Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:59

de blaadjes eten ze ook op. Je kunt wanneer je wilt verse takken afsnijden en in de paddock leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:02

joyce B schreef:
ja, inderdaad ook nog prijzig, maar wel een mooie oplossing bij een full-time baan en 1 of 2 paarden bij huis... Zouden ze ook naar Nederland geïmporteerd/verstuurd kunnen worden? Of is er een dealer in Nederland?

Als je een paard kunt importeren kan dit er ook komen :D
Ik ken geen dealer iig.
Zelf maken lijkt mij dus ook niet zo heel moeilijk als je een beetje iets van elektronica afweet.
Ik ben al tijden aan het zoeken nr een voordeliger Eu-variant, maar heb nog niks kunnen vinden.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:16

Wellicht kan Joyce wel dealer worden :D

De mannen zijn al druk aan het knutselen. Ik zie vooralsnog alleen oud schroot :D

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:17

Wow, wat een cool apparaat, zou voor mijn ouders een uitkomst zijn. Maar ja, daar moet dan net als van de dazenval een tutorial van gemaakt worden denk ik, want dat geld gaan ze er nooit voor uitgeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:38

Ik snap ook niet dat ie zó duur moet zijn eerlijk gezegd ;(
Volgens mij is het automatische systeem niks meer dan een v-snaar die via een klok wordt aangedreven en op een bepaald punt een klep laat 'vallen' zodat het hooi onderop neerkomt.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:42

Ja, daarom, voor 500 euro zou het echt wel aantrekkelijk zijn voor een hoop Nederlanders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:43

Dat denkt ik zeker, voor mij wel iig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:16

DubbelDun schreef:
joyce B schreef:
ja, inderdaad ook nog prijzig, maar wel een mooie oplossing bij een full-time baan en 1 of 2 paarden bij huis... Zouden ze ook naar Nederland geïmporteerd/verstuurd kunnen worden? Of is er een dealer in Nederland?

Als je een paard kunt importeren kan dit er ook komen :D
Ik ken geen dealer iig.
Zelf maken lijkt mij dus ook niet zo heel moeilijk als je een beetje iets van elektronica afweet.
Ik ben al tijden aan het zoeken nr een voordeliger Eu-variant, maar heb nog niks kunnen vinden.

Nee, wel relatief goedkope krachtvoerautomaten, maar dat voer ik niet veel en heb ze in groepshuisvesting dus dat was voor mij ook geen optie :P

hahaha, wie weet, nieuwe roeping ;) Moet wel zonder investeringen kunnen want ik mag voorlopig niet meer investeren tot de economie weer beter gaat ;) Hebben net gister uitgezocht wat het gaat kosten om mijn vorig jaar gekochte lantaarnpalen te laten plaatsen... Geschrokken wat buitenkabel kost per meter... :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:26

joyce B schreef:
.. Geschrokken wat buitenkabel kost per meter... :(

Bel eens wat kabelmakers... soms hebben ze een partij die niet de handel is mag omdat hij te kort is voor op een spoel. Die wordt verkocht als B-keus, terwijl er niets mee is. Wél altijd door laten meten natuurlijk ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:30

automatisch voersysteem: Ik dacht aan het gebruiken van electrische magneten, gelinkt aan een timer. Op het moment dat er een voermoment is, moet er stroom opgezet worden/of onderbroken worden (afhankelijk van de magneet)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:31

Balen Joyce, buitenkabel is zeker prijzig en als je het rondom je 20 x 60 bak laat leggen ben je -even gezien de afstand bak/aansluitpunt- vast heel wat meters kwijt.

Misschien moet je toch maar een handeltje starten om het terug te verdienen, de economie trekt wel weer aan (de vraag is alleen wanneer??).

Dubbeldun
€ 500 is behoorlijk prijzig voor 1 enkele voerautomaat. Dit is natuurlijk nog excl. import kosten.

Mijn man is gisteren de gehele dag druk bezig geweest met 2 oude voerautomaat stations (moest het van hem wel goed schrijven, pietje precies hoor ;) ) en ze hebben de motortjes nu zo via de laptop kunnen aansturen dat er krachtvoer uitgifte kan worden geregistreerd.

Nu alleen het gehele proces nog paardveilig weten te maken. Daarvoor zal de loopstal moeten worden aangepast en daarbij krijgen we hulp van een spinder-stalinterieur bouwer. Altijd handig als je zo je mensen kent. Het zal wel niet zo mooi worden als bij die nieuwe hitactief stal, maar wel deugdelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:15

Is het zo'n systeem als met koeien? Dat ze een halsband met zender dragen en dat ze dan het krachtvoer in de bak krijgen? Boeren werken inderdaad al zo lang met deze systemen voor hun koeien... Ben benieuwd naar het resultaat. Maak je foto's als het klaar is Thereze?

Is inderdaad flink aantal meters. Om de bak heen en dan nog naar de stopcontactdoos van de buitenverlichting is al zo'n 180 meter. Naar de stal doen we eerst nog maar niet, want dan komt er weer 100 meter kabel bij. Dat moet dan later maar, want de stal moet toch nog vervangen worden en zouden dat laatste stuk kabel toch nog niet ingraven.

1 voordeel van deze economie, het bouwen schijnt volgend jaar flink goedkoper te worden vanwege te weinig opdrachten... Kunnen we misschien toch flink afdingen op de bouw van de garage en stal :P

In de IT zou het al weer wat gaan aantrekken volgens de berichten. Er komen in elk geval al wel weer nieuwe aanvragen binnen. Mijn man zit in projectmanagement. Deze vakantiemaanden zijn dan normaal ook vrij rustig omdat bijna iedereen met vakantie is. Hopelijk beginnen ze na de vakantie weer met nieuwe projecten...

