Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:07

Ik zag vanavond met het voeren dat ik een kleine vijver ipv paddock had, dus heb Boon maar binnen gezet en Peppy op stal eten gegeven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:11

Hier was het met voeren ook al heel nat, en daarna ging het nog even heel erg hard. Beetje jammer want de bak lag er net zo fijn bij -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:13

Ik zie wel wat er morgen nog ligt en dan zet ik de pomp wel even in de plassen aan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:52

Ik heb ook een plas in de rijbak staan. De nieuwe bodem in de paddock is gelukkig kurkdroog. Ze staan nu nog in de wei, maar dat gaat alleen omdat ze met z'n 2'en op een groot stuk lopen en de hoeveelheid gras nog enigszins verhindert dat ze de bodem vertrappen en in de klei lopen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:56

boemel schreef:
boemel schreef:

Iemand vertelde me laatst dat dat ca eur per m2 is.
En je moet er een rapport bij laten maken dat is ca eur 400,00.

Oh hier had trouwens ook 10 euro per m2 moeten staan. :(

Helaas! Maar dit is wel een handig overzicht, bedankt!

Wij hebben 3 daken te vervangen en willen ook met sandwichpanelen gaan werken. Maar komen niet uit met 35m2 dus moeten toch iemand laten komen.

Gisteren alvast het afdak op gaan meten waar de inloopstal van willen maken. Er moet nog een hoop gebeuren maar hebben al een hoop ideeen. In eerste instantie willen we iets tijdelijks gaan maken als noodoplossing. Twee tijdelijke boxen onder de overkapping. Iemand ervaring met het plaatsen/huren van tijdelijke stallen? Liefst met een lage wand tussen de 2 boxen in zodat ze contact hebben met elkaar en iets wat makkelijk te plaatsen en weer af te breken is.

Het weer is hier ook drama, alles is nat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:02

Hier ook natte bende. Denk dat ik mijn oudere Fries de sokken maar ga scheren. Haar hooi wordt vooraan in de wei gevoerd en dan staat ze uren in de nattigheid.

Kan je wellicht iets maken met steenschotten?
Zelf geen ervaring mee,maar ik zie altijd van alles voorbij komen qua stallen bouw.

Ik denk dat huren in verhouding best duur is. En concoursboxen zijn naar mijn weten vrij klein en gesloten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:14

Ik heb destijds ook gekeken naar het huren van boxen, maar dat was voor ons alleen een optie als we ze iets van 14 dagen nodig zouden hebben. Bij ons ging het best om een lange periode. Ik had al 20.000 euro uitgegeven aan de noodzakelijke aanpassingen voor de paarden en dat was nog zonder (nood)stallen. Mijn budget was toen even op. Ik koos daarom voor een containerstal met daarin 3 boxen (wel 4 m breed t.o.v. standaard 3 m) die in z'n geheel werd geplaatst, dus daar konden de paarden meteen in. De luifel is eraan gezet en ik heb een paddock, longeercirkel met verlichting en een pad erlangs laten maken. Voor de nieuwe stallen was nog 45.000 euro nodig, dat had ik toen niet meer liggen. Ik heb ze in 2 delen geplaatst. Met de verkoop van een eigen paard kon dat vrij vlot achter elkaar (heel dubbel -O- ). Daarna paddock en longeercirkel samengevoegd tot bak/rijpaddock, vezels door de bodem laten mengen, paddock ernaast gemaakt, containerstallen als opslag/schuilstal met paddock eraan. Zo ben ik al jaren bezig. Dit jaar dus een nieuwe bodem + uitbreiding van de kleine paddock + aanleg mestbak. We zijn nooit klaar en er blijft steeds ruimte voor verbetering. Ook voor mij is het keuzes maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:16

Denk dat dat overal geld inderdaad.

Steeds wat verbeteren en dan weer doorsparen _O-

Ben heel blij dat ze hier op matten staan en we 4 verharde voerplaatsen hebben waarvan 3 overdekt. Zal straks eens mijn rondje doen maar vermoed dat het achterin weer prima droog is :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:19

@bianca: mijn schuilstal is van die weidepanelen. Die haak je zo in elkaar en zijn ook met een poort en voerhekken leverbaar. De maten lopen van 2,40/3,00/3,60/4.00, dus je kunt er alle kanten mee uit :)
Als je bang bent voor hoeven er onderdoor kun je de onderkant dichtzetten met een plaatje multiplex oid.
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/wei ... nelen.html

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:22

Hier is het gelukkig ook mooi droog!
Gelukkig maar want heb les straks.

Ze zullen wel chaggie zijn want ze krijgen een paddockdag.
Ik heb avonddienst en mn man moet gewoon werken tot 17.00 en daarna de kinderen ophalen en daar heeft hij zn handen vol aan dus zal hem de paarden binnenhalen besparen haha.

Hoorde vanmorgen vroeg een hoop gestommel en trof daarna dit aan:
Afbeelding

Ruzie blijkbaar :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:24

@karin: geen verwondingen aan de benen die er misschien onderdoor gekomen zijn ??

Hier was de grote plas achterin de paddock helemaal weg en voorin liggen er nog 2 kleintjes. Dat valt me ook niet tegen.
Peppy had zowaar in de schuiltent gelegen aan de kleine platte plek zand te zien :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:30

Nee deze keer gelukkig niet!
Vorige keer heeft de ruin daar een glipper gemaakt en had toen een geschaafde en gekneusde bil en been :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:34

DubbelFun schreef:
@bianca: mijn schuilstal is van die weidepanelen. Die haak je zo in elkaar en zijn ook met een poort en voerhekken leverbaar. De maten lopen van 2,40/3,00/3,60/4.00, dus je kunt er alle kanten mee uit :)
Als je bang bent voor hoeven er onderdoor kun je de onderkant dichtzetten met een plaatje multiplex oid.
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/wei ... nelen.html

Mooi spul! En daar kunnen ze ook niet met een hoef in vast komen bij rollen?

