Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:43

Balen van het weer hè. Ik zou met een vriendin voor het eerst met hafje Anton helemaal alleen een buitenrit gaan maken.... hebben we maar uitgesteld.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:46

@ Fabster, als je het buiten wandelen eens gaat gebruiken als uitstappen? Dus lekker een uur serieus aan het werk in de bak en daarna een kwartier buiten gaat uitstappen?
Wat ook super is is de friendly game van Parelli. Desensibiliseren met allerlei dingen. Tristan Tucker doet dat ook. Ik doe de friendly game iedere dag. De ene keer met de longeerzweep, ik kan boven haar hoofd "helicopteren" en met de zweep op de grond meppen naast haar, verzet geen stap. Oefenen met een wormenspuit, met vliegenspray,plastic zeil, toeters, paraplu's, de mogelijkheden zijn oneindig.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:49

Hier is het grijs en stelt de regen niet zoveel voor.. gisteren zagen de voorspellingen er beroerd uit maar nu is het helemaal aangepast.. heb ook een rit met een vriendin gepland en we twijfelden even maar we gaan gewoon want idd, vanmiddag gewoon droog. :j Ik denk dat ik Viool vanmiddag meeneem, staat die ook weer eens op de trailer en normaal mag Beer altijd mee. Zal ze wel leuk vinden, vriendin heeft ook een fjord. Kan ik meteen testen of madam nog steeds zo hysterisch is. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:49

Oh ja, en goedemorgen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:51

Fabster schreef:
Ik moest net werken en ineens viel het kwartje (duurt soms even, hè... :+ ). Ik werk met gehandicapte ruiters en ik liep vandaag bij een andere combinatie dan normaal. Dat paard waar ik bij liep, heeft heel veel fans. Loopt keurig zijn rondjes, is braaf, rijdt lekker. Ik heb er ook wel eens op gezeten en ik heb helemaal niks met dat beest. Ik loop normaal bij een paard met een behoorlijke eigen mening. Die steelt dus mijn hart. En zo kies ik dus mijn dieren (ook mijn honden en mijn kat....).

Als ik bij een paard ga kijken, zet ik m eerst in de loswerkbak. Eens zien hoe ze reageren op druk en aanwijzingen. En ik kies er altijd de paarden uit, die het niet zomaar doen, maar even laten weten dat ze zelf ook ieys te vertellen willen hebben. Ook al ga ik van te voren weg met het idee, dat het een makkelijke moet worden. Degene die hun karakter laten zien, stelen mijn hart. Dan krijg je dit soort dingen.

Een instructeur mee laten fietsen om tips te geven, werkt dus niet. Want als iemand mee fietst, is het probleem meteen al opgelost. ;) . Ik word inderdaad ook wel zenuwachtiger als ik op 15 km zo' n 100 x opzij schiet, op de rem sta uit draf (galop geb ik maar even uit het pakket geschrapt als ik alleen ben), of ineens in volle galop omdraai. Daar doe ik haar geen goed mee. Maar ik verlies af en toe ook mijn geduld met dat gezeur. Dan roep ik mezelf weer tot de orde en dan gaat het weer even goed. Ik ontwijk ook niks. Ga overal langs. En ik ga gewoon verder. Ik rij 2-3 x in de week buiten. Er zal ooit wel een dag komen, dat het beter wordt.

On the bright side: het doel was om haar te laten afvallen. En dat lukt goed. :o

Even tussendoor, mijn grote bonte is ook zo, hij is echt bodemschuw dus 200% verkeersmak maar schrikt van de kleinste dingen; Schaduw p^de grond, streep op de grond, blaadje enz enz. Net als jouw paard, ineens opzij springen, gerust onder een auto springen om een verkeersbord of brievenbus te ontwijken,... het altijd alert zijn breekt je op na een tijd.

