Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:19

Zijn ze inmiddels al komen inmeten Chasey? Nu het mais eraf is?

Ben net naar de EJ gereden om toch een trust inno sense flexi soft bit te halen (je kan 14 dagen testen) en kreeg 20 euro kassakorting. Altijd een fijne meevaller :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:38

Mazzel Karin, hopelijk is het het juiste bit. Fijn dat je mag testen 2 weken.

DD: moest ook gelijk aan maagpijn denken. Dat is toch meestal waarmee ze het laten zien als eerste (krachtvoer). Heb je iets anders wat je kan geven om te kijken hoe ze daarop reageert ? Bijv plukje los hooi of luzerne ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:39

Bij wortels doet ze het ook :) , ik ga vanavond op een andere plek voeren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:47

Mijn ruin likt ook na het eten van z’n bakje voer, al jaren. Het maakt niet uit wat ik erin doe (bietenpulp, muesli, vitaminebrok, luzerne, alles door elkaar). Ik denk dat hij als 3-4 jarige maagzweren heeft gehad en dit gedrag destijds heeft ontwikkeld. Hij kreeg toen twee keer per dag een banketstaaf plukje hooi en twee keer 2 kg krachtvoer 8)7

Dat was dus ook het eerste wat ik aanpaste toen hij van mij was: onbeperkt hooi en gewoon vitaminebrok. Hij is inmiddels 14 trouwens. Hij likt metaal en handen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:57

Van het krachtvoer zal het hier niet komen, want ze krijgt hooguit een halve schep brok per dag :)
Overigens staat Peppy altijd te flemen als ie net zijn brokjes op heeft.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:29

mijn merrie eet zand/aarde zo nu en dan, waarom, zeg het maar, ik weet het niet. Ze krijgt voldoende vitaminebrok, heeft een zoutblok en onbeperkt hooi, een kilo lucerne en krijgt eens in de zoveel tijd een kuur zandweg.
ze is wel gevoelig voor buikpijn, kan slecht tegen in plastic verpakt hooi en ik heb de indruk dat ze ook buikpijn krijgt als ze teveel zetmeel krijgt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 15:53

Wat gaan jullie hard! Kan het bijna niet bijhouden haha.

Jeetje Jinte, wat een bizarre situatie! Fijn dat je spullen terug zijn, maar het zou nog fijner als het in de eerste plaats al niet gestolen zou worden natuurlijk.

Mooi stukje zeg Robijntjah <3 Heel leuk en bijzonder verhaal van jullie samen!

Lastig zeg DubbelFun... Als je het blijft zien kun je misschien het beste een keer overleggen met de dierenarts, maagpijn zou inderdaad goed kunnen.

Ohh ik heb echt respect voor mensen die professioneel scheren, heb het afgelopen weekend voor het eerst zelf gedaan en wat een werk! Ik had me er een beetje op voorbereid dat ze de eerste week niet toonbaar zou zijn maar dat viel gelukkig mee :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:20

Maagproblemen is heel vervelend voor paarden en sommige laten bijna niets merken.

Mijn merrie had waarschijnlijk een maagzweer toen ik haar kocht.
Hangend lipje, flemen, brokjes laten liggen en moeilijk over de rug te rijden.

Un overleg met een voedingdeskundige een paar weken geen brok of balancer gegeven.
Wel bietenpulp, luzerne, veel en goed hooi en Vlozaad.
Daarnaast het advies gekregen om haar altijd eerst hooi te voeren voor ik ging werken met haar en een goede wormenkuur te geven, die ook bloedwormen mee pakt.

Paar weken later was t een compleet ander paard en ben ik haar weer een balancer gaan geven. Vrolijker, minder moe en minder sullig.

Nu er amper gras op t land staat, zie ik toch dat ze minder lekker in haar vel zit. Denk dat de maag te lang leeg is.
Ben dan ook blij dat ik het volgend jaar zelf kan doen. Denk dat ander voerbeleid haar ten goede komt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:34

Oh man... vroeger dacht ik: geef je paard wat hooi en hier en daar wat brok en +:)+ maar er komt zóveel meer bij kijken.... soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. En nu ik dit lees van likkende paarden...... Jay likt áltijd mijn hand := En Splash eet z'n slobber het liefst tegen de stalwand aan :') Neemt een hap en eet het al likkend/uitsmerend aan de muur op.... _-:( Dus dan denk ik weer gelijk: zou er dan met hen iets mis zijn?! :oo Oh en Tamme likt graag aan metaal, en vooral als ik hem net een snoepje heb gegeven... :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:35

Ik heb offertes aangevraagd bij verschillende bedrijven voor asbestsanering.

Ik ben heel benieuwd :(.

Paardenstal is 56m2, schuur is 185m2.

Het moet beide gelijktijdig ivm kosten.
Na verwijderen asbest, komt er namelijk een herkeuring of alles goed schoon is. Die keuring kost al eur 300,00 en die krijg je anders dubbel.

Plus dat je dan ongunstig zit met afvoerkosten.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:41

Hee jij woont dichtbij Boemel :) Heb je ook een huis in die regio gekocht?

Is inderdaad zonde van het geld om die keuring dubbel te doen, hopelijk vallen de offertes een beetje mee!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:50

Laurie schreef:

Is inderdaad zonde van het geld om die keuring dubbel te doen, hopelijk vallen de offertes een beetje mee!

