Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:52

Wat een droompaardje, Fabster!
Zou 'm ZO ophalen :oo

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:53

lando2 schreef:
Hoeveel hooi geven jullie de paarden eigenlijk? Ik probeer onbeperkt te voeren in 3 slowfeeders,en dan zit ik aan 4 baaltjes per dag, klopt dit een beetje? Voor 4 paarden, waarvan er 2 echt flink rond zijn. Ze krijgen ook nog wortelen muesli en flink wat grasmix.

Ik voer 3 pakjes voor 5 paarden (waarvan 1 Belg). Dat is niet ombeperkt, maar zo hou ik wel alles goed op gewicht. Heb t wel in netten, trouwens.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:02

Shirley schreef:
Wat een droompaardje, Fabster!
Zou 'm ZO ophalen :oo

Ik dus ook. Hij staat tegenover mijn huis, dus het is zo gebeurd ;) . Maar dan moet er wel hier iets weg, want ik wil minder en niet méér.

Ik was gisteren met dochter weer een bosrit maken. Dit x met Caj, want ik wilde iets langer. Maar Caj is nogal kijkerig en wantrouwend naar mensen en de pony van dochter neemt dat direct over. En ondanks het slechte weer was het heel druk in het bos. Dus het was niet heel relaxt voor dochter. Ze werd op een gegeven moment echt angstig en dat vond ik wel heel sneu voor haar. Dus heb haar de keuze gegeven:

Óf we stoppen hier helemaal mee. Als je het niet leuk vindt, dan moeten we het misschien gewoon niet doen.

Óf we ruilen je pony in voor (bijv) Frits (uit de adevertentie dus) en gaat deze pony weg.

Óf we gaan meer oefenen.

Ze koos toch voor meer oefenen. Toch vind ik het wel sneu voor haar, want met die strandrit op die manegepaarden is ze echt heel blij. Maar zo op haar eigen pony, die af en toe wat schieterig is, vindt ze het best wel eng.

Maar goed, volgende x neem ik Leo weer even mee. Weer een wat korter rondje en Leo is heel betrouwbaar. Die schrikt niet zo snel. Die wil gewoon zo snel mogelijk naar huis.... :+

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:06

Respect voor je dochter, maar ik zou het wel weten ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:08

Wij zijn nogal gehecht aan onze dieren. Ze horen bij het gezin. Dus gaan niet zomaar weg. Maar ik had haar wel een bravere gegund, ja.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:11

En eentje erbij gaat echt niet? O:)

Hij is wel errrrrrug leuk....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:45

Nee, gaat alleen nog maar af. Ik vind het genoeg werk zo en het geld is op.

Maar ik wou wel altijd een Frits.... <<)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:51

Ik eigenlijk ook wel.

Heb je niks te ruilen met de buren?
Of mag er echt niks weg?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:53

Nee, niks gaat weg. Alleen in een kist (figuurlijk dan. Meestal komt de Rendac...).

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:56

Frits is leuk *\o/* en ik heb al een Dirk, zou er mooi bij passen :o Maar goed, dream on want hier komt er dus ook niets meer bij.
Bha afgelopen week een afschuwelijk ongeluk voor mijn deur. Een auto reed tegen een persoon die daar liep met 3 paarden. Paarden meteen bij mij de wei in gedaan, gelukkig viel het met de persoon mee qua letsel. Dierenarts, politie alles erbij gehaald. Maar helaas heeft 1 paard het niet gered. Ik woon gewoon in een rechte straat....hoe kan zoiets dan toch gebeuren hé vraag je je af. -O- Een persoon samen met 3 paarden zou je toch niet zo snel over het hoofd moeten zien. Ik vond het echt verschrikkelijk voor het paard (en zijn eigenaar) maar het spookte ook door mijn hoofd...het had ook één van mijn kinderen kunnen zijn ;(

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:58

Misschien je dochter een proefritje of Frits laten maken. Misschien dat ze dan toch op andere gedachten komt. Steeds maar bang zijn is ook niet wat. En word bij kinderen eerder erger dan minder. Maar goed zo maar een idee. ;-) Bij ons gaat ook niet zo maar iets weg.

Met oud en nieuw staat hier alles buiten. Als de buren er zijn dan gaat er wel een extra schrikdraadje voor zodat ze een beetje bij de weg vandaan staan. Verder oefenen we zelf met vuurwerk. Al ruim van te voren. Er zijn elk jaar wel weer van die pubers die het nodig vinden om vuurwerk naar de paarden te gooien.