Ik heb er een betrouwbare ijslander bijgekocht :+

Heb ik zin in een ontspannen ritje pak ik Elska, anders pak ik Noah (mijn grote bonte). We kunnen na al die jaren samen (nu tien jaar) alles samen doen, trektochten, door de stad rijden,... maar 'k moet er wel altijd alert bij blijven want hij kan zomaar rare sprongen maken. Ben ook heel getraind in meegaan met onverwachte bewegingen :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:56

Jadybabe schreef:
@ Fabster, als je het buiten wandelen eens gaat gebruiken als uitstappen? Dus lekker een uur serieus aan het werk in de bak en daarna een kwartier buiten gaat uitstappen?
Wat ook super is is de friendly game van Parelli. Desensibiliseren met allerlei dingen. Tristan Tucker doet dat ook. Ik doe de friendly game iedere dag. De ene keer met de longeerzweep, ik kan boven haar hoofd "helicopteren" en met de zweep op de grond meppen naast haar, verzet geen stap. Oefenen met een wormenspuit, met vliegenspray,plastic zeil, toeters, paraplu's, de mogelijkheden zijn oneindig.

Dit kan ze allemaal hoor. En buiten op het 'standaard rondje' ook niks aan de hand. Dat maakt het zo lastig. Ik wou hetzelfde rondje een x gaan fietsen. Zodat ze achter me aan kan. Ik weet nu al dat dat prima gaat. Maar zodra ik dan opstap, is het weer mis.

Maar ik denk toch dat het kwestie is van km maken op dat stuk. Het viaduct was eerst ook een probleem, maar gaat nu orima. Moest ik er ook eerst af. Maar nu kan ik gewoon blijven zitten. Dus ik oefen maar gewoon verder...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:56

Over dat buitenrijden, ik denk dat ik net als Tamara ben. Die knollen moeten gewoon niet zeuren.. de eerste maanden dat ik met Beer naar buiten ging (hij was net 5 keer onder het zadel geweest toen ie 4,5/5 was) was ie heel relaxed en daarna kreeg ie het op zijn heupen, aan de kletter gaan, zomaar afslaan de bosjes in. :') Ik ben blijven lachen en heb consequent doorgepakt en het was gelukkig een fase. Nu ben ik ook geen bange ruiter, dat scheelt ook wel. Met Viool was het even aftasten maar die is ook supermak buiten, alleen heeeeel drammerig. Dat heb ik er grotendeels uit nu alleen zoals vanmiddag, op vreemd terrein met een vreemd paard.. dan gaan de shanks erin. Geen gezeur, luisteren naar de baas en niet trutten. :') Maar misschien is dat niks voor anderen. Ik krijg er iig brave paarden van die ik overal zelf mee naartoe kan nemen en rijden, inclusief wedstrijden, vakanties, trektochtachtige dingen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:00

Ik zeg even snel gedag :wave: vandaag testen in de kliniek dus wordt intensieve dag -O-

Hier ook sjaggie-weer,jongens hadden vanaf gisteravond paddock-arrest,nu even op het gras en alles klaargezet.Buurman past vandaag op de jongens :)

Iedereen sterkte met alles en als je gaat rijden ....veel plezier...of werkze of van alles wat :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:06

Solleke_Noah schreef:
Fabster schreef:
Ik moest net werken en ineens viel het kwartje (duurt soms even, hè... :+ ). Ik werk met gehandicapte ruiters en ik liep vandaag bij een andere combinatie dan normaal. Dat paard waar ik bij liep, heeft heel veel fans. Loopt keurig zijn rondjes, is braaf, rijdt lekker. Ik heb er ook wel eens op gezeten en ik heb helemaal niks met dat beest. Ik loop normaal bij een paard met een behoorlijke eigen mening. Die steelt dus mijn hart. En zo kies ik dus mijn dieren (ook mijn honden en mijn kat....).

