Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:32

Ik heb net ook de laatste 2 sneeuwschuivers gesnatcht uit de Action hier :))

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:13

Bedankt voor de antwoorden betreffende mijn vraag over de slowfeedernetten.

Ik ben nog niet veel wijzer.
Huck ken ik niet .

Zo'n aanhangernet van de Action is geen succes zeker?

Ik heb in de trailer 2 netten hangen van de Paarden drogist , het ene net zijn bruut grote gaten in gerukt door het paard van een vriendin. Kennelijk niet zo sterk als ik dacht.

Nu probeer ik de gulden middenweg te vinden ; sterk en niet idioot duur.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 22:27

Ik heb aanhangernetten hangen. Vanaf juli in gebruik ongeveer. Merk dat ze nu zwakker worden en ik meerdere malen per week moet repareren met strotouwtjes. Of mijn paarden worden ruiger. Ik ga nu wel kijken voor netten van betere kwaliteit, want ik vind het systeem verder ideaal.

Afbeelding

Patricia haar constructie vind ik ook geweldig mooi, maar niet geschikt voor mijn ruimte, ook niet voor mijn paard dus gaat snel over dan. Ben wel benieuwd of het water echt goed uit die vaten gaat, en zoja hoe. Ik heb voor nood wel een bak zonder frame maar altijd met regen vieze boel onderin :(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:30

_PatriciaH schreef:
Je bedoelt toch niet mijn bakken Kim :o

[ [url=m/3JNWuS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NURkEf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/P7pfSp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1MR5g9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voer dus ook al jaren op deze manier, nog steeds tevreden. Ik heb er een rooster van betongaas overheen, werkt ook goed, maar ik vind dat van jou ook erg mooi. Heb je het rooster zelf gemaakt of zo ergens gekocht?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 22:31

Betongaas, wat zegt de tandarts daarvan denk ik dan gelijk? :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:44

Caily schreef:
Ik heb aanhangernetten hangen. Vanaf juli in gebruik ongeveer. Merk dat ze nu zwakker worden en ik meerdere malen per week moet repareren met strotouwtjes. Of mijn paarden worden ruiger. Ik ga nu wel kijken voor netten van betere kwaliteit, want ik vind het systeem verder ideaal.

[ Afbeelding ]

Patricia haar constructie vind ik ook geweldig mooi, maar niet geschikt voor mijn ruimte, ook niet voor mijn paard dus gaat snel over dan. Ben wel benieuwd of het water echt goed uit die vaten gaat, en zoja hoe. Ik heb voor nood wel een bak zonder frame maar altijd met regen vieze boel onderin :(

Kraantje openzetten loopt water er gewoon uit. Ik heb oogjes op de boden en klik volle hooinetten netten daaraan ipv een frame wat op los hooi komt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:45

Caily schreef:

Die wordt daar niet zo blij van ;)

Wij hebben als proef een aanhangernet van de Action over een gewoon hooinet in de hooibak. Echt heel sterk zijn ze niet, de gaten zijn inmiddels op een aantal plekken wat groter geworden dan de bedoeling was. Dus dan ga ik maar weer met een touwtje aan het knopen. Het systeem an sich werkt wel; we zouden het vooral leuk vinden als we zonder hooinet kunnen voeren. Dus gewoon hooi in de bak, net eroverheen spannen en klaar. Maar zo ver zijn we nog niet met testen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 23:04

Mijn kraantje is eruit dus staat altijd open, maar zit snel hooi voor de opening ;)

Ik zou daarom dus ook echt betongaas niet aandurven. Los van de kou als het vriest :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:05

Dat had ik altijd. Wel netten van Huck. Op zich prima, maar vond het vullen wel een gedoe. Gewone hooinetten vind ik makkelijker te vullen. Dus de bakken staan nu een beetje voor de sier en als krappaal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:07

Vooral dat laatste!
De mijne zouden er gelijk met hun tong aan vast vriezen...dat zijn van die types die als mens aan lantaarnpalen zouden likken _O-

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:16

Fabster schreef:
Dat had ik altijd. Wel netten van Huck. Op zich prima, maar vond het vullen wel een gedoe. Gewone hooinetten vind ik makkelijker te vullen. Dus de bakken staan nu een beetje voor de sier en als krappaal.