Beek (Montferland) :D

En daar heb ik in mijn jeugd ook gewoond.
Vanuit de woonkamer kan ik in de winter mijn oude huis zien liggen.
Had daar toen ik nog thuis woonde, de ponies bij huis. Mijn pennytijd was daar :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:53

@xXutopiaXx: hand likken kan ook een zoutbehoefte zijn. Maar aan metaal likken na een snoepje is dus net zoiets als ik nu heb.

Ik vrees dat ik haar vannacht weer op stal ga doen, want het blijft smerig buiten.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:04

Jade schreef:
mijn merrie eet zand/aarde zo nu en dan, waarom, zeg het maar, ik weet het niet. Ze krijgt voldoende vitaminebrok, heeft een zoutblok en onbeperkt hooi, een kilo lucerne en krijgt eens in de zoveel tijd een kuur zandweg.
ze is wel gevoelig voor buikpijn, kan slecht tegen in plastic verpakt hooi en ik heb de indruk dat ze ook buikpijn krijgt als ze teveel zetmeel krijgt.

Kan ook 'aangeleerd' gedrag zijn... hier 1 pony die helaas ook vol zand zit. Nu al maanden aan t proberen zand af te voeren en het gaat langzaam de goede kant op (in pony toont duidelijk vlotter) heeft week op kliniek gestaan, vele euros lichter maar nog steeds vol zand (en een factuur fors hoger dan de prijsopgave vooraf ondanks geen bijzonderheden)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:07

boemel schreef:
Laurie schreef:

Beek (Montferland) :D

En daar heb ik in mijn jeugd ook gewoond.
Vanuit de woonkamer kan ik in de winter mijn oude huis zien liggen.
Had daar toen ik nog thuis woonde, de ponies bij huis. Mijn pennytijd was daar :D

Wat heerlijk! Daar kun je ook fantastisch buitenrijden natuurlijk :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:24

Ja, absoluut. Ik verheug me er ook echt op.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:59

boemel schreef:

Na verwijderen asbest, komt er namelijk een herkeuring of alles goed schoon is. Die keuring kost al eur 300,00 en die krijg je anders dubbel.

Hier kregen wij overigens nog iets van 800,- terug van die subsidie regeling.
Alle beetjes helpen haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:04

Wij hebben ook ooit eens aanspraak gemaakt op een gemeentelijke subsidieregeling voor isoleren. Toen we de rekening indienden bleek de pot leeg te zijn ;(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:16

Karin_deB schreef:
boemel schreef:

Hier kregen wij overigens nog iets van 800,- terug van die subsidie regeling.
Alle beetjes helpen haha.

Daar heb ik al naar gekeken, maar is helaas niet.
Je kan wel een lening afsluiten voor asbestsanering, maar dat zie ik niet zo zitten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:18

DubbelFun schreef:
Wij hebben ook ooit eens aanspraak gemaakt op een gemeentelijke subsidieregeling voor isoleren. Toen we de rekening indienden bleek de pot leeg te zijn ;(

Das mooi balen!
Hier iig BTW teruggave zonnepanelen.

En voor warmtepomp en isolatie subsidie hopen we dat de kas nog gevuld is. Hoe dan ook, moeten we t eerst zelf betalen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:20

Jade schreef:

Welke vitaminebrok heb je en als je uitrekent wat je geeft en wat de behoefte is, geef je dan genoeg? Ook bij vitaminebrokjes zijn er dus weer soorten die niet alle behoeftes dekken :roll:

Mijn ruin gaat op zoek naar ‘lekkere’ aarde als hij gaat verharen en op Marstall Force staat. Dus hij krijgt Je Paard Gezond en Fit. Mijn merrie trouwens ook.
Een vriendin van me heeft een paar jaar geleden allerlei brokjes naast elkaar gezet en die van jpgef kwamen er toen het beste uit. In de tussentijd zijn er wel brokken bijgekomen en receptuur aangepast, dus wat de huidige stand is, geen idee.

@DF: ik ken een paard dat in het verleden aantoonbare maagzweren had (scopie gedaan). Hij was inmiddels zweer-vrij, maar zoog nog steeds lucht na het eten van een half handje brok. Die had gewoon de associatie brokje = buikpijn dus zuigen. Of eigenlijk kribbenbijten, want echt lucht naar de maag transporteren gebeurt eigenlijk niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:20

@boemel: dat hebben wij ook gehad, maar dat was een Rijkspotje. Bij de gemeente hier kon je ook een percentage terug krijgen als je minimaal 2 soorten isolatie ging toepassen. Dus wij muur en vloerisolatie laten doen. Enfin toen het klaar was bleek de pot leeg te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:22

@hilary: echt kribbebijten is het niet (vastzetten en zuigen), ze likt en schraapt soms met haar tanden er langs. Soort van flossen is het :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:25

Ik bedoel meer: het hóéft niets te betekenen en kan gewoon aangeleerd gedrag zijn.
Aan de andere kant zou ik daar wel graag zekerheid over willen, want het zou zo banketstaaf zijn als het paard echt ergens last van had -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:39

Ze heeft geen achtergrond om dat aan te leren, nooit een maagzweer of andere daartoe wijzende symptomen gehad.
Nu kan een paard van alles gaan 'stressen'; het wegvallen van een maatje bijv. Dat heeft ze nooit echt laten blijken iig. Verder is ze ook niet negatief naar Peppy toe; ze accepteert meer van hem dan van Missy toentertijd.
Missy had ook een gevoelige maag, misschien ook wel zweren. Maar die vertoonde echt het gedrag; geeuwen, zand/aarde eten, dunne mest. Niets van dat al zie ik bij Boon.