Als ik bij een paard ga kijken, zet ik m eerst in de loswerkbak. Eens zien hoe ze reageren op druk en aanwijzingen. En ik kies er altijd de paarden uit, die het niet zomaar doen, maar even laten weten dat ze zelf ook ieys te vertellen willen hebben. Ook al ga ik van te voren weg met het idee, dat het een makkelijke moet worden. Degene die hun karakter laten zien, stelen mijn hart. Dan krijg je dit soort dingen.

Een instructeur mee laten fietsen om tips te geven, werkt dus niet. Want als iemand mee fietst, is het probleem meteen al opgelost. ;) . Ik word inderdaad ook wel zenuwachtiger als ik op 15 km zo' n 100 x opzij schiet, op de rem sta uit draf (galop geb ik maar even uit het pakket geschrapt als ik alleen ben), of ineens in volle galop omdraai. Daar doe ik haar geen goed mee. Maar ik verlies af en toe ook mijn geduld met dat gezeur. Dan roep ik mezelf weer tot de orde en dan gaat het weer even goed. Ik ontwijk ook niks. Ga overal langs. En ik ga gewoon verder. Ik rij 2-3 x in de week buiten. Er zal ooit wel een dag komen, dat het beter wordt.

On the bright side: het doel was om haar te laten afvallen. En dat lukt goed. :o

Even tussendoor, mijn grote bonte is ook zo, hij is echt bodemschuw dus 200% verkeersmak maar schrikt van de kleinste dingen; Schaduw p^de grond, streep op de grond, blaadje enz enz. Net als jouw paard, ineens opzij springen, gerust onder een auto springen om een verkeersbord of brievenbus te ontwijken,... het altijd alert zijn breekt je op na een tijd.

Ik heb er een betrouwbare ijslander bijgekocht :+

Heb ik zin in een ontspannen ritje pak ik Elska, anders pak ik Noah (mijn grote bonte). We kunnen na al die jaren samen (nu tien jaar) alles samen doen, trektochten, door de stad rijden,... maar 'k moet er wel altijd alert bij blijven want hij kan zomaar rare sprongen maken. Ben ook heel getraind in meegaan met onverwachte bewegingen :P

Ik vind dat echt een goed idee. Maar ik heb al 5 paarden en mijn man is streng: eerst 1 eruit voor er een nieuwe bij komt. En Caj zou het betrouwbare paard zijn (stond in de advertentie... :+ ) en is mijn buitenrijpaard. Dus tenzij ik haar de deur uit doe, is dit wat ik heb. En ja, het breekt mij ook op, zo nu en dan. Ik zit midden in haar endurancetraining, wil de snelheid opvoeren en kan ik niet meer dan stappen op dat rondje. Maar ik zal dan toch mijn plan bij moeten stellen. Ik kan natuurlijk ook gewoon het normale rondje het bos in doen, maar dat wil ik niet. Want straks in de dazentijd is het daar niet te doen. Bovendie heb ik na 10 x hetzelfde rondje dat bos ook wel gezien. Dus we gaan gewoon op pad. En ik zal dus rekening moeten houden met 3 uur stappen voor de komende tijd. So be it. Uiteindelijk gaan we er wel komen.

Het oorspronkelijke doel was dat ze ging afvallen. En dat lukt heel goed. En blijkbaar ben ik ook meer autistisch dan ik wil toegeven en vind ik get lastig om mijn plan aan te passen. Want ik wil lekker veel kunnen draven.

