Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:38

Ben blij dat ik geen hooizolder hoef te vullen :=
Het is hier zo droog dat de gewassen op het land verwelken -O-
De stal is wel weer fris hier, was prima weer om de rubber matten schoon te spuiten al zit het mestwater je erna wel tot achter je oren. Het slepen is ook geen lolletje :=

Verder absolute chaos hier, heb net als afleiding voor mezelf maar even fotos getrokken van jut en jul O:)
Afbeelding
Afbeelding

Heb nog een paar vierkante meter hoog gras :')
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:00

Hooi laden is een pokkewerk maar ook mooi als het klaar is . Ik heb het gisteren gelukkig gedaan. Vorige week alles in de schuur bij een kennis en ales wat niet paste bij mij erin nu. Ik betaal 3 euro nu voor kleine pakjes, anderen vraagt hij 3.50 voor, maar ik help dan ook met het hooien
Ik kijk nu, terwijl ik typ vanuit de keuken naar de paarden wat heerlijk zeg!!
helaas heeft mijn zoon de gsm gejat dus ik kan even geen foto maken van mijn uitzicht

Omheining is klaar, stal nog steeds het dak en de hooiopslag moet nog 1 dakplaat op ( was 1 tekort) en de wanden wil ik nog dichthebben. Dat komt wel in de komende dagen. Kinderen hebben vanaf halverwege deze week vakantie dus dan kan ik ook minder doen wat ik wil.

Wauw, dat is hoog gras Azmay

Wat een stoere shet is Dolly

Jes

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:45

Zo lief die verstopte shet <3

Ik wil als vogende trailer ook graag een Ifor.

Pfff ik had net de schrik van mijn leven....
We kwamen terug van onderlinge wedstrijd met Castello, loop de inloopstal in met hem waarop mijn oudje in de stal uitglijdt en moeilijk omhoog komt, ik was echt bang dat het einde verhaal was....

Moet daar dus ook een oplossing voor vinden, of rubbermatten of eerst een laag zand er in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:56

Wat een hooi en wat een prijzen.......

ClauH, leuk met zo een pony voor de kar en dan samen rijden!!

SSDesign, ow heerlijk een Ifor. Dat is ook nog een wens. Of een Fautras.

Marlies, wat een stapel hooi ook.

Azmay, hahaha, zoekplaatje :)

Jes, dat is schrikken. Zeker bij de oudjes denk je sneller, o, jee, nu is het over. Hoe staat die buiten in zand op? Als dat goed gaat, is zand misschien wel prima??

Ik heb hier en daar wel kuilen op de paddock en had een tijdje terug dat mn ruin daar niet uit omhoog kwam de eerste paar keer.
Rubber vind ik wat glad als ze erop plassen. Maar wij hebben op de rubberen stal matten een hele flinke laag vlas inmiddels. potten op en halen er alleen mest uit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:19

Mn oudje die woensdag een cortisone spuit heeft gekregen is alweer aan het jeuken. Verdorie, waar komt het vanaf?
Ik geef geen ander voer meer dan het hooi, ze heeft een vliegendeken op ( die vanmorgen dus half af hing en gescheurd was) Bloedonderzoek wat binnen was gekomen was goed en processierups kan niet aangezien ze er al eerder last van had dan dat ze hier staat

Ow Jes dat is schrikken ja, wat heb je nu op de bodem liggen?

Ik lees net dat kersen giftig kunnen zijn voor paarden, ze eten er wel van. Ik had altijd geleerd dat fruitbomen geen kwaad kunnen %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:01

Soms weet je het ook niet met wat giftig is en niet... Mijn paard eet heel graag pruimen, maar ik kwam er pas achter dat die giftig zouden zijn. Ze eet al twee jaar de helft van de oogst van eigen boom :oo

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:07

Zijn het niet de pitten die giftig zijn?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:20

Jes, oh jemig dat is schikken! Ik heb hier van die rubber puzzelmatten er in liggen, bevalt heel erg goed. Maar is niet goedkoop. Die van mij hebben een antisliplaag, dus ook niet glad als ze nat zijn. En zitten drainage geultjes onder.

Lynn, kan die rups waar ze vandaan komt niet ook hebben gezeten dan? Volgens mij zitten ze inmiddels zo ongeveer overal…

Hier straks eerst de auto naar de garage en dan de laatste ongeveer 90 balen naar zolder en dan zou ik theorie door kunnen tot de nieuwe oogst volgend jaar :D . Alleen nog even afwachten of er nog veulens bij komen voor opfok en wanneer. Tot dusver nog weinig serieuze reacties.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:37

Iedereen nog steeds druk bezig met het hooi, leuk om te lezen :D

Ziet er superleuk uit Claudia! Inderdaad af en toe ook even tijd voor wat anders inplannen :D Zou toch tof zijn als jullie plan uiteindelijk gaat lukken! Kleintje voor de kar <3

Jeetje Marlies wat een hooi ook! Mooie plaatjes zo! :j

Arme Rocky... hoop dat die kloterups snel weg is.. :(:)

Wat een leuke foto's Azmay!

