Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 17:37

Hoi,
Lees al een tijdje mee, maar kom me nu eindelijk melden :D

Wij hebben gisteren een bod gedaan op een huis met land. Nog geen paarden faciliteiten, maar dat bouw ik toch liever zelf! Dus nu even spannend of alles rond komt, en dan kan ik ook foto's plaatsen van ons stekje :)

_ENGEL_

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:59

Abbey blues klinkt als een goede keuze om je goedzak aan te houden. Toch veel sterkte toegewenst de komende tijd!

Spannend hoor Libera!

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie het met oud en nieuw doen? Vind het zelf nogal spannend zo op mijn nieuwe plekje (niet aan huis). Laten jullie de paarden gewoon buiten? zetten jullie ze op stal?

De mijne staan nu op een verhard stuk, omdat mijn wei te nat is. Stuk is afgezet met 3 rijen schrikdraad, maar vind het best spannend eigenlijk. Wel kunnen ze de schuilstal in, maar die kan ik niet afsluiten en vind dat ook niks met zijn tweeen in het donker. Ik had al bedacht om bij de buren (pensionstal) te informeren of ze daar misschien een nachtje mogen logeren, dan doe ik ook een oog dicht. Of zij plek heeft dat is natuurlijk de vraag.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:10

Bij mij staan de paarden gewoon buiten in de paddock..

De eerste jaren dat ik Licor had zette ik hem op stal en ging ik altijd controleren.. maar hij was altijd heel rustig en relaxt.. later heb ik hem gewoon buiten gelaten en dan ging hij in de hoek van de wei staan te kijken naar het vuurwerp van het naastgelegen dorp :') ik checkte hem wel altijd even..
Toen hij op pensionstal kwam stond hij ook 24/7 buiten.. ik ging dan nooit zelf controleren maar volgens mij de stalbaas wel (weet ik eigenlijk niet eens zeker :oo )
Nu staat hij weer terug aan huis.. en dus ook weer gewoon buiten met de andere 2.. die andere ken ik nog niet zo lang als Licor maar waren vorig jaar ook gewoon rustig dus ik verwacht ook dit jaar geen problemen.. durf ze ook gerust alleen te laten en zelf naar een feestje ofzo gaan.. weet nog niet wat we gaan doen maar om de paarden maak ik me geen zorgen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:20

Bij ons staan ze ook niet aan huis. Wel bij iemand aan huis, maar wij wonen daar dus niet. Vorig jaar zijn we rond 22.45 uur naar stal gereden, waren er om 23.30 uur. Overdag waren we ook al geweest, dus we hadden al gezien dat ze er eigenlijk heel rustig bleven. We zitten ook wel een stukje (hemelsbreed 2 km) van het dorp af, maar wel weer tussen velden waar ze in eerdere jaren carbid schoten.
We hebben om 23.30 uur nog een rondje mesten gedaan (met zaklamp), daarna gewoon in het donker gewacht tot het vuurwerk begon. Eigenlijk stonden ze met z'n vieren een beetje naar de lucht te staren en daar bleef het bij. Dus rond 00.45 uur zijn we maar weer naar huis gereden. Had ook eerder gekund, maar ik had tijdens het autorijden niet zo'n zin in een hartverzakking :+

Onze paarden laten we trouwens gewoon buiten; ze hebben net zoveel beweegruimte als anders (paddock met schuilstallen, track).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:39

Ik verhuis mijn paarden. Hele toestand, want ben een halve dag bezig met heen brengen en dan een halve dag weer alles terug. Ik heb geen stallen. Eerste paar jaar heb ik ze buiten laten staan, maar daar werd niemand vrolijk van. We wonen vlak bij een café en daar wordt flink geknald. En vooral Leo, mijn oude fjord én sjef can de kudde, raakt helemaal over zijn toeren en hitst daarmee de hele kudde op. Aangezien het altijd nat of glad is, ben ik ze een paar jaar geleden gaan verhuizen. Ik had een adres hier vlakbij. Dat was fijn, want dat scheelt veel tijd (in een uur alles heen of terug) en zij zaten ver genoeg ovetal vandaan dan de paarden geen last hadden van het vuurwerk. Helaas is die boer naar een bejaardenhuis en het huis is verkocht. Dus dit x zitten we 40 km verder op. Dus dat is een volksverhuizing met een 2 paards trailer en 5 paarden. Om er toch nog iets van te maken, hebben wij een hotel in de buurt genomen. Slaan we zelf oud en nieuw lekker over en de volgende dag nog lekker de Drunense Duinen in. Is het niet alleen maar verhuizen, maar zijn we ook lekker een weekendje weg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:45

Afbeelding

Mijn eigen schoothond. Beetje groot uitgevallen...

