het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 18:57

Ik wil graag een foto zien van de neplibelles in de manen :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:01

Ik had geen boodschappen meer in huis en ook geen zin om naar de winkel te gaan.

Roerbakken uit eigen tuin dan maar: paksoi, rucola, wortelloof , worteltjes, paprika, lente ui, knoflook , Chinese bieslook en lemon gras.

Kip erbij en rijst en het was hartstikke lekker. Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:01

boemel schreef:
Ik wil graag een foto zien van de neplibelles in de manen :o

U vraagt. Wij draaien
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:05

En een filmpje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:09

Geweldig! :D
Dank je wel :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:17

Die is leuk!

Echt wel iets om uit te proberen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:21

Echt verschrikkelijk die dazen ja dit jaar.

Hoe is het met de tinker ln?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:55

Vooral die blauwe valt wel op :)... nou nog iets om op de kont te zetten, daar willen ze bij Boon graag landen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:23

Je kunt er ook 1 in de staart vlechten. Deze hebben een 30 cm lange steel die ik meevlecht. Morgen gaat er ook 1 in de staart.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:27

Werken libelles tegen dazen?!

.... Nieuw plan op de lijst. Een natuurvijver bouwen. _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 21:36

Wat bijzonder met die Libelles. Dat ga ik onthouden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 22:31

Die libelles waren vorig jaar helemaal hot.... Vriendin heeft ze omdat we hier veel dazen hebben, maar ze was er niet echt enthousiast over.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:05

Oh wat grappig die libelle! Hier aan huis zitten ze ook veel en spuit Hera gewoon helemaal in met tedax en Veerust voor ik opstap. Gaat tot nu toe prima. Spuit dan ook wel mezelf in en vooral m’n rijbroek. Ben zo allergisch voor die dingen.

Afbeelding
Heb gisteren even met de air jacket gereden en zat helemaal prima :D hebben op een gegeven moment duiven opgejaagd want die waren elke keer erg als ze omhoog vlogen. Daarna gelukkig niet meer _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 07:54

Blij dat het allemala past en toch een veiliger gevoel geeft, Nu maar hopen dat je niks hoeft uit te testen.
Malenka ik zag gisteren fb foto`s voorbij komen, zag er mooi uit ( herkende je perceel)

2 weken geleden ben ik gestoken door een daas en die plek is nog zichtbaar. Mijn lijmemmers hebben nog niet zoveel gevangen, nog steeds meer gewone vliegen rondom perceel dan dazen, die zitten echt volop in het bos.

Mijn hooi begint te broeien, nu er maar 2 verpakt hooi eten en het dus langer ligt dan normaal en dit ook nog net een iets vochtiger pak was (zeker niet nat maar normaal heb ik echt hooi) ligt het te lang
Alles maar losgetrokken en de poort open laten staan zodat er wind doorheen kan. Zou zonde zijn als het gaat schimmelen en weggegooid moet worden.

De tinker staat op normaal hooi nu, mest is nog steeds hetzelfde, mestwater ook. Moet geduld hebben en hopen dat het verschil gaat maken, geen stress, vaste plek, hooi.
Wel laat ik volgende week een nieuw bloedonderzoek doen om te zien of vitaminetekorten zijn aangevuld.
is toch beetje een projectpaardje geworden, op 1 of andere manier eindig ik daar vaak mee, maar dat was nu niet de bedoeling
het mestwater is wel benoemd maar dit zou minimaal zijn, is toch echt wel meer dan gedacht, ook na doorsturen van de testen en onderzoeken ( wel blij mee dat data l gedaan is) is er erg veel geprobeerd. Zou pas sinds kort zijn maar de gesproken arts gaf aan dat dit toch al langer een probleem was.
is het ernstif nee, is het vervelend ja. Nu kan ik het wassen maar in de winter weet ik nog niet hoe ik dat ga doen
Hoe hebben jullie warm water om te wassen?

Ik gebruik nu de keukenkraan met een tuinslang door de achterdeur naar de stallen toe, werkr prima maar niet als ik dat 2 keer per week zo moet doen.
Ik wil graag een buitenkraan met warm water vanuit de bijkeuken ( is nog bouwval ala help mijn man is klusser en dat wil ik echt dit jaar nog verbouwd en afgewerkt hebben)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:16

LN Fiesta heeft ook snel mestwater. Die krijgt nu voor de 2e jaar ( met 4 maanden pauze) de Solid happy belly van greenvalley healthproducts en dat scheelt echt. Fijn spul. Nu ze minder hooi krijgen is het helemaal weg.

Ik gebruik hier Heltiq eikenprocessierups gel als ik ergens door gestoken ben en dat werkt bij mij erg fijn. Ook voor Fiesta, die houdt ook niet van muggenbulten en gaat schuren met hoofd en lijf. Nee ze heeft geen zomereczeem.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:18

Lynn_Nikita schreef:
Blij dat het allemala past en toch een veiliger gevoel geeft, Nu maar hopen dat je niks hoeft uit te testen.
Malenka ik zag gisteren fb foto`s voorbij komen, zag er mooi uit ( herkende je perceel)

2 weken geleden ben ik gestoken door een daas en die plek is nog zichtbaar. Mijn lijmemmers hebben nog niet zoveel gevangen, nog steeds meer gewone vliegen rondom perceel dan dazen, die zitten echt volop in het bos.

