Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:54

Fabster, ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je idd ook dressuurmatig oefent onderweg...

Ik maak gebruik van de strepen op het fiets pad...( pak ze twee om twee) Als een soort van pionnen... Van linker naar rechter stelling. Houdt regelmatig halt, soms wat achterwaarts . Als het rustig is idd ook wat wijken.
Als ik voor de stoplichten moet wachten.. Krijgt ze wel altijd een snoepje.. Waardoor ze keurig stil staat.

Delen moet ze bij mij gewoon aan de teugel lopen.... Maar ook verruimen van gangen en weer terugrijden... Daarbij richt ik me ook op de vijf gangen die ze heeft.

En zeker als ze kijkerig is... Hop inde krul. Ik merk aan die van mij, dat als ze onzeker is dat ze zelf mijn hand op zoekt om afgebogen te lopen.

Ik knijp ook wel in mijn handjes hoor met een paardje wat net anderhalf jaar onder het zadel is en zo mak langs de weg... En geloof me der komt wat langs.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:55

Ik doe ook mee met endurance ruinen, zowel van mij als van paardlief ligt buitenrij-roots daar!

Moeilijke buitenrijpaarden. Lastig. Ik vermijd niks en rij overal mee. Heb ook zowel Caily als Bo als Kyra zelf "buitenrij-mak" gemaakt, momenteel heb ik een fries x springpaard als projectje. Soms aan het begin wel knikkende knietjes of hulp nodig, maar het is altijd goed gekomen. Begin ook graag met wandelen om het op te bouwen. Ik laat ze al het spanndende bekijken/aantikken. Sommige gaan op den duur daarmee de boel faken en die krijgen gewoon een schop onder hun hol :o

Ik woon erg in een uithoek, maar mocht er iemand graag met een mak en doorgewinderd paard op stap willen, van harte welkom!

Man in Drenthe. Gert vh Hof of John Erb?

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:03

Ik herken het wel fabster. Mijn fjord heeft ook van die kortsluiting periodes. DAn is alles eng en potentieel gevaar. Opzij springen en mrt een boog ergens omheen willen of ineens stopen vanuit galop (dressuurmatig krijg ik dr niet vanuit handgalop naar stap maar dan wel haha).

Als ze zo'n periode heeft pak ik de pelham er bij en dan is het streng rijden. Geen gel*l in de krul. Tik en skup mee als ze begint te zeiken. Werkt vaak het beste. Even je focus verleggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:13

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat sommige paarden gewoon onzeker zijn en net die persoon of dat paard nodig hebben.Vaak komt het met veel km`s ook wel weer goed

Ik ben met mijne nog niet buiten geweest, mis dat wel en heb daar wil zin in.Ben aan
ene kant ook wat bang voor omdat ik niet weet hoe het zal gaan, is nog nooit op buitenrit gegaan, Dat terwijl hij een coole kikker is maar heb ook niemand in buurt nu met een brave die aantal keren mee kan, dan zou ik het wel aandurven. het meisje wat bij mij gestald staat is mega onzeker ( met wel mega braaf paard maar wat onzeker kan worden door haar) dus ga ik liever niet met mee, als iets gebeurd raakt zij in paniek en weet ik niet wat mijn jonkie gaat doen

gave luchtfoto, mag ik vragen hoeveel m2 grond jullie hebben? En zijn dat 2 trampolines en dus jullie tuin net achter huis en de rest voro de paarden?

Waar woon je ergens?

Ik rij met alles buiten en mijn huis grenst aan het industrie terrein dus zogauw ik het erf af ga, kom ik vrachtwagens tegen behalve op zondag, dan kan ik zelfs over het industrie terrein.

Tika wilde eerst nog niet eens op 50 m van de poort komen, met de poort dicht, maar inmiddels ben ik zelfs al met haar langs de grote weg gewandeld, dan komt het verkeer op een meter langs je af.

