Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:55

Nikass, prima dus voor jouw paard, zoals je het nu doet. :)

Ja, wij hebben echt even pech met onze bak nu. Dat gaat wel even duren, voor 'ie weer droog is. En als ik zo naar de weersvooruitzichten kijk, tja...... -O-

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:57

Nee, dan heb je het toch verkeerd begrepen. Een paard moet helemaal niets van mij. Ik heb er al honderd keer in dit topic op gehamerd (een pagina of vijftien terug, ik kan het woord weidemanagement onderhand al wel dromen) dat wanneer een paard het buiten niet naar zijn zin heeft, er iets niet goed is geregeld. En dat zit hem toch echt vaak in de manier van buiten houden. Als ik thuis de deur van de in-uitloopstal dicht doe en mijn paarden zijn veroordeeld tot een postzegelweilandje waar het gras nog geen twee millimeter hoog staat, staan ze bij wijze van spreken ook met de eerste druppel regen met z'n allen huilie huilie te doen bij de stal dat ze naar binnen willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:58

[quote="VogeltjeM
Citaat:
En anders maar een paar dagen/weken niet.. Is ook nog eens goed voor mn paard, een pauze.

Niet goed voor elk paard, niet voor die van mij. En aangezien die van mij erg slecht tegen regen kan, ben ik wel heel erg blij met mijn binnenbakje *\o/*

@Twiggy2008: wij hebben een super buitenbak, weet ook niet hoe het systeem (dacht gewoon eb en vloed) werkt of speciaal is afgesteld, maar hij is echt altijd te rijden (behalve als het vriest). Met dit extreem natte weer zie je wel wat water in de bak, maar zodra het buiten een paar uur droog is, is de bak ook weer droog.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:03

Nikass schreef:
@Twiggy2008: wij hebben een super buitenbak, weet ook niet hoe het systeem (dacht gewoon eb en vloed) werkt of speciaal is afgesteld, maar hij is echt altijd te rijden (behalve als het vriest). Met dit extreem natte weer zie je wel wat water in de bak, maar zodra het buiten een paar uur droog is, is de bak ook weer droog.

Zo eentje had ik op de vorige twee stallingen ook, Nikass, is superfijn, maar ja...... daar stond mijn paard weer teveel binnen in de wintermaanden. En ik moet eerlijk zeggen.... Waar ik nu sta doen we alles zelf (met vier hele leuke meiden onderling), de paarden hebben alle vrijheid en ik vind het een verademing om niet meer aan pensionstalregeltjes vast te zitten!! Dan maar een natte bak in deze tijd van het jaar!!! Dat overleven we wel weer. ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:16

Twiggy2008 schreef:
Mijn netten hangen in de schuilstal, dus alles wat er uit valt, valt op verharde grond. De slowfeeder met rooster staat buiten en de paarden laten toch best veel hooi op het zand liggen (moet altijd het hooi bij het mest scheppen even 'opvegen', want we willen het zand wel zand houden in principe. Dan staat er nog een enorme ruif op nog een verhard stuk, zodat ook daar de resten niet op het zand vallen (al ligt er wel regelmatig zand op trouwens). We hebben ook nog een stukje gras in de paddock en ja, die van mij is ook zo'n vreetzak, dus hij staat daar graag te grazen (en nu groeit het gras niet, dus hij zal ongetwijfeld wat zand binnen krijgen). Niemand van ons heeft paarden met ijzers. Ze worden allemaal natuurlijk bekapt. :)

Het land gebruiken we zoveel mogelijk voor overdag, maar als het in de wintermaanden te nat wordt, blijven ze in de paddock. Ik sta nu op zandgrond, maar mijn paard heeft zes jaar op veengrond gelopen (enorm groot gebied overigens, waar hij op liep). Dan ligt het er ook aan of er hoge(re) stukken zijn en dan kom je een heel eind. En verder een verhard stuk maken of zand storten. Is allemaal niet goedkoop.