Abby, ben blij dat je iets van een ritme hebt gevonden. Het is jammer van Rachel, maar een goede keuze onder deze omstandigheden. Hoop dat je een beetje van Stef kunt genieten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:51

Klinkt toch leuk, Fabster?

Wij blijven lekker thuis met z'n allen :Y)

Laat de beesten gewoon in hun normale doen, blijven ze ook het rustigst van.
Wij zitten ook niet echt in de gevarenzone en het is meer herrie enzo uit de omliggende dorpen, dus niet echt dichtbij.
Ze staan gezellig op hun hooi kauwend naar het vuurwerk te kijken zonder enige vorm van paniek :D

Wat een leuke hond <3

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:10

Juist omdat ze op de verharding staan ben ik bang dat er 1 door het draad gaat. Op de wei zou ik minder bang zijn omdat ze daar een nog een sprintje kunnen trekken, maar als die nat en glad is dat ook niks. Misschien is die tegen die tijd wel droog. stal bij de buren is nog geen 5 minuten wandelen dus zou ideaal zijn.

Jeetje Fabster dat is een hele onderneming!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:22

Hoi,
Cursus goed geslaagd... veel geleerd.
Ik vond die paardenbenen niet eng of zo.... morgen plaats ik ff foto's

Met oud op nieuw vond ik t vorig jaar heel spannend.... ik had toen nog draad en mijn merrie dreigde er door heen te willen, ze was erg gestresst. Dat is de reden dat ik nu overal houtwerk heb geplaatst.

In het ernstigste geval sluit ik ze op in stal, maar wil dit als het gaat voorkomen.

500 meter van ons af zit een vuurwerkverkoop, zij steken heel wat elllende af. Ik zeg: stoppen met die troep.... zo zielig om te zien hoe gestresst die beesten raken. Mijne was vorig jaar gedurende 5 dagen dan ook behoorlijk teruggevallen, ze at niet of nauwelijks

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:34

Dan hier de foto's
Afbeelding

Je voert dit na thuisstudie en theorie in de ochtend, zelfstandig uit....Uiteraard kun je om hulp vragen.
Ik was er best trots op, het zelfstandig te hebben gedaan.... op het laatst gevraagd of het dan zo in orde was..... Er moest nog wat mm werk af...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:37

Lijkt me wel interessant zo'n cursus. Beetje luguber met die dode paardenvoeten, maar ach :P

Lekkere knuffelhond Fabster :D Bouvier-achtige?

Hier blijft alles buiten met oud en nieuw. Gaat al tien jaar zo. Sowieso staan ze nooit binnen dus het zou meer onrust geven ze ineens op stal te gaan zetten. Vorig jaar met nieuwjaar was mijn ijslandse dame pas een krappe week bij ons, dat was wel onhandig getimed, ben nog rond 12u bij hen gaan kijken maar ze stonden me stom aan te staren waarom 'k in hemelsnaam 's nachts bij hen in de wei stond :')

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:37

Fabster, heb je wat meer info over de pony van je buren? Leeftijd, geslacht, welk niveau, etc
Een vriendin van me is langzaamaan aan het rondkijken naar een grote pony/paard voor zichzelf.

Wij hebben een dierenpension en zitten met oud en nieuw helemaa vol met dieren die bang zijn voor vuurwerk. Hier wordt niets afgestoken, maar wij zijn dus gewoon thuis, voor alle beestjes zorgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:39

Leuk om te zien monmaster! Ik vond het destijds ook erg interessant en waardevol. Gister is de smid bij mij geweest om de voetjes van het jonkie te doen. Ze staat er weer netjes bij. Ze heeft rechtsvoor een iets steiler voetje dan linksvoor en heel langzaam corrigeert hij het.

Over 5 weken komt hij weer.

En je mag best trots zijn hoor, het ziet er keurig uit!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:40

Nadeel van die dode hoeven vind ik dan dat de werkhouding niet overeenkomt met als je met een paard bezig bent. Dat is dan toch weer iets anders.
Maar wel fijn dat je zo kint leren wat je met de hoef moet doen zonder dat je in moeilijke houdingen hoeft te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:49

palousa_boy schreef:
Nadeel van die dode hoeven vind ik dan dat de werkhouding niet overeenkomt met als je met een paard bezig bent. Dat is dan toch weer iets anders.
Maar wel fijn dat je zo kint leren wat je met de hoef moet doen zonder dat je in moeilijke houdingen hoeft te staan.