PB ik kwam laatst een filmpje tegen van een hoefsmid die een paard bekapte. Dat paard ging er ook bij liggen. Al voor dat de smid begon. Dus niet uit stress of omdat hij het niet wilde. Mij ging voor zijn eigengemak liggen en zo kon de hoefsmid rustig aan het werk. Haha misschien wil die van jou dat ook gewoon. Haha.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:58

Wat vreselijk, zoefie ;(

Drank in het spel?
Arm dier...

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:03

Ik wil graag onbeperkt maar dan zit ik eigenlijk echt aan 4 baaltjes, dan staan ze nog af en toe even zonder, niet lang, maar toch.
Alleen aan dit tempo zal ik te snel door mijn hooi heen zitten, 2 paarden zijn prima op gewicht 2 zijn er te zwaar. Maar kan dat van hooi?? En hoe lang kunnen ze eventueel eens zonder staan. Vorig jaar voerde ik uit grote balen voordroog, leek minder snel te gaan.
De baaltjes wegen rond de 20kg.
Probleem is ook dat ze zo verschillend zijn wat betreft eten. Mijn 26 jarige moet veel eten en is goed op gewicht, de 23 jarige is kogelrond, de 16 jarige moet eigenlijk ook veel hooi hebben en gaat soms een uurtje op stal zodat ze wat extra grasmix bij krijgt, en de 3 jarige wordt volgens mij al dik als hij naar voer kijkt!
En dan heb ik nog een shet die is gaan samenwonen met de geitjes omdat die allergisch is aan vanalles en nog wat. Gelukkig is die daar superhappy!
Ik heb trouwens ook een soort ijzeren net op 1 slowfeeder liggen, al zeker 5 jaar. Tandarts heeft er nooit iets van opgemerkt aan de tanden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:07

Vreselijk, Zoefie! Je zou inderdaad drank vermoeden.

En nee, Kvulden, ze wil echt haar eigen pony houden. Heb t net nog even gecheckt. Maar ik neem de komende tijd wel Leo weer even mee. Zolang het nog gaat met die ouwe taaie....

Zapje

Wat een prachtige pony! <3 jammer genoeg mag ook ik nog even niks kopen.

Vreselijk zoefie. Schrikken.

zoefie

Shirley, nee ik gok op een inschattingsfout in combi met haast :(

Fabster, ik ben het met kvulden eens. Sleep die Frits naar de overkant en laat je dochter weer lekker lol krijgen in het rijden :j Helaas ben ik een ervaren bangerik waarbij ik me ook nog eens ernstig hecht aan mijn dieren...Maar achteraf gezien had ik mijn Dirkje misschien toch een jaar of 10 geleden moeten verkopen. Hij had toen nog een verkoopbare leeftijd en....het had mij tig jaren van angst gespaard en Dirkje misschien veel meer lol dan hij nu de afgelopen jaren heeft gehad :o
Maar....dat is kennis achteraf voor nu ben ik toch blij dat ik hem nog heb dus een beetje dubbel :j

Ik wil eigenlijk ook een slowfeeder....maar ben ook heel huiverig voor dat ijzer netwerk. Ik zou dan ook voor een "stoffen" net willen gaan. Ik heb ooit al eens stevige netten gekocht maar mijn fjord kreeg het toch vrij snel voor elkaar om er gaten in te knagen...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:12

Zoefje, wat vreselijk naar! Kan me voorstellen dat je hier zelf ook niet lekker van bent.

Lando, hoelang voer je al onbeperkt ? Paarden moeten hier namelijk aan wennen en dat duurt 3 maanden. Tot die tijd vreten ze zich te barsten. Ik heb altijd balen van 450 kilo. Met 2 paarden deed ik daar 3 weken mee. Twix kwam er bij, die weegt zelf minder dan 400 kilo, en ik deed ineens nog maar 1,5 week met dezelfde baal. Inmiddels heeft het zich keurig hersteld maar ze heeft nog wel wat extra vetjes van die eerste tijd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:13

Dan is dat een goede oplossing Fabster.

Wat erg zo'n ongeluk.

Continu voeren heeft wel even de tijd nodig voor de hoeveelheid stabiliseerd. Ze zullen inderdaad meer eten. Maar dan gaat het weer rustiger, maar dan mogen ze ook echt niet zonder staan, anders gaan ze toch weer meer eten. Bang dat ze niet genoeg krijgen. Nu het kouder word eten ze hier weer meer. Baal 450 kilo 10 dagen. Kwpn-er, Tinker en een Shetlander. Ik denk zo'n 1100 kilo samen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:14

lando2 schreef:
Hoeveel hooi geven jullie de paarden eigenlijk? Ik probeer onbeperkt te voeren in 3 slowfeeders,en dan zit ik aan 4 baaltjes per dag, klopt dit een beetje? Voor 4 paarden, waarvan er 2 echt flink rond zijn. Ze krijgen ook nog wortelen muesli en flink wat grasmix.

