Ja, wij hebben echt even pech met onze bak nu. Dat gaat wel even duren, voor 'ie weer droog is. En als ik zo naar de weersvooruitzichten kijk, tja......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:En anders maar een paar dagen/weken niet.. Is ook nog eens goed voor mn paard, een pauze.
Nikass schreef:@Twiggy2008: wij hebben een super buitenbak, weet ook niet hoe het systeem (dacht gewoon eb en vloed) werkt of speciaal is afgesteld, maar hij is echt altijd te rijden (behalve als het vriest). Met dit extreem natte weer zie je wel wat water in de bak, maar zodra het buiten een paar uur droog is, is de bak ook weer droog.
Twiggy2008 schreef:Mijn netten hangen in de schuilstal, dus alles wat er uit valt, valt op verharde grond. De slowfeeder met rooster staat buiten en de paarden laten toch best veel hooi op het zand liggen (moet altijd het hooi bij het mest scheppen even 'opvegen', want we willen het zand wel zand houden in principe. Dan staat er nog een enorme ruif op nog een verhard stuk, zodat ook daar de resten niet op het zand vallen (al ligt er wel regelmatig zand op trouwens). We hebben ook nog een stukje gras in de paddock en ja, die van mij is ook zo'n vreetzak, dus hij staat daar graag te grazen (en nu groeit het gras niet, dus hij zal ongetwijfeld wat zand binnen krijgen). Niemand van ons heeft paarden met ijzers. Ze worden allemaal natuurlijk bekapt.![]()
Het land gebruiken we zoveel mogelijk voor overdag, maar als het in de wintermaanden te nat wordt, blijven ze in de paddock. Ik sta nu op zandgrond, maar mijn paard heeft zes jaar op veengrond gelopen (enorm groot gebied overigens, waar hij op liep). Dan ligt het er ook aan of er hoge(re) stukken zijn en dan kom je een heel eind. En verder een verhard stuk maken of zand storten. Is allemaal niet goedkoop.
Verder moet ik wel eens lachen om mensen die hun paard op stal hebben en dan roepen dat wij niet hoeven uit te mesten en hoe makkelijk dat is. Niet uitmesten? Wij halen elke dag alle mest uit de paddock en van het land en dat is nogal een werk. Zeker nu met die regen. Dan is een stalletje uitmesten een stuk makkelijker. Wij onderhouden ons land ook, zetten zelf de omheining, letten op Jacobs Kruiskruid (ook een werk om dat te verwijderen), etc. Niks goedkoop of minder werk. Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, als ze zoiets roepen.
Betteke schreef:Natuurlijk kan een sportpaard buiten staan, maar imo niet dag en nacht. Persoonlijk kies ik voor een pensionstal met faciliteiten waar zowel het paard als ik gelukkig worden. Ik heb geen tijd en zin om van hot naar her te karren om fatsoenlijk te kunnen rijden en ja ik heb een paard om te kunnen rijden.
Een paar dagen/weken niet rijden is geen optie voor mij en mijn paard vindt werken leuk, hij wordt niet gelukkig van 24 uur uit zijn neus eten.
Tiepfoudt schreef:Zomaar weg doen? Ik zie serieuze beperkingen voor het paard niet echt als 'zomaar'. Lijkt mij een vrij serieuze reden. Je wilt je paard niet weg doen, want je hebt er wel een band mee opgebouwd. Maar je stelt dan wel je eigen lol boven die van je paard.
Tiepfoudt schreef:@ Nens77: In de zomer kan een dergelijk systeem inderdaad makkelijker zijn, voor mij is het in de zomer inderdaad 'rustig' (buiten het hooien om). Maar wij hebben onze paarden niet alleen maar in de zomer, maar een heel jaar te onderhouden. Om paarden het hele jaar door buiten te houden, dan lopen de kosten echt wel op hoor. Geloof mij nou maar
Tiepfoudt schreef:@ Nens77: Kortzichtig? Je stelt jezelf nogal kortzichtig op door het verkopen van een paard aan een goed adres als onmogelijk te beschouwen en door het alleen te hebben over tijdelijke omstandigheden. Want wat is tijdelijk? Een week, een maand, een jaar?
Nens77 schreef:Twiggy2008 schreef:Mijn netten hangen in de schuilstal, dus alles wat er uit valt, valt op verharde grond. De slowfeeder met rooster staat buiten en de paarden laten toch best veel hooi op het zand liggen (moet altijd het hooi bij het mest scheppen even 'opvegen', want we willen het zand wel zand houden in principe. Dan staat er nog een enorme ruif op nog een verhard stuk, zodat ook daar de resten niet op het zand vallen (al ligt er wel regelmatig zand op trouwens). We hebben ook nog een stukje gras in de paddock en ja, die van mij is ook zo'n vreetzak, dus hij staat daar graag te grazen (en nu groeit het gras niet, dus hij zal ongetwijfeld wat zand binnen krijgen). Niemand van ons heeft paarden met ijzers. Ze worden allemaal natuurlijk bekapt.![]()
Het land gebruiken we zoveel mogelijk voor overdag, maar als het in de wintermaanden te nat wordt, blijven ze in de paddock. Ik sta nu op zandgrond, maar mijn paard heeft zes jaar op veengrond gelopen (enorm groot gebied overigens, waar hij op liep). Dan ligt het er ook aan of er hoge(re) stukken zijn en dan kom je een heel eind. En verder een verhard stuk maken of zand storten. Is allemaal niet goedkoop.
Verder moet ik wel eens lachen om mensen die hun paard op stal hebben en dan roepen dat wij niet hoeven uit te mesten en hoe makkelijk dat is. Niet uitmesten? Wij halen elke dag alle mest uit de paddock en van het land en dat is nogal een werk. Zeker nu met die regen. Dan is een stalletje uitmesten een stuk makkelijker. Wij onderhouden ons land ook, zetten zelf de omheining, letten op Jacobs Kruiskruid (ook een werk om dat te verwijderen), etc. Niks goedkoop of minder werk. Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, als ze zoiets roepen.
Dit is wel erg generaliserend, vindt je niet ?
Volgens mij heb ik al een aantal keren onderbouwd aangegeven dat 3 maanden 24/7op de wei in ons geval veel goedkoper en veel makkelijker was.
Blijkbaar lees je daar makkelijk overheen omdat het in jouw ogen niet waar is.
Beetje kortzichtig is het wel.
Ligt er namelijk maar net aan welke stal en weidegang je met elkaar vergelijkt.
Tiepfoudt schreef:@ Nens77: Kortzichtig? Je stelt jezelf nogal kortzichtig op door het verkopen van een paard aan een goed adres als onmogelijk te beschouwen en door het alleen te hebben over tijdelijke omstandigheden. Want wat is tijdelijk? Een week, een maand, een jaar?