Verder moet ik wel eens lachen om mensen die hun paard op stal hebben en dan roepen dat wij niet hoeven uit te mesten en hoe makkelijk dat is. Niet uitmesten? Wij halen elke dag alle mest uit de paddock en van het land en dat is nogal een werk. Zeker nu met die regen :+ . Dan is een stalletje uitmesten een stuk makkelijker. Wij onderhouden ons land ook, zetten zelf de omheining, letten op Jacobs Kruiskruid (ook een werk om dat te verwijderen), etc. Niks goedkoop of minder werk. Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, als ze zoiets roepen.

Dit is wel erg generaliserend, vindt je niet ?
Volgens mij heb ik al een aantal keren onderbouwd aangegeven dat 3 maanden 24/7op de wei in ons geval veel goedkoper en veel makkelijker was.
Blijkbaar lees je daar makkelijk overheen omdat het in jouw ogen niet waar is.
Beetje kortzichtig is het wel.
Ligt er namelijk maar net aan welke stal en weidegang je met elkaar vergelijkt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:17

Betteke schreef:
Natuurlijk kan een sportpaard buiten staan, maar imo niet dag en nacht. Persoonlijk kies ik voor een pensionstal met faciliteiten waar zowel het paard als ik gelukkig worden. Ik heb geen tijd en zin om van hot naar her te karren om fatsoenlijk te kunnen rijden en ja ik heb een paard om te kunnen rijden.
Een paar dagen/weken niet rijden is geen optie voor mij en mijn paard vindt werken leuk, hij wordt niet gelukkig van 24 uur uit zijn neus eten.

Het is wat lastiger te vinden, maar er zijn wel stallen die en veel buitengang bieden(of zelfs een 24/7 mogelijkheid erbij) en een binnenbak hebben. De stallen die een prima buitenbak hebben komen veel meer voor en dan heb je ook nog de stallen die op loopafstand van een (huurbare) binnenbak zitten.

Dag en nacht buiten kan ook voor het sportpaard, er zijn er zat die 24/7 buiten staan, maar er is niets mis met de nacht op stal en zeer zeker in die keuze zijn er zat stallen te vinden die voldoen aan je eisen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:18

@ Nens77: In de zomer kan een dergelijk systeem inderdaad makkelijker zijn, voor mij is het in de zomer inderdaad 'rustig' (buiten het hooien om). Maar wij hebben onze paarden niet alleen maar in de zomer, maar een heel jaar te onderhouden. Om paarden het hele jaar door buiten te houden, dan lopen de kosten echt wel op hoor. Geloof mij nou maar ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:29

Tiepfoudt schreef:
Zomaar weg doen? Ik zie serieuze beperkingen voor het paard niet echt als 'zomaar'. Lijkt mij een vrij serieuze reden. Je wilt je paard niet weg doen, want je hebt er wel een band mee opgebouwd. Maar je stelt dan wel je eigen lol boven die van je paard.

Je paard op dit moment proberen te verkopen In de huidige markt en als dit niet lukt de handel insturen (met het risico dat hij lang op een handelsstal staat of als manegepaard verder door het leven mag waardoor hij nog minder vrije beweging krijgt), allemaal omdat je tijdelijk beperkte mogelijkheden hebt ?
Of dan maar gewoon naar de slacht dus ?
En als je paard tijdelijk lichamelijke beperkingen heeft dan ook maar gewoon in laten slapen ?
Want op stal is niet paardwaardig, ook niet tijdelijk (door omstandigheden binnen het paard of de eigenaar zelf) ?
Ook maar geen hond of een andere dier nemen want als je ziek wordt en je ze tijdelijk niet kunt huisvesten/verzorgen zoals men dierwaardig vindt dan moet die ook maar verkocht of afgemaakt.....

