Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:47

DubbelDun schreef:
kvulden schreef:
Super zo'n grote schuur. Had hier ook gevraagd of ik een (kan even niet op het woord komen) schuur met 1 kant open mocht neer zetten. Net groot genoeg dat je er best een beetje in zou kunnen rijden. Maar de gemeente wil het niet hebben. Jammer.......

Kapschuur bedoel je... die wil ik ook... van een meter of 20 :D
Gemeente werkt ook niet mee, maar buiten dat de portemonnee ook niet en of de buren er blij van worden ??? :D

Ja bij ons bouwen de buren ook alles vol. Maar ja dat zijn bedrijven en ik niet. Ja wel een bedrijf, maar niet agrarisch

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:06

DubbelDun schreef:
kvulden schreef:
Super zo'n grote schuur. Had hier ook gevraagd of ik een (kan even niet op het woord komen) schuur met 1 kant open mocht neer zetten. Net groot genoeg dat je er best een beetje in zou kunnen rijden. Maar de gemeente wil het niet hebben. Jammer.......

Kapschuur bedoel je... die wil ik ook... van een meter of 20 :D
Gemeente werkt ook niet mee, maar buiten dat de portemonnee ook niet en of de buren er blij van worden ??? :D

Kapschuur ? Die hebben we ook 25x15 :D

Alleen het nadeel van alle schuren is dat ze ook onderhouden moeten worden:-(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:10

Hier een kapschuur van damwandprofiel...weinig onderhoud.Eerdaags eens een of 2 balken vervangen.Verder alleen de spinnewebben weghalen :D

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:14

Damwand muren met geïsoleerde damwand dakpanelen zou ook mijn voorkeur hebben en een stuk van de muren dan van dat geperforeerde damwand. Waait ook nog iets door in de zomer.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:19

Wij gaan de asbest verwijderen. Van de week 'nieuwe' platen gekocht en een adres waar het asbest heen kan. Wanden zijn ook van damwand :D

Op de achtergrond de stallen van overheaddeuren (geisoleerd) en geisoleerde damwand op het dak. Alleen nog verven :+
Afbeelding

Plattegrond bij huis:
Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:52

pfff volgens mij mogen wij hier niet zo veel bouwen hoor. ik dacht 100m2 aan bijgebouwen en daarvan zit een stuk aan ons huis als bedrijf en onze schuur en stal. Heb nog een klein beetje over voor vergunning vrij bouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:26

Dat vergunningvrij bouwen is een wassen neus. Die heeft mij 150 euro gekost aan leges en nog niks aan 'toestemming'.
Het is echt niet zo dat je maar wat neer mag zetten wanneer je daar zin in hebt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:31

Onze schuilstal in de wei staat hartstikke illegaal (wel in overleg met buren) en daar heeft nooit iemand moeilijk over gedaan. Hij mag wel weg, want we hebben er nu niets meer aan. Hij staat nu precies in de meest verre hoek van de wei van ons huis af en de paarden lopen daar maar weinig. De wanden zijn nog goed, maar het dak is niet meer goed. De paarden staan nog droog, maar daar is alles mee gezegd. Ik hoop dat er een handige klusser is die het materiaal nog wil gebruiken om goedkoop een stal mee te bouwen, omdat ik zelf niet weet hoe ik hem af moet breken... Maar misschien is het wel helemaal niet interessant.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:33

Oohhh, dat hebben wij destijds ook helemaal uitgezocht, kreeg er de kriebels van want iedereen zei wat anders.. bij de gemeente wisten ze ook niet echt precies hoe en wat. :') Uiteindelijk is alles goed gekomen en mijn advies is, volbouwen wat je bouwen mag! :') Ik heb nu 'spijt' dat we niet nog een stukje aan de stal hebben gebouwd voor opslag bv.. had wel gemogen maar nu is alles zo gemaakt dat bijbouwen echt een gedoe is. Veel groter was ook raar want dan was het bijna net zo groot als ons huis. :')

Ik heb vanmiddag mijn voerbakken gehaald! Paarden hebben er al uit gegeten en ik heb er inmiddels stenen ingelegd. Wederhelft wilde zonder stenen aankijken maar hij is nu weg dus ik heb er meteen even wat verzwaring in gedaan. :x Ziet er mooi uit!