Linksaf is industrie en rechtsaf is de landerijen in, met kans op tractoren en ik moet ook een kwartier rijden voordat ik het eerste bosje of zandpad tref.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:29

Fabster, balen als je niet lekker ontspannen kunt buiten rijden. Helaas wel herkenbaar, met mijn wpn-er kon ik eerst "alles" hij schrok wel snel maar niet heel erg. Sinds ik er een paar keer heel hard afgevallen ben heb ik veel meer angst gekregen. Door de angst ben ik minder met hem gaan buiten rijden waardoor hij weer sneller schrikt. Sinds de kids er zijn rij ik nog minder buiten waardoor het inmiddels voor mij vrijwel niet meer mogelijk is om buiten te rijden met hem.
Zou ik dit wel willen zou ik veel meer moeten oefenen, moe maken ook in zijn hoofd (oefeningen doen buiten) en km maken. Het schrikken gaat er niet uit, daar ben ik van overtuigd, maar als je maar vaak en veel oefent worden de schrikreacties wel minder en/of minder heftig.
Ik denk dat het altijd een wisselwerking is tussen de ruiter het paard en de omstandigheden. Ik denk dat je best een vreemde je paard kan laten doorrijden op momenten dat je hem er zelf niet meer doorheen komt. Maar dat je er heel alert op moet zijn dat de probleem terug komen omdat het niet alleen het probleem van het paard is, maar een probleem van jullie samen. Mijn paard heeft een tijd heel heftig gereageerd op tractors bij het buiten rijden. Het gevolg was dit ik zelf onbewust schrok als ik een tractor zag, kijken of mijn paard veilig kan uitwijken ect. Zelf als ik alleen met mijn hond wandelde keek ik naar een vluchtweg _/-\o_ Soms is doorzetten een optie en soms is het wijzer om te kijken of een andere combinatie niet wijzer is. Paardrijden is ten slotte een hobby die leuk moet blijven voor allebei! Achteraf gezien had ik mijn paard een tijdje na mijn val moeten verkopen, dat heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat ik het nog wel opgelost kreeg maar het heeft mij alleen maar meer angst opgeleverd. Inmiddels is hij al zo op leeftijd dat hij natuurlijk gewoon mag blijven en is hij met vervroegd pensioen, dat is het beste dat ik hem te bieden heb, al blijft het natuurlijk wel een beetje triest dat hij niet meer fanatiek mag werken.
(ohw, beetje lang verhaal geworden -O- )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:54

Fabster schreef:
En bedoel je Emiel Voest in Drenthe? Zijn voormalige rechterhand geeft mij les.
Nee, die bedoel ik niet, zal eens zoeken of ik achter de naam kan komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:56

@caily; Gert vh Hof dat is hem :D thanks
@fabster: die dus :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:58

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:09

DD weet dat vast, maar gert heeft een vriendin van mij enorm geholpen met haar paard.
En nee, dat was niet zo dat hij er op kon zitten en mijn vriendin het vervolgens zelf op moest lossen, hij heeft haar en haar bijrijdster de aandachtspunten netjes bijgebracht :j

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:18

Zo herkenbaar jullie verhaal. Ik Ben jaren geleden ook gevallen op een buitenrit door een hond die op ons afkwam. Daar zelf veel angst aan overgehouden. En minder buiten gaan rijden. Toen door omstandig heden zo wie zo bijna niet gereden. En nu jaren verder rijdt ik weer een beetje met haar buiten. Ben 2 keer alleen geweest. Ze vind het zelf veel fijner om met een ander paard of persoon te rijden. Uiteindelijk wil ze dan wel vooraan rijden. Als het erg spannend word kruipt ze gauw weer achter andermans billen. Ik zou het veel en veel meer moeten doen om echt weer relaxed te kunnen rijden. Daarom ook mijn trailer project zodat we ook ergens anders kunnen gaan rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:28

Pffff....joew. jullie gaan hard.