Voor hoeveel uur vul jij je hooinetten dan? Want wij hebben 6 bakken (waarvan we er soms drie niet kunnen gebruiken als de track te nat is), en daar moet soms voor meer dan 24 uur hooi in (ca. 60-70 kg). Nou is sakvis echt kampioen hooinetten vullen; die krijgt er meestal best 17-20 kg in, maar zie het ding dan nog maar eens van de grond te krijgen. Sakvis lukt dat wel, maar ik ben toch wat eh slapper, en kleiner. En ons andere stalgenootje is nog wat slapper dan ik (voor haar leg ik de hooinetten altijd klaar op de hooibalen, dan kan ze ze in de kruiwagen rollen). Met losse plakken in de hooibak, hoeven we alleen het benodigd aantal plakken in de bak te gooien en het net dicht te rijgen (dat is bij ons nog niet geoptimaliseerd, hebben we al gemerkt).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:23

Ik voer meerdere keren per dag, dus dan zijn de netten niet zo zwaar. Maar ga soms een weekendje weg en dan leg ik ook voor ruim 24 uur klaar. Ik heb een grote kruiwagen, maar dan ben je wel een paar x aan het rijden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 23:43

Hoeveel paarden hebben jullie dan Hilary? Mijn paarden krijgen ongeveer 12 plakken hooi (=ongeveer een baaltje) per 24 uur met zn tweeen. Omdat ik er nu 3 heb, had ik een bak staan, maar morgen gaat nummer 3 weg dus sinds deze week vul ik de netten gewoon wat vaker. In de bak paste makkelijk ook 6 plakken hooi, denk wel het dubbele zelfs. Ik vind een baaltje per net niet zo'n gek idee. Behalve dat mijn muur dat niet houdt, hihi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:46

4. Samen wegen ze 1.600 kg (inmiddels misschien wel iets meer :+ ) Wij hebben hooibalen van ca. 110 kg, zijn wat grotere plakken dan van kleine baaltjes, maar kleiner dan van die grote 300-400 kg balen. Passen er precies twee naast elkaar op de bodem van de hooibak, das wel weer handig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:48

De bakken zijn inmiddels 15 jaar in gebruik en de paarden komen jaarlijks bij de tandarts. Nog nooit iets gezien, gemerkt of gehoord over afgesleten voortanden, dus ik denk dat het meevalt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:49

Hoe groot zijn de gaten, suffie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:20

Hilary schreef:
Caily schreef:

Die wordt daar niet zo blij van ;)

Valt mee hoor, die merkt daar niks van :n

Hier niet in ieder geval.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:08

Goedemorgen,

Abby wat een toestand meid! Ik heb het voorgaande gemist.... tijdje off-line geweest.... Ik hoop voor je dat je straks eens in een rustiger vaarwater komt! Kun je daar zelf blijven wonen....en je paard aanhouden? Ik las wel dat je je eigen paard Rachel had verkocht. Dat lijkt me verschrikkelijk.... dan zit je al in een scheiding en dan ook nog je paard wegdoen....

Hooi geef ik op stal op de grond, dus geen verstand van netten. Als je alleen de mogelijkheid hebt tot buiten voeren, snap ik dat je daar mee werkt, maar binnen op de grond is toch veel minder arbeidsintensief? Wat over is veeg ik weg... en hup de kruiwagen in.

Ik ga zo naar mijn cursus hoefbekappen.... hard gestudeerd.... dus ik hoop dat ik voldoende voorkennis heb. We oefenen op dode paardenbenen.... brrrr, maar goed niet aan denken.
Een kennis van mij, bood al aan om op haar shetjes te oefenen.... ha ik weet niet eens of ik het straks wel bij mijn eigen paarden durf!
Het gaat mij met name om het verwerven van de kennis, zodat ik in geval van nood.... wat weet/ kan.