Mijn hooi begint te broeien, nu er maar 2 verpakt hooi eten en het dus langer ligt dan normaal en dit ook nog net een iets vochtiger pak was (zeker niet nat maar normaal heb ik echt hooi) ligt het te lang
Alles maar losgetrokken en de poort open laten staan zodat er wind doorheen kan. Zou zonde zijn als het gaat schimmelen en weggegooid moet worden.

De tinker staat op normaal hooi nu, mest is nog steeds hetzelfde, mestwater ook. Moet geduld hebben en hopen dat het verschil gaat maken, geen stress, vaste plek, hooi.
Wel laat ik volgende week een nieuw bloedonderzoek doen om te zien of vitaminetekorten zijn aangevuld.
is toch beetje een projectpaardje geworden, op 1 of andere manier eindig ik daar vaak mee, maar dat was nu niet de bedoeling
het mestwater is wel benoemd maar dit zou minimaal zijn, is toch echt wel meer dan gedacht, ook na doorsturen van de testen en onderzoeken ( wel blij mee dat data l gedaan is) is er erg veel geprobeerd. Zou pas sinds kort zijn maar de gesproken arts gaf aan dat dit toch al langer een probleem was.
is het ernstif nee, is het vervelend ja. Nu kan ik het wassen maar in de winter weet ik nog niet hoe ik dat ga doen

Ik gebruik nu de keukenkraan met een tuinslang door de achterdeur naar de stallen toe, werkr prima maar niet als ik dat 2 keer per week zo moet doen.
Ik wil graag een buitenkraan met warm water vanuit de bijkeuken ( is nog bouwval ala help mijn man is klusser en dat wil ik echt dit jaar nog verbouwd en afgewerkt hebben)

Wij hebben een extra CV ketel in de schuur, en heb een waterleiding langs de muur naar buiten gemaakt dus nu heel makkelijk warm en koud water dichtbij de paarden. Was trouwens makkelijker dan gedacht om te maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:44

Ik kan idd vanuit de bijkeuken een slang leggen voor warm water. Heb gedacht aan een doorstroomboiler bij de stal maar gebruik het zo weinig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:18

Ik heb het wassen van Jasmijn juist tot vandaag uitgesteld omdat het water dan ook niet zo koud is én ze snel genoeg aan de lucht kan drogen.

2marjan: ik ben benieuwd wanneer je een keer vergeet om voor het afstijgen dat touwtje los te maken :) Schijnt iedereen een keer te overkomen.

Bij Missy heb ik vanwege mestwater/dunne mest wel eens de staart moeten wassen, maar zolang die in een vlecht in een waterdichte staartzak zat is dat ook maar een paar keer nodig geweest.
Jasmijn haar staart heb ik gewoon onder de staartwortel in een elastiek zitten, dan staat ie meestal wel ver genoeg af om schoon te blijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:20

Nu niet vergeten met afstappen de air jacket los te maken :D

Ik heb een boiler op stal hangen met warm water.
bevalt heel goed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:29

De meeste airjackets hebben volgens mij wel een soort beveiliging dat er bepaalde kracht (vallen) op moet komen en dat ze met afstappen niet open klappen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:13

Airbag vesten hebben inderdaad een beveiliging maar bij een groot paard gaat ie toch af met afstappen…

Ik heb een boiler in de stal, ideaal, ook altijd warm water daar om bijv. slobber te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:17

Buuf heeft het eens gehad met haar Fries en die was echt niet zo groot :)

Net een rondje tuin gedaan of alles 'stormvast' was. Er lagen nu al veel valpeertjes onder de boom, dat zijn er morgen vast nog veel neer. Nou ja de koeien zijn er blij mee :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:21

LN, dankjewel. Het is hier een heerlijk groene oase nu en meerdere mensen hebben het al een rozentuin genoemd. :D

Qua warm water als je alleen koud water aanvoer hebt, of zelfs alleen een sloot oid; er bestaan buiten geisers die je aansluit op een gasfles, stroom halen ze uit twee batterijen en water kun je aanvoeren vanuit een leiding of met een pomp die continue druk geeft (bij wisselende druk wisselt ook de temperatuur). Er zit meestal een douchekop aan maar dat is aan te passen natuurlijk.

https://www.thuisxl.nl/eccotemp-ce-l5-b ... ouche.html

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:33

Lynn_Nikita schreef:

Dapper en respect dat je voor de tinker bent gegaan! Hopelijk knapt hij met de juiste zorg op en hebben jullie er nog lang plezier van.
Vervelend van het mestwater. Heb je toevallig al op de site van iris van gulik gekeken? Zelf geen ervaring met mestwater maar zij verkoopt wel een probiotica hiervoor en er zijn goede reviews.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:39

Staat die Tinker op onbeperkt of redelijk veel ruwvoer? Mijne krijgt mestwater bij een te hoge doorvoersnelheid in de darmen. Minder ruwvoer was de oplossing. Alle andere middelen deden nagenoeg niks.