Beer is nog wat argwanend.. domme knol, een half uur daarvoor stond ie op de trailer met die voerbakken aan de andere kant van het tussenschot... ik heb hem meegenomen met ophalen omdat onze kennis in het bos woont dus eerst samen een rit gemaakt. :')

Afbeelding

Ooohh, zit daar hooi in! Zeg dat dan meteen! Kippen vonden het ook reuze interessant!

Afbeelding

En Viola wist er wel raad mee.. die kroop er nog net niet helemaal in. :')

Afbeelding

Heel blij met deze bakken, minder zooi in de bak/paddock en het ziet er ook mooi uit. Oh en zo droog is de bak dus na al dat water, ook heel blij mee. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:34

Lorette...als je lid bent van FB is er vast wel een "weggeefhoek-pagina"bij jou in de buurt,zet je hem daarop.Vast iemand die het wil hebben :D
Zo ben ik ook van mijn broeibalen afgekomen...gebruikt voor een boerenbruiloft en straatfeesten.Ik was het mooi kwijt :P

Mooi Kristel +:)+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:45

Lorette nu ik er bij nadenk.. Ik geloof dat ik het ontwerp van mijn zadelkasten gebaseerd heb op een foto van jou!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:46

Op Bokt-markt zetten en in je onderschrift de link opnemen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:47

Ik stond vanmiddag tijdens het maaien ineens te bedenken dat we nu ongeveer 9ha tot onze beschikking hebben, die stukjes lijken alleen zo klein :P

3ha wei aan huis, 2ha wei voor hooi/schapen en een wei van 4ha waar nu bijna de helft van gebruikt kan worden ongeveer, de andere helft heeft nog geen omheining.

Als het meezit gaan morgen middag de paarden over naar de omheinde helft van de 4ha, anders later dit weekend.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:48

O haha, nu ben ik nieuwsgierig wat je hebt gemaakt! Maar kan zo niet bedenken welke foto van mij handig zou kunnen zijn voor het ontwerpen van een zadelkast. :P

9 hectare! Ben heel jaloers. Land kun je nooit teveel hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:52

Ik zou niet weten wat ik er mee moest :D
Mijn postzegel moet ik al maaien omdat de paarden er niet meer op kunnen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:03

Ik zou er graag nog een halve hectare bijwillen...zucht,er moet wat te wensen overblijven nietwaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:05

_Lorette_ schreef:
O haha, nu ben ik nieuwsgierig wat je hebt gemaakt! Maar kan zo niet bedenken welke foto van mij handig zou kunnen zijn voor het ontwerpen van een zadelkast. :P

9 hectare! Ben heel jaloers. Land kun je nooit teveel hebben.

Een ijzeren kast met allemaal bruine spullen in en hele mooie cognaclaarzen :D
Stond in het zadelkamer/kasten topic.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:18

DubbelDun schreef:
Dat vergunningvrij bouwen is een wassen neus. Die heeft mij 150 euro gekost aan leges en nog niks aan 'toestemming'.
Het is echt niet zo dat je maar wat neer mag zetten wanneer je daar zin in hebt.

Nee dat klopt, maar een nieuwe stal dat mag gelukkig ;-) Dan kunnen de paarden uit de andere stal en hebben we niet zo veel stof meer in onze schuur ;-)

Een stuk je erbij zou mij ook wel passen al is het 1/4 hectare. Grasland genoeg om me heen, maar niemand die een stukje wil verhuren ;(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:32

Tinky12 schreef:
Ik zou er graag nog een halve hectare bijwillen...zucht,er moet wat te wensen overblijven nietwaar.