Tsjonge jonge wat een kortzichtigheid hier zeg pffffffffff

Tiepfoudt

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:36

@ Nens77: Kortzichtig? Je stelt jezelf nogal kortzichtig op door het verkopen van een paard aan een goed adres als onmogelijk te beschouwen en door het alleen te hebben over tijdelijke omstandigheden. Want wat is tijdelijk? Een week, een maand, een jaar?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:47

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: In de zomer kan een dergelijk systeem inderdaad makkelijker zijn, voor mij is het in de zomer inderdaad 'rustig' (buiten het hooien om). Maar wij hebben onze paarden niet alleen maar in de zomer, maar een heel jaar te onderhouden. Om paarden het hele jaar door buiten te houden, dan lopen de kosten echt wel op hoor. Geloof mij nou maar ;)

Ik geloof je meteen.
Maar in mijn persoonlijke situatie kostte het minder tijd en geld.
De hitactief hier zou mij ook minder tijd en geld kosten, staat hij 24/7 buiten en wordt ook alles gedaan.
Kan ik ook eens een dagje overslaan.
Helaas zijn er hier niet veel van in deze omgeving, waardoor er meer paarden dan dit soort huisvesting is met als gevolg wachtlijsten en dus paarden in stallen (want die zijn er wel genoeg).

De manier waarop ik mijn paard nu huisvest vind ik niet ideaal voor ons niet en voor het paard niet maar het is momenteel het best haalbare.
Hij staat nog op dezelfde manege als waar we hem hebben gekocht.
Als onze omstandigheden wijzigen, zal ik zeker mijn paard anders huisvesten.
Maar dan moet mijn dochter ook mijn paard kunnen verzorgen en berijden zonder dat er iemand anders aanwezig is op het terrein.
En zover is zij nu nog niet.
Waar we nu staan is er altijd iemand die haar kan helpen of ons bij onvoorziene ziekte kan invallen met losgooien, longeren, stapmolen, wandelen, borstelen/trutten of rijden.
De meeste paarden worden ook samen met 1 of 2 anderen losgezet zodat ze met elkaar bezig kunnen zijn. Er wordt altijd wel goed in de gaten gehouden welke combinaties kunnen.
Daarnaast helpen de stalgenoten elkaar goed waardoor het eigenlijk niet voorkomt dat een paard een dag niet zijn/haar stal uitkomt.
Als de ene in de ochtend op stal is en de andere in de avond dan komen ze er vaak ook twee keer uit (en niet alleen om te rijden maar ook gewoon los e.d.)

Dussss van mensen of het dier kunnen de omstandigheden wijzigen en aangezien ik een paard koop voor het leven ben ik niet van plan om hem maar weer te verkopen omdat de huisvesting niet ideaal is (mijn paard is namelijk geen handelswaar) maar maak ik er nu het beste van en ga ik in de toekomst op zoek naar beter.
Als mijn man zijn baan kwijt raakt en ik daardoor in een flatje moet wonen met mijn dieren en kids waar ik, de kinderen en de dieren niet geschikt voor ben doe ik hem, de kinderen of de dieren toch ook niet weg ?!
Dan maak je er toch ook het beste van en ga je, als de situatie het toelaat, op zoek naar weer iets beters ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:51

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Kortzichtig? Je stelt jezelf nogal kortzichtig op door het verkopen van een paard aan een goed adres als onmogelijk te beschouwen en door het alleen te hebben over tijdelijke omstandigheden. Want wat is tijdelijk? Een week, een maand, een jaar?

Ik zeg toch als dit niet lukt.
Lezen is ook een vak.
Wat tijdelijk is zal van persoon tot persoon verschillen.
Afhankelijk van de omstandigheden waar je mee te maken krijgt.
Als je vanwege werkeloosheid in geldnood komt, heeft niet iedereen de tijd om op hun gemak een goed adres voor hun paard te zoeken.
Dan wordt het de handel, of slacht, of een goedkopere stal.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:00

@ Nens77: Je kunt een dier wel kopen met de gedachte dat je het voor het leven wilt houden, ben ik helemaal met je eens en heeft ook mijn voorkeur. Maar als het geld er niet is om je paard een paardwaardig bestaan te geven, dan ben je toch aan je paard verplicht om iets beters te regelen? Hij zal toch moeten eten, zijn hoeven moeten worden bekapt om het nog maar niet te hebben over de medische kosten. Dit hoeft overigens niet meteen verkoop te betekenen, iemand je paard laten 'leasen' voor 'kost en inwoning' bij die persoon kan ook een oplossing zijn. Lagere kosten voor jou die je nog wel op kunt hoesten (in geval van baan kwijtraken en al die ellende in deze economische crisis), je paard kan zijn natuurlijke behoeften uitoefenen, jij blijft de uiteindelijke baas over wat er gebeurd met je paard en als het je financieel weer voor de wind gaat kun je het zelf weer overnemen. banketstaaf voor de leaser? Tsja, dat weten ze van te voren.

