Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:51

Mijn ruin zuigt wel lucht, na het eten, ongaeacht wat ik hem geef. Hij heeft uit voorzorg al eens een maand op maagbeschermer gestaan maar dit deed niks, ook in zijn gedrag merk ik niks. Wel is het een ontzettend sensibel paard en is het vermoedelijk aangeleerd gedrag op de mooie luxe pensionstal waar hij stond toen ik hem kocht, waar elke dag uitgemest werd en alles mooi was, maar de paarden de hele dag binnen stonden en veel krachtvoer kregen. Hij staat nu 24/7 buiten, onbeperkt hooi, weinig krachtvoer ( halve schep pulp en halve schep mueslie) . Zelfs na het eten van een wortel loopt hij naar de stal, zuigt een keer lucht en klaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:59

Ik ga zo weer voeren dus zal het eens inde gaten houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:04

Na een update op mijn pc heb ik ineens dat al mijn foto's een slag gedraaid zijn... iemand enig idee hoe dat komt ??

Afbeelding

En als ik hem een slag terugdraai in Paint dan trekt ie de boel uit zijn verband

Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:05

Hilary schreef:
Welke vitaminebrok heb je en als je uitrekent wat je geeft en wat de behoefte is, geef je dan genoeg? Ook bij vitaminebrokjes zijn er dus weer soorten die niet alle behoeftes dekken :roll:

Mijn ruin gaat op zoek naar ‘lekkere’ aarde als hij gaat verharen en op Marstall Force staat. Dus hij krijgt Je Paard Gezond en Fit. Mijn merrie trouwens ook.
Een vriendin van me heeft een paar jaar geleden allerlei brokjes naast elkaar gezet en die van jpgef kwamen er toen het beste uit. In de tussentijd zijn er wel brokken bijgekomen en receptuur aangepast, dus wat de huidige stand is, geen idee.

Ze heeft een paar maanden je paard gezond en fit pro gehad, een paar maanden een balancer van Dodson and horrell (ultimate balancer en be calm) en staat nu ongeveer een halfjaar op equilin (balancer en basic); van alles heeft ze de aanbevolen hoeveelheid gehad voor een paard van 600kg, ze is 1.70 en netjes op gewicht. Tussendoor ben ik nog een keer teruggegaan naar de convalescent mix van d&h gecombineerd met een balancer; sinds ik equilin voer zijn haar benen droger, dus het doet wel iets goed

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:13

DubbelFun schreef:
@boemel: dat hebben wij ook gehad, maar dat was een Rijkspotje. Bij de gemeente hier kon je ook een percentage terug krijgen als je minimaal 2 soorten isolatie ging toepassen. Dus wij muur en vloerisolatie laten doen. Enfin toen het klaar was bleek de pot leeg te zijn.

Ja, dat klopt. Het gemeentepotje kan leeg zijn.
Ik begreep dat het een jaarbudget is en dat er hier bij de gemeente in het nieuwe jaar een nieuwe pot is.

En dat de mensen, die een lege pot troffen, dan alsnog mogen aanvragen.

Maar 100% garantie zal er niet zijn.
Gelukkig verbouwen we begin volgend jaar, dan is de pot wellicht nog niet leeg :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:27

Ik vind net dit stukje over zout...

Paarden die langere tijd te weinig zout krijgen, kunnen likzucht vertonen, zand gaan eten, een droge huid hebben en zelfs problemen met de darmpassage krijgen.
In een normale hooigift en een kilo krachtvoer per dag zou 2-7 gram zout zitten, terwijl een paard al 10 gram nodig zou hebben. Bij zware arbeid (dus veel zweten ligt dit een stuk hoger; 30-60 gram).
Momenteel staat ze best aardig te zweten met een dikke vacht en 'warm' weer.

Dus ik ga maar eens een theelepel zout door het voer gooien :)*

@hilary: zei ik laatst niet tegen jou dat de plas zo weinig en troebel was ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:36

DubbelFun schreef:
Ik vind net dit stukje over zout...

Paarden die langere tijd te weinig zout krijgen, kunnen likzucht vertonen, zand gaan eten, een droge huid hebben en zelfs problemen met de darmpassage krijgen.
In een normale hooigift en een kilo krachtvoer per dag zou 2-7 gram zout zitten, terwijl een paard al 10 gram nodig zou hebben. Bij zware arbeid (dus veel zweten ligt dit een stuk hoger; 30-60 gram).
Momenteel staat ze best aardig te zweten met een dikke vacht en 'warm' weer.

Dus ik ga maar eens een theelepel zout door het voer gooien :)*

Is het niet beter je paard te laten kiezen en een liksteen op te hangen?
Als de behoefte er is, weten ze er wel raad mee.

JudithO

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:25

Precies mijn idee inderdaad. Metaal likken is vaak een tekort aan zout/mineralen.
Met een goede mineralensteen krijgen ze dan voldoende binnen (ook zout want een mineralensteen is ook voornamelijk zout).
Dus beter hang je ergens een liksteen op, niet alleen himalaya (zout) zoals velen doen, maar wel echt iets met mineralen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is ons stalprojectje.
De vliering moet er uit. Want de stal is nu echt te laag (200cm).

De boxen komen naast elkaar (op de plek waar nu ook het houten schot zit). Kippenhok (muurtje rechts wordt eruit gesloopt). Dan hebben er 2 boxen van 3,4x4 meter.

En ervoor een plek voor een grote zadelkast en een opslag voor voer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:44

DubbelFun schreef:

Ja, inderdaad!

