Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:43

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Huidige stal
Totale kosten: €250 ongeveer
2x per dag hooi
2x per dag brok (zelf aankopen)
Winter 1 uur per dag buiten (verharde paddock)
Zomer rond 10 uur naar buiten (wei), rond 17 uur naar binnen
Vlas stal wordt uitgemest
Binnenbak 20x40
Buitenbak 30x60
Longeercirkel
Losgooibak
Rond de 50 paarden

Stal waar ik eventueel heen kan
Totale kosten €200 ongeveer
Onbeperkt hooi
1x brok (zelf aankopen)
Winter zoveel mogelijk buiten (weet niet precies hoeveel uur, maar zal zeker meer zijn dan 1 uur)
Zomer 24/7 op de wei
Stro stal, zelf uitmesten (ook de paddock en wei zelf uitmesten)
Verlichte buitenbak 20x40
Kleine pensionstal (10 paarden)

Ik heb een (onbeleerde) irish cob van 4 jaar. Hij is nog volop in de groei dus inrijden zal voorlopig nog niet gaan.
Nou heb ik het heel erg naar mijn zin op de huidige stal. Wat de beslissing enorm lastig maakt.

Wie kan mij helpen??

Snorkel8

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:38

Als je voor het paard zou kijken zou ik zeker voor stal 2 gaan. 1 uur in de winter voor een paardje wat nog moet groeien en niet bereden is is wel weinig.

Zou je het zelf ook redden om weide, paddock en stal uit te mesten? je kan natuurlijk als je paardje eenmaal bereden is altijd weer terug :)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:40

Als je het aan tijd hebt om zelf te mesten dan zou ik, zeker, of juist voor het welzijn van je paard voor stal 2 gaan. Voor je paard klinkt dit een stuk idealer!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:50

Wordt er genoeg hooi gevoerd op de huidige stal zodat ze aan twee keer voeren genoeg hebben?
Ik vind een uur per dag naar buiten voor een dier dat in de groei is, schrikbarend weinig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:21

_Caitje__ schreef:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Huidige stal
Totale kosten: €250 ongeveer
2x per dag hooi
2x per dag brok (zelf aankopen)
Winter 1 uur per dag buiten (verharde paddock)
Zomer rond 10 uur naar buiten (wei), rond 17 uur naar binnen
Vlas stal wordt uitgemest
Binnenbak 20x40
Buitenbak 30x60
Longeercirkel
Losgooibak
Rond de 50 paarden

Stal waar ik eventueel heen kan
Totale kosten €200 ongeveer
Onbeperkt hooi
1x brok (zelf aankopen)
Winter zoveel mogelijk buiten (weet niet precies hoeveel uur, maar zal zeker meer zijn dan 1 uur)
Zomer 24/7 op de wei
Stro stal, zelf uitmesten (ook de paddock en wei zelf uitmesten)
Verlichte buitenbak 20x40
Kleine pensionstal (10 paarden)

Ik heb een (onbeleerde) irish cob van 4 jaar. Hij is nog volop in de groei dus inrijden zal voorlopig nog niet gaan.
Nou heb ik het heel erg naar mijn zin op de huidige stal. Wat de beslissing enorm lastig maakt.

Wie kan mij helpen??

Lijkt me heel eenvoudig: stal 2. Beter voor je paard (meer buiten en meer hooi) en daardoor ook beter voor jouw gemoedsrust als je een keer weinig tijd hebt.

Mijn ervaring is dat uitmesten je niet veel tijd kost als je de routine hebt. Daarbij heb ik liever stro in stal dan vlas. En twee keer per dag ruwvoer terwijl ze op vlas staan vind ik erg weinig. Ik zie alleen maar voordelen van stal 2 boven stal 1. Scheelt je nog een paar tientjes per maand ook ;)

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:19

Ben de afmeting van de stallen er vergeten bij te zetten.

Stal 1 (huidige stal): 3,5 x 3,5
Stal 2: 3 x 2,5

Paard staat op vlas omdat hij 2x eerder koliek heeft gehad van het stro eten.

Verder vind ik stal 2 idd meer voordelen hebben, maar de stal is wel een stuk kleiner.

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:46

Ik zou persoonlijk blijven staan waar je staat maar dat is persoonlijk natuurlijk zowel voor jou als je paard.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:06

hoe groot is je paard? ondanks dat de stal kleiner is zou ik het toch overwegen. 23 uur in een ''grotere'' stal of bijv, 12 in een iets kleinere vind ik toch wel een overweging waard.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:32

Ik zou voor stal 2 kiezen. Voor een paard is 1 uur buiten te weinig. En ik vind een kleine stal fijner.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:13

Heb je daar een eigen paddock en wei? Of moet je die delen?
Hoe wordt daar dan gedaan met zelf uitmesten?
Verder vind ik de stal te klein van nummer 2.
Maar het uurtje buiten op stal 1 veel te kort.
Ik zou verder zoeken.