Fijne dag allemaal, tis mooi weer.... dus stap op en gallopeer weg!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:13

Je moet maar zo denken, Monmaster; je eigen nagels knip en vijl je ook!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:16

Fabster schreef:
Je moet maar zo denken, Monmaster; je eigen nagels knip en vijl je ook!

Ik loop niet op mijn nagels hoor :+

Maar een beetje vijlen durf ik ook wel, ik snij niet echt in de hoef. Heb ook zon NB cursusje gedaan. Twijfel wel of ik er een echte bekapper bij moet halen zo nu en dan maar volgens mij valt er niets meer af te halen nu ze op de tegels staan. Het is al zo kort, ze slijten alleen wel scheef af en ik krijg dat niet echt lekker gecorrigeerd.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:49

ik heb ook een hooinet vastgeklikt in zo een vat waar het kraantje onder open staat (niet voor de regen want staat overdekt maar ik giet water over het hooi tegen het stof). ik haal het net er wel niet uit om te vullen, ik breng het hooi naar de bak en vul het net daar dus geen last van gewicht. Ik ben 1 tinker en 2 ezels, samen zo een 1000 kg en ze krijgen 2 kleine pakjes (30 kg) per 24 uur vedeeld over 3 voerbeurten. onbeperkt voeren kan ik echt niet, moet ik dubbel zo veel voeren en ik vind dit echt al genoeg wat ze krijgen, hebben ze wel maar een 10 uur van de 24 eten mee maar heb ik niet direct een oplossing voor anders kan ik ze rollen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:52

Ik doe t wel altijd zelf, alleen laat wel 3-4 x per jaar de hoefsmid komen. Kijken of alles nog goed gaat. Vind ik toch wel lekker. En de hoefsmid vindt t ook niet erg. Snel verdiend geld, want alles is netjesbijgehouden. Hj doet 5 paarden ibinnen het uur.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:07

Ik kwam er in de afgelopen periode achter dat Rachel alleen voor mij geschikt is als ik er dagelijks iets mee kan doen. Anders is er geen land mee te bezeilen en moet ik iedere keer weer de strijd aan gaan met haar. Een prachtige uitdaging waar ik veel van kan leren (en geleerd heb) maar in mijn huidige situatie onhoudbaar.
Stef daarentegen is een grote goedzak. Die kun je 3 weken stil laten staan en alleen een keer per dag zien met hooien/water geven en nog issie lief knuffelig en doodbraaf met rijden.
Aangezien ik niet verwacht de komende tijd veel meer tijd te krijgen weet ik dat de relatie met Racel alleen maar zou verergeren. Ik heb dus besloten om Stef te houden en te kijken of ik voor hem genoeg tijd kan vrij maken.

Vrijgezelle mannen mogen doorgestuurd worden naar mijn pb :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:52

Klinkt als de beste keuze dan AB. hopelijk kan je op die manier toch nog lekker je paardenmomentjes hebben.

Helaas vrijgezelle mannen kan ik je niet aan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:37

Bah abby, wat een rotsituatie. Ik kan je vanaf hier alleen maar sterkte wensen.

Monmaster hoe waren de dode paarden voeten???? Ik vond het destijds erg grappig. Ik doe zelf weinig tot niets aan de hoeven, hooguit de steunsels tussendoor eens inkorten, de rest doet de hoefsmid met regelmaat. Ik vind het net als monmaster gewoon fijn om iets meer kennis van hoeven te hebben en zo iets te kunnen doen indien nodig, maar verder vind ik het een klusje voor professionals.

Hier gaan het hooi nog steeds in slowfeeders van de paardendrogist. Zowel op stal als in de paddock, in de paddock klik ik ze vast in grote trekkerbanden waar ik een rubbermat in heb gelegd zodat er zo min mogelijk zand aan blijft plakken. Al is het bij mij zo dat de netten nog nooit "op" zijn geweeest, dus ze komen eigenlijk niet bij het onderste hooi.

Sinds gisteravond heb ik mijn paardjes 's nachts binnen gezet. Het heeft flink geregend bij ons en qua weiland kan het nog makkelijk, maar ik vind het zelf ook erg fijn dat ze gewoon lekker droog staan 's nachts. Slaap ik zelf lekkerder van.