Is een schep elektrolyten in water een optie? Dat doen wij in de zomer. Twee waterbakken met gewoon water en eentje met elektrolyten. Dan kunnen ze zelf kiezen en wij houden een beetje in de gaten hoe lang ze doen over het leegdrinken van een bak. Duurt het te lang, dan stoppen we er weer even mee. Meestal is het dan ook minder heet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:44

Dat gaat vast heel mooi worden, Boemel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:58

@boemel: leuk projectje :) Gaat vast mooi worden.

Ik heb in het verleden wel eens een zoutblok opgehangen, zowel een Himalaya als een 'gewone'. Beiden waren in een week op en dat is echt niet gezond!!
Dus daar ben ik mee gestopt. Nu krijgt ze gewoon een theelepel zout over haar brok. Dat zal ik eens nawegen hoeveel dat eigenlijk is en desnoods aanpassen, maar de optie van een mineralenblok zal ik zeker eens induiken.

Overigens ben ik er net bijgebleven en toen ze de brok op had taalde ze er niet naar om aan het ijzer van de staldeur te gaan likken/bijten. Ook wilde ze de stal niet uit toen de bak leeg was :D
Toen ik haar er uit haalde ging ze gewoon bij het hek staan en had geen enkele intentie om te gaan likken of bijten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:00

Wauw ziet er echt gaaf uit boemel!! :D

Je kan ook prima een schepje keukenzout door het eten doen inderdaad :j Kreeg ik laatst juist nog als tip van de DA, i.p.v. het moeilijk doen met elektrolyten :P Maar dat kan natuurlijk ook :P Het idee van allebei aanbieden, zodat ze kunnen kiezen vind ik ook heel leuk, maar ergens denk ik dat onze paarden veel te gedomesticeerd zijn om dit zelf te kunnen doen :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:03

Hier heeft elk paard een liksteen in zijn stal hangen en bij veel zweten geef ik extra bij. Ze doen er maanden mee! Binnen een week op lijkt me ook niet normaal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:11

Mijn merrie kan heel goed zelf kiezen. Ook qua kruiden weet ze heel goed wat ze wel en niet wil, zowel vers als gedroogd. Mijn ruin weet het vers wel, maar gedroogd volgens mij wat minder (“heuj eten! Nomnomnom!”), maar die heeft 4 jaar in Texas gewoond. Dus misschien kan hij het met de plantjes van daar beter dan met de plantjes hier.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:12

Wij hadden met die gekke Rocky likstenen wel dat ze heel snel opwaren. Maar dat is ook echt snoepgoed voor ze.
Daarna overgegaan op de bruine Tromp likstenen en die gaan gewoon netjes. Ik merk wel altijd dat ze te weinig hebben gehad als er bijvoorbeeld een week geen steen ter beschikking is geweest. Dan staan ze echt een kwartier met 3 tegelijk te likken. (En ze krijgen gewoon vitaminebrok bijgevoerd.)

Overigens zijn die monsters van mij ook heel goed in staat om te kiezen wat ze wel of niet moeten eten. Zo trek ik nooit jacobskruiskruid omdat ik bang ben dat ze het gaan eten, want dat doen ze toch niet. Ik trek het wel om verspreiding te voorkomen.
Op hun track stond enorm veel vingerhoedskruid. Ook erg giftig, maar het stond erg gezellig en was heel goed voor de insecten. Ze bleven er netjes vanaf en hebben er nooit een hapje van genomen. Ook als er niks anders te eten was (ze kregen geen onbeperkt hooi dus zulke momenten waren er dagelijks).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:23

Ik heb de offertes er bij gezocht voor het vervangen van het asbestdak (375m2) door geïsoleerde sandwichpanelen en een paar lichtplaten voor wat licht binnen. Komt allemaal rond de 25.000 euro (inclusief btw). Een partij offreerde zelfs 30.000 euro. Voor een schuur waar we niks mee doen is dat echt veel te veel geld.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:40

Mooi plekje. Boemel..

Hier gaan zoutblokken ook zo op. Ik hoorde dat als ze veel zout eten er een kalium tekort kan zijn. Binnenkort maar eens bloed prikken en controleren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:12

Bij een oud bloedonderzoek had ze ook een verhoogd kalium, maar de DA zei toen dat dat kon komen omdat ze 'fout Quarter bloed' heeft... (ergens ver weg zit idd Impressive, maar ze is Hypp-neg getest).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:36

1e offerte asbestsanering is binnen.
Inventarisatie rapport en saneren asbest, incl al het regelwerk is eur 4100, incl BTW voor 240m2 dak.

Ben niet echt geschrokken :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:05

Morning :)
Na wekenlang keihard werken hadden we ons plekje redelijk paardklaar. Tot een uur voor ze kwamen waren we nog in de weer met stroomdraad, zandschuiven met kraan en shovel enz enz. Wat een stress.
Maar ze staan! En ze klikken enorm goed :-)
Mijn merrie is de baas, maar dat is ze altijd. Dus geen verrassing en gelukkig accepteert Sporty dat. Ff snel een video van zaterdag. Een halfuur na aankomst. Ze hielden niet op met racen over de heuvel. En wij hielden ons hart vast haha.

https://vimeo.com/480170700

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:11

Ziet er prachtig uit! Ze vinden de racebaan duidelijk erg leuk!

Hoeveel m2 is deze paddock paradise?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:24

Haha kijk ze nou lekker sjeeskezen :D
Leuk hoor!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 08:28

Wat mooi Olympia

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:59

WoW, geweldig olympia..wat heerlijk kunnen ze daar rond sjeesen. En je kunt zelf ook van de “galopbaan” gebruik maken :))