Knolledol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:11

Caitje : Ik zou voor stal 2 gaan. een uurtje buiten is wel heel weinig, en het bespaard je weer geld ;)

Hopelijk weet iemand mij te helpen :
huidige stal :
- 150 p. maand incl. hooi, stro en voer
- pony staat helemaal alleen, misschien komen er over een tijd nieuwe mensen maar dat kan een tijd duren.
- zelf moet ik alles doen, als ik er een keer niet ben kan iemand anders het evt. doen.
- van 8 tot 6 buiten
- niet heel schone stallen ed.
- enkel een buitenbak ( niet verlicht )
- niet veel bosgebied
- bak bij slecht weer heel nat
- erg natte wei

Tweede stal :
- 250 incl. hooi, stro
- niet alleen
- van ongeveer 9 tot 4 buiten
- zowel een binnen als een buitenbak, buitenbak nooit nat
- redelijk droge weides
- heel veel natuurgebied waar je ook mag rijden
- netjes en opgeruimd

ik had het altijd erg naar mijn zin op de eerste stal, maar helaas is mijn pony alleen komen te staan, en is het ook niet duidelijk of er nog nieuwe mensen en paarden komen.
helaas is er op de tweede stal nog maar een plek vrij, en zijn er meer mensen wezen kijken, waardoor ik snel moet laten weten of ik daar kom staan of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:13

Als je die 100eu per maand kan opbrengen zou ik voor stal 2 gaan.

Je moet zelf ook wel plezier hebben en ik denk niet dat je paard daar ongelukkiger wordt (vriendjes zijn erg belangrijk vind ik zelf).

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:11

Ook stal 2 als t qua kosten kan!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:53

Zeker stal 2. Is in alles beter. Stal 1 zou ik alleen overwegen als je er zelf een pony bij zou kopen. Maar dan heb je toch ook meer kosten dus kun je net zo goed naar stal 2 gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:36

Stal 2 zeker doen! Paard niet meer alleen en een droge bak en lekker buiten rijden *\o/*

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:53

Zou bij de laatste twee allebei voor stal 2 gaan!

Ik heb ook even een vraagje

Huidige stal
- Privéstal van mijn opa, ik sta er gratis, alleen kosten van krachtvoer
- Voeren en mesten zelf doen, buiten/binnen zetten onderling geregeld
- Onbeperkt ruwvoer, 2x per dag krachtvoer
- 20x40 buitenbak, erg slechte bodem, rij altijd in de wei, bij regen kan ik dus eigenlijk niks
- Weidegang van 8 's ochtends tot 9 's avonds, ook onbeperkt ruwvoer aanwezig, vanaf mei ongeveer zou dat 24/7 worden
- Direct aan het bos
- Kudde van 5 paarden op 2ha land
- Dit is bij mij thuisthuis, ik woon op kamers, vanaf hier is het ongeveer 2,5u reizen, ik kan haar daarom nu 2 à 3 per week zien. Dagen dat ik er niet ben doet mijn moeder haar stal en het voeren, maar ze wordt dus niet gereden of gepoetst oid.

Andere optie
- Stalling €230, krijgt eigen krachtvoer dus dit komt er nog bij
- Pensionstal 10/15 paarden
- Weidegang van 9 tot 5
- Mesten zelf doen, voeren en buiten/binnen zetten onderling regelen, in het weekend wordt dit gedaan
- 3x per dag ruw- en kracht voer, ruw voer kan erg veel, weet niet of het onbeperkt lukt maar in elk geval veel
- 30x60 buitenbak met goede bodem en verlichting
- Bij mijn 'kamer', kan er dus in elk geval 5x per week heen

Gaat om een 7-jarige KWPN'er, trainen op L/M niveau maar doordat ik weinig kan komen ligt het eigenlijk beetje stil

Wat zouden jullie doen?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:02

Lastige Susanne, denk dat je goed moet kijken naar wat je wilt en kan betalen. denk dat beide voor en nadelen heeft, het is misschien ook wel lekker dat je niet zo vaak hoeft en op je studie(?) kan focussen en van het studentjenleventje kan genieten.

Aan de andere kant als je liever meer met je paard doet en het kan betalen zou ik voor optie 2 gaan. Maar dus echt afhankelijk van wat je wilt en kan betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:22

Ik zou m laten staan. Lijkt me een fijne plek. Rijden kun je er toch altijd in het bos zolang de grond niet bevroren is?
Bij de andere stal kun je er twee keer vaker heen, maar moet je er dus ook heen. Ook als je het druk hebt met je studie. Wie doet de overige twee dagen de verzorging?
Ik zou de wedstrijd ambities uitstellen tot je meer tijd hebt. En nu lekker genieten van de momenten dat je er wel bent. Lekker sparen! En de tijd hebben voor je studie is ook fijn!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:36

Ja vind het erg lastig.. In het weekend wordt ze gevoerd, binnen/buitengezet en wordt haar stal opgestrooid, verder niet poetsen/longeren/rijden, maar dat heeft ze thuis ook niet.