@dubbeldun, heb jij een link naar zo'n bedrijf of een naam?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:40

joyce B schreef:
@dubbeldun, heb jij een link naar zo'n bedrijf of een naam?

Nee helaas, het aanbod is ook erg wisselend natuurlijk. Soms vind je ook iets bij handelaars in 2e hands bouw/electra-spullen. Misschien dat je met google iets kunt vinden. Bijv. via Marktplaats zoeken op VMVK.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:42

Het is precies zo`n systeem wat werkt als bij de koeien. Dit gaat om krachtvoer toegifte. Echter wordt de Sensor omgebouwd tot een kleiner formaat. Hier gaat het meeste werk in zitten. De huidige sensoren vinden we te groot voor de jonge paarden.

180 meter is een behoorlijk eind, is het mogelijk dat je de verlichting op een gewone wcd hebt? Voor onze rijhal verlichting moest de meterkast worden aangepast en is het rechtstreeks vanuit de meterkast getrokken. Ik weet niet of dat voor alle bakverlichtingen geld, hangt ook van de hoeveelheid stroomverbruik af.

In amerika trekt de crisis alweer redelijk aan, mijn man moet in September nog een keer naar New York voor zaken en dan is het even afwachten tot een definitief besluit. Bedenk me net dat hij wel van die automaten mee terug kan nemen naar NL :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:52

We hebben nu 2 500 watt bouwlampen die op dezelfde manier via een stopcontactdoos aan de buitenverlichting naar de bak vast zit. Hebben nooit last gehad met stroomstoringen of stoppen die eruit gingen terwijl er ook nog meerdere schijnwerpers met bewegingssensor aan en rond de stal zitten. Die gaan aan zodra er iemand langs loopt.

De bakverlichting van de lantaarnpalen is van een lager wattage per lantaarnpaal, dus zal in totaal zeker niet hoger uitkomen dan die 1000 watt, eerder lager. moet het vermogen van de lampen nog even checken om het precies te kunnen uitrekenen. Verwacht dus geen problemen.

Onze meterkast is met de verbouwing ook aangepast. We hebben sindsdien ook krachtstroom, in huis voor de stoomunit in de douche en straks gaat er ook krachtstroom naar de nieuwe stal/garage ivm met de machines (lasapparaat, doorstroomboiler, brug, etc.)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:04

He kende die hooivoer machine nog niet. Die moet toch minstens volgend jaar op de equitana open air staan. Alleen het verhaal van die maagzweren snap ik niet helemaal. Juist om een maagzweer te voorkomen moet je paarden de hele dag beschikking geven over ruwvoer zodat het speeksel de maagzuur kan neutraliseren. Ga je dus rijden terwijl je paard zijn hoopje nog niet gehad heeft riskeer je een maagzweer. Anders heb ik weer helemaal niets begrepen van wat mij is geleerd.

Zo'n systeem moet inderdaad betaalbaar na te maken zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:29

graag zou ik een lijst hebben met bomen en struiken die je langs de paden en de wei en in de wei kunt planten, spul waar ze niet ziek van worden als ze eraan knagen of van eten, wat staat er bij jullie?????

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:09

jolandje schreef:
graag zou ik een lijst hebben met bomen en struiken die je langs de paden en de wei en in de wei kunt planten, spul waar ze niet ziek van worden als ze eraan knagen of van eten, wat staat er bij jullie?????

Niks :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:19

joyce B schreef:
We hebben nu 2 500 watt bouwlampen die op dezelfde manier via een stopcontactdoos aan de buitenverlichting naar de bak vast zit. Hebben nooit last gehad met stroomstoringen of stoppen die eruit gingen terwijl er ook nog meerdere schijnwerpers met bewegingssensor aan en rond de stal zitten. Die gaan aan zodra er iemand langs loopt.

De bakverlichting van de lantaarnpalen is van een lager wattage per lantaarnpaal, dus zal in totaal zeker niet hoger uitkomen dan die 1000 watt, eerder lager. moet het vermogen van de lampen nog even checken om het precies te kunnen uitrekenen. Verwacht dus geen problemen.

Onze meterkast is met de verbouwing ook aangepast. We hebben sindsdien ook krachtstroom, in huis voor de stoomunit in de douche en straks gaat er ook krachtstroom naar de nieuwe stal/garage ivm met de machines (lasapparaat, doorstroomboiler, brug, etc.)

Wij hebben van die industriele-look lampen in de rijhal. Bij de aanleg van de verlichting adviseerden ze inderdaad om krachtstroom te gebruiken zodat de rest van het bedrijf en woning gescheiden bleef. Voorheen hadden we namelijk als we de verlichting op stal, in huis, buiten en de rijhal aanhadden dat alles eruit klapte als bijv. mijn man ging lassen :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:48

nou Ht2009, da's een kale boel dan :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:07

meidoorn esdoorn beukeboompjes. Op internet genoeg over te vinden

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:30

Wij hebben vorige jaar diverse bomen en struiken geplant ook meidoorns, beuken en ook silver-lindes en walnoot. Maar alles achter schrikdraad anders zijn ze binnen no time kaalgevreten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:32

Wilg is ook nog en optie :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:36

Even een vraagje: heeft iemand ervaring met dit (of soortgelijk) systeem?
http://www.ikwileenhek.nl/cgi-bin/store ... ds=&next=5
De hoekpaal waar de haspels op zitten moet wel stabiel zijn. Volgens mij zit de paal dieper in de grond dan een gewone paal en heeft ie nog twee zijpinnen. Het voordeel lijkt mij dat je snel kunt uitrollen en oprollen. Ook dat je twee of meer draden hebt. Ik zou het overigens met lint willen.

DubbelDun weet vaak veel van dit soort dingen....en heeft vaak handige alternatieven.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:39