Edit: Wat ik maar wil zeggen is dat er mensen zijn die moeten accepteren dat het onhaalbaar is voor hen om een paard te houden. Een paard hebben is een luxe en dat beseffen veel mensen niet. We vinden het normaal dat we aan onze eigen lol denken en daarbij de beperkingen voor ons paard maar voor lief te nemen. "Want ach, zo slecht heeft-ie het nog niet!"
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 13-10-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:01

Er wordt wel geroepen dat je anders je paard maar loet verkopen.. maar als je eisen stelt aan waar hij terecht komt wordt je hier op bokt ook voor gek verklaard, want verkocht is verkocht. En wie geeft je dan de garantie dat ze t beter krijgen? Ik heb mn pony inderdaad voor mijn eigen plezier, en dr ergens een heel stuk verder op een weiland kwallen betekent dat ik er dan inderdaad niet meer naar om kan kijken. .. nou of dat nou een verbetering is... dan maar zelf moeite doen.. maar dat wordt hier ook niet als 'goed' gezien want hoeveel moeite je ook doet je paard staat nog steeds op stal. Dat je er zelf voor zorgt dat ie er uren uitkomt dat kan nooit, is niet waar of kan niet als je straks gaat studeren of werken... tis nooit paardwaardig genoeg. Nu is buitengang ook echt niet heilig met het weer van vandaag..
Edit: en ik weet echt wel dat t nu niet ideaal is... maar ik doe wel mn best en kan niet zeggen dat mijn pony haar welzijn in gevaar komt..

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:16

@ chelle_dora: Er bestaat ook nog zoiets als leasen, bruikleen, zeg het maar. Een beetje creatief denken, dan kom je vaak een heel eind en hoeven de gevolgen helemaal niet zo dramatisch te zijn. Maar laten we het even ophelderen, we hebben het over de imo vrij extreme gevallen van een uurtje of vier buiten. Ik zie dit echt als paardonwaardig en als je paard ergens anders een betere plek kan krijgen, waarom zou je hem dan niet verkopen? Omdat jij hem niet kwijt wilt, maar je ontneemt je paard wel het uitoefenen van zijn natuurlijke behoeften.
En ik kan wel verschrikkelijk veel moeite doen om mijn paard toch zoveel mogelijk naar buiten te doen, maar als dit bestaat uit enkel een uurtje rijden per dag en een paar keer aan de hand grazen, dan kan ik mezelf wel ontzettend goed vinden dat ik zoveel moeite doe voor mijn paard, aan al die uren reistijd in de week dat ik op mijn fietsje door het barre Nederlandse herfst/winterweer ploeg, daar heeft mijn paard helemaal niks aan en het blijft paardonwaardig. Ja, maar ik kan lekker iedere dag rijden en ik heb zo'n sterke band met 'm dus ik doe hem niet weg. En ondertussen staat mijn paard 20-22 uur per dag op stal te koekeloeren. Ja, pech voor hem. Hij staat er relaxed bij in zijn stal, dus hij zal het wel niet zo erg vinden.