LN: heerlijk zo'n uitzicht <3 Ben benieuwd naar een fotootje :D

Da's schrikken Jes!! Misschien zand proberen ja.. snap heel goed dat je je helemaal het apelazarus schrikt! :oo

Nou idd... rond onze toekomstige wei staan allemaal eiken... maar kan me niet voorstellen dat ze eikels gaan staan eten :') Zou gek worden als ik álles waarvan ze zeggen dat het giftig is weg moet halen.. staan ook nog wel een berg plantjes in de wei, die ik niet herken, waar ook vast iets tussen zit dat giftig is....

We zijn er gister weer even geweest :+: Kan niet wachten tot we de sleutel krijgen!! Gister alle spullen bij die achterlijke boer weggehaald en naar het huis gebracht. Inmiddels ook al m'n paarden elders ondergebracht. Voelde even heel raar, maar ben blij dat ik daar nooit meer naar terug hoef.. zo raar.. hoe zoiets dan ineens voorbij is.... wat kan dat vreemd lopen zeg... nu op naar een nieuw hoofdstuk!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:47

Wanneer krijg je de sleutel Utopia?
Hier vreten ze ook wel eikels.
Staan 3 enorme eiken langs de track dus ik kan het gewoon niet voorkomen.
Probeer altijd wel in het begin de groene eikels zoveel mogelijk weg te harken.
Maar zolang ze geen kilo's eten.
En ze vinden ze heerlijk trouwens

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:53

Fijn dat je daar niet naar terug hoeft Utopia. Mensen zijn echt raar.....

Ik wist niet dat we nog op onze plek zouden zijn, dus koop maar zo een eikel ruimer. Vorig jaar vielen ze heel vroeg, allemaal groen nog en ze eten het behoorlijk. Helaas ook na het ruimen als je er niet bent, dus wil zoveel mogelijk weg hebben.
Had al gezegd, dat als we ergens komen met eiken, we varkens nemen :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:58

Zo'n eikelruimer moet ik ook maar eens naar kijken. Langs het stukje waar de rijbak ook ligt staan hier ook eiken. Gelukkig kan ik dat stukje track wel ook heel makkelijk afzetten.

Stalling waar ik eerder heb gestaan stonden ook veel eiken en daar waren elk najaar aardig wat paarden met koliek door het eten van (groene) eikels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:01

Ja, vorig jaar vielen ze ook echt heel vroeg en waren ze hartstikke groen. Ben je aan het ruimen en achter je vallen ze zo weer......Vreselijk dan.

Ik kan het eigenlijk niet afzetten. Alles kan, maar krijgen ze zoveel minder ruimte.

Maar goed, hoop nog steeds op een geschikt huis en dat een makelaar terugbelt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:10

Ik google net op eikel ruimer :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:17

Britta31 schreef:
Ik google net op eikel ruimer :=

Ja... niet doen... deed ik ook _O-

Voor nu staat de sleuteloverdracht op 2 augustus Claudia, maar het is nog niet helemaal zeker natuurlijk.. moeten nog een 'ja' krijgen van de bank :P Dus ik hou nog een slag om de arm :P

Nou inderdaad superpony... mafketels soms... deze mafketel is gelukkig uit m'n leven :D

Toch maar even opletten dus.. wist niet dat ze ze ook echt lekker vonden... dan misschien maar daar even een stukje wei afzetten... is gelukkig maar een periode in het jaar dat de eikels vallen dus? Ik ben nog steeds echt een plantenleek :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:19

Utopia, fijn dat je iets hebt om naar uit te kijken

MarliesR succes met balen slepen

Ik heb net de laatste mest opgeruimd van mijn oude plekje, na 11 jaar hoofdstuk afsluiten, nooit meer met een 25 kg pomp slepen en op en af rijden. Ik heb er mooie tijden gehad maar het was ook vaak zwaar

De rups zat op de oude plek niet, daar waren geen eikenbomen in de buurt ( gelukkig) wel is zij gevoelig voor voer en is het begonnen met de seniores priores maar dat krijgt nu niet meer, al bijna 2 weken geleden voor het laatst gevoerd

Ze eten ook de gevallen kersen met pitjes op, en de bladeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:26

