Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:25

miss_nadine schreef:
Die van ons loopt 24 uur per dag buiten want ze staat in een hit-aktief stalling :)

Stalgenoot! :D

_MF_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:41

in de zomer staat mijn paard 24/7 op het land (:
en in de winter gaat ze rond 9 uur in de paddock, en word ze rond 5 uur/half 6 naar binnen.

daantjuhhh

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 03:11

Die van mij loopt in de zomer van 8 tot 19.00 uur buiten.
In de winter van 09.30 tot 16.30..

Zelfs in de winter in de wei!!! (geen paddock)

Van mij mag hij wel langer, maar de andere paarden gaan dan naar binnen en hij wil dan wel graag mee.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:20

Ik heb gister de stal afgesloten en hebben ze de hele nacht buiten gestaan. Paddock is langzaam weer aan het drogen. Voor het weekeinde melden ze tempraturen rond het vriespunt. Zolang het niet regent blijven ze dus buiten.

Ik ben blij dat ze hier geen dierenpolitie kennen.

Er zijn van die kunstof matten in de omloop die je in je paddock kan leggen. Ze vertrappen dan niet alles en de meeste blub blijft dan weg.
http://www.ebay.de/itm/Rasengitter-Padd ... 256f5013e8

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:03

als ik de foto zie kan ik me wel een beetje voorstellen dat mensen er voor bellen :o
helemaal ideaal is het natuurlijk niet en zoals joyce zegt: je krijgt echt een ongelooflijke bende door dat stro in de blub te gooien.
ik zou volgend jaar, als het droog is, gewoon een stukje bestraten en/of ophogen met wit zand.. dat ziet er meteen heel anders uit en is denk ik ook wel zo fijn voor je paardje. en dan hoef je ook niet zoveel stro te verspillen door het in de blub de gooien.

ik wil niet zeggen dat je paarden het nu niet goed hebben, maar helemaal fijn ziet het er natuurlijk niet uit.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:07

Bij ons op stal gaan ze van 9 tot 5 naar buiten, in de winter kijken ze naar de weersomstandigheden zodat ze niet heel de wei kapot trappen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:08

24/7 op de wei nog steeds...ze hebben dan ook wel een flinke wei tot hun beschikking waar nog zat eten staat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:42

die roosters uit de link van hotchocolat zijn super. Werkt ook erg goed bij paarden die last hebben van rotstraal.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:27

Die van mij gaat het hele jaar door van ongeveer 7.00 tot een uurtje of 17.00 op het land.
Soms met gigantische regendagen in de herfst is korter, regelmatig in de zomer met lange dagen tot een uurtje of 22.00

's nachts staan alle paarden gewoon op stal. Als ze naar binnen gehaald worden krijgen ze eten etc. Die regelmaat vindt mijn paard fijn, hij doet het hier beter op dan 24/7 op het land. EN daarbij is zijn gewicht nu ook véél beter te controleren, met 24/7 was hij echt modder- en moddervet en niets hielp ertegen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:32

Kinke schreef:
die roosters uit de link van hotchocolat zijn super. Werkt ook erg goed bij paarden die last hebben van rotstraal.

Heb jij daar al ervaring mee?

Ik twijvel om ze aan te schaffen en nog een stuk paddock er mee te verharden.
Mijn verharde deel is nu 4x12 meter en het paddock zelf is deels echte blub.

Het verharde deel kan ik wel afsluiten, ze kunnen dan ook in de stal komen (3x6 en 3x7)
Ik heb er nu een veulen, haf en een shet op lopen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:54

ik vermoed dat de mijne de 4 uur in de paddock nu soms niet meer haalt omdat op mijn pensoinstal de paarden nu in twee groepen naar buiten gaan.... ben er niet zo blij mee... maar schrik terug om hierover te beginnen (ik lijk op stal de enige die-hard 'paarden moeten naar búiten' aanhanger te zijn)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:08

hotchocolat, ik ken het systeem via m'n bekapster. Haar paard stond samen met een groepje paarden van andere eigenaren en ze hadden een paddock met Ecorasters o.a. bij de voerbakken. 1 van de paarden was een hardnekkige rotstraal kandidaat. Met dit systeem verdween ook de rotstraal. (wel logisch, als je de hoeven een beetje schoon houdt dan komt er dus veel zuurstof onder de hoeven omdat ze dan niet meer in het zand staan maar er 'bovenop'.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:24