Ik zeg niet dat jij dit doet, want ik geloof dat ergens in het begin van dit topic wij ook al van elkaar hebben gehoord wat we ervan vinden en dat ik geloof dat jou paard het zo slecht nog niet heeft. Maar het is wel een manier van denken die bij imo teveel mensen de overhand heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:42

Nens77 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Mijn netten hangen in de schuilstal, dus alles wat er uit valt, valt op verharde grond. De slowfeeder met rooster staat buiten en de paarden laten toch best veel hooi op het zand liggen (moet altijd het hooi bij het mest scheppen even 'opvegen', want we willen het zand wel zand houden in principe. Dan staat er nog een enorme ruif op nog een verhard stuk, zodat ook daar de resten niet op het zand vallen (al ligt er wel regelmatig zand op trouwens). We hebben ook nog een stukje gras in de paddock en ja, die van mij is ook zo'n vreetzak, dus hij staat daar graag te grazen (en nu groeit het gras niet, dus hij zal ongetwijfeld wat zand binnen krijgen). Niemand van ons heeft paarden met ijzers. Ze worden allemaal natuurlijk bekapt. :)

Het land gebruiken we zoveel mogelijk voor overdag, maar als het in de wintermaanden te nat wordt, blijven ze in de paddock. Ik sta nu op zandgrond, maar mijn paard heeft zes jaar op veengrond gelopen (enorm groot gebied overigens, waar hij op liep). Dan ligt het er ook aan of er hoge(re) stukken zijn en dan kom je een heel eind. En verder een verhard stuk maken of zand storten. Is allemaal niet goedkoop.

Verder moet ik wel eens lachen om mensen die hun paard op stal hebben en dan roepen dat wij niet hoeven uit te mesten en hoe makkelijk dat is. Niet uitmesten? Wij halen elke dag alle mest uit de paddock en van het land en dat is nogal een werk. Zeker nu met die regen :+ . Dan is een stalletje uitmesten een stuk makkelijker. Wij onderhouden ons land ook, zetten zelf de omheining, letten op Jacobs Kruiskruid (ook een werk om dat te verwijderen), etc. Niks goedkoop of minder werk. Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, als ze zoiets roepen.

Dit is wel erg generaliserend, vindt je niet ?
Volgens mij heb ik al een aantal keren onderbouwd aangegeven dat 3 maanden 24/7op de wei in ons geval veel goedkoper en veel makkelijker was.
Blijkbaar lees je daar makkelijk overheen omdat het in jouw ogen niet waar is.
Beetje kortzichtig is het wel.
Ligt er namelijk maar net aan welke stal en weidegang je met elkaar vergelijkt.

Dan zal ik het ongetwijfeld niet tegen jou gehad hebben, maar ik lees toch echt in dit topic dat sommige mensen schijnen te denken dat een paard 24/7 buiten makkelijk en goedkoop is, maar niets is minder waar. In elk geval niet in onze situatie. Ik ben verre van kortzichtig trouwens. ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:43

Tiepfoudt schreef:

Nou ja, ik begrijp best dat je niet zomaar je paard wegdoet en dat je zelfs een periode van een jaar zou overbruggen om een betere situatie te krijgen. Nu zou ik dan voor mezelf kiezen om mijn wensen dan opzij te zetten en ze desnoods verderop, maar wel met veel vrijheid te zetten. Maar ik kan ook begrijpen dat iemand zijn paard(en) wel dichterbij wil houden en dan maar alles op alles zet om zelf dat paard zoveel mogelijk vrijheid/beweging te geven.

Soms zit het gewoon echt niet mee in het leven en is ideaal niet te krijgen. Op ten duur zal je wel conclusie's moeten trekken als er niet eens een compromis te vinden is, maar dat iemand dat niet zomaar even doet kan ik goed begrijpen.

borrelnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:47

Ik kan eigenlijk niet begrijpen hoe mensen het kunnen accepteren dat hun paard dag en nacht op stal staat. Ik wil mijn paard zoveel mogelijk buiten hebben. Met helse dagen zoals nu gaat dat natuurlijk wel wat minder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:47

borrelnoot schreef:
Ik kan eigenlijk niet begrijpen hoe mensen het kunnen accepteren dat hun paard dag en nacht op stal staat. Ik wil mijn paard zoveel mogelijk buiten hebben. Met helse dagen zoals nu gaat dat natuurlijk wel wat minder.