Mo is gek op eikels.... Hier dus een paar kleine eiken in de paddock maar die ga ik niet meer kappen, ik ruim wel wat in de tijd dat ze gaan vallen.
Ik ga maar niet googlen hier op het werk _O-

De loonwerker is bij ons aan het frezen vanmiddag en dan gaan we omheinen :D
De paddock heeft echt de hele dag schaduw dus we hoeven niet perse meteen de overkapping neer te gooien, dat is fijn!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:37

_O- na jullie reacties moest ik ook even googlen al wist ik natuurlijk wel dat er zo'n steel met rond korfje eraan wordt bedoeld.
Google heeft andere ideeen over een eikel ruimer indd _O-

Ik kan in principe dat stuk track waat de eiken staan wel afzetten.
Dan kunnen ze gewoon niet meer rond maar dat is geen heel groot drama.
Najaar maar even bekijken wat er gaat vallen.

Utopia een maandje dus nog ongeveer.
Dat is te overzien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:44

Ah wat een gave berichten van jullie allemaal. Utopia sleuteloverdracht in zicht, robijntjah de paarden bijna aan huis, Marlies met een grote stapel prachtig hooi, nog een mooi gemaaid stuk land, een leuke bonte shet voor de sleep, een verstopte shet in het gras. Heerlijk!

Hier gisteren ook een geweldige dag gehad. Bij mijn bijrijdpaard staat nog een kwpner die dit jaar een veulen heeft gehad. Gisteren zijn we met dat veulen naar het z-festival geweest van Zangersheide. Voor mij de eerste keer (als voorbrenger) en voor de eigenaren ook. Worden we gewoon 3e! Zo gaaf!
Het was ook super geregeld, overal medewerkers die echt alles wisten en duidelijk waren, goede locatie, gemoedelijke sfeer.. Echt geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:45

Tof Judith, gefeliciteerd!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:58

Wat een leuke samenvatting Judith! :D En wat een mooi bericht van jou ook! Gefeliciteerd :):)

Maandje is nog te overzien ja Claudia :j Maar de bank mag wel snel met z'n definitieve oké komen :P Dan is zo'n beetje alle spanning wel weg..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:30

Gefeliciteerd Judith!

Ik stel voor dat jij iedere 5 pagina's een mooie samenvatting maakt in het vervolg? Het leest wel gemakkelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:35

Gefeliciteerd Judith!
Hier gelukkig weinig eiken, bij de waterbak staat er een kleintje maar daar komen 10 eikels per jaar af ofzo, dus dat is nog makkelijk op te rapen. In de wei, vooraan bij de weg, staat wel een eik van de gemeente, daar komt helaas wel veel af maar dat is toch hun mestplek, dus daar eten ze nooit :D Verder hebben wij dan een canadese eik, daar komen gelukkig geen eikels af. Langs de afrastering hebben de buren berken gezet, die worden ook vakkundig gesnoeid door mijn paard :D (Kan er ook niks aan doen, hadden ze ze maar niet op de erfgrens moeten zetten....) bij de paddock hebben we een walnotenboom en twee bomen laten planten die ze wel kunnen eten, ik weet zo alleen niet meer hoe die dingen heten.

Vanmorgen de zadelpasser gehad, eindelijk een goed passend en heerlijk zittend zadel gevonden. *\o/* En wat was mijn paard braaf, zo trots! In de afgelopen jaren bijna niet gereden, nu iedere keer zadels omwisselen en gewoon braaf wegstappen. Helaas wel een rib uit mijn lijf, maar goed, nu kunnen we weer heeeeel lang vooruit :D Alleen nog 10 weken wachten voor hij binnen is ^)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:51

Haha helaas ClauH, daar heb ik de tijd niet voor :D
En dank voor de felicitaties :)

Balen Jitske dat je nog zolang moet wachten. Toevallig geen foto van tijdens het passen?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:52

Hoi! Misschien zou mijn vraag hier het beste kunnen.

Binnenkort is er een kans dat wij de paarden zo goed als aan huis kunnen hebben *\o/* . Nu moet ik een plan gaan maken om in te dienen voor goedkeuring en loop ik tegen 1 ding aan, de omheining. Dus mijn vraag is waar komt jullie omheining vandaan? Wat raden jullie aan? Ik vind zelf douglas schaaldelen heel mooi maar ook prijzig. Ik zou graag ronde grondpalen willen maar wat is een mooie maat hier in het soppige veen. Niet heel onbelangrijk het hek komt aan de weg en moet in het plaatje landelijk passen.

Sorry voor het zo binnen vallen maar als het helemaal officieel is wil ik graag even voorstellen en mee kletsen als dat mag! :)