Ik heb nog een bonte staan, waar ik net goed en wel op zit. Ook zo hysterisch. Ik vroeg me af of ik daar ooit mee naar buiten ging. Maar ik geloof dat ik nu een goede voorbereiding hebben. Je wordt inderdaad wel heel vast in het zadel. :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:07

kristelhans schreef:
Over dat buitenrijden, ik denk dat ik net als Tamara ben. Die knollen moeten gewoon niet zeuren.. de eerste maanden dat ik met Beer naar buiten ging (hij was net 5 keer onder het zadel geweest toen ie 4,5/5 was) was ie heel relaxed en daarna kreeg ie het op zijn heupen, aan de kletter gaan, zomaar afslaan de bosjes in. :') Ik ben blijven lachen en heb consequent doorgepakt en het was gelukkig een fase. Nu ben ik ook geen bange ruiter, dat scheelt ook wel. Met Viool was het even aftasten maar die is ook supermak buiten, alleen heeeeel drammerig. Dat heb ik er grotendeels uit nu alleen zoals vanmiddag, op vreemd terrein met een vreemd paard.. dan gaan de shanks erin. Geen gezeur, luisteren naar de baas en niet trutten. :') Maar misschien is dat niks voor anderen. Ik krijg er iig brave paarden van die ik overal zelf mee naartoe kan nemen en rijden, inclusief wedstrijden, vakanties, trektochtachtige dingen.

Wat zijn shanks?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:11

Zo'n western bit toch met scharen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:11

Sterkte vandaag Brenda!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:12

Ja, een hefboombit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:19

O ja, ik zag het al. Had het even opgezocht. Ik rij dus zonder bit, maar wel wel met (korte) scharen. Dus mss moet ik er langere scharen in gaan zetten voor een paar x. Maar of dat gaat helpen bij opzij springen enzo? We zullen het moeten zien. Caj gaat inderdaad ook gangen en drammen bij 'eng' en zo. Nog wel iets wat ik kan proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:30

Het is een misverstand dat langere scharen meteen harder inwerken.
Korte scharen zijn vaak rechter en dus veel directer; trek je iets aan de teugel dan heb je meteen sterk contact. Lange scharen zijn veelal gebogen en in eerste instantie lichter in gebruik. Het paard krijgt genoeg 'waarschuwingstijd' voor ze echt heftig gaan inwerken. Natuurlijk áls je die scharen helemaal aantrekt dan heb je heel heftig contact.
Overigens heb je met scharen niet alleen inwerking in de mond maar door de aanwezigheid van een kinketting ook op de kin én achter de oren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:34

Maar een shank heeft toch geen kinketting?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:36

Een shank hoort voorzien te zijn van een kinriem die bestaat uit een leren deel en een ketting deel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:37

Het ziet er dus wel anders uit als de 'engelse' kinketting :)
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:38

Volgens de showregels hoort de ketting uit 2 delen te bestaan en vlak tegen de kin te liggen. Als er een draai in zit kun je gediskwalificeerd worden.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:51

Ik heb beide, een Billy Allen met zo'n tussenstukje en iets langere scharen. En een Kimblewick, daar rijd ik meestal buiten mee. Ongebroken met een tongboogje en op het bovenste gaatje geen hefboom en onderin wel, zit een ketting aan. Ik rijd ook bitloos af en toe maar het is maar net wat ik voor soort rit maak en hoe de vlag erbij hangt. :')

Viola is bijna 16 en vanaf haar 2de hard op een pelham gemend... dikke ondernek en onopgevoed. In de bak rijd ik nu met een dubbelgroken bit en na veeeeeel grondwerk en engelengeduld kan ik haar sinds kort op zit en stem terugrijden. Buiten is een ander verhaal, met een trens moet ik constant hangen want ze is zooooo enthousiast... niet te doen. Met scharen is het af en toe even een duidelijke ophouding en vervolgens meer met losse teugel/licht contact. Ze leert het wel maar het dingen afleren duurt gewoon veel langer dan wanneer je een blanco paard hebt zoals mijn ruin was.. 3,5, net uit de (natuur)opfok en helemaal groen. En brutaal. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:00