Misschien wel wat als afscheiding tussen mijn 2 boxen. Ik hou van open.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:41

@boemel: echt vast komen te zitten niet, daar zijn de openingen te groot voor. Maar als ze rollen of wat onhandig liggen kan er wel een been onder komen en dan met opstaan een probleem geven. Vandaar dat ik de onderste 2 stangen (ong 60 cm) heb dicht gemaakt simpel door een stuk stevige vloerbedekking rechtop vast te zetten met tieraps en daar ligt dan een laag zand over.

Als er binnen natte bedding op komt kun je beter iets anders gebruiken want dan gaat vloerbedekking natuurlijk stinken :)

Een strook multiplex kun je bijv. makkelijk met deze buisklemmen vastzetten
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:50

Ik sta alweer te pompen in de bak :+ paddock is wel relatief droog, ruim voldoende droge plekken om te staan, liggen en rollen in ieder geval

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:54

DubbelFun schreef:
@boemel: echt vast komen te zitten niet, daar zijn de openingen te groot voor. Maar als ze rollen of wat onhandig liggen kan er wel een been onder komen en dan met opstaan een probleem geven. Vandaar dat ik de onderste 2 stangen (ong 60 cm) heb dicht gemaakt simpel door een stuk stevige vloerbedekking rechtop vast te zetten met tieraps en daar ligt dan een laag zand over.

Als er binnen natte bedding op komt kun je beter iets anders gebruiken want dan gaat vloerbedekking natuurlijk stinken :)

Een strook multiplex kun je bijv. makkelijk met deze buisklemmen vastzetten
[ Afbeelding ]

Klinkt goed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:12

En die hekken gaan mega lang mee. Ik heb ze nu 15 jaar staan (de oudste) en ze staan gewoon op het (natte) zand en nog geen roest te zien.
Ook op de rest van het hek die gewoon boven de grond staat is nog geen roest te zien.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:25

Hier was volgens mij 20k berekend voor het eraf halen en afvoeren van 550m2 schuurdak.... := Hebben we dus ook nog maar even gelaten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:01

Wat een bedragen ;)

De bonte heeft tegenwoordig de neiging om na het eten van brok de tanden in het hek te zetten. Geen zuigen, maar likken en vastpakken??
Buiten dat mijn hek er niet fraaier van wordt krijgt ze ook wat verf binnen. Het vreemde is dat ze het alleen maar op die plek doet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:07

maagpijn df?

hier 5k betaald voor het laten verwijderen van niet hechtgebonden asbest plafond in oude huis (ca. 16m2). asbestinventarisatie vooraf en controle achteraf niet meegerekend. asbest platen op de kippenschuur hebben wij zelf afgevoerd. we schijnen 'geluk' te hebben gehad dat het de 'goedkope' versie van niet-hechtgebonden asbest was, maar zo voelde het toch niet helemaal op dat moment :+

ik heb een timer op de sproeiers van de bak staan, maar die heb ik gewoon aan laten springen vanmorgen, hier geen problemen met water overlast :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:18

xXutopiaXx schreef:
Hier was volgens mij 20k berekend voor het eraf halen en afvoeren van 550m2 schuurdak.... := Hebben we dus ook nog maar even gelaten :')

Ik word nu gewoon bang |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:21

@jafde: 5000 € voor 16 m2 !! wow :oo ;(

@ maagpijn. Ik sluit het niet uit, maar het is wel vreemd dat ze het alleen op díe plek doet en alleen na een beetje brok zodat ik Peppy zijn ogen schoon kan maken.
Het viel me nu eigenlijk pas op, maar zal eens gaan 'experimenteren' met andere plekken.

Overigens hier al weer een paar uur oliebol....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:58

Wat gaan jullie hard, ik hou jullie niet meer bij :')
Wat een piep weer gisteren! Vandaag en waarschijnlijk de hele week ook weer op de paddock.

edit: robijn, net je artikel gelezen, mooi verhaal!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:08

Oh nu word ik wel bang als ik die bedragen lees... Wij hebben (even rekenen) circa 300m2 wat we af willen voeren en vervangen met sandwich panelen maar hoop toch onder de 5000 euro te blijven :=
Overigens wel enkel golfplaten (hechtgebonden asbest) die nog helemaal "heel" zijn. Huis zelf is dan weer zo oud dat er zover wij weten geen asbest gebruikt is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:32

Ik kan jullie nu ook even niet bijhouden haha.
Maar ook hier flink asbest. Wat er tzt nog af moet.
Al wel toestemming van gemeente gekregen om zelf 30m2 van het kippenhok/duivenhok af te halen :)
Overdracht van ons huis gaat waarschijnlijk eind dec plaats vinden, eindelijk! Kunnen we verder met onze plannen van de wei indeling! :D
Tot die tijd ook nog flink veel werk te doen.
De oude duiven hokken moeten er af, kippenhok gaat er af, kippen komen in een stenen schuurtje, ren wordt gemaakt, bliksem krijgt een stal op maat met een laag gemetseld muurtje en een laag deurtje, en nog véél meer klussen in en om het huis ;)