Hihi, ik zou er nog wel 30ha bij willen :P

Wij houden de paarden 24/7 buiten op de wei en eten dus ook 24/7 op de wei.
De grond is hier veel armer dus het gras groeit minder.

Ook hebben we ooit wat meer paarden staan, waardoor we de oppervlakte ook nodig hebben.
De regels voor oppervlakte per paard (of elk ander vee) zijn hier ook wat strenger dan in nl.

Het voordeel van genoeg wei is ook dat je niet heel veel bij hoeft te voeren in de winter.
Ik ben blij als ik straks van het hooi/schapen weitje 40 balen per jaar kan halen. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik daar de winter mee door zou kunnen komen.
Eventueel kan ik bij kennissen verderop ook nog een stuk hooien, maar hier staat ook weer jkk op omdat dit eigenlijk gewoon hun tuin is :P
Dus dat vergt ook wat voorwerk.

Veel land is idd veel werk, maar het IS ook m'n werk dus voor hier is het alweervwat anders.

Uiteraard probeer ik er uit te halen wat er in zit, maar dat is hier al meer werk dan bij een verwaarloosde wei in Nederland, en daar is het al veel werk.

Maar ooit hoop ik gewoon mooie weides te hebben waar ik geen weken per jaar hoef te besteden aan het temmen van bramenstruik, varens, brem en meidoorn.

Dan hebben we het nog niet over jkk -O-

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:45

Ah houd moed! :D Vooral niet vergeten te genieten van je landgoed en dieren! Ik volg je topic nog steeds. :j

Meh, ik ben binnen een uur opeens vet verkouden geworden.. hoe kan dat nou weer! Ik werk op een school en ben echt immuun voor alles... *riep ze misschien net iets te vlug* :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:04

Ik zou er ook best een extra stuk grond bij willen hebben. We hebben wel genoeg gras maar dan zou ik minder vaak een nieuwe wei indeling hoeven maken....
Alhoewel, volgens mij is het gewoon vooral meer werk en meer hooi verkopen :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:15

Ik wil ook graag meer grond. Helaas vallen wij binnen de raamperimeter van het natuurgebied waar we inzitten en is sinds juni 2014 het eerste kooprecht voor de groen.. Waar ze bij ons op springen als uitgehongerde honden want het uiteindelijke plan is om onze hele straat er nog weg te werken om het natuurgebied uit te breiden.. Ze treiteren de boeren er echt weg. Dus als we nog ergens grond willen zal het niet op dezelfde locatie zijn.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:16

Ik wil er best een hectare bij hoor! Bij teveel gras trappen ze heg dan maar stuk of ik maak een zwembad voor ze :P

Loretta, voor je schuilstal hou ik me aanbevolen! Moet alleen nog even op de gemeente wachten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:25

kristelhans schreef:
Ah houd moed! :D Vooral niet vergeten te genieten van je landgoed en dieren! Ik volg je topic nog steeds. :j

Meh, ik ben binnen een uur opeens vet verkouden geworden.. hoe kan dat nou weer! Ik werk op een school en ben echt immuun voor alles... *riep ze misschien net iets te vlug* :')

Dat genieten komt ook nog wel hoor, als het allemaal af is ;)

Gelukkig gaan we nu weer richting winter, dus dat wat je maaid daar heb je kans dat dat kort blijft tot het voorjaar.

En bramenstruik, brem en meidoorn is troep om weg te halen als het al jaren staat, maar als het grote spul weg is dan vlieg je er zo langs met de bosmaaier.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:54

Ik wilde niet te veel zeggen. 30ha ook prima haha, maar helaas hier niet realistisch. We hebben een mooi stuk land recht voor de deur dat word verpacht. Had het graag overgenomen. Maar de boeren weten elkaar sneller te vinden haha. Daar kom je gewoon niet tussen.