Onze paarden gaan nog dagelijks van een uur of 9 tot pakweg 13 a 14 uur naar buiten, op een paddock. Maar die ligt inmiddels al heel erg zwaar en is echt een vieze boel. Ze staan dan ook het meeste deel van de tijd gewoon stil, achja zijn ze toch even buiten geweest hé! :) Maar als het weer te vies wordt, blijven ze ook hier wel eens een dag binnen, helaas...

miss_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:32

Ik heb veel geluk. Mijn paard staat zomers 24/7 buiten en in de winter overdag ( zolang als het licht is) buiten en s nachts binnen. Steeds samen met zijn maatje. De weides wordt gelukkig niet drassig.En ze worden regelmatig omgeweid. Hij staat op een kleinschalig pension stal, waar de mensen nog echt een hart voor de dieren hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:55

In elk geval bedankt voor de aanpak-tips! Ik heb meerdere opties om deze drabboel op te lossen, alleen helaas, nu kan er niks worden aangepakt met (groot)materieel, vanwege de nattigheid.
Inderdaad gaan we in het voorjaar als het enigzins is ingedroogd de hele mikmak groots en grondig laten aanpakken: afgraven, kijken of er drainage nodig is (waarschijnlijk wel, gezien de onderliggende veenlaag), en dan nieuw zand er over, in een hele hoek rondom de stal-paddock uitloop een flink aantal meters bestrating/matten leggen. Dat er dan een zooi baggerstro mede moet worden afgegraven maakt mijn niet veel meer uit, de hele toplaag zal er toch volledig af moeten, want met losmaken en omzetten kom je er beslist niet.
Dat is de enige afdoende oplossing. Kost wat maar dan hebben we ook wat fatsoenlijks er voor terug.

Ben nu aan het kijken of de Shetten voorlopig voor een aantal maanden (de wintermaanden) op hogerliggende weide kunnen komen, heb al een paar dichtbij liggende adressen waar dat mogelijk is, probleem is daarbij wel dat het helemaal niet moeilijk is om zulke weides te vinden of zeer betaalbaar te huren, maar er staat dan weer geen schuilstal op, krijg je straks dat weer!
Hier in NoordOost Drenthe zit er vaak agrarische bestemming op die weidelanden, mag je dus vanwege het gemeentebeleid helemaal niks vasts op neerzetten, nog geen dakje op palen.
Da's dus nog even puzzelen, ik wil natuurlijk niet dat als ik ze straks WEL op hoge droge weide heb lopen dat men er dan bij controle weer over valt dat er daar geen afdakje/schuilstal of zo iets is.

Bij mijn twee bonte paarden aan de overkant in de hoger liggende weide is geen optie, aangezien Shet Bartje daar nu juist jarenlang heeft gestaan, maar door bonte meneer B.J. door de draden werd gejaagd/ dan wel zelf steeds uitbrak, hij moest daar van de boer dus weg, aangezien Bartje ook uitbrak naar het naastgelegen weiland met (fok) koeien en stieren....dat werd te link. Dus moest hij daar na 6,5 jaar acuut weg, en zo is hij bij mij achter terecht gekomen.

We gaan er wel uit komen, nu even puzzelen naar een juiste oplossing voor de Shetten NU.

Joyce-B wil ik nog speciaal bedanken voor de PM, met zeer nuttige tips, en suggesties qua te volgen aanpak!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:58

graag gedaan!

lindasunny94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:02

Die van ons staan ook 4 of meer uur buiten.
we hebben 2 paarden die graag naar buiten gaan. :D
s'nacht staan ze wel lekker binnen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:07

Toch vraag ik me weleens af wat het verschil is tussen in een box staan of rondom een slowfeeder staan. Staan is staan, toch?

Ik kom regelmatig langs paarden in een paddock, en die staan bij slecht weer altijd met hangende oren in het zelfde hoekje, te staan, en te staan, en te staan....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:31

ja, het mooiste is als ze kunnen kiezen...

Hier kan dat en dan zie je dat ze regelmatig heen en weer wandelen of een rondje doen. Van/door de stal (met strooisel en meestal wel een hooi of stronet) naar de verschillende ruwvoerbakken buiten, op het zand (rollen, liggen, staan staren over de wei of richting de weg) en regelmatig even een loopje naar de drinkbak (ook buiten aan de andere kant van de paddock ten opzichte van de ruwvoerbakken)
Wat knabbelen aan de takken in een ander hoek van de paddock...