Ik heb overal wel mee gereden, net wat er op dat moment nodig was of verplicht was. Buiten reed ik mijn oudje altijd op een halster/bitloos en mijn bonte op een Myler Mullen Barrel met D's en afhankelijk van haar bui is dat met een losse teugel (meestal) of met kontakt net wat de situatie nodig heeft.
Ik heb wel eens geprobeerd om die ook bitloos te rijden, maar het snackgedrag neemt duidelijk toe zonder bit :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:05

Dat is ook zo, Kristel. Ik moet nu ook heel strak de teugels voeren en af en toe echt trekken. Ik vind dat geen rijden. Ik wil er niet in hangen. Dan kun je beter 1 x je punt maken en dan normaal verder kunnen rijden. Ik hoop dat het ook werkt bij het schieterige gedrag. Maar het zal in ieder geval helpen bij het doordrammen. Maar zij is dus niet enthousiast, maar schrikkerig. Schijnt ze altijd te hebben gehad, buiten. Haar gedrag is de reden geweest dat de eerste eigenaar haar heeft verkocht. De tweede eigenaar heeft er niks mee gedaan, behalve wandelen aan de hand. Dan is ze heel braaf en ze is dus als superbraaf paard verkocht aan mij.

Ik hoor dat haar volle zus dat ook heeft en als je stopt met oefenen en dat later weer oppakt, kun je weer opnieuw beginnen.

Maar goed, we zullen zien hoe het gaat. Heb een scherpere hack gekocht en ik hoop dat het iets doet. We gaan vrolijk verder met oefenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:12

Heb je weleens gehoord van the game of contact? Heel kort door de bocht kan het simpelweg zijn dat je paard zekerheid ontleent aan een contactteugel, het is zijn lijntje met jou.
Als je de teugels dan losgooit is ie de kluts kwijt. Dat kan dan pas als het vertrouwen toegenomen is, zoiets.

Over aanpakken: ja vaak helpt dat. Maar niet altijd. Genoeg mensen vonden in het verleden dat ik Walter ook maar harder aan moest pakken. Meestal trok ik me daar niks van aan en soms liet ik het hen uitproberen. Sinds daar iemand bij gewond is geraakt doe ik dat ook niet meer.
Bij sommige paarden werkt dat niet, punt.
Ik ben het zeker eens met de stelling dat het vaak een oplossing is. Maar voor degenen die denken dat het dé oplossing is, dan zijn jullie simpelweg dat paard nog niet tegengekomen waarvoor dat niet werkt (meestal worden die ook niet zo oud, worden als gevaarlijk bestempeld).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:14

Even spuien hoor... Stomme knollen... :') helemaal gek en ALLES omgeploegd... :( Was zo'n mooi stuk wei... zo als het droog is even proberen wat plaggen te trappen... ze renden gewoon weg voor me!!! Eikelstrutjesenetters... staarten omhoog en rodeobokken en op de achterbenen... en keihard rondscheuren met slidings.. :') Ben ik niet gewend... en dan aan de hand ook hysterisch doen... Wel leuk om te zien maar die wei... :') Nou ja, komt wel weer goed...

*klaagmodus uit*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:42

kristelhans schreef:
Viola is bijna 16 en vanaf haar 2de hard op een pelham gemend... dikke ondernek en onopgevoed. In de bak rijd ik nu met een dubbelgroken bit en na veeeeeel grondwerk en engelengeduld kan ik haar sinds kort op zit en stem terugrijden. Buiten is een ander verhaal, met een trens moet ik constant hangen want ze is zooooo enthousiast... niet te doen. Met scharen is het af en toe even een duidelijke ophouding en vervolgens meer met losse teugel/licht contact.

Dit herken ik wel, onze oude merrie is altijd op de ouderwetse manier behandeld en gereden voor de wagen. Van mij moet ze rustiger draven, noem het altijd dieselen, dan houdt ze het veel beter en langer vol dan dat volle gas wat ze het liefste doet en ook omdat het er zo ingestampt was. Nu weet ze het, draf mag het eerste minuutje op haar tempo en dan gaat het volgens mijn regels.