Buitenrijden op een paard dat daar niet geschikt voor is, is niet erg ontspannend.
Gelukkig heb ik genoeg keuze. Denk ook dat net zoals niet ieder paard een springer of dressuurtopper is. Niet elk paard geschikt is voor buitenritten.
Trainen...trainen en nog eens trainen wil dan soms gewoon niet baten.

Hier komt hij morgenvroeg het doek lager leggen. Hopelijk helpt het.
Vind het maar niks als dat steeds aan het oppervlak komt.
heb nu 10 cm. Dus zou het dubbele erin moeten. Wordt het dan niet te zwaar?

Afbeelding

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:33

Anke in het begin wel, maar door goed te wateren, klinkt het snel in.

Ik heb 11 april een lesje trailerladen... Die van mij gaater wel in, maar niet van harte.
Soms moeten we haar voetje voor voetje er bijna intillen. Als ze er eenmaal op staat nix aan het handje.

Ik zal vast iets verkeerd doen, dus heb besloten voor het probleem groter wordt, hierin een een lesje te nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:36

Je hebt pb. Hier ook weg oversteken en zijn er zand weggetjes. Industrie is hier niet. Bos is er ook wel maar dat is weer eerst een stuk rijden zeket 30 min. Enkele reis.

spatter schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat sommige paarden gewoon onzeker zijn en net die persoon of dat paard nodig hebben.Vaak komt het met veel km`s ook wel weer goed

Ik ben met mijne nog niet buiten geweest, mis datq wel en heb daar wil zin in.Ben aan
ene kant ook wat bang voor omdat ik niet weet hoe het zal gaan, is nog nooit op buitenrit gegaan, Dat terwijl hij een coole kikker is maar heb ook niemand in buurt nu met een brave die aantal keren mee kan, dan zou ik het wel aandurven. het meisje wat bij mij gestald staat is mega onzeker ( met wel mega braaf paard maar wat onzeker kan worden door haar) dus ga ik liever niet met mee, als iets gebeurd raakt zij in paniek en weet ik niet wat mijn jonkie gaat doen

gave luchtfoto, mag ik vragen hoeveel m2 grond jullie hebben? En zijn dat 2 trampolines en dus jullie tuin net achter huis en de rest voro de paarden?

Waar woon je ergens?

Ik rij met alles buiten en mijn huis grenst aan het industrie terrein dus zogauw ik het erf af ga, kom ik vrachtwagens tegen behalve op zondag, dan kan ik zelfs over het industrie terrein.

Tika wilde eerst nog niet eens op 50 m van de poort komen, met de poort dicht, maar inmiddels ben ik zelfs al met haar langs de grote weg gewandeld, dan komt het verkeer op een meter langs je af.

Linksaf is industrie en rechtsaf is de landerijen in, met kans op tractoren en ik moet ook een kwartier rijden voordat ik het eerste bosje of zandpad tref.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:38

Ik moest net werken en ineens viel het kwartje (duurt soms even, hè... :+ ). Ik werk met gehandicapte ruiters en ik liep vandaag bij een andere combinatie dan normaal. Dat paard waar ik bij liep, heeft heel veel fans. Loopt keurig zijn rondjes, is braaf, rijdt lekker. Ik heb er ook wel eens op gezeten en ik heb helemaal niks met dat beest. Ik loop normaal bij een paard met een behoorlijke eigen mening. Die steelt dus mijn hart. En zo kies ik dus mijn dieren (ook mijn honden en mijn kat....).

Als ik bij een paard ga kijken, zet ik m eerst in de loswerkbak. Eens zien hoe ze reageren op druk en aanwijzingen. En ik kies er altijd de paarden uit, die het niet zomaar doen, maar even laten weten dat ze zelf ook ieys te vertellen willen hebben. Ook al ga ik van te voren weg met het idee, dat het een makkelijke moet worden. Degene die hun karakter laten zien, stelen mijn hart. Dan krijg je dit soort dingen.

