomende kostenpost en altijd verschillend in prijs. het kan dus zo duur als je zelf wil.

nu ik alle spullen heb kost mijn paard nog maar 80 euro per maand. hij word snel dik dus krijgt pas brok als hij afgevallen is en het echt nodig heeft anders geef ik hem liever een vitamine steen of iets wat beter bij zijn dikke buikje past. maar ook dit is per ras en paard erg verschillend. en de stalling ook plaatselijk erg verschillend in de prijs hoor! hier is het erg goedkoop.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:41

Zooo Jorienn, dat is een flink bedrag elke maand!

Het soort ruiter is ook zeker bepalend voor je kosten. Een wedstrijdruiter kiest vaak een duurdere stal, heeft vaker les, moet een startpas betalen, heeft inschrijfgeld per wedstrijd, trailer(huur), etc. Recreatieruiter zijnde, heb ik hier allemaal niks mee te maken. Goedkope stalling, geen kilo's krachtvoer en af en toe iets nieuws is hier voldoende. Vanaf volgend jaar wil ik wel (endurance) wedstrijden gaan starten dus dan komen er ook kosten bij van een startpas en inschrijfgeld. Waarschijnlijk ook trailerhuur. In stalling en voer ben ik van plan niks te veranderen, maar die wedstrijdkosten maken het natuurlijk wel duurder.

Voor deze bijkomende kosten kies ik natuurlijk helemaal zelf, en ik heb het er absoluut voor over. En met mij waarschijnlijk iedereen wel, het is nou eenmaal een duurdere hobby dan bijna elke andere.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:58

Wat zijn sommige bedragen hoog zeg. Ik heb deze maand (augustus) alleen stalling 300 en vier keer priveles à 15 euro. Verder ga ik altijd op de fiets naar mijn paard. Scheelt weer benzine.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:15

Isabonny schreef:
Paarden staan aan huis. Eentje is van mij, de ander van mijn schoonzus. Wij rijden recreatief, dus hebben geen hoge kosten aan rijvereniging e.d.

Kosten 2014:
Tandartsbehandeling € 80,00.
Kunstmest € 75,00
Hoefsmid is 2 keer geweest, maar heeft mijn paard elke keer gratis bijgevijld (omdat daar maar weinig aan hoefde te gebeuren), toen hij het ander paard kwam beslaan. Dus dat kostte mij lekker niks *\o/* .
Hooi van het land gehaald. 80 balen per paard a € 2,50 = € 400,00 Ik heb nog een baal of 60 liggen van vorig jaar, dus ik heb voor dit jaar waarschijnlijk voldoende.
juli: hoefsmid € 60,00 voor paard 1 rondom beslaan. € 5,00 voor de mijne te kappen/bijvijlen (hoefde eigenlijk niets ervoor te betalen, maar vond het zo l*llig dat hij elke keer die van mij voor niks meedoet, omdat het maar 2 tellen vijlen is.)

Augustus hebben we 1 wei laten kapotspuiten en frezen en opnieuw laten inzaaien vanwege het vele onkruid wat er op stond. Kosten ca. € 800,00, dus € 400,00 voor mij.

Stro van het land gehaald € 1,50 per baaltje = € 91,50 per paard.

Halsterhoofdstel € 26,45
Zebradeken €43,39
Veerust € 9,45
Zak Muesli € 9,50

Tot nu toe heeft dit jaar me dus gekost: € 1140,29 = € 142,55 per maand
Gemiddelde daalt natuurlijk wel, omdat ik nu het hooi/stro/kunstmest/opnieuw inzaaien van de wei maar over 8 maanden heb verdeeld. Aangezien ik geen hooi/stro meer bijkoop dit jaar en ook geen wei meer laat bewerken, zullen hiervoor dus geen kosten meer bijkomen en zal ik op termijn dus gemiddeld op een lager bedrag uitkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:33

Gini schreef:
Ikke, ik snap je niet. Eerst zeg je dat je toch op een 500 euro per maand moet rekenen en even later vind je 6500 euro per jaar veel te veel om uit te geven aan een paard.

Lees dat bericht dan eens helemaal terug; wellicht dat je het dan snapt.