Het is dan toch wat interessanter dan alleen een rechthoek met 1 bak ruwvoer er in waar ze in weer en wind de hele dag of een deel van de dag moeten staan...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:37

stef schreef:
Toch vraag ik me weleens af wat het verschil is tussen in een box staan of rondom een slowfeeder staan. Staan is staan, toch?

Ik kom regelmatig langs paarden in een paddock, en die staan bij slecht weer altijd met hangende oren in het zelfde hoekje, te staan, en te staan, en te staan....

Hier staan ze ook vaak in een hoekje, maar ook zijn ze vaak lekker aan het spelen met elkaar of aan het rennen, wandelen of wat dan ook. Wij mensen staan er niet 24 uur per dag bij te kijken wat ze allemaal doen. Het grootste deel mis je, dus je kunt echt niet zeggen dat ze de hele dag in het hoekje staan. Hangt ook van het weer af. Als het regent gaan ze schuilen, maar zodra het weer droog is, verspreiden ze zich weer over de wei. Ze kunnen zelf kiezen wat ze doen. Dat is het mooie eraan en dus, naast contact met soortgenoten, het grootste verschil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:43

Ik zeg ook nergens dat ze de hele dag zo staan :) Ik zeg enkel dat als ik langs kom (en dat is op uiteenlopende tijdstippen) ze met hangende oren in een hoekje staan

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:51

Er is wel een verschil tussen in de box staan eten of in een paddock. In een paddock kunnen ze een rondje lopen, ze hebben daglicht, frisse lucht en wellicht sociale contacten. En dan zijn er zelfs nog een paar mazzelaars die kunnen kiezen om binnen te gaan staan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:19

En zo is het ook: ondanks drabbige modderbak, waar nu diverse dikke vette strobedden in liggen die dagelijks worden opgestrooid en ruime stal met enkele zij raampjes en daglichtplaten, zal ik er nooit voor kiezen mijn Shetten in de stal op te sluiten, ook niet 's nachts.
Ik vind juist dat de mogelijkheid tot kiezen zo belangrijk is... het geeft ze vrijheid.

De Shetten staan op 24/7 eigenlijk 60% op de buiten-strobedden te rommelen, of te rusten. Ook lopen ze nog steeds uit eigen beweging rond in de modder-paddock, ze hebben daar dan wel speciale looppaadjes voor uitgekozen, om de waterplassen heen.
Het valt me wel op dat ze als het donker is toch wel vaak in de verhoogde droge stal staan, aan de andere kant als ik om een uur of 05.00 de honden naar buiten gooi staan de Shetten heel vaak buiten te rommelen.

Hoewel alles beter schoon te houden zou zijn als de Shetten GEEN vrije inloop zouden hebben in de stal, maar daar in de nacht zouden worden ingesloten, is daar hier geen denken aan... het blijft ook enigzins lood om oud ijzer: sluit je ze in de nacht op schijten en piesen ze alleen in de stal, die moet je toch elke dag uitmesten, nu gebeurt dat ook op de buiten strobedden, so what, ze hebben nu hun Shetten-vrijheid.
Ze kiezen maar, ik ruim wel op en uit.

Ik vind dat ze zelf moeten kunnen kiezen waar ze willen staan, rusten lopen en kakken en piesen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:25

stef schreef:
Ik zeg ook nergens dat ze de hele dag zo staan :) Ik zeg enkel dat als ik langs kom (en dat is op uiteenlopende tijdstippen) ze met hangende oren in een hoekje staan

Nou, je vraagt je af wat het verschil is tussen staan in de paddock of staan in de box. Dus eigenlijk zeg je dat dan wel toch?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:38

die van mij gaat om 8.15 de paddock op tot 11.00 u en ze staan weinig stil, ze hebben grote ballen en kleine ballen pilonnen en stootbumpers van boten en spelen wat af :j
na het eten van 11 uur gaan ze rond 12 uur weer de paddock in tot 15.00/15.30 dan weer eten en blijven ze binnen
grote box van 250x500 met buitenluik en open voorkant tralies tussenin
lekker veel openheid en luchtig :j