Een instructeur mee laten fietsen om tips te geven, werkt dus niet. Want als iemand mee fietst, is het probleem meteen al opgelost. ;) . Ik word inderdaad ook wel zenuwachtiger als ik op 15 km zo' n 100 x opzij schiet, op de rem sta uit draf (galop geb ik maar even uit het pakket geschrapt als ik alleen ben), of ineens in volle galop omdraai. Daar doe ik haar geen goed mee. Maar ik verlies af en toe ook mijn geduld met dat gezeur. Dan roep ik mezelf weer tot de orde en dan gaat het weer even goed. Ik ontwijk ook niks. Ga overal langs. En ik ga gewoon verder. Ik rij 2-3 x in de week buiten. Er zal ooit wel een dag komen, dat het beter wordt.

On the bright side: het doel was om haar te laten afvallen. En dat lukt goed. :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:42

Dat gevoel en type paard heb ik ook. Meisje op de wei heeft een mega braaf paard waar ik ook een maand op bereden heb voor ik mijn pre kocht bij gebrek aan rijpaard. Leuk paard liep leuk maar ik heb er geen klik mee. Laatst zag ik een test over t type paard enelementen. Vuurpaard houtpaard etc.erg leuk en herkenbaar.

Ik val ook op het type " moeilijker" en eigen denkwijze. Zijn vaak de slimste paarden en als je de klik een respect hebt heerlijke dieren Ze moeten karakter hebben al merk ik werk nu ik mama ben een oudet word en slechte ervaringen met mijn vorige paard dat ik sneller angstig ben een soms ook onzeker. Dat wasik vroeger nooit en vind ik wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:57

Ik zal ze er onbewust ook wel op uitgekozen hebben, want er is mij wel eens verteld door een dame die met moeilijke en gedragsproblemen paarden werkte , dat ik 2 ontzettend dominante merries heb, maar dat ze voor mij door het vuur gaan. Was een lekkere bos veren in mijn kont, want ook ik ben heel onzeker, of ik het allemaal wel goed zie en doe met mijn meiden.

Maar het is juist het karakter, wat het buitenrijden dramatisch kan maken, maar de andere kant is wel, dat vooral grote zo ongelofelijk sensibel is, dat ze mij met hartkloppingen per direct als het eerste de beste therapiepaard naar huis brengt, of ons al meerdere keren voor op hoofd vallende boomstammen heeft behoed.
Maakt het voor mij daarentegen ook weer extra moeilijk inschatten als ze mij in de zeik neemt of niet...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:00

Ja, toen ik er af viel en zij weg spurtte, riep ik haar en kwam ze meteen terug. Dat dan weer wel! _O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:27

Die van mij is kinder paard geweest dus die is wel wat gewent :+
Hij is wel snel dus als hij denk ik draai om, dan ben ik blij met m'n lange benen zodat ik mezelf boven kan houden.

Maar wild in het bos daar is hij wel bang voor. Huppel zo een kwartier in passage door het bos :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:31

Kinderpaard met passage. Klinkt indrukwekkend.

Wel handig als ze blijven staan en terug komen.
Niks zo vervelend als je erachteraan moet gaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:37

palousa_boy schreef:
Die van mij is kinder paard geweest dus die is wel wat gewent :+
Hij is wel snel dus als hij denk ik draai om, dan ben ik blij met m'n lange benen zodat ik mezelf boven kan houden.