Gelukkig komen dit soort dagen niet al te vaak voor in een jaar. ;)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:52

@ Bowen: Ik ben het met je eens dat het aan de situatie ligt. Maar het moet wel redelijk blijven. Is er een reële kans dat het op korte termijn beter wordt, kan ik me ook voorstellen dat je je paard niet weg wilt doen en als je er dan alles aan doet om het zo optimaal mogelijk te houden, prima. Maar wanneer het een uitzichtloze situatie is, je bijvoorbeeld voor alle problemen nog maar nét de kosten kon betalen, dan moet je echt naar een andere oplossing zoeken. Accepteren en keuzes maken, tsja het is niet altijd bak en braad.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:52

Gelukkig niet nee mijn merrie staat nu ruim 1,5 week dag en nacht buiten en vond het vandaag wel ff slikken hoor ze heeft gelukkig wel een schuilstal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:54

Als ik geen stal meer zou kunnen vinden waar mijn paard kan staan zoals ik het graag voor haar wil, dan zou ik haar inderdaad nog liever ver weg stallen dan dat zij moet inleveren op haar kwaliteit van leven.

En dan eens rustig verder kijken hoe of wat. :j

Paardlief had overigens niet veel moeite met de regen vandaag, af en toe chillen in de schuilstal (met een onbeperkt buffet, jummie!) en af en toe even naar buiten. Heb vorige maand zand laten storten, dus wel veel plassen maar gelukkig ook nog "droge" plekken. :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:24

Mijn paard (en haar vriendin) staat nu nog in het land zonder schuilstal (wel met wat natuurlijke beschutting en gevulde slowfeeder). We willen ze nog zo lang mogelijk in het land houden, voordat ze de paddock met schuilstal (winter) ingaan. Dus gisteren gewapend in een regenpak naar stal, toch wel beetje bezorgd wat ik zou aantreffen in het land....en .....ze stonden rustig in de zeikende regen te grazen... :j Ik was er weer ingetrapt .."mijn mensenzorgen". Slowfeeder weer lekker volgestopt, vitaminekoek erin, mesten en met een gerust hart weer naar huis...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:55

Ik stond tot juli 2012 op een hit actief. Daar moest ik weg omdat de boel niet werd onderhouden en niet werd schoongemaakt. Het werd er zo smerig dat ik geen keus had dan te vertrekken, want zijn hoeven rotten zo ongeveer onder hem vandaan. Toen heb ik tijdelijk ergens gestaan waar hij van 09:00 Tot 17:00 buiten stond. Bij slecht weer met een groepje een paar uur op de paddock (zonder voer). Ik vond het een ramp. Uren en uren in een hokje.... Was erg blij toen we binnen vier maanden aan de beurt waren bij de hit actief waar ik nu sta (en die wel keurig onderhouden wordt).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:20

Oja, dat is ook zo iets..... in een paddock met urenlang geen voer. En dan met dit weer..... heb ik helaas ook ervaring mee ;( . Er werd dan 2x gevoerd (ochtend en middag), er was enorme voernijd onderling en veel te weinig ruwvoer ook (vandaar ook de honger natuurlijk ;) ). Bovendien verveelden ze zich kapot in die paddock, hij was erg onhandig qua vorm met zo'n groepje. Nu hebben we een paddock met een paar uitloopjes, bomen er om heen, een muurtje ook waarachter ze kunnen schelen bij wind, daarbij kunnen ze veel meer eten (slowfeeders), in de schuilstal staan en het is een vaste groep, dus ook niets steeds het gedoe van een ander er in met alle onrust van dien. Dat soort gedoe heb je dus vaak op een pensionstal, daar ben ik helemaal klaar mee. Je ziet dus ook wat een verschil een goede paddock kan maken en dat een paard zich er helemaal niet in hoeft te vervelen. :)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:50

Hahah jullie zijn allemaal gek geworden! Heb je wel eens gekeken hoeveel paarden er nu al te koop staan. Als we daar alle paarden bij doen die 4 uur per dag bijkomen, dan weten we zeker dat we ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er nog meer naar de slacht gaan, omdat mensen hun paard niet verkocht krijgen... Goed bezig Typfoudt|!