Verder is het misschien ook handig te vermelden dat ik een paarden studie doe, paard meenemen is niet verplicht en ook niet nodig voor de studie, maar veel klasgenoten hebben ze ook hier staan, dat is ook waarom ik er veel over nadenk.

Ik kan het in principe prima betalen, dus dat is geen probleem. Maar het is toch wel een beetje 'onnodig' geld uit geven. Twijfel zelf echt nog heel erg.. Ook omdat ik naast mijn studie hier eigenlijk veel vrije tijd heb, en nu ook regelmatig mee naar die stal ga naar paard van vriendin. Kriebelt het toch een beetje haha.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:13

Ik kom er met m`n gevoel niet uit, wie wil me helpen?

Situatie nu:
Ik heb een paard en een pony. Deze staan vlak bij elkaar gestald, maar niet op dezelfde stalling (5 min verder). Mijn paard moet binnenkort waarschijnlijk verhuizen, omdat de stalling stopt. Precieze datum is nog niet bekend. Ik noem de huidige stallen even 1A en 1B. Deze liggen 20 minuten richting het noorden van mijn huis. Stalling 2 (nieuw) is 20 minuten richting het zuiden. Verschil tussen beide wordt dus 40 minuten.
Pony is met pensioen, vandaar een andere stalling. Omdat ze nu nog op de route ligt ga ik daar ongeveer 4x per week heen. Ze kan heel goed samen staan met mijn paard, maar is altijd de laagste in rangorde en heel onzeker. Ik hoef er niet perse heen, ze wordt uitstekend verzorgd, maar ik ga graag nog met haar wandelen en kroelen.

Stal 1A, waar paard staat:
- perfecte rijbak
- slechts 5 pensionklanten, rustig maar heel leuk groepje
- vol pension
- winter 2 uur paddock
- zomer 24/7 wei, geen schuilstal
- € 300 pm
- stal 3,5 x 3,5
- onbeperkt ruwvoer van uitstekende kwaliteit
- heerlijk dik in stro

Stal 1B, waar pony staat:
- zware bak, en in de winter heel nat
- ponyclub, elke dag lessen, dan bak bezet, maar goed omheen te plannen
- "vol "pension, ik help er graag en dat verwachten ze ook
- Winter naar buiten op wei, afhankelijk van het weer een paar uur of een dagdeel, hooi in wei
- zomer 24/7 wei, schuilstal maar durft pony niet in
- € 140 pm excl brok
- stal 2 x 3
- onbeperkt ruwvoer, wisselende kwaliteit
- weinig bodembedekking, pony staat wel op goede laag vlas, maar een dik strobed is daar geen optie.

Stal 2:
- 2 bakken, niet zwaar
- ongeveer 30 pensionklanten
- vol pension
- winter max 4 uur paddock, maar eigenlijk gaan ze zolang het kan op de wei overdag met hooi
- zomer 12 uur op de wei met hooi
- € 150 per paard excl brok
- stal 10 x 4 (4x4 buiten, 6x4 overkapping) Potstal onder overkapping, dikke droge laag, of binnenbox 3 x 3,5 zelf mesten.
- 2x per dag voldoende ruwvoer naast weide

Welke opties zijn er nu?
- Ik kan bij de situatie blijven zoals die is, tot het eind van het jaar kan ik daar zeker nog staan. Maar weten dat je uiteindelijk weg moet helpt niet met de sfeer op stal. Dan blijft m`n pony wel gewoon lekker staan waar ze staat en kan ik daar nog vaak langs. En dan kijk ik als ik weg moet waar ik heen kan
- Ik kan mijn paard bij mijn pony zetten, daar krijgt ze een stal die groot genoeg is, maar ik zit toch een beetje met de bak en de stalbodem in m`n maag
- Allebei verhuizen naar stal 2, en ze samen in de buitenstal zetten. Of wanneer dat niet gaat, allebei een binnenbox. Ik verhuis liever niet alleen mijn paard, want dat zou ik nog maar heel weinig naar mijn pony kunnen ivm de reistijd.

Help?

Bedankt voor het lezen!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:00

Als stal 1a stopt zou ik beide paarden nar stal 2 verhuizen.
Ik zou verhuizen als stal 2 plek heeft, want als stal 1a ineens stopt zit je op een schopstoel en dat maakt zoeken niet fijner.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:02

Allebei naar 2! De andere opties hebben allemaal 'nadelen', en dit klinkt gewoon als een top stal toch? :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:02

Ja stal 2 zag er top uit! Ik wil inderdaad niet wachten tot 1A stopt om dan met minder genoegen te moeten nemen omdat ik haastig een stal moet hebben. Stal 1B is een beetje m`n "thuis", maar als ze 40 minuten apart staan is dat inderdaad ook niks.

Bedankt!

Ulysess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:34

Ik zou ook voor stal twee gaan.

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:43

Stal 2