Ik voet uit netten zowel opgehangen als in een ibc vat. 4 in ochtend en 4 in avond Ongeveer 5 kg per net dus per paard 13 kg per dag.
Brok de pre 1/2 kg. De gepensioneerde handje vol en de trakhener 1/2 + 1 schep mueslie ( vrij schaal)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:21

Wat heftig zo'n ongeluk!

Met oud en nieuw staan ze zoals altijd buiten eerste jaar voor de öre maar verwacht niks geks. Overdag wordt overal al wat geknald en wennen ze eraan en staan redelijk afgelegen. Gooi tegen 2300 wat extra hooi neer en ga net na middernacht altijd ff kijken. Weg gaan wij toch niet. De kinderen slapen gewoon in hun eigen bed en halen wij er dan even uit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:29

Hihi kvulden, hier is het ook echt geen stress, meer om mij te laten stoppen.

Naar ongeluk, misschien de lage zon oid?

Met oud en nieuw is hier maar weinig vuurwerk te horen, dat is meer met de zomerfeesten in de regio. Elk dorp heeft dan z'n eigen feest en vaak word deze afgesloten met vuurwerk. Maar hier nog nooit problemen mee gehad, je hoort en ziet in de verte wat vuurwerk en binnen een half uur is het weer afgelopen.

Oh en vandaag met de hand een baal hooi in de ruif gedaan, de trekker wilde niet starten door de kou. Gelukkig hebben we nu wat kleinere baaltjes vooraan liggen, denk ik probeer het gewoon. Denk dat deze 150 tot 200 kilo wegen.

Ze eten sinds 2 weken ineens als een stel wilde. Misschien komt het doordat er luzerne door dit hooi zit, maar daarvoor heeft er een baal in gelegen, dat heeft de hele zomer geduurt voordat ze daar aan begonnen.

Nu doen ze met 1 baal een paar dagen.
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 06-11-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:36

Wat een doorzetter die dochter van je Fabster! Hoe oud is ze?

Bij mij gaat er bijna een klein baaltje per dag doorheen en dat is voor een kleine tinker van 1,43m en een mini van 75cm. behoorlijk wat. Mojo weegt 430 kg en Kleintje weegt 103 kg. Eten onbeperkt uit een slowfeeder, helaas nog steeds een hele hoop dus. Mengen met stro had hier geen zin.

Oei nu moet ik op mijn handen zitten. ..... New forrest is niet echt mijn type. Maar er staat nu een vreselijk leuke zilverappel kleurige ijslander op de bokt markt :~ Maar goed dat mijn weide niet groter is, want anders ging ik echt voor gaas...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:43

Ik voerde pas nog 1x per dag. Toen deed ik 14 dagen met het hooi. Dus 4 dagen langer, maar dan moest er wel minimaal om de dag, maar ook vaak elke dag een baal stro bij. Dus dan ben ik nu toch goedkoper uit. De Tinker eet het meest. De Kwpn kan nu wat extra gebruiken en krijgt een halve schep pulp. Geweekt is dat een halve emmer. Voor de winter haald ze net niet genoeg uit alleen hooi. De Shetlander krijgt een halve kilo pulp en een halve kilo 18+. Die zet echt niet meer aan en eet het hooi slecht. Ze is echt botterig en heeft nu een lekkere deken over. Daar voelt ze zich nog prima bij met haar 27 jaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:57

_ENGEL_ schreef:
Wat een doorzetter die dochter van je Fabster! Hoe oud is ze?

Bij mij gaat er bijna een klein baaltje per dag doorheen en dat is voor een kleine tinker van 1,43m en een mini van 75cm. behoorlijk wat. Mojo weegt 430 kg en Kleintje weegt 103 kg. Eten onbeperkt uit een slowfeeder, helaas nog steeds een hele hoop dus. Mengen met stro had hier geen zin.

Oei nu moet ik op mijn handen zitten. ..... New forrest is niet echt mijn type. Maar er staat nu een vreselijk leuke zilverappel kleurige ijslander op de bokt markt :~ Maar goed dat mijn weide niet groter is, want anders ging ik echt voor gaas...

Dochter is 12. Op zich niet zo n doorzetter, maar ze kan slecht tegen veranderingen. En Barney kent ze en is van haar. Daar is ze erg aan gehecht. Ik denk dat t wel goed komt.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:00

Ren Fabster, Ren.....sleep die Frits weg bij de overburen :j :D :D *\o/*