Maar wild in het bos daar is hij wel bang voor. Huppel zo een kwartier in passage door het bos :=

Wel indrukwekkend, passage met he trekpaard! :D

Die van mij houdt ook niet van wild. Vogels, eekhoorns, eigenlijk alles wat beweegt (of niet beweegt, want afval in de berm, brievenbussen, struiken met bloemen, plastic zakken, bergen zand, boomstronken of omgevallen/afgezaagde bomen) is zwaar verdacht. En zij denkt maar dat ik dat niet opmerk. Ze vindt mij waarschijnlijk echt heel dom, of blind, dat ik dat allemaal niet zie! _O-

Vandaag in een straatje waren ze bezig om een tuin de renoveren met grof geschud. Dus happers in de tuin, mannen in de tuin, bergen aarde, vrachtwagens en busjes langs de kant van de weg, die de hele zooi blokkeren. Dus ik klets tegen haar dat ze dat allemaal best goed kan, ze ging er ook langs; vliegen er 2 eenden vlak voor haar neus op uit een greppel. Tja, dat vindt ze dus niet grappig.... :+

Maar ik zou met haar ook eens met de dubbele lange lijnen kunnen wandelen buiten. Moet ze ook voorop. Ga ik alleen geen 15 km.... <<)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:41

Hij heeft m gelopen geloof ik maar er zal vast nog wel meer in zitten met wat intensievere training.

En er zullen vast wel trekpaarden zijn die het kunnen fab, ze tonen het alleen niet :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:21

Maar dat geloof ik ook hoor, palousa. Ooit was het het idee met miin Velg, om hem hoog op te leiden. Hij deed al alle zijgangen in stap en hij vond het echt heel leuk. Maar nu zijn knie stuk is, lijkt het me niet meer verstandig. Moet met hem gaan kijken of we een nieuw doel kunnen vinden. Hij vindt het veel te leuk om dingen samen te doen om hem al met pensioen te laten gaan. Hij is nog niet eens 6. Maar weet nog even niet wat.

Een nieuwe dag en de wereld ziet er weer anders uit. Was gisteren ook heel moe. Dan zijn de uitspattingen van Caj ook wel eens zwaar.

Ik gad trouwens mijn honden ook mee op de 15 km, maar de oudste (is vandaag jarig en wordt 12!) trekt dat tochniet meer. Die heeft artrose (krijgt 22 april goudkorrels) en ze kon gisteravond biet meer normaal lopen. Arm ding. Een km of 7-9 gaat nog goed, maar 15 (3 uur wandelen) was toch een brug te ver. Dat is jammer, want qua conditie houd ze hetnog makkelijk vol. We hadden ze nog mee willen nemen naar de Vogezen. Maar dat is niet zonn goed plan, denk ik zo. Alhoewel ze dat echt heel leuk vindt. Maar wie weet hoe het met die goudkorreks gaat.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 25-03-16 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:26

Fabster schreef:
Maar dat geloof ik ook hoor, palousa. Ooit was het het idee met miin Velg, om hem hoog op te leiden. Hij deed al alle zijgangen in stap en hij vond het echt heel leuk. Maar nu zijn knie stuk is, lijkt het me niet meer verstandig. Moet met hem gaan kijken of we een nieuw doel kunnen vinden. Hij vindt het veel te leuk om dingen samen te doen om hem al met pensioen te laten gaan. Hij is nog niet eens 6. Maar weet nog even niet wat.

Kan je hem niet aan het werk zetten aan de lange lijnen. Beetje sleepwerk enzo n

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:29

lizy29 schreef:
Fabster schreef:

Kan je hem niet aan het werk zetten aan de lange lijnen. Beetje sleepwerk enzo n

Dat weet ik niet. Ik weet niet wat wel en niet kan. Maar ik moet dat soort dingen eens gaatn proberen, inderdaad. Hij is natuurlijk een prima tractor. Moet ik alleen wel een tuig. En voor trekpaarden vind ik die zo duur om voor een lolletje te gaan.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:40

Gatver... Wat een regen.... Vanmiddag vanaf 14:00 gaat het zonnetjes schijnen... Dan maar op pad. Ga ik nu eerst maar binnen aan de slag.

Straks komt de " nieuwe" Hooiboer , ben benieuwd... Nu hele grote balen... Ik hoop dat het werkt, ik schat in dat ik er drie weken mee ga doen, volgens mij moet dat kunnen.

Iedereen een fijne dag.