Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MaricoGraphy schreef:Heb de mogelijkheid tot stallen bij kennissen en hun 2 paarden.
Ze hebben een wei vrij waar een degelijke schuilstal in staat.
Voedsel en hooi kopen zij aan maar ik wil er een deel van terugbetalen. En de hoefsmid en dierenarts kosten van mijn paard betaal ik dan ook zelf. Harnagement en onderhoud ervan is ook voor mijn rekening.
Maar denk dat ik dan best goedkoop uitkom per maand. Ik ben ook bereid om huur te betalen voor de wei. Vorige huurders betaalden 150 per mnd en nog betaalden ze niet om tijd dus zijn ze eraf moeten gaan.
MaricoGraphy schreef:Iemand die kan helpen?
Kosten zonder stalgeld en zonder lesgeld.
Dus enkel andere kosten per jaar? En dan gemiddeld per maand?
Want hoefsmid en da komen niet elke maand langs hé.
Pion schreef:Ik weet niet eens of ik het wel bij wil houden... Volgens mij krijg ik een acute beroerte.
Deze maand is een hele dure, o.a. nieuw zadel, bezoek aan DA en medicatie voorgeschreven door de DA.
En we zitten pas in de eerste week van september.
Mijn vader heeft eens alle kosten van het jaar 2013 opgeteld. Kon ik een leuke tweedehands auto van kopen.
Dat was overigens alleen waar we rekeningen van hadden (stalling, DA, tandarts, zadelmaker, chiropractor).
Pion schreef:Ik wil alleen maar aangeven; als je dat bedrag ziet staan denk (ik in ieder geval) wel even jemig, dat is een behoorlijk bedrag voor een hobby!
Dat een auto onderhoud kost weet ik ook wel. Maar dat op jaarbasis een paard evenveel kost als een leuke nieuwe tweedehands auto is toch best even 'beide beentjes' op de grond.
Ze is het mij dubbel en dwars waard maar opeens wist ik waarom mijn bankrekening soms zo leeg lijkt terwijl ik denk 'waar is het geld toch gebleven'.
Pion schreef:Omdat?
Ik ben student dus mijn rekening is sowieso wat sneller leeg dan de bedoeling is.
Ik heb kosten aan; stalling, DA, tandarts, chiropractor, hoefsmid, les, wedstrijden, zadelmaker en overige spullen.
Qua rekeningen(stalling, DA, TA, chiropractor, zadelmaker) zat ik in 2013 op zo'n 4500,- een leuke tweedehands auto. De rest er bij na globale berekening zou 6500,- zijn geweest. Een nog leukere tweedehands auto.
Ik doe echt geen idiote dingen.
Edit bedragen opgezocht.
Pion schreef:Lezen ikke.
De rest er bij maakt zo'n 6500,-
En joh, misschien geef ik ooit 11.000 uit? Stel dat mijn paard geopereerd moet worden, weet ik het...
Daarnaast geef ik ook aan; het verschilt per jaar, net als het per maand verschilt.
Isabonny schreef:Paarden staan aan huis. Eentje is van mij, de ander van mijn schoonzus. Wij rijden recreatief, dus hebben geen hoge kosten aan rijvereniging e.d.
Kosten 2014:
Tandartsbehandeling € 80,00.
Kunstmest € 75,00
Hoefsmid is 2 keer geweest, maar heeft mijn paard elke keer gratis bijgevijld (omdat daar maar weinig aan hoefde te gebeuren), toen hij het ander paard kwam beslaan. Dus dat kostte mij lekker niks.
Hooi van het land gehaald. 80 balen per paard a € 2,50 = € 400,00 Ik heb nog een baal of 60 liggen van vorig jaar, dus ik heb voor dit jaar waarschijnlijk voldoende.
juli: hoefsmid € 60,00 voor paard 1 rondom beslaan. € 5,00 voor de mijne te kappen/bijvijlen (hoefde eigenlijk niets ervoor te betalen, maar vond het zo l*llig dat hij elke keer die van mij voor niks meedoet, omdat het maar 2 tellen vijlen is.)
Augustus hebben we 1 wei laten kapotspuiten en frezen en opnieuw laten inzaaien vanwege het vele onkruid wat er op stond. Kosten ca. € 800,00, dus € 400,00 voor mij.
Stro van het land gehaald € 1,50 per baaltje = € 91,50 per paard.