Klopt! Het snijdt ook helemaal niet makkelijk op zo'n los stuk been..... In het "echie" vind ik het een stuk makkelijker snijden afgezien van je houding.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:52

Bij ons stonden de voeten in de bankschroef dus ze stonden wel vast :) dat scheelt al een stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:59

Ha, ha dat scheelt inderdaad. Ik zat op een keukenstoel met een paardenbeen tussen mijn knietjes geklemd :P .

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:12

Maar beide zijn ze niet echt natuurlijk.
Een hoef aan een paard beweegt toch wel, maar minder kanten op dan als je een losse hoef tussen je knieën hebt :)

En dan de rest van het paard niet te vergeten :+ hier hebben we er een die gaat het liefst liggen als ik met d'r hoeven bezig ben. Probeer altijd wel d'r hoef vast te houden en door te gaan maar het houd een keertje op.
Voor haar zou een bekapstal dus wel een uitkomst zijn, maar die heb ik nog niet (die staat ook op het lijstje "nog te bouwen")

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:57

Ik heb gelukkig hele makkelijke paarden. Vanmorgen mijn babypaardje gedaan... ging super!
Net lekker en rondje in zonnetje gereden.... Ikja was braaf en tot slot een rondje met de baby gewandeld, eerst deed ik dat samen maar ik wil haar ook leren alleen weg te gaan... dat ging ook super!

Volgens mij is het met alles wat je leert, je wordt pas handig in de dagelijkse praktijk.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:01

Hoeveel hooi geven jullie de paarden eigenlijk? Ik probeer onbeperkt te voeren in 3 slowfeeders,en dan zit ik aan 4 baaltjes per dag, klopt dit een beetje? Voor 4 paarden, waarvan er 2 echt flink rond zijn. Ze krijgen ook nog wortelen muesli en flink wat grasmix.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:23

Vuistregel is 2% van het lichaamsgewicht in droge stof. Voor hooi is het DS-gehalte ongeveer 90%, voordroog ca 75 à 80%. Elke kilo van dat ruwvoer bevat dus slechts aan droge stof respectievelijk 900 en 750 à 800 gram.
Voor een paard van 500 kilo kun je dus voor hooi aanhouden 2% van 500 kilo = 10 kilo droge stof = dus ruim 11 kilo afgewogen hooi. Vier baaltjes (van ca 20 kilo?) per dag voor 4 paarden klinkt nogal veel dus...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:24

Hier eten ze gemiddeld ook vier kleine baaltjes per dag voor vier paarden.

Hebben ook nog pakken voordroog van 400 kg liggen als de baaltjes op zijn. Aantal kg per baaltje weet 'k niet, tussen 10-20 kg. Voer op het oog en of ze niet te lang zonder voer staan :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 19:37

Mijn twee Tinkers doen het dan wel goed op 1 baaltje per 20 uur. Soms verspringt mijn voermoment, soms krijgen ze een plakje tussendoor en soms staan ze gewoon even zonder voer, hangt van mijn dagplanning en van het weer af :)

Ik weet nog niet of mijn paarden buiten blijven, we staan binnen de bebouwde kom, tegen de woonwijk aan. Echter wel diep achterin de tuin en aan alle kanten vrij. Blijf er denk ik maar gewoon bij en zorg dat stallen gereed staan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:48

Solleke_Noah schreef:
Lijkt me wel interessant zo'n cursus. Beetje luguber met die dode paardenvoeten, maar ach :P

Lekkere knuffelhond Fabster :D Bouvier-achtige?

Hier blijft alles buiten met oud en nieuw. Gaat al tien jaar zo. Sowieso staan ze nooit binnen dus het zou meer onrust geven ze ineens op stal te gaan zetten. Vorig jaar met nieuwjaar was mijn ijslandse dame pas een krappe week bij ons, dat was wel onhandig getimed, ben nog rond 12u bij hen gaan kijken maar ze stonden me stom aan te staren waarom 'k in hemelsnaam 's nachts bij hen in de wei stond :')

Geen Bouvier, maar een zwarte Russische Terrier.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:50

Donja schreef:
Fabster, heb je wat meer info over de pony van je buren? Leeftijd, geslacht, welk niveau, etc
Een vriendin van me is langzaamaan aan het rondkijken naar een grote pony/paard voor zichzelf.

Wij hebben een dierenpension en zitten met oud en nieuw helemaa vol met dieren die bang zijn voor vuurwerk. Hier wordt niets afgestoken, maar wij zijn dus gewoon thuis, voor alle beestjes zorgen :D

Te koop aangeboden ontzettend mooie, lieve E pony
http://link.marktplaats.nl/m1104276097? ... nt=app_ios
Ad

Het loopt storm op die pony, dus als ze wat willen, moeten ze er snel bij zijn.